2012 10, Knowledge, Educatipon, Matura Chemia Rozszerzony Arkusze Egzaminacyjne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Centralna Komisja Egzaminacyjna
EGZAMIN MATURALNY 2012
CHEMIA
POZIOM ROZSZERZONY
Kryteria oceniania odpowiedzi
CZERWIEC 2012
2
Egzamin maturalny z chemii – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
Zadanie 1. (0-1)
Obszar standardów
Opis wymagań
Wiadomości i rozumienie
Zapisanie równań i przewidywanie produktów naturalnych
przemian promieniotwórczych oraz sztucznych reakcji
jądrowych i przewidywanie ich produktów (I.3.a.3)
Poprawna odpowiedź:
141
Ba
56
1 p.
–
poprawne napisanie liczby atomowej i symbolu pierwiastka oraz liczby masowej
nuklidu
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 2. (0-1)
Korzystanie z informacji
Analiza informacji w tekstach o tematyce chemicznej (II.1.a)
Poprawna odpowiedź:
C
lub
węgiel
1 p.
–
poprawny wybór pierwiastka
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 3. (0-2)
Wiadomości i rozumienie
Przewidywanie właściwości fizykochemicznych substancji
wynikających z rodzaju występujących w nim wiązań
(I.1.b.7)
a)
(0-1)
Poprawna odpowiedź:
Fluorowodór ma (
wyższą
/ niższą ) temperaturę wrzenia niż chlorowodór, ponieważ
pomiędzy cząsteczkami fluorowodoru (
tworzą
się
/ nie tworzą się ) wiązania wodorowe,
a między cząsteczkami chlorowodoru ( tworzą się /
nie tworzą się
)
wiązania wodorowe.
1 p.
–
poprawne uzupełnienie zdania
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
b)
(0-1)
Poprawna odpowiedź:
Wiązanie koordynacyjne, nazywane też wiązaniem donorowo-akceptorowym, występuje w
cząsteczkach:
CO, HNO
3
.
1 p.
–
poprawny wybór i napisanie wzorów cząsteczek
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Egzamin maturalny z chemii – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
3
Zadanie 4. (0-1)
Wiadomości i rozumienie
Zakwalifikowanie tlenków ze względu na ich zachowanie
wobec wody, kwasów i zasad (I.2.b.4)
Poprawna odpowiedź:
Wzory tlenków, które w reakcji z wodą tworzą
zasady
kwasy
CaO Na
2
O
SO
2
P
4
O
10
1 p.
–
poprawne uzupełnienie tabeli
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 5. (0-1)
Wiadomości i rozumienie
Podanie typowych właściwości fizycznych i chemicznych
metali i niemetali (I.2.a.1,2)
Poprawna odpowiedź:
Ag
lub
srebro
1 p.
–
poprawne rozpoznanie pierwiastka
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 6. (0-2)
a)
(0-1)
Korzystanie z informacji
Uzupełnienie brakujących danych na podstawie informacji
podanych w formie schematów procesów chemicznych (II.2)
Poprawna odpowiedź:
Wzór jonu A:
[Al(OH)
4
]
Wzór jonu B:
[Al(OH)
6
]
3
1 p.
–
poprawne napisanie wzorów obu jonów
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
b)
(0-1)
Wiadomości i rozumienie
Zapisanie równań reakcji otrzymywania soli (I.3.a.9)
Poprawna odpowiedź:
2Al(OH)
3
+ 3H
2
SO
4
→ Al
2
(SO
4
)
3
+ 6H
2
O
1 p.
–
poprawne napisanie równania reakcji
0 p.
–
błędne napisanie równania reakcji (niewłaściwa forma zapisu, błędne wzory
reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne) lub brak odpowiedzi
4
Egzamin maturalny z chemii – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
Zadanie 7. (0-2)
a)
(0-1)
Korzystanie z informacji
Zapisanie obserwacji wynikających z prezentowanych
doświadczeń (II.4.b.2)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
Probówka I:
Wydziela się gaz
lub
wydzielają się pęcherzyki (gazu)
lub
zawartość
probówki pieni się.
Probówka II
: (U wylotu probówki) wyczuwalny jest ostry zapach
lub
wydziela się gaz
(o ostrym, przenikliwym zapachu
lub
o zapachu amoniaku)
.
1 p.
–
poprawny opis obserwacji
0 p.
–
błędny opis obserwacji lub brak rozwiązania
b)
(0-1)
Wiadomości i rozumienie
Zapisanie równań reakcji chemicznych na podstawie
graficznego opisu przemiany (I.3.a.4)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
NH
4
+
+ OH
–
→
NH
3
(↑) + H
2
O
Na
+
+ OH
–
+ NH
4
+
+ Cl
–
→ Na
+
+ Cl
–
+ NH
3
(↑) + H
2
O
NH
4
+
+ OH
–
→ NH
3
H
2
O
1 p.
–
poprawne napisanie równania reakcji
0 p.
–
błędne napisanie równania reakcji (niewłaściwa forma zapisu, błędne wzory
reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne) lub brak odpowiedzi
Zadanie 8. (0-3)
a)
(0-1)
Korzystanie z informacji
Opisanie słowami przebiegu doświadczenia (II.4.b.1)
Przykład poprawnej odpowiedzi:
Do probówki z roztworem siarczanu(VI) miedzi(II) należy (małymi porcjami) dodać
roztwór wodorotlenku sodu (aż do wytrącenia osadu wodorotlenku miedzi(II)).
Otrzymany osad trzeba oddzielić od roztworu (przesączyć przez bibułę) i rozpuścić
w kwasie solnym.
1 p.
–
poprawny opis czynności
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
b)
(0-2)
Wiadomości i rozumienie
Zapisanie równań reakcji ilustrujących otrzymywanie
wodorotlenków i soli (I.3.a.10,11)
Poprawna odpowiedź:
Cu
2+
+ 2OH
–
→ Cu(OH)
2
(↓)
Cu(OH)
2
+ 2H
+
→ Cu
2+
+ 2H
2
O
Egzamin maturalny z chemii – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
5
2 p.
–
poprawne napisanie dwóch równań reakcji
1 p.
–
poprawne napisanie tylko jednego równania reakcji
0 p.
–
błędne napisanie obu równań reakcji (niewłaściwa forma zapisu, błędne wzory
reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne) lub brak odpowiedzi
Zadanie 9. (0-2)
Tworzenie z informacji
Przewidywanie, jak zmieni się położenie stanu równowagi
reakcji chemicznej po ogrzaniu lub ochłodzeniu układu oraz
po zmianie ciśnienia (dla reakcji przebiegającej w fazie
gazowej) (III.1.6)
a)
(0-1)
Poprawna odpowiedź:
Wydajność reakcji 1)
nie ulegnie zmianie
.
Wydajność reakcji 2)
wzrośnie
.
1 p.
–
poprawne określenie wpływu ciśnienia na wydajność obu reakcji
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
b)
(0-1)
Poprawna odpowiedź:
Wydajność reakcji 1)
wzrośnie
.
Wydajność reakcji 2)
zmaleje
.
1 p.
–
poprawne określenie wpływu temperatury na wydajność obu reakcji
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 10. (0-2)
Wiadomości i rozumienie
Podanie przykładów kwasów i zasad w teorii Brönsteda
(I.2.b.10)
a)
(0-1)
Poprawna odpowiedź:
Kwasy
Zasady
CO
NH
4
+
H
3
O
+
HCl
OH
2
3
1 p.
–
poprawny wybór wzorów i uzupełnienie tabeli
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
b)
(0-1)
Poprawna odpowiedź:
Wzór kwasu
Wzór zasady
OH
–
Sprzężona para I
H
2
O
H
3
O
+
Sprzężona para II
H
2
O
1 p.
–
poprawny wybór wzorów i uzupełnienie tabeli
Uwaga
: Kolejność podania sprzężonych par może być dowolna.
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl charloteee.keep.pl
Centralna Komisja Egzaminacyjna
EGZAMIN MATURALNY 2012
CHEMIA
POZIOM ROZSZERZONY
Kryteria oceniania odpowiedzi
CZERWIEC 2012
2
Egzamin maturalny z chemii – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
Zadanie 1. (0-1)
Obszar standardów
Opis wymagań
Wiadomości i rozumienie
Zapisanie równań i przewidywanie produktów naturalnych
przemian promieniotwórczych oraz sztucznych reakcji
jądrowych i przewidywanie ich produktów (I.3.a.3)
Poprawna odpowiedź:
141
Ba
56
1 p.
–
poprawne napisanie liczby atomowej i symbolu pierwiastka oraz liczby masowej
nuklidu
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 2. (0-1)
Korzystanie z informacji
Analiza informacji w tekstach o tematyce chemicznej (II.1.a)
Poprawna odpowiedź:
C
lub
węgiel
1 p.
–
poprawny wybór pierwiastka
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 3. (0-2)
Wiadomości i rozumienie
Przewidywanie właściwości fizykochemicznych substancji
wynikających z rodzaju występujących w nim wiązań
(I.1.b.7)
a)
(0-1)
Poprawna odpowiedź:
Fluorowodór ma (
wyższą
/ niższą ) temperaturę wrzenia niż chlorowodór, ponieważ
pomiędzy cząsteczkami fluorowodoru (
tworzą
się
/ nie tworzą się ) wiązania wodorowe,
a między cząsteczkami chlorowodoru ( tworzą się /
nie tworzą się
)
wiązania wodorowe.
1 p.
–
poprawne uzupełnienie zdania
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
b)
(0-1)
Poprawna odpowiedź:
Wiązanie koordynacyjne, nazywane też wiązaniem donorowo-akceptorowym, występuje w
cząsteczkach:
CO, HNO
3
.
1 p.
–
poprawny wybór i napisanie wzorów cząsteczek
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Egzamin maturalny z chemii – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
3
Zadanie 4. (0-1)
Wiadomości i rozumienie
Zakwalifikowanie tlenków ze względu na ich zachowanie
wobec wody, kwasów i zasad (I.2.b.4)
Poprawna odpowiedź:
Wzory tlenków, które w reakcji z wodą tworzą
zasady
kwasy
CaO Na
2
O
SO
2
P
4
O
10
1 p.
–
poprawne uzupełnienie tabeli
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 5. (0-1)
Wiadomości i rozumienie
Podanie typowych właściwości fizycznych i chemicznych
metali i niemetali (I.2.a.1,2)
Poprawna odpowiedź:
Ag
lub
srebro
1 p.
–
poprawne rozpoznanie pierwiastka
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 6. (0-2)
a)
(0-1)
Korzystanie z informacji
Uzupełnienie brakujących danych na podstawie informacji
podanych w formie schematów procesów chemicznych (II.2)
Poprawna odpowiedź:
Wzór jonu A:
[Al(OH)
4
]
Wzór jonu B:
[Al(OH)
6
]
3
1 p.
–
poprawne napisanie wzorów obu jonów
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
b)
(0-1)
Wiadomości i rozumienie
Zapisanie równań reakcji otrzymywania soli (I.3.a.9)
Poprawna odpowiedź:
2Al(OH)
3
+ 3H
2
SO
4
→ Al
2
(SO
4
)
3
+ 6H
2
O
1 p.
–
poprawne napisanie równania reakcji
0 p.
–
błędne napisanie równania reakcji (niewłaściwa forma zapisu, błędne wzory
reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne) lub brak odpowiedzi
4
Egzamin maturalny z chemii – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
Zadanie 7. (0-2)
a)
(0-1)
Korzystanie z informacji
Zapisanie obserwacji wynikających z prezentowanych
doświadczeń (II.4.b.2)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
Probówka I:
Wydziela się gaz
lub
wydzielają się pęcherzyki (gazu)
lub
zawartość
probówki pieni się.
Probówka II
: (U wylotu probówki) wyczuwalny jest ostry zapach
lub
wydziela się gaz
(o ostrym, przenikliwym zapachu
lub
o zapachu amoniaku)
.
1 p.
–
poprawny opis obserwacji
0 p.
–
błędny opis obserwacji lub brak rozwiązania
b)
(0-1)
Wiadomości i rozumienie
Zapisanie równań reakcji chemicznych na podstawie
graficznego opisu przemiany (I.3.a.4)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
NH
4
+
+ OH
–
→
NH
3
(↑) + H
2
O
Na
+
+ OH
–
+ NH
4
+
+ Cl
–
→ Na
+
+ Cl
–
+ NH
3
(↑) + H
2
O
NH
4
+
+ OH
–
→ NH
3
H
2
O
1 p.
–
poprawne napisanie równania reakcji
0 p.
–
błędne napisanie równania reakcji (niewłaściwa forma zapisu, błędne wzory
reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne) lub brak odpowiedzi
Zadanie 8. (0-3)
a)
(0-1)
Korzystanie z informacji
Opisanie słowami przebiegu doświadczenia (II.4.b.1)
Przykład poprawnej odpowiedzi:
Do probówki z roztworem siarczanu(VI) miedzi(II) należy (małymi porcjami) dodać
roztwór wodorotlenku sodu (aż do wytrącenia osadu wodorotlenku miedzi(II)).
Otrzymany osad trzeba oddzielić od roztworu (przesączyć przez bibułę) i rozpuścić
w kwasie solnym.
1 p.
–
poprawny opis czynności
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
b)
(0-2)
Wiadomości i rozumienie
Zapisanie równań reakcji ilustrujących otrzymywanie
wodorotlenków i soli (I.3.a.10,11)
Poprawna odpowiedź:
Cu
2+
+ 2OH
–
→ Cu(OH)
2
(↓)
Cu(OH)
2
+ 2H
+
→ Cu
2+
+ 2H
2
O
Egzamin maturalny z chemii – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
5
2 p.
–
poprawne napisanie dwóch równań reakcji
1 p.
–
poprawne napisanie tylko jednego równania reakcji
0 p.
–
błędne napisanie obu równań reakcji (niewłaściwa forma zapisu, błędne wzory
reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne) lub brak odpowiedzi
Zadanie 9. (0-2)
Tworzenie z informacji
Przewidywanie, jak zmieni się położenie stanu równowagi
reakcji chemicznej po ogrzaniu lub ochłodzeniu układu oraz
po zmianie ciśnienia (dla reakcji przebiegającej w fazie
gazowej) (III.1.6)
a)
(0-1)
Poprawna odpowiedź:
Wydajność reakcji 1)
nie ulegnie zmianie
.
Wydajność reakcji 2)
wzrośnie
.
1 p.
–
poprawne określenie wpływu ciśnienia na wydajność obu reakcji
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
b)
(0-1)
Poprawna odpowiedź:
Wydajność reakcji 1)
wzrośnie
.
Wydajność reakcji 2)
zmaleje
.
1 p.
–
poprawne określenie wpływu temperatury na wydajność obu reakcji
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 10. (0-2)
Wiadomości i rozumienie
Podanie przykładów kwasów i zasad w teorii Brönsteda
(I.2.b.10)
a)
(0-1)
Poprawna odpowiedź:
Kwasy
Zasady
CO
NH
4
+
H
3
O
+
HCl
OH
2
3
1 p.
–
poprawny wybór wzorów i uzupełnienie tabeli
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
b)
(0-1)
Poprawna odpowiedź:
Wzór kwasu
Wzór zasady
OH
–
Sprzężona para I
H
2
O
H
3
O
+
Sprzężona para II
H
2
O
1 p.
–
poprawny wybór wzorów i uzupełnienie tabeli
Uwaga
: Kolejność podania sprzężonych par może być dowolna.
0 p.
–
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]