3 - Kadrowanie i kompozycja, Cyfrowa lustrzanka, Fotografia

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Kadrowanie i kompozycja: Kompozycja zaczyna siħ od pomysþu.
Wybranie tematu zdjħcia jest jedynie pierwszym krokiem. MyĻlenie nad tym, co
chcemy osiĢgnĢę zaowocuje lepszymi zdjħciami.
Dlaczego chcemy zrobię wþaĻnie to
zdjħcie?
Jeszcze przed naciĻniħciem spustu
migawki moŇemy poprawię jakoĻę
wykonywanego zdjħcia, zadajĢc sobie
jedno proste pytanie: dlaczego to robiħ, co
chcħ osiĢgnĢę? NasuwajĢcĢ siħ
natychmiast odpowiedziĢ jest, Ňe chcemy
utrwalię pewne wydarzenie lub scenħ, ktre
uwaŇamy za ciekawe. Posuımy siħ nieco
dalej. Co tak naprawdħ chcemy w tej
scenie utrwalię? Dlaczego wþaĻnie jĢ
uwaŇamy za atrakcyjnĢ? OdpowiadajĢc na takie pytania moŇna wyrobię sobie lepszy
poglĢd co do oczekiwanych rezultatw. JeĻli naszym celem jest utrwalenie zabawy
naszego ukochanego szczeniaka, trzeba dobraę sytuacjħ i ustawienia aparatu w taki
sposb, aby jak najlepiej odpowiadaþy one tego typu fotografii. JeĻli z kolei
zamierzamy na zdjħciu oddaę delikatne piħkno grskiego krajobrazu, wszystkie
ustalenia bħdĢ wyglĢdaþy inaczej. Caþa tajemnica polega na docenianiu znaczenia
tych rzeczy i na wiedzy, jak siħ do nich wþaĻciwie ustosunkowaę.
BĢdŅ gotw
Zanim zaczniemy utrwalaę wþaĻciwe momenty, musimy nauczyę siħ je rozpoznawaę.
Trzeba siħ wykazaę dobrym instynktem i refleksem. PowinniĻmy siħ nauczyę takiej
obserwacji, by umieę przewidzieę, co siħ wydarzy za chwilħ. Zrobienie Ļwietnego
zdjħcia to nie tylko szczħĻcie, tu siħ liczĢ umiejħtnoĻci. Na dodatek umiejħtnoĻci te
moŇna udoskonalię przez praktykħ.
Nietypowa perspektywa.
Humorystyczne zdjħcia wykorzystujĢ takŇe zestawienia elementw. Zþudzenie kolizji
bawoþu z pojazdem jest efektem zastosowania nietypowej perspektywy.
Kadrowanie i kompozycja: Kompozycje sĢ harmonijne.
Zrozumienie sposobu w jaki poszczeglne elementy wspþistniejĢ w fotografii,
jest waŇnym krokiem w kierunku tworzenia bardzo dobrych zdjħę.
Odkrycie i zrwnowaŇenie elementw.
Temat, ktry fotografujemy i sposb w jaki
to robimy niekoniecznie muszĢ byę ze sobĢ
powiĢzane. Dobry fotograf potrafi
poprawnie wykonywaę kaŇdy rodzaj zdjħę.
Sport, krajobrazy, portrety - wszystkie one
wydajĢ siħ przyjemne dla oka, jeĻli sĢ
wþaĻciwie skomponowane. WiħkszoĻę
zaawansowanych fotografw
najprawdopodobniej intuicyjnie stosuje
dwuetapowy proces: najpierw odkrywajĢ,
co jest wþaĻciwym tematem zdjħcia,
nastħpnie okreĻlajĢ, w jaki sposb
zrwnowaŇyę elementy na planie, aby dawaþy przyjemny dla oka efekt. W pewnych
sytuacjach lepiej jest, aby gþwny motyw zdjħcia nie byþ poþoŇony centralnie. Nie
zawsze chcemy aby wszystkie obiekty na fotografii wyþy wyraŅne. TakŇe czas i rodzaj
ekspozycji mogĢ na wiele sposobw rŇnię siħ od "poprawnego wzorca". Musimy
jednak pamiħtaę, aby wszelkie nasze dziaþania byþy uzasadnione.
Im mniej tym lepiej
MyĻlĢc, Ňe im wiħcej umieĻcimy na zdjħciu, tym lepsze
ono bħdzie, jesteĻmy w bþħdzie. Prawdħ mwiĢc, jest
zupeþnie na odwrt. PozostawiajĢc zbħdne elementy
poza kadrem, moŇemy osiĢgnĢę duŇo lepsze rezultaty.
Musimy pamiħtaę, Ňe nie chcemy za jednym razem
sfotografowaę caþego Ļwiata, a tylko jego konkretnĢ
czħĻę. PatrzĢc na dobrze wykonane zdjħcie sportowe
widzimy jak akcja na nim zostaje wyizolowana - i to do
tego stopnia, Ňe tþo fotografii jest celowo rozmazane.
Kiedy zadajemy sobie pytanie co chcemy osiĢgnĢę
wykonujĢc zdjħcie, musimy nauczyę siħ eliminowaę
elementy, ktre nie prowadzĢ bezpoĻrednio do
poŇĢdanego rezultatu. OczywiĻcie nie musimy siħ
ograniczaę do wykonania tylko jednego zdjħcia danej
sceny, lecz wstħpna korekta przed naciĻniħciem spustu
migawki sprawi, Ňe wiħkszoĻę naszych fotografii bħdzie
pierwszorzħdna.
Tajniki harmonii.
Kluczem do tworzenia dobrych kompozycji jest harmonia i zrwnowaŇenie
elementw na planie. JeĻli wþaĻciwie dobierzemy pozycjħ, z ktrej wykonamy zdjħcie,
silos bħdzie wyglĢdaþ jak rzeŅba. Nie powinniĻmy unikaę tematw, ktre tworzĢ
zadziwiajĢce ksztaþty geometryczne. Efektownie wyglĢdajĢce czoþo ciħŇarwki
symbolizuje masħ i moc.
Kadrowanie i kompozycja: Zmieniajmy pozycjħ, z ktrej wykonujemy zdjħcia;
poszukujmy dynamiki.
ChcĢc sfotografowaę okreĻlonĢ scenħ musimy zastanowię siħ nad miejscem, z
ktrego wykonujemy zdjħcie.
Maþy czy duŇy kĢt?
Jednym ze sposobw planowania
kompozycji jest poruszanie siħ aparatem.
PrzesuwajĢc aparat w innĢ pozycjħ,
zmieniamy obszar, ktry kadrujemy. Ten
jeden z najbardziej wyrazistych sposobw
modyfikacji zdjħę jest jednoczeĻnie jednym
z najrzadziej zgþħbianych przez
poczĢtkujĢcych fotoamatorw. Poprzez
przykucniħcie i sfotografowanie tematu od
doþu, czy teŇ wejĻcie na coĻ i ujħcie go od
gry moŇemy zobrazowaę skrajnie rŇne
nastroje. Nie musimy widzieę wszystkiego z typowej pozycji stojĢcej. PrawdĢ jest, Ňe
robienie zdjħę z poziomu oczu daje bardzo naturalne efekty, zdarza siħ jednak, Ňe
poprzez zmianħ kĢta fotografowania moŇemy dodaę zdjħciom nieco ekspresji i
dramaturgii. Warto trochħ poeksperymentowaę. Nawet niewielkie zmiany w tle lub na
pierwszym planie mogĢ daę imponujĢce rezultaty.
Kadrowanie i kompozycja: Elementy
ĺwiat fotografii peþen jest poprawnych rozwiĢzaı. Sztuka polega na tym, aby
wybraę najlepsze z nich.
Poziomo czy pionowo
Stosunek dþugoĻci bokw klatki w aparatach 35 mm
wynosi 3:2. Podczas robienia zdjħę mamy tendencjħ do
stosowania ujħcia poziomego. Dzieje siħ tak, poniewaŇ
wiħkszoĻę obrazw z jakimi siħ spotykamy w naszym
codziennym Ňyciu (takich jak np. telewizja, ekrany
kinowe itp.) jest w ten sposb uþoŇona. Na dodatek,
obrazy, ktre sĢ szersze niŇ wyŇsze, sprawiajĢ wraŇenie
bardziej stabilnych. JeĻli fotografujemy np. krajobraz,
wydaje nam siħ naturalne, Ňe powinien byę on ujħty
poziomo. JeĻli chcemy uzyskaę lepszĢ fotografiħ,
musimy stale myĻleę nad tym co robimy. JeĻli
zamierzamy ukazaę pewnĢ cechħ przyrody, ujħcie
pionowe moŇe pomc nam usunĢę z kadru czħĻę
zbħdnych obiektw. Nie istniejĢ Ňadne reguþy okreĻlajĢce
sposb, w jaki powinniĻmy ustawiaę aparat. Trzeba
eksperymentowaę, staę siħ twrcĢ. Ostatecznie, to
przecieŇ tylko zabawa.
KadrujĢc tworzymy dynamikħ zdjħcia.
Jak wspomniano wczeĻniej, naturalnym nawykiem przy fotografowaniu jest
umiejscawianie tematu zdjħcia w centrum kadru. Nie jest to oczywiĻcie postħpowanie
bþħdne, lecz znacznie ogranicza moŇliwoĻci twrcze. Obraz bħdĢcy wynikiem takiego
ujħcia moŇe byę zbyt statyczny. Centralnie umieszczony obiekt wydaje siħ trwaþy i
stabilny, lecz nie sprawia wraŇenia ruchu. JeĻli umiejscowimy go z boku, w obrħbie
kadru wytworzy siħ pewna dynamika, ktra czħsto juŇ sama w sobie jest interesujĢca
i moŇe siħ podobaę. W sztuce jakĢ jest fotografika, podejmowana decyzja nie jest
wyborem pomiħdzy rozwiĢzaniem dobrym a zþym, lecz raczej sþuŇy badaniu
potencjalnych moŇliwoĻci. Poprzez Ļwiadome planowanie kompozycji w obrħbie
kadru, moŇemy tworzyę lepsze fotografie.
Kadrowanie i kompozycja: Deseı i barwa
Pamiħtajmy o tym, Ňe moŇemy wykorzystywaę powtarzajĢce siħ motywy oraz
Ňe odpowiedni kolor moŇe sprawię, Ňe nasze zdjħcia bħdĢ doskonaþe.
Kolory
Nowoczesne filmy kolorowe pozwalajĢ tworzyę znakomite wielobarwne
fotografie. Zastosowanie bþon kolorowych do tworzenia przezroczy daje
szczeglnie dobre rezultaty, a same przezrocza czħsto osiĢgajĢ ponadprzeciħtnĢ
jakoĻę. WþaĻciwe postrzeganie barw jest proste. Trudniej jest rozpoznaę, czy element
o danym kolorze jest w stanie skupię w sobie ciħŇar fotografii. OczywiĻcie
przychodzĢ tu na myĻl np. kwiaty. Jednak podobnie jak w naturze, w scenach
miejskich rwnieŇ znajdziemy subtelne piħkno, ktrej przykuje naszĢ uwagħ.
Deseı.
Fotografie oparte na powtarzajĢcych siħ motywach wywierajĢ bardzo subtelne
wraŇenie, ktre na obrazach olejnych raczej jest nieuchwytne. Soczewki aparatu
"widzĢ" powtarzajĢce siħ konfiguracje w sposb przyjemny dla naszego oka.
NiezaleŇnie od tego, czy za pomocĢ teleobiektywu przedstawimy zbir elementw w
spþaszczonej perspektywie, czy uwypuklamy szczegþy stosujĢc obiektyw
szerokokĢtny, umiejħtnoĻę rozrŇniania i obrazowania powtarzajĢcych siħ motyww
daje nam peþnĢ satysfakcjħ.
Kadrowanie i kompozycja: Punkt ustawienia ostroĻci.
Nie zawsze chcemy, aby wszystko na zdjħciu byþo wyraŅne, lecz wybr
wþaĻciwych elementw wymaga przemyĻlenia.
WieŇa czy most?
Kiedy uzyskamy lepsze rezultaty, czy wtedy gdy ostroĻę
ustawimy na wieŇħ, czy na most? Nie powinniĻmy unikaę
rozmazywania niektrych czħĻci zdjħcia.
Uwaga obserwatora zostaje wtedy
skupiona na tym, co pozostaþo ostre.
Wybircze wyostrzanie elementw
Celowe rozmazanie niektrych czħĻci
fotografii czħsto daje dobry efekt.
WykonujĢc portrety lub zdjħcia sportowe
powinniĻmy siħ staraę, by tþo byþo
rozmazane. ChcĢc zrobię poprawne
zdjħcie zza okna lub ekranu, musimy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl