2006 LISTOPAD OKE PP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA MUZYKI arkusze maturalne, POZIOM PODSTAWOWY
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
PRÓBNY
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII MUZYKI
POZIOM PODSTAWOWY
Czas pracy 120 minut
LISTOPAD
ROK 2006
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 16 stron i płytę
znagraniami. Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera 30 zadań. Do zadań nr 9, 17, 24 i 28 dołączone
są przykłady dźwiękowe nagrane kolejno na płycie. Rozwiązuj
te zadania po wysłuchaniu przykładów. Zadania te oznaczone
są
.
3. Rozwiązania wszystkich zadań zamieść w miejscu na to
przeznaczonym.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
7. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
100 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
2
Próbny egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
Zadanie 1. (
1 pkt
)
Na podanej niżej liście instrumentów muzycznych używanych w starożytnej Grecji
podkreśl nazwy instrumentów strunowych szarpanych.
aulos, lira, kitara, syrinx
Zadanie 2. (
1 pkt
)
Napisz, jak nazywa się opisana poniżej technika, często stosowana przez kompozytorów
renesansu w motetach.
Poszczególne odcinki tekstu opierają się na innej myśli muzycznej, która
przeprowadzona jest imitacyjnie przez wszystkie głosy; każdy odcinek w poszczególnych
głosach zamknięty jest kadencją.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 3. (
2 pkt
)
Przyporządkuj dzieła do nazwisk ich twórców. Wpisz odpowiednie oznaczenia literowe
do tabeli.
1.
Melodie na Psałterz Polski
A.
Claudio Monteverdi
2.
Missa „Herkules dux Ferrariae”
B.
Mikołaj z Radomia
3.
Hystorigraphi aciem
C.
Giovanni Pierluigi da Palestrina
4.
Już się zmierzcha
D.
Mikołaj Gomółka
6.
Missa Papae Marcelli
F.
Orlando di Lasso
G.
Wa cław z Szamotuł
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Zadanie 4. (
1 pkt
)
Podaj nazwę zbioru poezji religijnej, z którego pochodzi poniższy fragment.
Chwalcie go na głośnych trąbach,
Chwalcie go na harfie i cytrze!
Chwalcie go bębnem i pląsaniem,
Chwalcie go na strunach i na flecie!
Chwalcie go na cymbałach dźwięcznych,
Chwalcie go na cymbałach głośnych!
Niech wszystko co żyje, chwali Pana!
.......................................................................................................................................................
5.
Matona mia cara
E.
Josquin des Prés
Próbny egzamin maturalny z historii muzyki
3
Poziom podstawowy
Zadanie 5. (
5 pkt
)
A. Wybierz z poniższej listy cechy najbardziej typowe dla chorału gregoriańskiego
oraz chorału protestanckiego, a następnie wpisz odpowiadające im oznaczenia
literowe we właściwe rubryki tabeli.
B. Jeśli któreś określenie nie jest prawdziwe ani dla chorału gregoriańskiego,
ani dla chorału protestanckiego, wpisz je w nienazwanej kolumnie tabeli.
C. Zaproponuj nazwę dla tej kolumny.
A. śpiew wyłącznie jednogłosowy
B. wykonawcami jest cała wspólnota wiernych
C. frazy, liczące czasem po kilkanaście nut, przypadają na pojedynczy, długo
wytrzymywany dźwięk
vox principalis
D. śpiew
a cappella
E. śpiew z towarzyszeniem organów
F. tekst w języku narodowym
G. głosy prowadzone są w ruchu paralelnych kwart i kwint
Chorał gregoriański
Chorał protestancki
.........................................
Zadanie 6. (
1 pkt
)
Rozstrzygnij, czy
poniższe zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. W tym celu wstaw znak
„x” w odpowiednią rubrykę.
Skale starogreckie, których nazwy zaczerpnięto od nazw plemion, mają kierunek wznoszący.
Prawda
Fałsz
4
Próbny egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
Zadanie 7. (
4 pkt
)
A. Podaj, na podstawie materiałów nutowych, trzy cechy wspólne dla poniższych
kompozycji
-
Chwała Tobie Gospodzinie
-
O nadroższy kwiatku panieńskiej czystości
-
Bądź wiesioła Panno czysta.
1. ................................................................................................................................................
2. ................................................................................................................................................
3. ................................................................................................................................................
Próbny egzamin maturalny z historii muzyki
5
Poziom podstawowy
B. Wskaż epokę, z której pochodzą przedstawione utwory.
.................................................................................................................................................
Zadanie 8.
(4 pkt)
Podaj nazwiska twórców i tytuły dzieł literackich, malarskich lub filozoficznych,
będących inspiracją dla podanych poniżej kompozycji.
1. Claude Debussy
Preludium do „Popołudnia fauna“
..............................................................
..................................................................................................................................................
2. Ferenc Liszt
Symfonia dantejska
............................................................................................
..................................................................................................................................................
3. Modest Musorgski
Obrazki z wystawy
....................................................................................
..................................................................................................................................................
4. Mieczysław Karłowicz
Stanisław i Anna Oświecimowie
.......................................................
..................................................................................................................................................
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl charloteee.keep.pl
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
PRÓBNY
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII MUZYKI
POZIOM PODSTAWOWY
Czas pracy 120 minut
LISTOPAD
ROK 2006
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 16 stron i płytę
znagraniami. Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera 30 zadań. Do zadań nr 9, 17, 24 i 28 dołączone
są przykłady dźwiękowe nagrane kolejno na płycie. Rozwiązuj
te zadania po wysłuchaniu przykładów. Zadania te oznaczone
są
.
3. Rozwiązania wszystkich zadań zamieść w miejscu na to
przeznaczonym.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
7. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
100 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
2
Próbny egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
Zadanie 1. (
1 pkt
)
Na podanej niżej liście instrumentów muzycznych używanych w starożytnej Grecji
podkreśl nazwy instrumentów strunowych szarpanych.
aulos, lira, kitara, syrinx
Zadanie 2. (
1 pkt
)
Napisz, jak nazywa się opisana poniżej technika, często stosowana przez kompozytorów
renesansu w motetach.
Poszczególne odcinki tekstu opierają się na innej myśli muzycznej, która
przeprowadzona jest imitacyjnie przez wszystkie głosy; każdy odcinek w poszczególnych
głosach zamknięty jest kadencją.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 3. (
2 pkt
)
Przyporządkuj dzieła do nazwisk ich twórców. Wpisz odpowiednie oznaczenia literowe
do tabeli.
1.
Melodie na Psałterz Polski
A.
Claudio Monteverdi
2.
Missa „Herkules dux Ferrariae”
B.
Mikołaj z Radomia
3.
Hystorigraphi aciem
C.
Giovanni Pierluigi da Palestrina
4.
Już się zmierzcha
D.
Mikołaj Gomółka
6.
Missa Papae Marcelli
F.
Orlando di Lasso
G.
Wa cław z Szamotuł
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Zadanie 4. (
1 pkt
)
Podaj nazwę zbioru poezji religijnej, z którego pochodzi poniższy fragment.
Chwalcie go na głośnych trąbach,
Chwalcie go na harfie i cytrze!
Chwalcie go bębnem i pląsaniem,
Chwalcie go na strunach i na flecie!
Chwalcie go na cymbałach dźwięcznych,
Chwalcie go na cymbałach głośnych!
Niech wszystko co żyje, chwali Pana!
.......................................................................................................................................................
5.
Matona mia cara
E.
Josquin des Prés
Próbny egzamin maturalny z historii muzyki
3
Poziom podstawowy
Zadanie 5. (
5 pkt
)
A. Wybierz z poniższej listy cechy najbardziej typowe dla chorału gregoriańskiego
oraz chorału protestanckiego, a następnie wpisz odpowiadające im oznaczenia
literowe we właściwe rubryki tabeli.
B. Jeśli któreś określenie nie jest prawdziwe ani dla chorału gregoriańskiego,
ani dla chorału protestanckiego, wpisz je w nienazwanej kolumnie tabeli.
C. Zaproponuj nazwę dla tej kolumny.
A. śpiew wyłącznie jednogłosowy
B. wykonawcami jest cała wspólnota wiernych
C. frazy, liczące czasem po kilkanaście nut, przypadają na pojedynczy, długo
wytrzymywany dźwięk
vox principalis
D. śpiew
a cappella
E. śpiew z towarzyszeniem organów
F. tekst w języku narodowym
G. głosy prowadzone są w ruchu paralelnych kwart i kwint
Chorał gregoriański
Chorał protestancki
.........................................
Zadanie 6. (
1 pkt
)
Rozstrzygnij, czy
poniższe zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. W tym celu wstaw znak
„x” w odpowiednią rubrykę.
Skale starogreckie, których nazwy zaczerpnięto od nazw plemion, mają kierunek wznoszący.
Prawda
Fałsz
4
Próbny egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
Zadanie 7. (
4 pkt
)
A. Podaj, na podstawie materiałów nutowych, trzy cechy wspólne dla poniższych
kompozycji
-
Chwała Tobie Gospodzinie
-
O nadroższy kwiatku panieńskiej czystości
-
Bądź wiesioła Panno czysta.
1. ................................................................................................................................................
2. ................................................................................................................................................
3. ................................................................................................................................................
Próbny egzamin maturalny z historii muzyki
5
Poziom podstawowy
B. Wskaż epokę, z której pochodzą przedstawione utwory.
.................................................................................................................................................
Zadanie 8.
(4 pkt)
Podaj nazwiska twórców i tytuły dzieł literackich, malarskich lub filozoficznych,
będących inspiracją dla podanych poniżej kompozycji.
1. Claude Debussy
Preludium do „Popołudnia fauna“
..............................................................
..................................................................................................................................................
2. Ferenc Liszt
Symfonia dantejska
............................................................................................
..................................................................................................................................................
3. Modest Musorgski
Obrazki z wystawy
....................................................................................
..................................................................................................................................................
4. Mieczysław Karłowicz
Stanisław i Anna Oświecimowie
.......................................................
..................................................................................................................................................
[ Pobierz całość w formacie PDF ]