3 - KAZANIE ŚW. PIOTRA W DZIEŃ ZESŁANIA DUCHA ŚWIĘTEGO MASOLINO , Historia sztuki, Renesans, XV wiek - ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->3 - KAZANIE ŚW. PIOTRA W DZIEŃ ZESŁANIA DUCHA ŚWIĘTEGO (MASOLINO)Głównym bohaterem fresku jest św. Piotr, którego można od razu odróżnić od innych, bozostał „ubrany” w pomarańczowo-żółty płaszcz. To właśnie on, kiedy Jezus zapytałApostołów, za kogo Go uważają, wyznał, że Jezus jest Mesjaszem i ma słowa życiawiecznego. I to on został wybrany przez Mistrza za „najważniejszego” Apostoła. Jezusmówi do niego: „Ty jesteś Piotr (czyli Skała), i Ja na tej Skale zbuduję Kościół mój, a bramypiekielne go nie przemogą. I tobie dam klucze królestwa niebieskiego: cokolwiek zwiążeszna ziemi, będzie związane w niebie; a cokolwiek rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane wniebie” (Mt 16, 18-19). Jezus wyjaśnił Apostołom, na czym polega życie wieczne wmodlitwie arcykapłańskiej: „A to jest życie wieczne: aby znali Ciebie, jedynegoprawdziwego Boga oraz Tego, którego posłałeś, Jezusa Chrystusa” (J 17, 3). A „poznaćBoga i Jego Syna znaczy przyjąć tajemnicę komunii miłości Ojca, Syna i Ducha Świętegowe własnym życiu, które już teraz otwiera się na życie wieczne przez uczestnictwo w życiuBożym” (Encyklika Evangelium vitae, nr 37). I o tym na pewno mówił pierwszy papieżnauczając na fresku nazwanym „Kazaniem św. Piotra”.Historia ewangeliczna ukazuje św. Piotra, który przemawiając do tłumu po Zesłaniu DuchaŚwiętego, zachęca ludzi do przyjęcia chrztu. Ten sakrament ukazany jest na następnymfresku rejestru górnego. W tej scenie Piotr jest przedstawiony sam, podczas gdy Ewangeliamówi, że był w towarzystwie innych apostołów. Taki sposób przedstawienia mocnopodkreśla pozycję św. Piotra jako lidera i jego personifikację z całym Kościołem. Płomiennymówca, ubraniem w rzymskie szaty i z wymownym gestem, przypomina św. Jananamalowanego przez Giotta w scenieWskrzeszenia Druzjannyw Kaplicy Peruzzi wbazylice Santa Croce we Florencji. Postać ta jest tak silna i energetyczna, że w przeszłościprzypisywana była Masaccio, ale jego miniaturowe loki na włosach i brodzie, a takżetwarze i ubiory gapiów to wyraźne oznaki sztuki Masolina.Św. Jan Giotta w scenieWskrzeszenia Druzjannyw Kaplicy Peruzzi w bazylice SantaCroce.Wrażenia otaczających świętego słuchaczy są bardzo zróżnicowane: od pełnej słodyczyuwagi zakonnicy na pierwszym planie, poprzez apatię i senność dziewczyny i staregoczłowieka z brodą, do strachu kobiety w tle, u której można zobaczyć tylko oczy izmarszczone brwi.Trzy postaci młodych ludzi stojących za Piotrem są prawdopodobnie portretamiwspółczesnych. Także dwaj bracia po prawej, być może karmelici z klasztoru Carmine, wprzeszłości byli również przypisywani Masaccio. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl