2008 MAJ OKE PR, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA MUZYKI arkusze maturalne, POZIOM ROZSZERZONY
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE
DO MOMENTU ROZPOCZĘCIA EGZAMINU!
Miejsce
na naklejkę
MHM-R1_1P-082
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII MUZYKI
MAJ
ROK 2008
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 180 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 16 stron, nuty
i płytę z nagraniami. Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera trzy części. Część pierwsza arkusza to test,
część druga wymaga analizy przykładów muzycznych, a część
trzecia napisania wypracowania na jeden z podanych tematów.
3. Czynności zaplanuj tak, aby możliwe było rozwiązanie zadań
z trzech części arkusza w ciągu 180 minut.
4. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to przeznaczonym.
5. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
6. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
7. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
50 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
2
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
CZĘŚĆ I
TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI USTALONE
W STANDARDACH WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH Z HISTORII MUZYKI
(
20 punktów
)
Zadanie 1.
(3 pkt)
Na podstawie zapisu nutowego
VII Contrapunctus
z
Kunst der Fuge (Sztuka fugi)
J.S. Bacha wykonaj polecenia.
A. Wskaż jeden ze sposobów przekształcania tematu wykorzystany w utworze. Podaj
jego nazwę i wyjaśnij, na czym polega.
sposób przekształcania tematu:
.................................................................................................................................................
wyjaśnienie:
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
B. Uzasadnij, dlaczego cykl
Kunst der Fuge
uważany jest za dzieło teoretyczne.
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
C. W ostatnim, niedokończonym ogniwie cyklu
Kunst der Fuge
Bach wykorzystał
motyw utworzony z liter swojego nazwiska. Wskaż dwóch innych kompozytorów,
którzy w swoich utworach wprowadzili motyw B-A-C-H.
1. ................................................................... 2. ...................................................................
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
3
Zadanie 2.
(1 pkt)
Wymień dwa nazwiska kompozytorów ważnych dla twórczości symfonicznej pierwszej
połowy XIX wieku i dwa nazwiska kompozytorów ważnych dla twórczości symfonicznej
drugiej połowy XIX wieku.
pierwsza połowa XIX wieku
1. ....................................................................................................................
2. ....................................................................................................................
druga połowa XIX wieku
1. ....................................................................................................................
2. ....................................................................................................................
Zadanie 3. (
1 pkt
)
Podaj nazwisko średniowiecznego teoretyka, który przyczynił się do rozwoju notacji
muzycznej.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 4.
(1 pkt)
Ułóż chronologicznie wymienione niżej kierunki stylistyczne XX wieku.
impresjonizm, neoklasycyzm, postmodernizm, ekspresjonizm
1. ....................................................................................................................
2. ....................................................................................................................
3. ....................................................................................................................
4. ....................................................................................................................
Zadanie 5.
(1 pkt)
Franciszek Schubert wielokrotnie wykorzystywał swoje pieśni jako materiał motywiczny
do kompozycji instrumentalnych. Połącz tytuł utworu instrumentalnego z pieśnią,
wpisując właściwą literę w poniżej zamieszczonej tabelce.
1.
Kwartet smyczkowy d-moll
A.
Pstrąg
2.
Kwintet fortepianowy A-dur
B.
Małgorzata przy kołowrotku
C.
Śmierć i dziewczyna
1.
2.
Nr zadania
1.
2.
3.
4.
5.
Wypełnia
egzaminator!
Maks. liczba pkt
3
1
1
1
1
Uzyskana liczba pkt
4
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
Zadanie 6. (
1 pkt
)
Oceń, czy podane twierdzenie dotyczące muzyki starożytnej Grecji jest prawdziwe.
W tym celu wpisz do tabelki literę „P” (prawda) lub „F” (fałsz).
W starożytnej Grecji wykształciła się teoria ethosu, zakładająca określony
wpływ rytmów, skal, tetrachordów, a nawet instrumentów
na duszę słuchaczy.
Zadanie 7.
(1 pkt)
Uzupełnij definicję, wpisując nazwę techniki kompozytorskiej powstałej w drugiej
połowie XX wieku.
Technika zaczerpnięta ze sztuk pięknych, polegająca na łączeniu w utworze muzycznym
różnych materiałów, zjawisk i elementów, najczęściej niespójnych estetycznie, wtapianiu ich
w nową sytuację artystyczną to .................................................................................................. .
Zadanie 8.
(2 pkt)
A. Wskaż literackie źródło tematyki wszystkich wymienionych poniżej utworów.
1.
Mojżesz i Aron
2.
Canticum canticorum (Pieśń nad Pieśniami)
3.
Nabucco (Nabuchodonozor)
4.
Eliasz
5.
Izrael w Egipcie
literackie źródło tematyki: ...........................................................................................................
B. Do podanych nazwisk kompozytorów przyporządkuj wymienione w punkcie A
tytuły kompozycji. W tym celu do liter w tabeli dopisz właściwe liczby.
a)
G.P. da Palestrina
b)
G.F. Haendel
c)
G. Verdi
d)
A. Schönberg
a)
b)
c)
d)
Zadanie 9.
(1 pkt)
Podkreśl nazwiska kompozytorów z kręgu renesansowych
szkół franko-flamandzkich
.
G. de Machaut, F. Landini, J. des Prés, G. da Palestrina, O. di Lasso, C. Monteverdi
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
5
Zadanie 10.
(2 pkt)
Zapoznaj się z afiszem koncertu kompozytorskiego i wykonaj polecenia.
A. Wskaż imię i nazwisko kompozytora, który jest autorem prezentowanych dzieł oraz
ich współwykonawcą na tym koncercie.
imię i nazwisko kompozytora: .....................................................................................................
B. Zakreśl rok, w którym odbył się ten koncert.
1905 1910 1920 1940
Nr zadania
1.
2.
3.
4.
5.
Wypełnia
egzaminator!
Maks. liczba pkt
1
1
2
1
2
Uzyskana liczba pkt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl charloteee.keep.pl
ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE
DO MOMENTU ROZPOCZĘCIA EGZAMINU!
Miejsce
na naklejkę
MHM-R1_1P-082
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII MUZYKI
MAJ
ROK 2008
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 180 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 16 stron, nuty
i płytę z nagraniami. Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera trzy części. Część pierwsza arkusza to test,
część druga wymaga analizy przykładów muzycznych, a część
trzecia napisania wypracowania na jeden z podanych tematów.
3. Czynności zaplanuj tak, aby możliwe było rozwiązanie zadań
z trzech części arkusza w ciągu 180 minut.
4. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to przeznaczonym.
5. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
6. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
7. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
50 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
2
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
CZĘŚĆ I
TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI USTALONE
W STANDARDACH WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH Z HISTORII MUZYKI
(
20 punktów
)
Zadanie 1.
(3 pkt)
Na podstawie zapisu nutowego
VII Contrapunctus
z
Kunst der Fuge (Sztuka fugi)
J.S. Bacha wykonaj polecenia.
A. Wskaż jeden ze sposobów przekształcania tematu wykorzystany w utworze. Podaj
jego nazwę i wyjaśnij, na czym polega.
sposób przekształcania tematu:
.................................................................................................................................................
wyjaśnienie:
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
B. Uzasadnij, dlaczego cykl
Kunst der Fuge
uważany jest za dzieło teoretyczne.
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
C. W ostatnim, niedokończonym ogniwie cyklu
Kunst der Fuge
Bach wykorzystał
motyw utworzony z liter swojego nazwiska. Wskaż dwóch innych kompozytorów,
którzy w swoich utworach wprowadzili motyw B-A-C-H.
1. ................................................................... 2. ...................................................................
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
3
Zadanie 2.
(1 pkt)
Wymień dwa nazwiska kompozytorów ważnych dla twórczości symfonicznej pierwszej
połowy XIX wieku i dwa nazwiska kompozytorów ważnych dla twórczości symfonicznej
drugiej połowy XIX wieku.
pierwsza połowa XIX wieku
1. ....................................................................................................................
2. ....................................................................................................................
druga połowa XIX wieku
1. ....................................................................................................................
2. ....................................................................................................................
Zadanie 3. (
1 pkt
)
Podaj nazwisko średniowiecznego teoretyka, który przyczynił się do rozwoju notacji
muzycznej.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 4.
(1 pkt)
Ułóż chronologicznie wymienione niżej kierunki stylistyczne XX wieku.
impresjonizm, neoklasycyzm, postmodernizm, ekspresjonizm
1. ....................................................................................................................
2. ....................................................................................................................
3. ....................................................................................................................
4. ....................................................................................................................
Zadanie 5.
(1 pkt)
Franciszek Schubert wielokrotnie wykorzystywał swoje pieśni jako materiał motywiczny
do kompozycji instrumentalnych. Połącz tytuł utworu instrumentalnego z pieśnią,
wpisując właściwą literę w poniżej zamieszczonej tabelce.
1.
Kwartet smyczkowy d-moll
A.
Pstrąg
2.
Kwintet fortepianowy A-dur
B.
Małgorzata przy kołowrotku
C.
Śmierć i dziewczyna
1.
2.
Nr zadania
1.
2.
3.
4.
5.
Wypełnia
egzaminator!
Maks. liczba pkt
3
1
1
1
1
Uzyskana liczba pkt
4
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
Zadanie 6. (
1 pkt
)
Oceń, czy podane twierdzenie dotyczące muzyki starożytnej Grecji jest prawdziwe.
W tym celu wpisz do tabelki literę „P” (prawda) lub „F” (fałsz).
W starożytnej Grecji wykształciła się teoria ethosu, zakładająca określony
wpływ rytmów, skal, tetrachordów, a nawet instrumentów
na duszę słuchaczy.
Zadanie 7.
(1 pkt)
Uzupełnij definicję, wpisując nazwę techniki kompozytorskiej powstałej w drugiej
połowie XX wieku.
Technika zaczerpnięta ze sztuk pięknych, polegająca na łączeniu w utworze muzycznym
różnych materiałów, zjawisk i elementów, najczęściej niespójnych estetycznie, wtapianiu ich
w nową sytuację artystyczną to .................................................................................................. .
Zadanie 8.
(2 pkt)
A. Wskaż literackie źródło tematyki wszystkich wymienionych poniżej utworów.
1.
Mojżesz i Aron
2.
Canticum canticorum (Pieśń nad Pieśniami)
3.
Nabucco (Nabuchodonozor)
4.
Eliasz
5.
Izrael w Egipcie
literackie źródło tematyki: ...........................................................................................................
B. Do podanych nazwisk kompozytorów przyporządkuj wymienione w punkcie A
tytuły kompozycji. W tym celu do liter w tabeli dopisz właściwe liczby.
a)
G.P. da Palestrina
b)
G.F. Haendel
c)
G. Verdi
d)
A. Schönberg
a)
b)
c)
d)
Zadanie 9.
(1 pkt)
Podkreśl nazwiska kompozytorów z kręgu renesansowych
szkół franko-flamandzkich
.
G. de Machaut, F. Landini, J. des Prés, G. da Palestrina, O. di Lasso, C. Monteverdi
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
5
Zadanie 10.
(2 pkt)
Zapoznaj się z afiszem koncertu kompozytorskiego i wykonaj polecenia.
A. Wskaż imię i nazwisko kompozytora, który jest autorem prezentowanych dzieł oraz
ich współwykonawcą na tym koncercie.
imię i nazwisko kompozytora: .....................................................................................................
B. Zakreśl rok, w którym odbył się ten koncert.
1905 1910 1920 1940
Nr zadania
1.
2.
3.
4.
5.
Wypełnia
egzaminator!
Maks. liczba pkt
1
1
2
1
2
Uzyskana liczba pkt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]