2005 MAJ OKE PP ODP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA MUZYKI arkusze maturalne, POZIOM PODSTAWOWY
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
1
ARKUSZ I - MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
Zasady oceniania:
− za rozwiązanie zadań z Arkusza I można uzyskać maksymalnie 100 punktów
− model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorcem
sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych)
− za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty
− za zadania otwarte, za które można przyznać tylko jeden punkt, przyznaje się punkt
wyłącznie za odpowiedź w pełni poprawną
− za zadania, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle punktów,
ile prawidłowych elementów odpowiedzi (zgodnie z wyszczególnieniem w kluczu)
przedstawił zdający
− jeśli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika z polecenia
w zadaniu, ocenie podlega tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile jest w
poleceniu
− jeżeli podane w odpowiedzi informacje (również dodatkowe, które nie wynikają
z polecenia w zadaniu), świadczą o zupełnym braku zrozumienia omawianego
zagadnienia i zaprzeczają udzielonej prawidłowej odpowiedzi, odpowiedź taką należy
ocenić na zero punktów.
Zadanie
Model odpowiedzi
Punktacja
numer
zadania
części
zadania
punkty
za
poszczególne
części zadania
punkty
za
całe zadanie
1.
A.
dorycka (odp. akceptowana: skala modalna)
1 punkt
2 punkty
B.
pieśń ojczysta lub pieśń narodowa (hymn)
1 punkt
2.
-
- antonimy: legato
dysonans
diatonika
homofonia lub monodia lub monofonia
- pierwsza para pojęć (odp. akceptowana: ostatnia
para pojęć)
1 punkt
2 punkty
1 punkt
3.
-
synkretyzm
-
1 punkt
4.
-
Communio
-
1 punkt
5.
A.
trubadurów
1 punkt
4 punkty
B.
truwerów
1 punkt
C.
minnesingerami
1 punkt
D.
meistersingerami
1 punkt
6.
A.
polifoniczna wokalna a cappella, polifonia
wokalna a cappella (polifonia imitacyjna a
cappella)
1 punkt
3 punkty
B.
motet (odp. akceptowana: pieśń, muzyka
religijna)
1 punkt
C.
Sobór Trydencki (akcept.: Zjazd Trydencki)
1 punkt
7.
-
1 C, 2 E, 3 A lub D, 4 B.
-
1 punkt
8.
-
G. Mahler ( lub: Mahler)
-
1 punkt
2
Zadanie
Model odpowiedzi
Punktacja
numer
zadania
części
zadania
punkty
za
poszczególne
części zadania
punkty
za
całe zadanie
9.
A.
tabulatura
1 punkt
3 punkty
B.
partytura, lub: partytura klasyczna, akcept.:
partytura tradycyjna
1 punkt
C.
graficzny lub: grafika muzyczna, lub: partytura
graficzna, lub: muzyka graficzna
1 punkt
10.
A.
1600 – 1750, akceptowana odp.: 1580 – 1750
lub 1594 – 1750. Akceptuje się rok 1730.
1 punkt
5 punktów
B.
Zdający uzasadnia przyjęcie początkowej daty
baroku. Za podanie jednego poprawnego
argumentu: 1 pkt. Za dwa argumenty: 2 pkt.
0 – 2 punkty
Argumenty przykładowe (zależne od przyjętej
daty):
- powstanie monodii akompaniowanej,
- powstanie stylu concertato,
- nowa praktyka wykonawcza: basso continuo,
- powstanie nowego gatunku muzycznego:
dramma per musica (lub: opery),
- działalność Cameraty florenckiej.
Uwaga:
zdający może podać inne argumenty.
O ile będą zasadne – należy uznać.
C.
Zdający uzasadnia koniec baroku Za podanie
jednego poprawnego argumentu: 1 pkt.
Za podanie dwóch argumentów: 2 pkt.
0 – 2 punkty
Argumenty przykładowe (zależne od przyjętej
daty):
- śmierć J.S. Bacha,
- w latach 20. i 30. XVIII wieku narodziny
nowego stylu – rokoko we Francji i stylu
galant w Niemczech,
- zmiany fakturalne (homofonia),
- działalność szkół przedklasycznych,
- przemiany form muzycznych,
- zmianyskładu orkiestry.
Uwaga:
zdający może podać inne argumenty.
O ile będą zasadne – należy uznać.
3
Zadanie
Model odpowiedzi
Punktacja
numer
zadania
części
zadania
punkty
za
poszczególne
części zadania
punkty
za
całe zadanie
11.
-
opera buffa
singspiel
opera seria
-
1 punkt
12.
-
Zdający za podanie jednego tytułu w każdym
okresie otrzymuje 1 pkt (razem za poprawne
tytuły 3 pkt).
Tytuły (odpowiedzi przykładowe)
I okres: Poranek (
Le matin
), Południe (
Le midi
),
Wieczór (
Le soir
),
II okres: Filozof
(Der Philosoph
), Symfonia
paryska Kura (
La poule)
,
III okres: Symfonie londyńskie:
Wojskowa,
Zegarowa
itp..
Zdający powinien w argumentacji wskazać
przynajmniej po 2 cechy spośród niżej podanych,
ujętych w trzy grupy:
I okres
(wczesne symfonie z lat 60.):
− oddziaływanie stylu barokowego,
− obecność basso continuo i klawesynu,
− nawiązanie do stylu koncertującego,
− nawiązanie do concerto grosso,
− małe rozmiary cyklu.
II okres
(symfonie z lat 1770 do 1790):
− rezygnacja z basso continuo,
− wprowadzenie cyklu 4-częściowego,
− wiodąca rola tematu głównego
w ekspozycji formy sonatowej,
− poszerzenie środków harmonicznych,
− poszerzenie środków dynamicznych,
− szersze wykorzystanie instrumentów dętych.
III okres
(symfonie po 1791 roku):
− pełny rozwój stylu klasycznego,
− skład orkiestry klasycznej (kwartet
smyczkowy jako podstawa orkiestry,
wiolonczela i kontrabas pisane na ogół na
jednej pięciolinii; podwójna obsada
instrumentów dętych, włączenie do składu
orkiestry klarnetu (zdający może wskazać
Symfonię nr 100),
− krystalizacja 4-częściowego cyklu
symfonicznego; różnicowanie tonacji
poszczególnych części; dodanie wolnego
wstępu w I części.
Uwaga:
zdający może podać inną argumentację.
O ile będzie zasadna, należy uznać.
0 – 6
punktów
1 punkt
1 punkt
1 punkt
1 punkt
1 punkt
1 punkt
4
Zadanie
Model odpowiedzi
Punktacja
numer
zadania
części
zadania
punkty
za
poszczególne
części zadania
punkty
za
całe zadanie
13.
A.
przełom średniowiecza i renesansu;
Odpowiedź akceptowana: renesans, lub: późne
średniowiecze, lub: okres burgundzki.
1 punkt
2 punkty
B.
harfa (akcept. harfa gotycka), fidel (akcept. viola,
viola da braccio lub: lira da braccio)
1 punkt
14.
-
Zdający za wskazanie 4 nowatorskich elementów
warsztatu kompozytorskiego Beethovena może
otrzymać 4 punkty (1 punkt za każdy element).
10
punktów
0 – 4 punkty
Zdający za wskazanie więcej niż 4 nowatorskich
elementów warsztatu kompozytorskiego
Beethovena może otrzymać dodatkowo 1 punkt.
0 – 1 punkt
Szeroki zakres odpowiedzi; odpowiedzi
przykładowe:
− modyfikacja składu orkiestry,
− indywidualizacja instrumentów w utworach
orkiestrowych,
− wprowadzenie głosów wokalnych do
symfonii,
− zapowiedź programowości w literaturze
muzycznej XIX wieku,
− swoboda w potraktowaniu cyklu sonatowego
− (np. różna ilość części, rozpoczynanie cyklu
inną niż forma sonatowa częścią itp.),
− większa swoboda w budowie formy
sonatowej,
− rozwój faktury i środków wirtuozowskich
w sonacie fortepianowej,
− rozwój środków wirtuozowskich w koncercie
fortepianowym,
− zwiększenie kontrastów dynamicznych,
− wprowadzenie określeń precyzujących sposób
wykonania, np. moderato cantabile, allegro
ma non troppo itp.
Zdający wskaże przynajmniej cztery dzieła, jako
potwierdzenie nowatorskich elementów warsztatu
kompozytorskiego Beethovena (za wskazanie
przykładów adekwatnych do omawianych
zjawisk po 1 pkt).
0 – 4 punkty
Zdający za spójność wypowiedzi może otrzymać
1 punkt.
0 – 1 punkt
5
Zadanie
Model odpowiedzi
Punktacja
numer
zadania
części
zadania
punkty
za
poszczególne
części zadania
punkty
za
całe zadanie
15.
-
1 D, 2 E, 3 A, 4 B lub 4 A
-
1 punkt
16.
A.
nr 3
1 punkt
2 punkty
B.
nr 4
1 punkt
17.
-
concero grosso, koncert wokalny, kantata, opera,
oratorium, suita;
1 punkt za wskazanie 4 i więcej form i gatunków
-
1 punkt
18.
A.
Franciszek Schubert (akcept. Schubert)
1 punkt
8 punktów
Pieśń – jedna z pierwszych pieśni
romantycznych.
Ścisły związek muzyki z poezją (tekstem).
Nowa rola akompaniamentu.
1 punkt
B.
Hector Berlioz (akcept. Berlioz)
1 punkt
Pierwsza programowa symfonia romantyczna.
Dzieło ważne w historii instrumentacji.
Symfonia autobiograficzna.
1 punkt
C.
Carl Maria von Weber (akcept. Weber)
1 punkt
Jedna z pierwszych oper romantycznych.
Wprowadzenie wątków fantastycznych
(baśniowych).
1 punkt
D.
Richard Wagner (akcept. Wagner)
1 punkt
Pierwszy dramat muzyczny.
Realizacja idei syntetycznego dzieła sztuki
(realizacja idei
Gesamtkunstwerk).
1 punkt
Uwaga:
zdający w A, B, C, D powinien wskazać
po jednym argumencie. Zdający może podać inną
argumentację niż przytoczono wyżej. O ile będzie
zasadna, należy uznać.
19.
-
[ Orfeusz grający na ] lirze.
(odp. akceptowana:
na kitarze)
-
1 punkt
20.
A.
technika koncertująca, technika basso continuo
(odp. akceptowana: technika imitacyjna)
1 punkt
4 punkty
B.
concerto grosso
1 punkt
C.
klawesyn jako instrument realizujący basso
continuo
1 punkt
klawesyn jako instrument w grupie concertino;
lub: solowa partia klawesynu, lub: kadencja jak w
koncercie instrumentalnym
1 punkt
21.
-
Pełna odpowiedź i następująca kolejność:
J.W. Goethe, H. Heine, A. Mickiewicz,
K. Przerwa-Tetmajer, J. Tuwim.
2 punkty
2 punkty
Za trzy i cztery poprawnie wpisane nazwiska.
1 punkt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl charloteee.keep.pl
1
ARKUSZ I - MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
Zasady oceniania:
− za rozwiązanie zadań z Arkusza I można uzyskać maksymalnie 100 punktów
− model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorcem
sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych)
− za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty
− za zadania otwarte, za które można przyznać tylko jeden punkt, przyznaje się punkt
wyłącznie za odpowiedź w pełni poprawną
− za zadania, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle punktów,
ile prawidłowych elementów odpowiedzi (zgodnie z wyszczególnieniem w kluczu)
przedstawił zdający
− jeśli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika z polecenia
w zadaniu, ocenie podlega tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile jest w
poleceniu
− jeżeli podane w odpowiedzi informacje (również dodatkowe, które nie wynikają
z polecenia w zadaniu), świadczą o zupełnym braku zrozumienia omawianego
zagadnienia i zaprzeczają udzielonej prawidłowej odpowiedzi, odpowiedź taką należy
ocenić na zero punktów.
Zadanie
Model odpowiedzi
Punktacja
numer
zadania
części
zadania
punkty
za
poszczególne
części zadania
punkty
za
całe zadanie
1.
A.
dorycka (odp. akceptowana: skala modalna)
1 punkt
2 punkty
B.
pieśń ojczysta lub pieśń narodowa (hymn)
1 punkt
2.
-
- antonimy: legato
dysonans
diatonika
homofonia lub monodia lub monofonia
- pierwsza para pojęć (odp. akceptowana: ostatnia
para pojęć)
1 punkt
2 punkty
1 punkt
3.
-
synkretyzm
-
1 punkt
4.
-
Communio
-
1 punkt
5.
A.
trubadurów
1 punkt
4 punkty
B.
truwerów
1 punkt
C.
minnesingerami
1 punkt
D.
meistersingerami
1 punkt
6.
A.
polifoniczna wokalna a cappella, polifonia
wokalna a cappella (polifonia imitacyjna a
cappella)
1 punkt
3 punkty
B.
motet (odp. akceptowana: pieśń, muzyka
religijna)
1 punkt
C.
Sobór Trydencki (akcept.: Zjazd Trydencki)
1 punkt
7.
-
1 C, 2 E, 3 A lub D, 4 B.
-
1 punkt
8.
-
G. Mahler ( lub: Mahler)
-
1 punkt
2
Zadanie
Model odpowiedzi
Punktacja
numer
zadania
części
zadania
punkty
za
poszczególne
części zadania
punkty
za
całe zadanie
9.
A.
tabulatura
1 punkt
3 punkty
B.
partytura, lub: partytura klasyczna, akcept.:
partytura tradycyjna
1 punkt
C.
graficzny lub: grafika muzyczna, lub: partytura
graficzna, lub: muzyka graficzna
1 punkt
10.
A.
1600 – 1750, akceptowana odp.: 1580 – 1750
lub 1594 – 1750. Akceptuje się rok 1730.
1 punkt
5 punktów
B.
Zdający uzasadnia przyjęcie początkowej daty
baroku. Za podanie jednego poprawnego
argumentu: 1 pkt. Za dwa argumenty: 2 pkt.
0 – 2 punkty
Argumenty przykładowe (zależne od przyjętej
daty):
- powstanie monodii akompaniowanej,
- powstanie stylu concertato,
- nowa praktyka wykonawcza: basso continuo,
- powstanie nowego gatunku muzycznego:
dramma per musica (lub: opery),
- działalność Cameraty florenckiej.
Uwaga:
zdający może podać inne argumenty.
O ile będą zasadne – należy uznać.
C.
Zdający uzasadnia koniec baroku Za podanie
jednego poprawnego argumentu: 1 pkt.
Za podanie dwóch argumentów: 2 pkt.
0 – 2 punkty
Argumenty przykładowe (zależne od przyjętej
daty):
- śmierć J.S. Bacha,
- w latach 20. i 30. XVIII wieku narodziny
nowego stylu – rokoko we Francji i stylu
galant w Niemczech,
- zmiany fakturalne (homofonia),
- działalność szkół przedklasycznych,
- przemiany form muzycznych,
- zmianyskładu orkiestry.
Uwaga:
zdający może podać inne argumenty.
O ile będą zasadne – należy uznać.
3
Zadanie
Model odpowiedzi
Punktacja
numer
zadania
części
zadania
punkty
za
poszczególne
części zadania
punkty
za
całe zadanie
11.
-
opera buffa
singspiel
opera seria
-
1 punkt
12.
-
Zdający za podanie jednego tytułu w każdym
okresie otrzymuje 1 pkt (razem za poprawne
tytuły 3 pkt).
Tytuły (odpowiedzi przykładowe)
I okres: Poranek (
Le matin
), Południe (
Le midi
),
Wieczór (
Le soir
),
II okres: Filozof
(Der Philosoph
), Symfonia
paryska Kura (
La poule)
,
III okres: Symfonie londyńskie:
Wojskowa,
Zegarowa
itp..
Zdający powinien w argumentacji wskazać
przynajmniej po 2 cechy spośród niżej podanych,
ujętych w trzy grupy:
I okres
(wczesne symfonie z lat 60.):
− oddziaływanie stylu barokowego,
− obecność basso continuo i klawesynu,
− nawiązanie do stylu koncertującego,
− nawiązanie do concerto grosso,
− małe rozmiary cyklu.
II okres
(symfonie z lat 1770 do 1790):
− rezygnacja z basso continuo,
− wprowadzenie cyklu 4-częściowego,
− wiodąca rola tematu głównego
w ekspozycji formy sonatowej,
− poszerzenie środków harmonicznych,
− poszerzenie środków dynamicznych,
− szersze wykorzystanie instrumentów dętych.
III okres
(symfonie po 1791 roku):
− pełny rozwój stylu klasycznego,
− skład orkiestry klasycznej (kwartet
smyczkowy jako podstawa orkiestry,
wiolonczela i kontrabas pisane na ogół na
jednej pięciolinii; podwójna obsada
instrumentów dętych, włączenie do składu
orkiestry klarnetu (zdający może wskazać
Symfonię nr 100),
− krystalizacja 4-częściowego cyklu
symfonicznego; różnicowanie tonacji
poszczególnych części; dodanie wolnego
wstępu w I części.
Uwaga:
zdający może podać inną argumentację.
O ile będzie zasadna, należy uznać.
0 – 6
punktów
1 punkt
1 punkt
1 punkt
1 punkt
1 punkt
1 punkt
4
Zadanie
Model odpowiedzi
Punktacja
numer
zadania
części
zadania
punkty
za
poszczególne
części zadania
punkty
za
całe zadanie
13.
A.
przełom średniowiecza i renesansu;
Odpowiedź akceptowana: renesans, lub: późne
średniowiecze, lub: okres burgundzki.
1 punkt
2 punkty
B.
harfa (akcept. harfa gotycka), fidel (akcept. viola,
viola da braccio lub: lira da braccio)
1 punkt
14.
-
Zdający za wskazanie 4 nowatorskich elementów
warsztatu kompozytorskiego Beethovena może
otrzymać 4 punkty (1 punkt za każdy element).
10
punktów
0 – 4 punkty
Zdający za wskazanie więcej niż 4 nowatorskich
elementów warsztatu kompozytorskiego
Beethovena może otrzymać dodatkowo 1 punkt.
0 – 1 punkt
Szeroki zakres odpowiedzi; odpowiedzi
przykładowe:
− modyfikacja składu orkiestry,
− indywidualizacja instrumentów w utworach
orkiestrowych,
− wprowadzenie głosów wokalnych do
symfonii,
− zapowiedź programowości w literaturze
muzycznej XIX wieku,
− swoboda w potraktowaniu cyklu sonatowego
− (np. różna ilość części, rozpoczynanie cyklu
inną niż forma sonatowa częścią itp.),
− większa swoboda w budowie formy
sonatowej,
− rozwój faktury i środków wirtuozowskich
w sonacie fortepianowej,
− rozwój środków wirtuozowskich w koncercie
fortepianowym,
− zwiększenie kontrastów dynamicznych,
− wprowadzenie określeń precyzujących sposób
wykonania, np. moderato cantabile, allegro
ma non troppo itp.
Zdający wskaże przynajmniej cztery dzieła, jako
potwierdzenie nowatorskich elementów warsztatu
kompozytorskiego Beethovena (za wskazanie
przykładów adekwatnych do omawianych
zjawisk po 1 pkt).
0 – 4 punkty
Zdający za spójność wypowiedzi może otrzymać
1 punkt.
0 – 1 punkt
5
Zadanie
Model odpowiedzi
Punktacja
numer
zadania
części
zadania
punkty
za
poszczególne
części zadania
punkty
za
całe zadanie
15.
-
1 D, 2 E, 3 A, 4 B lub 4 A
-
1 punkt
16.
A.
nr 3
1 punkt
2 punkty
B.
nr 4
1 punkt
17.
-
concero grosso, koncert wokalny, kantata, opera,
oratorium, suita;
1 punkt za wskazanie 4 i więcej form i gatunków
-
1 punkt
18.
A.
Franciszek Schubert (akcept. Schubert)
1 punkt
8 punktów
Pieśń – jedna z pierwszych pieśni
romantycznych.
Ścisły związek muzyki z poezją (tekstem).
Nowa rola akompaniamentu.
1 punkt
B.
Hector Berlioz (akcept. Berlioz)
1 punkt
Pierwsza programowa symfonia romantyczna.
Dzieło ważne w historii instrumentacji.
Symfonia autobiograficzna.
1 punkt
C.
Carl Maria von Weber (akcept. Weber)
1 punkt
Jedna z pierwszych oper romantycznych.
Wprowadzenie wątków fantastycznych
(baśniowych).
1 punkt
D.
Richard Wagner (akcept. Wagner)
1 punkt
Pierwszy dramat muzyczny.
Realizacja idei syntetycznego dzieła sztuki
(realizacja idei
Gesamtkunstwerk).
1 punkt
Uwaga:
zdający w A, B, C, D powinien wskazać
po jednym argumencie. Zdający może podać inną
argumentację niż przytoczono wyżej. O ile będzie
zasadna, należy uznać.
19.
-
[ Orfeusz grający na ] lirze.
(odp. akceptowana:
na kitarze)
-
1 punkt
20.
A.
technika koncertująca, technika basso continuo
(odp. akceptowana: technika imitacyjna)
1 punkt
4 punkty
B.
concerto grosso
1 punkt
C.
klawesyn jako instrument realizujący basso
continuo
1 punkt
klawesyn jako instrument w grupie concertino;
lub: solowa partia klawesynu, lub: kadencja jak w
koncercie instrumentalnym
1 punkt
21.
-
Pełna odpowiedź i następująca kolejność:
J.W. Goethe, H. Heine, A. Mickiewicz,
K. Przerwa-Tetmajer, J. Tuwim.
2 punkty
2 punkty
Za trzy i cztery poprawnie wpisane nazwiska.
1 punkt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]