2007 MAJ OKE PR ODP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA MUZYKI arkusze maturalne, POZIOM ROZSZERZONY

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
MHM-R1_1P-072
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII MUZYKI
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 180 minut
MAJ
ROK 2007
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 18 stron, nuty
i płytę z nagraniami. Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera trzy części. Część pierwsza arkusza – to test,
część druga wymaga analizy przykładów muzycznych, a część
trzecia napisania wypracowania na jeden z podanych tematów.
3. Czynności zaplanuj tak, aby możliwe było rozwiązanie zadań
z trzech części arkusza w ciągu 180 minut.
4. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to przeznaczonym.
5. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
6. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
7. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
8. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
9. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
50 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
2
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
CZĘŚĆ I
TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI USTALONE
W STANDARDACH WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH Z HISTORII MUZYKI
(20 punktów)
Zadanie 1.
(1 pkt)
Podaj nazwy epok, w których działały wymienione poniżej szkoły lub ugrupowania
kompozytorskie.
Szkoła kompozytorska
Epoka
paryska szkoła Notre Dame
średniowiecze
Potężna Gromadka (Grupa Pięciu)
neoromantyzm
szkoła starowiedeńska
klasycyzm
Zadanie 2.
(1 pkt)
Wymień dwie techniki kompozytorskie, których stosowanie charakterystyczne jest
dla renesansowej szkoły weneckiej.
technika polichóralności
technika koncertująca
Zadanie 3.
(2 pkt)
Wielu kompozytorów XIX w. sięgało w swojej twórczości po teksty J. Goethego.
A. Połącz tytuły utworów Goethego z odpowiadającymi im nazwiskami kompozytorów,
którzy inspirowali się w swojej twórczości wskazanym w tabeli dziełem poety.
Nazwiska wybierz z poniższej listy:
P. Dukas, J. Brahms, F. Liszt, P. Czajkowski, F. Schubert.
B. Określ gatunki muzyczne utworów, które inspirowane były wymienionymi tekstami.
Wszystkie odpowiedzi wpisz w odpowiednie miejsca tabeli.
Tytuł utworu
A. Kompozytor
B. Gatunek muzyczny
Król Olszyn
F. Schubert
ballada
Faust
F. Liszt
symfonia programowa
Uczeń czarnoksiężnika
P. Dukas
scherzo symfoniczne
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
3
Zadanie 4.
(1 pkt)
Olivier Messiaen w swoim traktacie
Technika mojego języka muzycznego
wprowadza
termin
rytm nieodwracalny.
Podaj własny przykład takiego rytmu.

Zadanie 5.
(1 pkt
)
Ułóż chronologicznie nazwy technik, których lista znajduje się poniżej. Rozpocznij
od techniki najdawniejszej.
Techniki:
organalna, fauxbourdon, basso continuo, izorytmiczna
1.
organalna
2.
izorytmiczna
3.
fauxbourdon
4.
basso continuo
Zadanie 6.
(1 pkt)
Zestaw nazwiska kompozytorów z nazwami szkół kompozytorskich. W tym celu
przyporządkuj cyfrom po jednej literze.
1.
Giovanni Pierluigi da Palestrina
A. szkoła franko-flamandzka
2.
Johannes Ockeghem
B. szkoła neapolitańska
3.
Andrea Gabrieli
C. szkoła rzymska
D. szkoła wenecka
1.
C
2.
A
3.
D
Zadanie 7.
(2 pkt)
A. Wymień dwa ośrodki muzyki barokowej, w których wykształciły się różne typy
uwertury.
1.
ośrodek francuski
2.
ośrodek włoski
B. Podaj, na czym polega różnica w ukształtowaniu formalnym w obu typach
uwertury.
W uwerturze francuskiej jest następstwo części: wolna – szybka – wolna,
a we włoskiej: szybka – wolna – szybka.
Nr zadania
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Wypełnia
egzaminator!
Maks. liczba pkt
1
1
2
1
1
1
2
Uzyskana liczba pkt
4
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
Zadanie 8.
(1 pkt)
Podaj nazwę gatunku muzycznego epoki baroku, dla obsady którego charakterystyczna
jest partia
testo
.
oratorium
Zadanie 9.
(1 pkt)
Poniższe fragmenty muzyczne to dwa różne przykłady koncertu instrumentalnego.
Na podstawie analizy tych partytur wskaż dwie cechy, które różnią koncert barokowy
od klasycznego.
1.
W koncercie barokowym (Przykład 1.) stosowane jest basso continuo, które
zanika w muzyce klasycznej.
2.
W koncercie barokowym jest przewaga faktury polifonicznej, w koncercie
klasycznym – homofonicznej.
Przykład 1.
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
5
Przykład 2.
Nr zadania
8.
9.
Wypełnia
egzaminator!
Maks. liczba pkt
1
1
Uzyskana liczba pkt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl