2006 LISTOPAD OKE PP ODP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA MUZYKI arkusze maturalne, POZIOM PODSTAWOWY

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Próbny egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
1
OCENIANIE ARKUSZA
POZIOM PODSTAWOWY
Zasady oceniania:
za rozwiązanie zadań z arkusza można uzyskać maksymalnie 100 punktów
model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorcem
sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych)
za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty
za zadania otwarte, za które można przyznać tylko jeden punkt, przyznaje się punkt
wyłącznie za odpowiedź w pełni poprawną
za zadania, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle punktów,
ile prawidłowych elementów odpowiedzi (zgodnie z wyszczególnieniem w kluczu)
przedstawił zdający
jeśli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika z polecenia
w zadaniu, ocenie podlega tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile jest
w poleceniu
jeżeli podane w odpowiedzi informacje (również dodatkowe, które nie wynikają
z polecenia w zadaniu), świadczą o zupełnym braku zrozumienia omawianego
zagadnienia i zaprzeczają logice udzielonej prawidłowej odpowiedzi, odpowiedź taką
należy ocenić na zero punktów.
Zadanie 1.
(1 pkt)
lira, kitara
1 pkt
za poprawne podkreślenie dwóch instrumentów
Zadanie 2.
(1 pkt)
technika przeimitowana, przeimitowanie
1 pkt
za właściwie określoną technikę kompozytorską
Zadanie 3.
(2 pkt)
1. D
2. E
3. B
4. G
5. F
6. C
1 pkt
za 4 poprawne przyporządkowania
2 pkt
za pięć i więcej poprawnych przyporządkowań
Zadanie 4. (1 pkt)
Księga psalmów, Psałterz (odpowiedź akceptowana: psalmy)
1 pkt
za poprawne określenie zbioru poezji religijnej
2
Próbny egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
Zadanie 5.
(5 pkt)
chorał gregoriański
chorał protestancki
organum
A
B
C
D
E
G
F
1 pkt
za poprawne wpisanie dwóch cech chorału gregoriańskiego
1 pkt
za poprawne wpisanie dwóch cech chorału protestanckiego
2 pkt
za poprawne wpisanie trzech cech chorału protestanckiego
1 pkt
za poprawne wpisanie do tabeli dwóch cech, które nie określają chorału
1 pkt
za trafną propozycję tytułu dla trzeciej rubryki (organum lub diafonia lub wczesna
polifonia)
Zadanie 6.
(1 pkt)
zdanie fałszywe
1 pkt
za poprawną odpowiedź
Zadanie 7. (
4 pkt)
A.
Przykładowe cechy:
tekst w języku polskim
wielogłosowość
XV-wieczna polifonia
utwory religijne
anonimowi twórcy
utwory oparte o skale modalne
we wszystkich utworach występuje cantus firmus
B.
późne średniowiecze lub wczesny renesans
3 pkt
za poprawne trzy cechy (po
1 pkt
za każdą cechę)
1 pkt
za poprawne wskazanie epoki
Zadanie 8.
(4 pkt)
1. S. Mallarmé:
Popołudnie fauna
2. DanteAlighieri:
Boska komedia
3. W. Hartmann: pośmiertna wystawa prac plastycznych i projektów architektonicznych
4. S. Bergmann:
Stanisław przy zwłokach Anny
4 pkt
za poprawne cztery odpowiedzi (po
1 pkt
za prawidłowe wskazanie jednego twórcy
wraz z tytułem dzieła)
Próbny egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
3
Zadanie 9.
(5 pkt)
A. Josquin des Prés, Giovanni Pierluigi da Palestrina
(należy uznać inne odpowiedzi, jeżeli są poprawne)
B.
epoka: renesans (odpowiedź akceptowana: przełom średniowiecza i renesansu, późne
średniowiecze, wczesny renesans)
technika: cantus firmus
C.
zakreślenie melodii pieśni w głosie tenorowym
1 pkt
za właściwe wskazanie twórcy mszy
L’homme armé
(
2 pkt
za wskazanie dwóch
twórców)
1 pkt
za poprawne wskazanie epoki
1 pkt
za właściwie nazwaną technikę kompozytorską
1 pkt
za właściwie zakreśloną w zapisie nutowym melodię
Zadanie 10.
(16 pkt)
Cechy warsztatu:
pierwszoplanowe znaczenie harmoniki i kolorystyki; harmonika przyczynia się
do rozkładu systemu dur-moll – akord traktowany jako plama barwna, do
trójdźwięków dodawane są brzmienia dysonansowe, dysonans traci rolę napięcia,
akordy przenoszone są na różne wysokości (paralelizmy), unikanie zwrotów T – D,
zatarcie pojęcia konsonans – dysonans
formotwórcza rola kolorystyki
faktura orkiestrowa: subtelna, przejrzysta, eksponująca instrumenty strunowe i dęte
drewniane, instrumenty dęte blaszane z tłumikami, wprowadzenie takich
instrumentów, jak harfy, celesta, gongi, eksponowanie i wybieranie pojedynczych
instrumentów z orkiestry, stosowanie skrajnych rejestrów instrumentów; poszerzenie
środków artykulacyjnych; przewaga dynamiki w różnych odcieniach piano
faktura fortepianowa wprowadzenie efektów kolorystycznych, wykorzystanie pełnego
zakresu klawiatury, różnych sposobów pedalizacji, urozmaiconej artykulacji
melodyka figuracyjno-ornamentalna; stosowanie skal całotonowych, pentatonicznych,
modalnych; brak schematyzmu rytmicznego
związek z innymi dziedzinami sztuki: wpływ ideologii symbolistów i impresjonistów
3 pkt
za wskazanie trzech cech harmonicznych (po
1 pkt
za podanie jednej cechy)
3 pkt
za charakterystykę utworów orkiestrowych (za wskazanie i omówienie trzech cech)
2 pkt
za charakterystykę utworów orkiestrowych (za wskazanie i omówienie dwóch cech)
1 pkt
za charakterystykę utworów orkiestrowych ze wskazaniem cech
2 pkt
za charakterystykę cech muzyki fortepianowej (za wskazanie i omówienie dwóch cech)
1 pkt
za wskazanie cech muzyki fortepianowej
2 pkt
za charakterystykę: melodyki (
1 pkt
) i
rytmiki (
1 pkt
)
1 pkt
za charakterystykę dynamiki
2 pkt
za wskazanie na wpływy ideologii impresjonizmu i symbolizmu
1 pkt
za odwołanie się tylko do dwóch przykładów dzieł C. Debussy’ego
2 pkt
za odwołanie się do co najmniej trzech przykładów dzieł C. Debussy’ego
3 pkt
za odwołanie się do co najmniej czterech przykładów dzieł C. Debussy’ego
4
Próbny egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
Zadanie 11.
(1 pkt)
sarabanda, allemande, courante, gigue
1 pkt
za właściwe podkreślenie wszystkich tańców wchodzących w skład podstawowego
schematu suity barokowej
Zadanie 12.
(12 pkt)
Cechy menueta
z okresu klasycznego:
taniec w metrum trójdzielnym
taniec o proweniencji francuskiej
taniec w tempie umiarkowanym
budowa 3-częściowa (menuet – trio – menuet)
część środkowa – trio, stanowi kontrast w stosunku do części skrajnych
Cechy scherza z okresu klasycznego
:
forma 3-częściowa (scherzo – trio – scherzo)
część środkowa – trio, stanowi kontrast w stosunku do części skrajnych
szybkie tempo
z reguły metrum trójdzielne
żartobliwy charakter
Cechy wspólne:
budowa 3-częściowa ABA ze środkową częścią trio
przewaga metrum trójdzielnego
rytm czynnikiem formotwórczym
Różnice:
rytmika (menuet oparty o wzorzec taneczny)
ukształtowanie melodyki
tempo, dynamika, artykulacja
charakter wyrazowy
Przemiany (scherzo w dobie romantyzmu):
usamodzielnienie scherza
zmiany i zróżnicowanie charakteru wyrazowego (np. dramatyczne scherzo
w twórczości Chopina)
zmiany i zróżnicowanie budowy formalnej (np. rozbudowanie formy, krzyżowanie
różnych wzorców, stosowanie dużych kontrastów)
zastosowanie w różnych gatunkach (np. w muzyce fortepianowej, kameralnej,
symfonicznej)
programowość
wirtuozeria
1 pkt
za wskazanie dwóch cech menueta
1 pkt
za wskazanie dwóch cech scherza
2 pkt
za wskazanie dwóch cech wspólnych
2 pkt
za wskazanie dwóch cech różnicujących
4 pkt
za charakterystykę przemian
2 pkt
za odwołanie się do dwóch przykładów z literatury muzycznej (
po 1 pkt
za przykład)
 Próbny egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
5
Zadanie 13.
(3 pkt)
1. – tabulatura organowa – renesans (odp. akceptowana: późne średniowiecze)
2. – notacja grecka – starożytność
3. – notacja menzuralna – średniowiecze (odp. akceptowana: renesans)
4. – notacja graficzna – XX wiek
1 pkt
za wszystkie prawidłowe przyporządkowania nazw notacji
2 pkt
za prawidłowe wskazanie wszystkich epok
1 pkt
za wskazanie co najmniej dwóch epok
Zadanie 14.
(2 pkt
)
A. 2
B. 6
C. 5
D. 4
E. 1
1 pkt
za 4 prawidłowe przyporządkowania
2 pkt
za 5 prawidłowych przyporządkowań
Zadanie 15.
(2 pkt)
uzupełnienia:
barok i bas cyfrowany lub generałbas (odpowiedź akceptowana: basso continuo)
1 pkt
za prawidłowo wskazaną epokę
1 pkt
za prawidłowo wskazaną technikę
Zadanie 16.
(2 pkt)
opera buffa, opera seria, opera semiseria, singspiel (odpowiedź akceptowana: dramma
giocoso)
2 pkt
za wymienienie trzech gatunków operowych u W.A. Mozarta
1 pkt
za wymienienie dwóch gatunków operowych u W.A. Mozarta
Zadanie 17.
(2 pkt)
A.
polonez
B.
muzyka sceniczna, np.: S. Moniuszko:
Hrabina, Straszny dwór
, C.M. von Weber:
Wo l n y
strzelec
, P. Czajkowski:
Eugeniusz Oniegin
, M. Musorgski:
Borys Godunow
(akceptowana każda adekwatna odpowiedź)
1 pkt
za prawidłowe określenie tańca
1 pkt
za wskazanie jednego dzieła scenicznego, w których taniec został wykorzystany.
Zadanie 18.
(1 pkt)
I. Złoto Renu; II. Walkiria; III. Zygfryd; IV. Zmierzch bogów
1 pkt
za prawidłową odpowiedź uwzględniającą trzy lub cztery części tetralogii
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl