2009 STYCZEŃ OKE PR, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA MUZYKI arkusze maturalne, POZIOM ROZSZERZONY

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE
DO MOMENTU ROZPOCZĘCIA EGZAMINU!
Miejsce
na naklejkę
MHM-R1_1P-091
PRÓBNY EGZAMIN
MATURALNY
Z HISTORII MUZYKI
STYCZEŃ
ROK 2009
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 180 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 17 stron, nuty
i płytę z nagraniami. Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera trzy części. Część pierwsza arkusza to test,
część druga wymaga analizy przykładów muzycznych, a część
trzecia napisania wypracowania na jeden z podanych tematów.
3. Czynności zaplanuj tak, aby możliwe było rozwiązanie zadań
z trzech części arkusza w ciągu 180 minut.
4. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to przeznaczonym.
5. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
6. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
7. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
50 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
2
Próbny egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
CZĘŚĆ I
TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI USTALONE
W STANDARDACH WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH Z HISTORII MUZYKI
(
20 punktów
)
Zadanie 1.
(1 pkt)
Poniżej podano listę instrumentów z różnych epok. Podkreśl dwa, które powstały
w XIX wieku.
fidel, fortepian, wiolonczela, saksofon, harfa, akordeon, dudy, serpent
Zadanie 2.
(2 pkt)
A. Podaj nazwisko kompozytora, który w finale swej ostatniej symfonii zwanej
„Reformacyjną”, wprowadził chorał
Ein feste Burg ist unser Gott
i opracował go
w sposób fugowany.
.......................................................................................................................................................
B. Podaj tytuł i twórcę dzieła skomponowanego w XIX wieku, które należy do gatunku
symfonii koncertujacej.
Tytuł:
...........................................................................................................................................
Kompozytor:
...............................................................................................................................
Zadanie 3.
(1 pkt)
Poniżej przedstawiono trzy przykłady dawnych notacji. Jedna z nich uwzględnia
specyfikę wykonawstwa instrumentalnego. Pod właściwym przykładem wpisz nazwę tej
notacji.
Przykład 1.
Przykład 2.
Przykład 3.
..............................................
...............................................
...............................................
Próbny egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
3
Zadanie 4.
(1 pkt)
Rozstrzygnij, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe. W tym celu obok każdego
zdania wpisz słowo
prawda
lub
fałsz.
A.
Mozart rozpoczął tworzenie symfonii stosunkowo późno, w wieku
szesnastu lat, kiedy został mianowany koncertmistrzem dworskim
arcybiskupa Colloredo.
Większość dojrzałych symfonii Mozarta ma budowę
czteroczęściową, jednak nawet w późnej jego twórczości spotkać
można symfonie trzyczęściowe.
B.
Trzy ostatnie symfonie Mozarta: Es-dur KV 543, g-moll
"Tragiczna" KV 550 oraz C-dur "Jowiszowa" KV 551 powstały
w przeciągu kilku letnich tygodni roku 1788.
C.
Zadanie 5.
(1 pkt)
Poniżej przedstawiono fragment utworu, w którym zastosowana jest technika
charakterystyczna dla twórczości kompozytorów szkoły burgundzkiej
.
Nazwij
tę technikę.
......................................................................................................................................................
Zadanie 6.
(1 pkt)
Na poniższym fragmencie malowidła z Vw.p.n.e. przedstawiono grupę osób
przygotowujących się do występu w dramacie satyrów. Wymień trzy, widoczne
tu rodzaje aktywności artystycznej, które w dramacie greckim składają się
na tzw.
sztukę synkretyczną
.
1.
...........................................
2.
............................................
3.
............................................
4
Próbny egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
Zadanie 7.
(2 pkt)
Zapoznaj się z fragmentami dwóch utworów. Drugi z nich jest przykładem tzw.
stylu
palestrinowskiego.
Przykład 1.
Przykład 2.
A. Wyjaśnij krótko, dlaczego przykład pierwszy
nie może
być zaliczony do tego stylu.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
B. Wymień dwie cechy stylu palestrinowskiego, które występują w przykładzie drugim.
1.
.................................................................................................................................................
2.
.................................................................................................................................................
Próbny egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
5
Zadanie 8.
(1 pkt)
Poniżej umieszczony jest fragment przedmowy do jednej z najsłynniejszych oper
romantycznych. Z podanych poniżej tytułów podkreśl ten, do którego odnosi się
cytowany fragment przedmowy oraz podaj nazwisko kompozytora, który jest autorem
wskazanej przez ciebie opery.
Czarodziejski flet, Straszny dwór, Wolny strzelec, Aida
Kompozytor:
..............................................................................................................................
Musiałem szukać najbardziej charakterystycznych tonów i barw dźwiękowych dla tych
dwóch pierwiastków (tj. życia łowieckiego i demonicznych mocy) i wprowadzić je nie tylko
tam, gdzie je zaznacza autor libretta, lecz i tam, gdzie mogły wywołać właściwy efekt [...].
Łatwo mogłem znaleźć barwę dźwiękową w instrumentacji dla odmalowania lasu i życia
łowieckiego, lecz trudność tkwiła w tym, by znaleźć nowe melodie dla waltorni, a utrzymać je
w najprostszej i ludowej formie. [...] Słowa «wpadłem w sidła ciemnych duchów» wskazały
mi, jaki zasadniczy ton należy nadać całej operze. Jak najczęściej musiałem słuchaczom
przypominać owe ciemne moce za pomocą barwy i melodii [...]. Długo zastanawiałem się nad
wyborem środków technicznych dla odmalowania nastroju grozy – oczywiście, że musiały
to być ciemne i ponure barwy dźwiękowe, a więc najniższe rejestry skrzypiec, wiol i basów,
a zwłaszcza niskie tony klarnetów, żałosne dźwięki fagotów, najniższe tony waltorni i głuche
uderzenia kotłów.
Zadanie 9.
(1 pkt)
W XX wieku jazz przeniknął do muzyki klasycznej. Podaj dwa przykłady tego zjawiska,
wskazując dzieła dwóch różnych kompozytorów.
1. Kompozytor:
..........................................................................................................................
Tytuł:
..........................................................................................................................................
2. Kompozytor:
..........................................................................................................................
Tytuł:
..........................................................................................................................................
Zadanie 10.
(1 pkt)
Cud mniemany, czyli Krakowiacy i górale
Jana Stefaniego to jedna z pierwszych oper,
określanych mianem polskiej opery narodowej.
Wymień trzy cechy dzieła uzasadniające
użycie tego określenia.
1.
................................................................................................................................................
2.
................................................................................................................................................
3.
................................................................................................................................................
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl