259, 1. (1 - 399)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
tytu�: "B��d w wychowaniu"autor: Antonina Gurycka.tekst wklepa�: i_grabowska@interia.plWarszawa 1990 Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.Ok�adk� i kart� tytu�ow� projektowa�a Lidia lNowakRedaktor Mieczys�awa DecewiczRedaktor techniczny El�bieta MliczewskaKorektor Dorota Na��cz.osa ISBN 83-02-03574-2(@Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 1990 Warszawa 1999 Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Wydanie 1.Nak�ad 7810+190 egzemplarzy.Arkuszy: drukarskich 15: wydawniczych WJ 3.Oddano do sk�adania w grudniu 1988 r.Podpisano do druku w listopadzie 1982 rDrukuko�czono w grudniu 1988 rPapierdrukowy saGnowary kl. V, R g, 82 XW 4 cmZlecenie 4814.Druk: Zielonog�rskie Zak�ady Graficzne w Zielonej G�rze.* * *Spis tre�ci.Wprowadzenie.III.s*rs*scr.K�opoty z defnicJ� i ilenG(ikaci� b��du wrcbowawCZCgOWprowadzenie Brak skuteczno�ci wychowania a b��d wychowawczy Wzgl�dno�� b��du w wychowaniu �wiadomo�� b��du u wychowawcy lNormatrwno�� definicji b��du Podsumowanie Uwarunkowania powstawania i szkodliwo�ci b��du wychowawczego Wprawa d zenie Uwarunkowania b��dnych zachowa� wychowawc�w Uwarunkowania szkodliwo�ci b��du wychowawczego-rozwa�ania og�lne. Czynniki powoduj�ce wyst�pienie niekorzystnych skutk�w b��du(w �wietle bada�)Podsumowanie Klasyfikacja b��d�w wychowawczych Wprowadzenie Anatomia b��du wrchowawczegoKategorie b��d�w wychowawczych Charakterystyka b��d�w wychowawczych Podsumowanie Jdentrfikacia b��d�w wychowawczych Wprawa d zenie.Identyfikacja b��d�w wychowawczych poprzez obserwacj� zachowa� wjchowawe�w. Identyfikacja ble@w wrchowawczrch poprzez auto percepcj� w�asnego post�powania przez wychowawc� Identyfikacja b�e 4 M w�chowawczych poprzez percepcj� zachowa� wychowawcy przez wychowanka �atanie skutk�w b��d�w wychowawczych, podsumowanie gl�dy wychowawcze nauczycieli Wprowadzenie pg�lna charakterrstrka b��d�w nauczycieli na lekcjach szkolnych Uwarunkowania b��d�w wychowawczych nauczycieli skutki wybranych b��d�w wychowawczych nauczycieli. Podsumowanie B��dy wychowawcze rodzic�w Wprowad zenie Osobowo�ciowe uwarunkowania b��d�w wychowawczych matek Skutki niekt�rych b��d�w wychowawczych rodzic�w Podsumowanie Bibliografia Prace magisterskie student�w Wydzia�u(b. Instytutu)Psychologii UW*u*a*y Peatome.Ksi��k� te dodykuigmoim by�ym Uczniom, a obecnie Kolegom Autorka.WPROWADZENIE.Pomzs� zaj�cia si� zjawiskiem b��du w wychowaniu dzieci i m�wdzie�y zradzi� si� w ko�cu lat siedemdziesi�tych, jako beapo�redni efekt poznawczy zako�czenia prac nad ksi��k� Struktura i dgrdmika procesu iigehouuuczego(19791. Zda�am sobie w�wczas spraw�, i� teoretyczne rozwa�ania nad procesem wychowania i jego analiza wyja�niaj� podstawowy mechanizm tego procesu(nabywanie do�wiadcze� w mniej lub bardziej �wiadomie aran�owanych sytuac lach wychowawczych), natomiast nie ujawniaj� jego z�o�onej natury mterakcyjnej. W �wietle �wczesnych rozwa�a� i bada� nad procesem wychowawczym "b��dy wychowawcze"sprowadza�y si� do dwu podstawowych fakt�w: mesp�jno�� procesu wychowawczego, tn�cej niezgodno�� struktury i tre�-ci sytuac li wychowarwczychz celem procesu wychowawczego, a wi�c nieadelcwatno��lub oboczno�� do�wiadcze� nabywanych przez wychowanka w tych sytuacjach wobec celu procesu wychowawczego: menawi�zanie lub zerwanie interakcji wychoWRWCZC). W �wietle codziennej praktyiki wychowawczej te dwa �akty, znamienne z punktu widzenia teorii skutecznego procesu wychowawczego, dotycz� co prawda zjawisk kt�re intuicyjnie okre�la si� jako b��dy wychowawcze, fi.lecz-jak to zamierzam wykaza� dalej-w��czaj� do poj�cia b��du inne jeszcze zjawiska, a mianowicie nieskuteczno�� wychowania. Istota zjawiska uj�ta jest poprzez te fakty s�usznie, lecz w spos�b uproszczony, nadmiernie og�lny. W literaturze psychologicznej mo�na znale�� prace podejmuj�ce problematyk� zaburze� procesu wychowawczego, a wi�c b��dnego wychowania, z punktu wigzetiadwu r�nych koncepcji. Pierwsza z ruch �r�de�**d�w szuka w postawach wychorwawc�w. Zajtmujesi� tym aspektem s-prawy, kt�ry dotyczy wzgl�dnie gwa�yeh nastawie� wychowawcaw do dzieaka-wychowanka i zak�ada, i� postawy te maj� wp�yw na ca�y proces wychowywania. Druga koncepcja zajmu je si� zaburzeniami w rozwoju i funkcjonowania cz�owiaka b�d�cymi efektami z�ego(b��dnego)wyehawywama. Zgodnie z moim podej�ciem do pro-cesu wychowawc*zegob��d�w b�d� szuka� poprzez amaliz� przebiegu sytuacji wychowawczych, a zw�aszcza przebiegu wychowawczej imterakcji, kt�ra stanowi rdze� wszelkich sytuacji wychowawczych. Zak�adam, i� wychowywanie jest nasycone b��dami sytuacyjnymi, kt�re nie zawsze pochodz� od postaw wychowawczych. B��dy mog� by� sporadyczne, zr�nicowane w czasie i miejscu, � wynikaj� z sytuacji interpersonalnej, jaka zachodzi mi�dzy wychowawc� i wychowanldem. Nie jest to wi�c cz�sto-cho� mo�e by�-ci�g powtarzaj�cego si� b��du, np.nadopiaku�czo��, wyra�aj�ca nadopieku�cz� wobec dziecka postaw� wychowawcy, lsz produkt konkretnej sytuacji, w kt�r� s� uwik�ani, i ld�r� razem, rozwi�zuj�", wyohowawca i wychowanek. A wi�c nie zawsze b��d jet wyrazem postawy wychowawcy, a nawet je�li nim jest, to wskazanie na postaw� jako podstawowe �r�d�o b��du nie pozwala nam go �atwo wyodr�bni� i zinterpretowa�, a nast�pnie skutecznie 6.wyeliminowa� z sytuacji wychowawczych.Korekcja po-staw wychowawczych.Jak i innych postaw, jest trud nynn przedsi�wzi�ciem.Wallka z konkretnymi b��dami, gdy si� je dobrze rozpozna, wydaje si� efektywniej sz� drog� poprawy przebiegu procesu wychowawczego, i wt�rnie mo�e rzutowa� na zmiany postaw wychowawczych, je�li b��dy z nich wynikaj�. Podobnie nie satysfakcjonuje, ze wzgl�du na interesuj�cy nas przedmiot rozwa�a�, jakim jest b��d w wychowaniu, druga koncepcja, wskazuj�ca na z�e(b��dne)wychowanie jako �r�-d�o zaburze� rozwoju i funkcjonowania dzieci i nwdzie�y. Traktuje si� w�wczas na og� wychowanie glebalme, co utrudnia identyfikacj� tych fakt�w i zjawisk, kt�re naprawd� s� odpowiedzialne za zaburzenia rozwo tu i funkcjonowania. Wychowanie to ci�g sytuacji wychowawczych aran�owanych przez Wchowawc� ze wzgl�du na cele wychowawcze. J�drem sytuacji wychowawczych s� interakcje zachodz�ce mi�dzy wychowawc� i wychowankiem, a efektem-do�wiadczenia, kt�re zdobywa wychowanek. Przy tym podej�ciu b��d to fakt zachodz�cy w ramach tych interakcji. Takie uj�cie b��du ma du�e znaczenie regulacyjne i korekcyjne. Mo�e pom�-c wychowawcy w unikaniu b��d�w, gdy powstaj�, u�atwia ich identyfikowanie. Psycholgowi, *kt�ry bada procesy wychowawcze w celach czysto p-oznawczych czy praktycznych, to podej�cie pozwala na �atwiejsze wykrywanie konkretnych b��d�w i opracowywanie odpowiednich zabieg�w korekcyjnych wab-ec wychowawcy i dziecka. Z �o�ona p ereepcy jno-mo tywacy ma-zaehowaniowa struktura b��d�w tnie mo�e podlega� klasycznym metodom treningowym opaurtym na systemie wzmocnie� 4 o-datnichi ujemnych. Przede wszystkim eliminacja b��du, z cudzego czy w�asnego zachowania, wymaga dokonania wgl�du w ca�okszta�t sytuacji, w kt�rej b��d wyst�pi�. 7.Do tego przede wszy: lkim Jej polrzebne trafne jego TOZOOZTIBWBOQ 8 W pr�cy tej nie zamierzam m�wi� o b��dach dydakty�: ��h-rzeczorwych, la znaczy wyst�pu j�cych wte��-�� w procesie przekazywania wiedzy o �wiecie wkradaj� si� nie 3 aW 4 a, b'k precyzji, nadmierne uproszczenia itp. A Wgc nie b�dzie przedmiotem mego za�nteresorwada naucyciel, kt�ry myli daty historyez*eczy regu�y gramatyczne, czyli przekazuje wiedz� ���s: yw�, pope�niaj�c b��d "fa�szorwania prawdy o �wie*ie". Nie b�d� te� k@ce@(rowa� uwagi na nauczycielu kt�ry przedstawia zagadnienia jednostronmie(, bia'Je'lub, czarne'), l 3 �ry w spos�-b tendencyjny lub nie�wiadomie pomija wiedz� o nie�d�rych faktach(b��d, IukP)kt�ry*ie potrafi nauczy� syntetyzorwania fakt�w(, J��d my�lenia"). Natomiast imteresowa� mnie b�'dzie nauczyciel i-znacznie szerzej-wszelki wychowawca, kt�ry tdslarcza do�wiadcze� wadliwego funkcjonowania spo�ecznego, odbiera mar� w siebie lub uczy bierno�ci. W odr�iieniu od b��d�w dydaktycznych-rzeczowych-te nazw� b��dami wyehowawezynu. Nie oznacza to oczywi�-ci�, �e efekty b��d�w dydaktycznych nie s� r�wnie wa�ne dla rozwoju cz�owieka i nie wsp�bysl�puj� z wychowawczymi(w przyj�tym tu znaczeniu). Obserwu l�c interakc je wychowawcze przebiega ��ce w klasie, sakole, w rodzinie, w sytuacjach pozaszkolnych i pozarodzinmych, zauwa�a si� wiele nieprawid�owo�ci, kt�re war�o po@4 a� analizie psychologicznej. Temu jest po�wi�cona ta ksi��ka.Ambicj� moj� jes� dokonanie mo�liwie szerokiego monograficznego u j�cia problematyki b��du wychowawczego. Podstaw� rozwa�a� i lkonkluzji stanowi� moje w�asne studia nad tym zagadnieniem oraz prace studenekewpkonane pod moim kierunkiem w latach 8.1977-1985.G��wnie dla ilustracji poruszanych zagadnie� wykorzysta�am 24 prace magisterskie, kt�rych spis zamieszczam na ko�cu lksi��ld. W tym miejscu wszystkim moim Studentom-Wsp-�pracownikom sk�adam serdeczne podzi�kowanie za zaanga�orwanie w "tropienie"i wyja�nianie zjawiska b��du wychowawczego. Materia� empiryczny, kt�rym dysp-ono je, pochodzi od nich. W lsi��ce poza wprowadzeniem w z�o�on� problematyk� b��du wychowawczego przedstawiam lk�apoty definicyjne, jakie napotka�am: omawiam przyj�t� klasyfikacj� b��d�w wychowawczych: zajmuj� si� charakterystyk� nie�d�rych z nich(m 3 n.b��dem niesprawiedliwo�ci): przedstarwiam rozwa�ania i w�asne propozycje dotycz�ce identyfikac li b��d�w w wychowywaniu: poddaj� analizie b��dy wychorwawcze nauczycieli i odr�bnie-rodzic�w. Mam prze�wiadczenie, �e zaprezentowana problematyka jest bardzo z�o�ona, �e podejmowane ustalenia definicyjne, kategoryzacyjne i diagnostyczne s� uwik�ane w mn�stwo podej�� teoretycznych, �e mo�na by�aby o b��dach w wychowaniu m�wi� zupe�nie inaczej. Jest jednak faktem, �e monagrafii b��du me opracowano dotychczas i �e zrobienie pierwszego kroku w tej sprawie nie by�o �atwe. Zgodnie z moj� koacep-cj� uprawiania nauki, chocia� chc� korzysta� z ca�ego jej wsp�czesnego dorobku, koncentruj� si� nie tyle na referowaniu(transmisji)jej osi�gni... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl charloteee.keep.pl
tytu�: "B��d w wychowaniu"autor: Antonina Gurycka.tekst wklepa�: i_grabowska@interia.plWarszawa 1990 Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.Ok�adk� i kart� tytu�ow� projektowa�a Lidia lNowakRedaktor Mieczys�awa DecewiczRedaktor techniczny El�bieta MliczewskaKorektor Dorota Na��cz.osa ISBN 83-02-03574-2(@Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 1990 Warszawa 1999 Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Wydanie 1.Nak�ad 7810+190 egzemplarzy.Arkuszy: drukarskich 15: wydawniczych WJ 3.Oddano do sk�adania w grudniu 1988 r.Podpisano do druku w listopadzie 1982 rDrukuko�czono w grudniu 1988 rPapierdrukowy saGnowary kl. V, R g, 82 XW 4 cmZlecenie 4814.Druk: Zielonog�rskie Zak�ady Graficzne w Zielonej G�rze.* * *Spis tre�ci.Wprowadzenie.III.s*rs*scr.K�opoty z defnicJ� i ilenG(ikaci� b��du wrcbowawCZCgOWprowadzenie Brak skuteczno�ci wychowania a b��d wychowawczy Wzgl�dno�� b��du w wychowaniu �wiadomo�� b��du u wychowawcy lNormatrwno�� definicji b��du Podsumowanie Uwarunkowania powstawania i szkodliwo�ci b��du wychowawczego Wprawa d zenie Uwarunkowania b��dnych zachowa� wychowawc�w Uwarunkowania szkodliwo�ci b��du wychowawczego-rozwa�ania og�lne. Czynniki powoduj�ce wyst�pienie niekorzystnych skutk�w b��du(w �wietle bada�)Podsumowanie Klasyfikacja b��d�w wychowawczych Wprowadzenie Anatomia b��du wrchowawczegoKategorie b��d�w wychowawczych Charakterystyka b��d�w wychowawczych Podsumowanie Jdentrfikacia b��d�w wychowawczych Wprawa d zenie.Identyfikacja b��d�w wychowawczych poprzez obserwacj� zachowa� wjchowawe�w. Identyfikacja ble@w wrchowawczrch poprzez auto percepcj� w�asnego post�powania przez wychowawc� Identyfikacja b�e 4 M w�chowawczych poprzez percepcj� zachowa� wychowawcy przez wychowanka �atanie skutk�w b��d�w wychowawczych, podsumowanie gl�dy wychowawcze nauczycieli Wprowadzenie pg�lna charakterrstrka b��d�w nauczycieli na lekcjach szkolnych Uwarunkowania b��d�w wychowawczych nauczycieli skutki wybranych b��d�w wychowawczych nauczycieli. Podsumowanie B��dy wychowawcze rodzic�w Wprowad zenie Osobowo�ciowe uwarunkowania b��d�w wychowawczych matek Skutki niekt�rych b��d�w wychowawczych rodzic�w Podsumowanie Bibliografia Prace magisterskie student�w Wydzia�u(b. Instytutu)Psychologii UW*u*a*y Peatome.Ksi��k� te dodykuigmoim by�ym Uczniom, a obecnie Kolegom Autorka.WPROWADZENIE.Pomzs� zaj�cia si� zjawiskiem b��du w wychowaniu dzieci i m�wdzie�y zradzi� si� w ko�cu lat siedemdziesi�tych, jako beapo�redni efekt poznawczy zako�czenia prac nad ksi��k� Struktura i dgrdmika procesu iigehouuuczego(19791. Zda�am sobie w�wczas spraw�, i� teoretyczne rozwa�ania nad procesem wychowania i jego analiza wyja�niaj� podstawowy mechanizm tego procesu(nabywanie do�wiadcze� w mniej lub bardziej �wiadomie aran�owanych sytuac lach wychowawczych), natomiast nie ujawniaj� jego z�o�onej natury mterakcyjnej. W �wietle �wczesnych rozwa�a� i bada� nad procesem wychowawczym "b��dy wychowawcze"sprowadza�y si� do dwu podstawowych fakt�w: mesp�jno�� procesu wychowawczego, tn�cej niezgodno�� struktury i tre�-ci sytuac li wychowarwczychz celem procesu wychowawczego, a wi�c nieadelcwatno��lub oboczno�� do�wiadcze� nabywanych przez wychowanka w tych sytuacjach wobec celu procesu wychowawczego: menawi�zanie lub zerwanie interakcji wychoWRWCZC). W �wietle codziennej praktyiki wychowawczej te dwa �akty, znamienne z punktu widzenia teorii skutecznego procesu wychowawczego, dotycz� co prawda zjawisk kt�re intuicyjnie okre�la si� jako b��dy wychowawcze, fi.lecz-jak to zamierzam wykaza� dalej-w��czaj� do poj�cia b��du inne jeszcze zjawiska, a mianowicie nieskuteczno�� wychowania. Istota zjawiska uj�ta jest poprzez te fakty s�usznie, lecz w spos�b uproszczony, nadmiernie og�lny. W literaturze psychologicznej mo�na znale�� prace podejmuj�ce problematyk� zaburze� procesu wychowawczego, a wi�c b��dnego wychowania, z punktu wigzetiadwu r�nych koncepcji. Pierwsza z ruch �r�de�**d�w szuka w postawach wychorwawc�w. Zajtmujesi� tym aspektem s-prawy, kt�ry dotyczy wzgl�dnie gwa�yeh nastawie� wychowawcaw do dzieaka-wychowanka i zak�ada, i� postawy te maj� wp�yw na ca�y proces wychowywania. Druga koncepcja zajmu je si� zaburzeniami w rozwoju i funkcjonowania cz�owiaka b�d�cymi efektami z�ego(b��dnego)wyehawywama. Zgodnie z moim podej�ciem do pro-cesu wychowawc*zegob��d�w b�d� szuka� poprzez amaliz� przebiegu sytuacji wychowawczych, a zw�aszcza przebiegu wychowawczej imterakcji, kt�ra stanowi rdze� wszelkich sytuacji wychowawczych. Zak�adam, i� wychowywanie jest nasycone b��dami sytuacyjnymi, kt�re nie zawsze pochodz� od postaw wychowawczych. B��dy mog� by� sporadyczne, zr�nicowane w czasie i miejscu, � wynikaj� z sytuacji interpersonalnej, jaka zachodzi mi�dzy wychowawc� i wychowanldem. Nie jest to wi�c cz�sto-cho� mo�e by�-ci�g powtarzaj�cego si� b��du, np.nadopiaku�czo��, wyra�aj�ca nadopieku�cz� wobec dziecka postaw� wychowawcy, lsz produkt konkretnej sytuacji, w kt�r� s� uwik�ani, i ld�r� razem, rozwi�zuj�", wyohowawca i wychowanek. A wi�c nie zawsze b��d jet wyrazem postawy wychowawcy, a nawet je�li nim jest, to wskazanie na postaw� jako podstawowe �r�d�o b��du nie pozwala nam go �atwo wyodr�bni� i zinterpretowa�, a nast�pnie skutecznie 6.wyeliminowa� z sytuacji wychowawczych.Korekcja po-staw wychowawczych.Jak i innych postaw, jest trud nynn przedsi�wzi�ciem.Wallka z konkretnymi b��dami, gdy si� je dobrze rozpozna, wydaje si� efektywniej sz� drog� poprawy przebiegu procesu wychowawczego, i wt�rnie mo�e rzutowa� na zmiany postaw wychowawczych, je�li b��dy z nich wynikaj�. Podobnie nie satysfakcjonuje, ze wzgl�du na interesuj�cy nas przedmiot rozwa�a�, jakim jest b��d w wychowaniu, druga koncepcja, wskazuj�ca na z�e(b��dne)wychowanie jako �r�-d�o zaburze� rozwoju i funkcjonowania dzieci i nwdzie�y. Traktuje si� w�wczas na og� wychowanie glebalme, co utrudnia identyfikacj� tych fakt�w i zjawisk, kt�re naprawd� s� odpowiedzialne za zaburzenia rozwo tu i funkcjonowania. Wychowanie to ci�g sytuacji wychowawczych aran�owanych przez Wchowawc� ze wzgl�du na cele wychowawcze. J�drem sytuacji wychowawczych s� interakcje zachodz�ce mi�dzy wychowawc� i wychowankiem, a efektem-do�wiadczenia, kt�re zdobywa wychowanek. Przy tym podej�ciu b��d to fakt zachodz�cy w ramach tych interakcji. Takie uj�cie b��du ma du�e znaczenie regulacyjne i korekcyjne. Mo�e pom�-c wychowawcy w unikaniu b��d�w, gdy powstaj�, u�atwia ich identyfikowanie. Psycholgowi, *kt�ry bada procesy wychowawcze w celach czysto p-oznawczych czy praktycznych, to podej�cie pozwala na �atwiejsze wykrywanie konkretnych b��d�w i opracowywanie odpowiednich zabieg�w korekcyjnych wab-ec wychowawcy i dziecka. Z �o�ona p ereepcy jno-mo tywacy ma-zaehowaniowa struktura b��d�w tnie mo�e podlega� klasycznym metodom treningowym opaurtym na systemie wzmocnie� 4 o-datnichi ujemnych. Przede wszystkim eliminacja b��du, z cudzego czy w�asnego zachowania, wymaga dokonania wgl�du w ca�okszta�t sytuacji, w kt�rej b��d wyst�pi�. 7.Do tego przede wszy: lkim Jej polrzebne trafne jego TOZOOZTIBWBOQ 8 W pr�cy tej nie zamierzam m�wi� o b��dach dydakty�: ��h-rzeczorwych, la znaczy wyst�pu j�cych wte��-�� w procesie przekazywania wiedzy o �wiecie wkradaj� si� nie 3 aW 4 a, b'k precyzji, nadmierne uproszczenia itp. A Wgc nie b�dzie przedmiotem mego za�nteresorwada naucyciel, kt�ry myli daty historyez*eczy regu�y gramatyczne, czyli przekazuje wiedz� ���s: yw�, pope�niaj�c b��d "fa�szorwania prawdy o �wie*ie". Nie b�d� te� k@ce@(rowa� uwagi na nauczycielu kt�ry przedstawia zagadnienia jednostronmie(, bia'Je'lub, czarne'), l 3 �ry w spos�-b tendencyjny lub nie�wiadomie pomija wiedz� o nie�d�rych faktach(b��d, IukP)kt�ry*ie potrafi nauczy� syntetyzorwania fakt�w(, J��d my�lenia"). Natomiast imteresowa� mnie b�'dzie nauczyciel i-znacznie szerzej-wszelki wychowawca, kt�ry tdslarcza do�wiadcze� wadliwego funkcjonowania spo�ecznego, odbiera mar� w siebie lub uczy bierno�ci. W odr�iieniu od b��d�w dydaktycznych-rzeczowych-te nazw� b��dami wyehowawezynu. Nie oznacza to oczywi�-ci�, �e efekty b��d�w dydaktycznych nie s� r�wnie wa�ne dla rozwoju cz�owieka i nie wsp�bysl�puj� z wychowawczymi(w przyj�tym tu znaczeniu). Obserwu l�c interakc je wychowawcze przebiega ��ce w klasie, sakole, w rodzinie, w sytuacjach pozaszkolnych i pozarodzinmych, zauwa�a si� wiele nieprawid�owo�ci, kt�re war�o po@4 a� analizie psychologicznej. Temu jest po�wi�cona ta ksi��ka.Ambicj� moj� jes� dokonanie mo�liwie szerokiego monograficznego u j�cia problematyki b��du wychowawczego. Podstaw� rozwa�a� i lkonkluzji stanowi� moje w�asne studia nad tym zagadnieniem oraz prace studenekewpkonane pod moim kierunkiem w latach 8.1977-1985.G��wnie dla ilustracji poruszanych zagadnie� wykorzysta�am 24 prace magisterskie, kt�rych spis zamieszczam na ko�cu lksi��ld. W tym miejscu wszystkim moim Studentom-Wsp-�pracownikom sk�adam serdeczne podzi�kowanie za zaanga�orwanie w "tropienie"i wyja�nianie zjawiska b��du wychowawczego. Materia� empiryczny, kt�rym dysp-ono je, pochodzi od nich. W lsi��ce poza wprowadzeniem w z�o�on� problematyk� b��du wychowawczego przedstawiam lk�apoty definicyjne, jakie napotka�am: omawiam przyj�t� klasyfikacj� b��d�w wychowawczych: zajmuj� si� charakterystyk� nie�d�rych z nich(m 3 n.b��dem niesprawiedliwo�ci): przedstarwiam rozwa�ania i w�asne propozycje dotycz�ce identyfikac li b��d�w w wychowywaniu: poddaj� analizie b��dy wychorwawcze nauczycieli i odr�bnie-rodzic�w. Mam prze�wiadczenie, �e zaprezentowana problematyka jest bardzo z�o�ona, �e podejmowane ustalenia definicyjne, kategoryzacyjne i diagnostyczne s� uwik�ane w mn�stwo podej�� teoretycznych, �e mo�na by�aby o b��dach w wychowaniu m�wi� zupe�nie inaczej. Jest jednak faktem, �e monagrafii b��du me opracowano dotychczas i �e zrobienie pierwszego kroku w tej sprawie nie by�o �atwe. Zgodnie z moj� koacep-cj� uprawiania nauki, chocia� chc� korzysta� z ca�ego jej wsp�czesnego dorobku, koncentruj� si� nie tyle na referowaniu(transmisji)jej osi�gni... [ Pobierz całość w formacie PDF ]