214, 1. (1 - 399)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
tytu: "Ksiga rzeczy dziwnych"wybr i opracowanie: Na podstawie Book o f the Strange, The Worid Almanac - UKASZ PUASKItekst wklepa: dunder@kki.net.pl- Tumaczenie: ukasz Pawski- Opracowanie graficzne KRZYSZTOF PIESZCZYSKI-PIESZCZOCH- Na okadce wykorzystano grafik komputerow Rona Cobba- Copyright (c) by Newspaper Enterprise Association Copyright (c) for the Polish edition by Pandora Books d 1991Spis treciWstp...3Ludzkie niezwykociycie po mierci...5Dzikie dzieci...7Czkawka...9Jonizacja...10Pkule mzgu...11Rozszczepiony mzg...12Percepcja podwiadoma...14Krtka historia parapsychologii...16Odmienne stany wiadomoci a psi...23Odpowied instrumentalna poprzez psi..25Automatyzm..27Tabliczka Ouija...29Lewitacja...30Przeczucia a zatonicie Titanica" ...31Widzca skra...33Energia uzdrawiajca...34Biorytmy...35Niezwykoci wiata zwierztSzczury...37Mordercze pszczoy...39Wgorz elektryczny...40Monstrualny miczak - przydacznia...42Parzydeka...43Mimikra...44Hipoteza Gai...46Yeti...47Sasquatch...49Tajemnicze obiekty i zjawiskaEksplozja nad Tungusk...51Prehistoryczny reaktor jdrowy...54Caun Turyski...56Piramidy...57Moc piramid...61Liczby Fibonacciego...62Poltergeist...65Teoria Wielkiego Wybuchu (Big Bang)...68Czarna dziura...69Krtka historia UFO...71Od latajcych talerzy do zielonych ludzikw...72Pi klasycznych przypadkw uprowadzenia...80Mity, zwyczaje, legendyWilkoactwo...85Wampiry...86Autostopowicze-duchy...87Czowiek z Piltdown...88Trjkt Bermudzki...90Zaginiona kopalnia Holendra...92Czytanie wntrznoci...94Optanie...96Kanibalizm...99wita krowa...101Lourdes...103Fatima...105Kult cargo...107Oak Island...109Kabaa...111Nostradamus...113Edgar Cayce...115Cyganie...117Fenicjanie...119Wicca...121Sanctuario de Chimay...123Druidzi...124Findhom...126Aleister Crowley...127Komitet Para...129* * *Wstp?Dla tych, ktrzy lubi by zadziwiani, nasz zwyky wiat peen jest zdumiewajcych rzeczy. Parzydeka meduzy, figlarno delfinw, siedemnastoletnia szaracza i tysice podobnych zjawisk powinny zaspokoi apetyty nawet najbardziej nienasyconych tropicieli dziww. Zginajce klucze media, UFO, zaginione kontynenty, staroytni astronauci to zaledwie ciekawostki w porwnaniu z cudami natury. W gruncie rzeczy, spostrzegawczego poszukiwacza dziwnych zjawisk mogaby zadowoli kontemplacja wycznie jednego osobnika. Wystarczy zajrze w gb wasnego ciaa i umysu, aby ycie wypeni podziwem. Jednak mimo tylu niezwykoci, ktrych dostarcza nam codzienne ycie, ludzie potrzebuj wci nowych cudw. W najlepszym wypadku potrzeba ta staje si podstaw nauki i prowadzi do kolejnych odkry, dotyczcych czowieka i wszechwiata. Pragnienie tajemnicy moe jednak zaprowadzi na manowce atwowiernoci i zudze. Zaiste, ludzka naiwno i ch samooszukiwania to jedna z najbardziej zadziwiajcych cech gatunku Homo sapiens. Niejeden uwierzy w piramidaln bzdur, jeli zostanie ona przyodziana w wite szaty pseudonauki i pseudouczonoci. Okresowo wystpujce zjawisko nasilenia zapotrzebowania na rzeczy tajemnicze i nadprzyrodzone osigno nowe apogeum. W kadym wikszym miecie przynajmniej jedna ksigarnia czerpie kolosalne zyski ze sprzeday "tajemnic" - tajemnice piramid, Wyspy Wielkanocnej, tajemnice goci z kosmosu, kontroli umysu, staroytnej mistyki, uzdrawiania, diet i wicze, gwiazd, doni, kart tarota, chiskich manuskryptw, Stonehenge, tajemnice potworw, zaginionych kopalni zota i zakopanych skarbw, a przede wszystkim tajemnice potgi, bogactwa, urody, szczcia, sukcesu, niemiertelnoci, nie wspominajc o zadowoleniu seksualnym. A kady zestaw tych "tajemnic" kosztuje okoo trzech dolarw. Dziewidziesit osiem procent tego paskudztwa to brednie. I nie byoby powodu do zmartwienia, gdyby widnia na nich napis "ROZRYWKA". Niestety, nazbyt czsto te dzikie pomysy przedstawia si jako udokumentowane fakty, prawdziwe cuda, podparte autorytetem nauki i szanowanych uczonych. Nacigacze i spekulanci czerpi ogromne dochody, bazujc na ludzkiej ignorancji i chaosie. Powani naukowcy natomiast, starajc si zapobiec zamieszaniu i niewiedzy, rzadko dysponuj odpowiednimi rodkami na prowadzenie bada. Dziedzina parapsychologii szczeglnie potrzebuje wikszych funduszy na poszerzenie zakresu eksperymentw w celu potwierdzenia, odrzucenia lub poprawienia dotychczasowych ustale. To samo dotyczy UFO. Powszechnie wiadomo bowiem, e przede wszystkim niezbdne jest stwierdzenie, czy zjawisko to ma charakter fizyczny czy psychologiczny, lecz badania tego problemu nie maj odpowiedniego wsparcia finansowego. Rwnie eksperymenty z zakresu biochemii i elektromagnetyzmu, odnoszce si do zjawisk metapsychicznych, halucynacji i medytacji, mogyby skutecznie posun si naprzd, gdyby przeznaczono na nie wystarczajce fundusze. Czytelnik nie powinien jednak odnie wraenia, e w ksice tej uwzgldniamy wycznie sztywny, cile naukowy punkt widzenia. Wrcz przeciwnie, jestemy bardziej otwarci na to, co niewytumaczalne, ni na to, co stereotypowe. Nie dlatego, e nasz zesp redakcyjny jest przekonany o prawdziwoci zjawisk parapsychicznych, UFO czy astrologii, ale dlatego, e przesadnie racjonalistyczne podejcie do problemu wydaje si nam ograniczone i skazane na porak. Pytania i wtpliwoci, jakkolwiek bolesne dla naukowcw lub dla "wierzcych w cuda", s bardziej interesujce i obiecujce ni przedwczesne odpowiedzi i sztywne opinie, wyraane zazwyczaj z nadmiernym podnieceniem i determinacj. Suszno naszego stanowiska potwierdza fakt, e wci brakuje fachowego studium na temat zjawisk nie wyjanionych. Bada obejmujcych niezwyke dziedziny nie poddaje si publicznym dyskusjom, staemu doskonaleniu i testom, niezbdnym dla postpu naukowego. Dzieje si tak po czci dlatego, e "wierzcy" ignoruj znakomite prace demaskatorskie. Pena uprzedze postawa niektrych naukowcw i innych zainteresowanych odgrywa rwnie swoj rol w tym baaganie. I tak na przykad proceduralne zastrzeenia C.E.M. Hansela do zjawisk metapsychicznych zostay odrzucone ju dawno, a uczeni demaskatorzy w dalszym cigu cytuj ksik Hansela jako ostateczne odwoanie. Zastrzeenia nie s wynikiem zmowy ludzi nauki - jak czsto sugeruj paranoiczni okultyci. Pyn raczej ze zrozumiaej niechci do trwonienia czasu i wystawiania na szwank reputacji w dziedzinie penej oszustw, dziwakw i zwariowanych fanatykw wiedzy tajemnej. Pewien uczony, ktry przeprowadzi dokadne badania mocy piramid i przedstawi negatywne wyniki grupie wyznawcw przeciwnej teorii usysza: "Musiae le zrobi swoje piramidy, bo inaczej by dziaay". Dowiadczajc jednego lub dwch takich przypadkw, naukowiec pojmuje, e to sprawa wiary, a nie nauki, i trzeba pozostawi j "wierzcym". Na podstawie takich incydentw uczeni czsto dochodz do wniosku, e szeroka publiczno nie jest do inteligentna, aby zrozumie metody naukowe czy poj subtelnoci stwierdze teoretycznych i procedur eksperymentalnych. Z powodu problemw z komunikacj skonni s udawa, a w najgorszym wypadku -stawa si kapanami, zazdronie strzegcymi czystoci swej tajemnej wiedzy. Nie mona okrela prawdy na drodze gosowania, dlatego nauka nigdy nie bdzie demokratyczna. Nauka to proces elitarny. Jednak poszukiwania prawdy nie dokonuj si w spoecznej prni, a zatem naukowcy powinni zajmowa si tym, co interesuje zwykych ludzi, z bezstronnoci i obiektywizmem waciwym nauce. Unikanie tej publicznoci lub arogancja wobec niej powoduje narastanie gronej fali reakcji antynaukowych. rodki masowego przekazu - TV, radio, prasa codzienna -znalazy si pomidzy sceptykami, "wierzcymi" i publik. Wykonujc swj zawd, dziennikarz rzadziej potrafi waciwie oceni prawd czy fasz niektrych twierdze ni suchacz czy czytelnik. W kadym wypadku rola dziennikarza sprowadza si do sporzdzenia relacji z wydarze, do przedstawiania rnych sdw. Nie do niego naley stosowanie cenzury wobec tego, co nieprawdopodobne. W praktyce - jak dowodz jasno historyjki o UFO - prasa zdana jest na ask wspzawodniczcych ze sob ekspertw, ktrzy zwykle interpretuj fakty zgodnie z wczeniej wymylonymi teoriami. Ksiga rzeczy dziwnych ma posuy jako wprowadzenie do konfliktu midzy "wierzcymi" a sceptykami. Mamy nadziej, e Czytelnik znajdzie tu co najmniej kilka linii przewodnich mylenia o pewnych typach informacji w dziedzinach, w ktrych nie moe by gotowych i ostatecznych odpowiedzi - typowe przykady to UFO i zjawiska parapsychiczne. Poniewa przesada w sporach na temat faszywych tajemnic jest zbyt powszechna, zwrcimy take uwag na dziwne rzeczy, z ktrymi spotykamy si na co dzie, a przyjmujemy je za naturalne, takie jak aspiryna, niezwyke zwierzta, Cyganie, religie i setki innych dziwacznych zjawisk.Ludzkie niezwykociycie po mierciKwestia ycia po mierci ju od tysicy lat jest przedmiotem wierze i spekulacji. Ostatnio Elisabeth Kubler-Ross, szanowany midzynarodowy ekspert w dziedzinie psychiatrycznego wymiaru mierci i byy profesor uniwersytetu w Chicago, stwierdzia, e jest przekonana "bez cienia wtpliwoci" o istnieniu ycia po mierci. Kubler-Ross dosza do takiego wniosku w wyniku dugoletniej pracy ze miertelnie chorymi pacjentami i licznych rozmw z pacjentami, ktrzy po mierci klinicznej zostali reanimowani. W wywiadach uwzgldnia 193 pacjentw, ktrzy byli przywracani do ycia nawet dwanacie godzin po mierci klinicznej. Kubler-Ross zawsze przeczuwaa, e w kilka chwil po mierci zachodzi co wanego i znaczcego. Stwierdzia, e po mierci klinicznej wielu jej pacjentw miao "spokojny wyraz twarzy" i e niektrzy w oczekiwaniu mierci rozmawiali z utraconymi bliskimi. Dosza wic do wniosku, e kady umary, ktrego kochalimy za ycia, znajdzie si przy naszym ou mierci, aby pomc nam w przejciu do wiata pozagrobowego. Wszyscy przeb... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl charloteee.keep.pl
tytu: "Ksiga rzeczy dziwnych"wybr i opracowanie: Na podstawie Book o f the Strange, The Worid Almanac - UKASZ PUASKItekst wklepa: dunder@kki.net.pl- Tumaczenie: ukasz Pawski- Opracowanie graficzne KRZYSZTOF PIESZCZYSKI-PIESZCZOCH- Na okadce wykorzystano grafik komputerow Rona Cobba- Copyright (c) by Newspaper Enterprise Association Copyright (c) for the Polish edition by Pandora Books d 1991Spis treciWstp...3Ludzkie niezwykociycie po mierci...5Dzikie dzieci...7Czkawka...9Jonizacja...10Pkule mzgu...11Rozszczepiony mzg...12Percepcja podwiadoma...14Krtka historia parapsychologii...16Odmienne stany wiadomoci a psi...23Odpowied instrumentalna poprzez psi..25Automatyzm..27Tabliczka Ouija...29Lewitacja...30Przeczucia a zatonicie Titanica" ...31Widzca skra...33Energia uzdrawiajca...34Biorytmy...35Niezwykoci wiata zwierztSzczury...37Mordercze pszczoy...39Wgorz elektryczny...40Monstrualny miczak - przydacznia...42Parzydeka...43Mimikra...44Hipoteza Gai...46Yeti...47Sasquatch...49Tajemnicze obiekty i zjawiskaEksplozja nad Tungusk...51Prehistoryczny reaktor jdrowy...54Caun Turyski...56Piramidy...57Moc piramid...61Liczby Fibonacciego...62Poltergeist...65Teoria Wielkiego Wybuchu (Big Bang)...68Czarna dziura...69Krtka historia UFO...71Od latajcych talerzy do zielonych ludzikw...72Pi klasycznych przypadkw uprowadzenia...80Mity, zwyczaje, legendyWilkoactwo...85Wampiry...86Autostopowicze-duchy...87Czowiek z Piltdown...88Trjkt Bermudzki...90Zaginiona kopalnia Holendra...92Czytanie wntrznoci...94Optanie...96Kanibalizm...99wita krowa...101Lourdes...103Fatima...105Kult cargo...107Oak Island...109Kabaa...111Nostradamus...113Edgar Cayce...115Cyganie...117Fenicjanie...119Wicca...121Sanctuario de Chimay...123Druidzi...124Findhom...126Aleister Crowley...127Komitet Para...129* * *Wstp?Dla tych, ktrzy lubi by zadziwiani, nasz zwyky wiat peen jest zdumiewajcych rzeczy. Parzydeka meduzy, figlarno delfinw, siedemnastoletnia szaracza i tysice podobnych zjawisk powinny zaspokoi apetyty nawet najbardziej nienasyconych tropicieli dziww. Zginajce klucze media, UFO, zaginione kontynenty, staroytni astronauci to zaledwie ciekawostki w porwnaniu z cudami natury. W gruncie rzeczy, spostrzegawczego poszukiwacza dziwnych zjawisk mogaby zadowoli kontemplacja wycznie jednego osobnika. Wystarczy zajrze w gb wasnego ciaa i umysu, aby ycie wypeni podziwem. Jednak mimo tylu niezwykoci, ktrych dostarcza nam codzienne ycie, ludzie potrzebuj wci nowych cudw. W najlepszym wypadku potrzeba ta staje si podstaw nauki i prowadzi do kolejnych odkry, dotyczcych czowieka i wszechwiata. Pragnienie tajemnicy moe jednak zaprowadzi na manowce atwowiernoci i zudze. Zaiste, ludzka naiwno i ch samooszukiwania to jedna z najbardziej zadziwiajcych cech gatunku Homo sapiens. Niejeden uwierzy w piramidaln bzdur, jeli zostanie ona przyodziana w wite szaty pseudonauki i pseudouczonoci. Okresowo wystpujce zjawisko nasilenia zapotrzebowania na rzeczy tajemnicze i nadprzyrodzone osigno nowe apogeum. W kadym wikszym miecie przynajmniej jedna ksigarnia czerpie kolosalne zyski ze sprzeday "tajemnic" - tajemnice piramid, Wyspy Wielkanocnej, tajemnice goci z kosmosu, kontroli umysu, staroytnej mistyki, uzdrawiania, diet i wicze, gwiazd, doni, kart tarota, chiskich manuskryptw, Stonehenge, tajemnice potworw, zaginionych kopalni zota i zakopanych skarbw, a przede wszystkim tajemnice potgi, bogactwa, urody, szczcia, sukcesu, niemiertelnoci, nie wspominajc o zadowoleniu seksualnym. A kady zestaw tych "tajemnic" kosztuje okoo trzech dolarw. Dziewidziesit osiem procent tego paskudztwa to brednie. I nie byoby powodu do zmartwienia, gdyby widnia na nich napis "ROZRYWKA". Niestety, nazbyt czsto te dzikie pomysy przedstawia si jako udokumentowane fakty, prawdziwe cuda, podparte autorytetem nauki i szanowanych uczonych. Nacigacze i spekulanci czerpi ogromne dochody, bazujc na ludzkiej ignorancji i chaosie. Powani naukowcy natomiast, starajc si zapobiec zamieszaniu i niewiedzy, rzadko dysponuj odpowiednimi rodkami na prowadzenie bada. Dziedzina parapsychologii szczeglnie potrzebuje wikszych funduszy na poszerzenie zakresu eksperymentw w celu potwierdzenia, odrzucenia lub poprawienia dotychczasowych ustale. To samo dotyczy UFO. Powszechnie wiadomo bowiem, e przede wszystkim niezbdne jest stwierdzenie, czy zjawisko to ma charakter fizyczny czy psychologiczny, lecz badania tego problemu nie maj odpowiedniego wsparcia finansowego. Rwnie eksperymenty z zakresu biochemii i elektromagnetyzmu, odnoszce si do zjawisk metapsychicznych, halucynacji i medytacji, mogyby skutecznie posun si naprzd, gdyby przeznaczono na nie wystarczajce fundusze. Czytelnik nie powinien jednak odnie wraenia, e w ksice tej uwzgldniamy wycznie sztywny, cile naukowy punkt widzenia. Wrcz przeciwnie, jestemy bardziej otwarci na to, co niewytumaczalne, ni na to, co stereotypowe. Nie dlatego, e nasz zesp redakcyjny jest przekonany o prawdziwoci zjawisk parapsychicznych, UFO czy astrologii, ale dlatego, e przesadnie racjonalistyczne podejcie do problemu wydaje si nam ograniczone i skazane na porak. Pytania i wtpliwoci, jakkolwiek bolesne dla naukowcw lub dla "wierzcych w cuda", s bardziej interesujce i obiecujce ni przedwczesne odpowiedzi i sztywne opinie, wyraane zazwyczaj z nadmiernym podnieceniem i determinacj. Suszno naszego stanowiska potwierdza fakt, e wci brakuje fachowego studium na temat zjawisk nie wyjanionych. Bada obejmujcych niezwyke dziedziny nie poddaje si publicznym dyskusjom, staemu doskonaleniu i testom, niezbdnym dla postpu naukowego. Dzieje si tak po czci dlatego, e "wierzcy" ignoruj znakomite prace demaskatorskie. Pena uprzedze postawa niektrych naukowcw i innych zainteresowanych odgrywa rwnie swoj rol w tym baaganie. I tak na przykad proceduralne zastrzeenia C.E.M. Hansela do zjawisk metapsychicznych zostay odrzucone ju dawno, a uczeni demaskatorzy w dalszym cigu cytuj ksik Hansela jako ostateczne odwoanie. Zastrzeenia nie s wynikiem zmowy ludzi nauki - jak czsto sugeruj paranoiczni okultyci. Pyn raczej ze zrozumiaej niechci do trwonienia czasu i wystawiania na szwank reputacji w dziedzinie penej oszustw, dziwakw i zwariowanych fanatykw wiedzy tajemnej. Pewien uczony, ktry przeprowadzi dokadne badania mocy piramid i przedstawi negatywne wyniki grupie wyznawcw przeciwnej teorii usysza: "Musiae le zrobi swoje piramidy, bo inaczej by dziaay". Dowiadczajc jednego lub dwch takich przypadkw, naukowiec pojmuje, e to sprawa wiary, a nie nauki, i trzeba pozostawi j "wierzcym". Na podstawie takich incydentw uczeni czsto dochodz do wniosku, e szeroka publiczno nie jest do inteligentna, aby zrozumie metody naukowe czy poj subtelnoci stwierdze teoretycznych i procedur eksperymentalnych. Z powodu problemw z komunikacj skonni s udawa, a w najgorszym wypadku -stawa si kapanami, zazdronie strzegcymi czystoci swej tajemnej wiedzy. Nie mona okrela prawdy na drodze gosowania, dlatego nauka nigdy nie bdzie demokratyczna. Nauka to proces elitarny. Jednak poszukiwania prawdy nie dokonuj si w spoecznej prni, a zatem naukowcy powinni zajmowa si tym, co interesuje zwykych ludzi, z bezstronnoci i obiektywizmem waciwym nauce. Unikanie tej publicznoci lub arogancja wobec niej powoduje narastanie gronej fali reakcji antynaukowych. rodki masowego przekazu - TV, radio, prasa codzienna -znalazy si pomidzy sceptykami, "wierzcymi" i publik. Wykonujc swj zawd, dziennikarz rzadziej potrafi waciwie oceni prawd czy fasz niektrych twierdze ni suchacz czy czytelnik. W kadym wypadku rola dziennikarza sprowadza si do sporzdzenia relacji z wydarze, do przedstawiania rnych sdw. Nie do niego naley stosowanie cenzury wobec tego, co nieprawdopodobne. W praktyce - jak dowodz jasno historyjki o UFO - prasa zdana jest na ask wspzawodniczcych ze sob ekspertw, ktrzy zwykle interpretuj fakty zgodnie z wczeniej wymylonymi teoriami. Ksiga rzeczy dziwnych ma posuy jako wprowadzenie do konfliktu midzy "wierzcymi" a sceptykami. Mamy nadziej, e Czytelnik znajdzie tu co najmniej kilka linii przewodnich mylenia o pewnych typach informacji w dziedzinach, w ktrych nie moe by gotowych i ostatecznych odpowiedzi - typowe przykady to UFO i zjawiska parapsychiczne. Poniewa przesada w sporach na temat faszywych tajemnic jest zbyt powszechna, zwrcimy take uwag na dziwne rzeczy, z ktrymi spotykamy si na co dzie, a przyjmujemy je za naturalne, takie jak aspiryna, niezwyke zwierzta, Cyganie, religie i setki innych dziwacznych zjawisk.Ludzkie niezwykociycie po mierciKwestia ycia po mierci ju od tysicy lat jest przedmiotem wierze i spekulacji. Ostatnio Elisabeth Kubler-Ross, szanowany midzynarodowy ekspert w dziedzinie psychiatrycznego wymiaru mierci i byy profesor uniwersytetu w Chicago, stwierdzia, e jest przekonana "bez cienia wtpliwoci" o istnieniu ycia po mierci. Kubler-Ross dosza do takiego wniosku w wyniku dugoletniej pracy ze miertelnie chorymi pacjentami i licznych rozmw z pacjentami, ktrzy po mierci klinicznej zostali reanimowani. W wywiadach uwzgldnia 193 pacjentw, ktrzy byli przywracani do ycia nawet dwanacie godzin po mierci klinicznej. Kubler-Ross zawsze przeczuwaa, e w kilka chwil po mierci zachodzi co wanego i znaczcego. Stwierdzia, e po mierci klinicznej wielu jej pacjentw miao "spokojny wyraz twarzy" i e niektrzy w oczekiwaniu mierci rozmawiali z utraconymi bliskimi. Dosza wic do wniosku, e kady umary, ktrego kochalimy za ycia, znajdzie si przy naszym ou mierci, aby pomc nam w przejciu do wiata pozagrobowego. Wszyscy przeb... [ Pobierz całość w formacie PDF ]