2015 matura HISTORIA poziom rozszerzony KLUCZ, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, HISTORIA

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->EGZAMIN MATURALNYW ROKU SZKOLNYM 2014/2015FORMUŁA OD 2015(„NOWA MATURA”)HISTORIAPOZIOM ROZSZERZONYZASADY OCENIANIA ROZWIĄZAŃ ZADAŃARKUSZ MHI-R1MAJ 2015Uwaga: Akceptowane są wszystkie odpowiedzi merytorycznie poprawne i spełniające warunkizadania.Zadanie 1.1. (0–1)Wymagania ogólneII. Analiza i interpretacja historyczna.Zdający analizuje wydarzenia, zjawiskai procesy historyczne w kontekście epoki dostrzega zależności pomiędzy różnymidziedzinamiżyciaspołecznego […].Wymagania szczegółoweI. Starożytność1. Cywilizacje Bliskiego […] Wschodu.Zdający:1) charakteryzuje uwarunkowaniageograficzne rozwoju cywilizacji na Bliskim[…] Wschodzie.2. Społeczeństwo,życiepolityczne i kulturastarożytnej Grecji.Zdający:1) charakteryzuje geograficzneuwarunkowania cywilizacji greckiej;3) rozpoznaje dokonania kulturowe Grekóww dziedzinie architektury [...].RozwiązanieTekst A. – 3Tekst B. – 4Schemat punktowania1 p. – za wskazanie dwóch prawidłowych numerów.0 p. – za odpowiedź błędną lub za brak odpowiedzi.Zadanie 1.2. (0–2)II. Analiza i interpretacja historyczna.Zdający analizuje wydarzenia, zjawiskai procesy historyczne w kontekście epoki dostrzega zależności pomiędzy różnymidziedzinamiżyciaspołecznego […].III. Tworzenie narracji historycznej.Zdający tworzy narrację historycznąw ujęciu przekrojowym lub problemowym;dostrzega problem i buduje argumentację,uwzględniając różne aspekty procesuhistorycznego; dokonuje selekcjii hierarchizacji […].I. Starożytność1. Cywilizacje Bliskiego i DalekiegoWschodu.Zdający:1) charakteryzuje uwarunkowaniageograficzne rozwoju cywilizacji na Bliskimi Dalekim Wschodzie.2. Społeczeństwo,życiepolityczne i kulturastarożytnej Grecji.Zdający:1) charakteryzuje geograficzneuwarunkowania cywilizacji greckiej.Przykładowe odpowiedzi•Było to miejsce położone nad rzeką, która stwarzała dogodne warunki dla komunikacji,handlu i zaopatrywała w wodę. Miejsce to miało też walory obronne. Lokalizacja nadrzeką dawała także możliwość pozyskania gliny do wyrobu cegły.•Było to miejsce o walorach obronnych – góry, przepaści. Takie położenie dawało teżmożliwość pozyskiwania budulca, którym był kamień oraz stwarzało wrażenie bliskościbogów, co miało istotne znaczenie dla usytuowania tam sanktuarium.Schemat punktowania2 p. – za prawidłowe wyjaśnienie zawierające informacje dotyczące lokalizacji każdegoz dwóch obiektów.Strona 2 z 271 p. – za prawidłowe wyjaśnienie zawierające informacje dotyczące lokalizacji jednegoobiektu.0 p. – za odpowiedź błędną lub za brak odpowiedzi.Zadanie 2. (0–1)II. Analiza i interpretacja historyczna.Zdający analizuje wydarzenia, zjawiskai procesy historyczne w kontekście epoki dostrzega zależności pomiędzy różnymidziedzinamiżyciaspołecznego […].III. Tworzenie narracji historycznej.Zdający tworzy narrację historyczną w ujęciuprzekrojowym lub problemowym; dostrzegaproblem i buduje argumentację,uwzględniając różne aspekty procesuhistorycznego; dokonuje selekcjii hierarchizacji oraz integruje pozyskaneinformacje z różnychźródełwiedzy.I. Starożytność4. Społeczeństwo,życiepolityczne i kulturastarożytnego Rzymu.Zdający:1) charakteryzuje przemiany ustrojowei społeczne w Rzymie republikańskim […].Poprawna odpowiedźKrassus postępował zgodnie z zasadami podanymi przez Kwintusa Tulliusza Cycerona.UzasadnienieKrassus był przystępny, chętnie pomagał innym, wsparł finansowo Cezara, chętnie rozmawiałz ludźmi w przeciwieństwie do Pompejusza, który nie był szczodry i unikał kontaktówz ludem.Schemat punktowania1 p. – za poprawne rozstrzygnięcie i uzasadnienie.0 p. – za odpowiedź niepełną lub błędną albo za brak odpowiedzi.Zadanie 3.1. (0–1)I. Chronologia historyczna.Zdający porządkuje i synchronizujewydarzenia z historii powszechnej orazdziejów ojczystych; dostrzega zmiennośći dynamikę wydarzeń w dziejach, a takżeciągłość procesów historycznych.II. Analiza i interpretacja historyczna.Zdający analizuje wydarzenia, zjawiskai procesy historyczne w kontekście epoki dostrzega zależności pomiędzy różnymidziedzinamiżyciaspołecznego […].Poprawna odpowiedźBolesław ChrobrySchemat punktowania1 p. – za poprawną odpowiedź.0 p. – za odpowiedź błędną lub za brak odpowiedzi.II.Średniowiecze.4. Polska w okresie wczesnopiastowskim.Zdający:3) opisuje rozwój terytorialny państwapolskiego w X–XII w.Strona 3 z 27Zadanie 3.2. (0–1)I. Chronologia historyczna.Zdający porządkuje i synchronizujewydarzenia z historii powszechnej orazdziejów ojczystych; dostrzega zmiennośći dynamikę wydarzeń w dziejach, a takżeciągłość procesów historycznych.II. Analiza i interpretacja historyczna.Zdający analizuje wydarzenia, zjawiskai procesy historyczne w kontekście epoki dostrzega zależności pomiędzy różnymidziedzinamiżyciaspołecznego […].III. Tworzenie narracji historycznej.Zdający tworzy narrację historyczną w ujęciuprzekrojowym […]; dostrzega problemi buduje argumentację, uwzględniając różneaspekty procesu historycznego […].II.Średniowiecze.4. Polska w okresie wczesnopiastowskim.Zdający:3) opisuje rozwój terytorialny państwapolskiego w X–XII w.Przykładowe odpowiedzi•Metody realizacji celów polityki zagranicznej były podobne. Obaj władcy osadzili natronie w Kijowie popieranego przez siebie władcę.•Obaj Bolesławowie postępowali według podobnego scenariusza – dążyli do zdobyciastolicy państwa, a następnie osadzali na tronie osobę całkowicie im podporządkowaną.Schemat punktowania1 p. – za poprawną odpowiedź.0 p. – za odpowiedź błędną lub za brak odpowiedzi.Zadanie 4. (0–3)II. Analiza i interpretacja historyczna.Zdający analizuje wydarzenia, zjawiskai procesy historyczne w kontekście epoki dostrzega zależności pomiędzy różnymidziedzinamiżyciaspołecznego; rozpoznajerodzajeźródeł;ocenia przydatnośćźródładowyjaśnienia problemu historycznego […].III. Tworzenie narracji historycznej.Zdający tworzy narrację historyczną w ujęciuprzekrojowym lub problemowym; dostrzegaproblem i buduje argumentację,uwzględniając różne aspekty procesuhistorycznego […].II.Średniowiecze7. Polska w XIV–XV w.Zdający:3) wyjaśnia międzynarodowe i wewnętrzneuwarunkowania związków Polski z […]Litwą w XIV–XV w.8. Kulturaśredniowiecza.Zdający:1) identyfikuje dokonania kultury okresuśredniowieczaw zakresie […] sztuki,z uwzględnieniem kultury polskiegośredniowiecza.Przykładowa odpowiedźAnioł nakłada królowi koronę i podaje włócznię zakończoną krzyżem. Oznacza tosakralizację władzy królewskiej i może służyć przypomnieniu,żedzięki WładysławowiJagielle Litwa przyjęła chrzest w obrządkułacińskim.Przedstawienie króla na koniu, z tarcząoraz włócznią zwraca uwagę na sukcesy wojenne króla, a herb na tarczyświadczyo pochodzeniu władcy z Litwy.Strona 4 z 27Schemat punktowania3 p. – za wymienienie i poprawną interpretację trzech elementów portretu.2 p. – za wymienienie i poprawną interpretację dwóch elementów portretu.1 p. – za wymienienie i poprawną interpretację jednego elementu portretu.0 p. – za odpowiedź błędną lub za brak odpowiedzi.Zadanie 5. (0–2)II. Analiza i interpretacja historyczna.Zdający analizuje wydarzenia, zjawiskai procesy historyczne w kontekście epoki dostrzega zależności pomiędzy różnymidziedzinamiżyciaspołecznego […].III. Tworzenie narracji historycznej.Zdający tworzy narrację historycznąw ujęciu przekrojowym lub problemowym;dostrzega problem i buduje argumentację,uwzględniając różne aspekty procesuhistorycznego […].II.Średniowiecze6. Europa późnegośredniowiecza.Zdający:2) charakteryzuje przemiany społecznei gospodarcze w Europie w późnymśredniowieczu.7. Polska w XIV–XV w.Zdający:2) charakteryzuje […] strukturę społeczeństwapolskiego w późnymśredniowieczui rozwójprzywilejów szlacheckich.III. Dzieje nowożytne.3. Rzeczpospolita w okresie renesansui demokracji szlacheckiej.Zdający:2) ocenia polską specyfikę w zakresie […]struktury społecznej i modelużyciagospodarczego na tle europejskim.Przykładowe odpowiedziStatut warcki stwarzał możliwość pozbycia się sołtysa i przyłączenia jego ziemi do folwarku– co zwiększało areał ziemi uprawnej należącej bezpośrednio do szlachty, a także oddawałw ręce szlachty uprawnienia sądowe, które wcześniej posiadał sołtys – dawało to szlachciewiększe możliwości oddziaływania na sprawy wsi.Statuty piotrkowskie gwarantowały szlachcie monopol na posiadanie ziemi – co eliminowałokonkurencję, a ograniczenie opuszczania wsi przez chłopów zapewniało folwarkom siłęroboczą. Sprzyjało to rozwojowi gospodarki folwarczno-pańszczyźnianej.Schemat punktowania2 p. – za odpowiedź zawierającą odwołanie do korzyści wynikających z treści obu statutów.1 p. – za odpowiedź zawierającą odwołanie do korzyści wynikających z treści jednego statutu.0 p. – za odpowiedź błędną lub za brak odpowiedzi.Zadanie 6.1. (0–1)I. Chronologia historyczna.Zdający porządkuje i synchronizujewydarzenia z historii powszechnej orazdziejów ojczystych; […].II. Analiza i interpretacja historyczna.Zdający analizuje wydarzenia, zjawiskai procesy historyczne w kontekście epoki dostrzega zależności pomiędzy różnymidziedzinamiżyciaspołecznego; […]III. Dzieje nowożytne2. Europa w XVI-XVII w.Zdający:2) wyjaśnia […] następstwa reformacji […].Strona 5 z 27 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl