2012, Matura, Język polski, Arkusze maturalne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD
PESEL
dysleksja
EGZAMIN MATURALNY
Z JĘZYKA POLSKIEGO
POZIOM PODSTAWOWY
MAJ 2012
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 19 stron.
Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to
przeznaczonym.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
6. Możesz korzystać ze słownika poprawnej polszczyzny
i słownika ortograficznego.
7. Na tej stronie oraz na karcie odpowiedzi wpisz swój
numer PESEL i przyklej naklejkę z kodem.
8. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Czas pracy:
170 minut
Liczba punktów
do uzyskania: 70
Część I – 20 pkt
Część II – 50 pkt
MPO-P1_1P-122
 2
Egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
Część I – rozumienie czytanego tekstu
Przeczytaj uważnie tekst, a następnie wykonaj zadania umieszczone pod nim. Odpowiadaj
tylko na podstawie tekstu i tylko
własnymi słowami
– chyba że w zadaniu polecono inaczej.
Udzielaj tylu odpowiedzi, o ile jesteś proszona/y.
WIKIPEDIA, CZYLI JESZCZE NIGDY…
1.
Encyklopedie, zwłaszcza powszechne, są uważane za najbardziej ambitny, najtrudniejszy
rodzaj popularyzacji. Wielotomowe dzieło obejmujące całość wiedzy z najróżniejszych
dziedzin, napisane z naukowym rygoryzmem, przeznaczone dla odbiorcy nie tylko
nieznającego się na jakiejś konkretnej dziedzinie, ale często dopiero pobierającego nauki –
czy można sobie wyobrazić trudniejsze zadanie?
2.
Słowo „encyklopedia” pochodzi od greckich słów
enkyklios –
ogólny i
paideia

(wy)kształcenie. Od lat używa się go na określenie wydawnictwa informacyjnego
zawierającego zbiór wiedzy ogólnej lub z wybranej dziedziny. Pierwsze książki pod takim
tytułem zaczęły się pojawiać w XVI wieku, choć zbiory o podobnym charakterze,
tyle że inaczej nazywane, były tworzone już w starożytności i w średniowieczu.
3.
Popularyzatorski charakter, przydatność dla szerokich kręgów użytkowników, nadawały
encyklopediom wyjątkowe znaczenie. Były przez wieki tym, czym Internet jest dziś. Trudno
przecenić rolę, jaką odegrała w historii
Wielka Encyklopedia Francuska
, wydawana przez
Diderota i d’Alemberta w latach 1751-1780. W tym samym czasie zaczęto wydawać kilka
encyklopedii, które kontynuowane są do dziś, jak na przykład
Encyclopaedia Britannica.
Tworzenie encyklopedii to wielkie przedsięwzięcie organizacyjne, finansowe i edytorskie.
Nowa wersja XV wydania
Encyclopaedia Britannica,
powstała w 1974 roku,
była dziełem
przeszło czterech tysięcy autorów ze 131 krajów. Koszt przygotowania (nie licząc kosztów
druku) wyniósł 32 miliony ówczesnych dolarów, co przekłada się na sumę około
100 milionów dolarów dzisiejszych.
Można powiedzieć, że każde społeczeństwo ma taką
encyklopedię, na jaką je stać, jakiej potrzebuje i jaką jest w stanie stworzyć, ale też na jaką
pozwalają warunki.
4.
Od 15 stycznia
2001 roku realizowany jest bezprecedensowy projekt stworzenia
największej encyklopedii w dziejach ludzkości – Wikipedii, czyli „wolnej encyklopedii, którą
każdy może redagować”. Inicjatorem tego przedsięwzięcia jest Jimmy Wales, amerykański
biznesmen o wielkim, idealistycznym zacięciu. Nazwa pochodzi z języka hawajskiego; „
wiki
wiki”
to po hawajsku „szybko”. Wales wpadł na genialny pomysł: zamiast tworzyć zespół
specjalistów, który przez dziesięciolecia budowałby kolejne dzieło encyklopedyczne,
postanowił wykorzystać entuzjazm, dobrą wolę, a przede wszystkim wiedzę milionów
ochotników na całym świecie – „encyklopedystów” XXI wieku.
5.
Dziś Wikipedia istnieje w ponad dwustu wersjach językowych, z tego w trzydziestu
dwóch ma ponad 50 tysięcy haseł, a w około siedemdziesięciu – ponad 10 tysięcy.
Największa jest wersja angielska, zawierająca ponad 3 miliony haseł. Polska Wikipedia ma
przeszło 600 tysięcy haseł i jest czwartą co do wielkości, po angielskiej, niemieckiej
i francuskiej, ale przed hiszpańską, japońską, chińską czy rosyjską. We wszystkich wersjach
językowych Wikipedia zawiera przeszło 10 milionów haseł. Łączne nakłady poniesione przez
Walesa na Wikipedię wyniosły zaledwie około 500 tys. dolarów. Jimmy Wales nazwał swoje
dzieło „próbą stworzenia i rozpowszechnienia wielojęzycznej wolnej encyklopedii
o najwyższym możliwym poziomie dla każdej osoby na Ziemi w jej własnym języku”.
Ocenia się, że korzysta z niej około siedmiuset milionów użytkowników rocznie (przez co
rozumie się liczbę wejść na jej strony, a nie liczbę fizycznych osób). Równie imponująca
Egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
3
jak liczba haseł, wersji językowych i użytkowników jest liczba autorów. Wikipedię stworzyło
około 100 tysięcy autorów. Ich praca nie była opłacana. Jest to chyba największy „czyn
społeczny” w dziejach! Ochotniczy zaciąg do grona autorów, swoboda tworzenia haseł, brak
hierarchicznej redakcji, ucieranie wersji hasła w toku sporów i dyskusji, nośnik (Internet) –
to
nie jedyne różnice pomiędzy Wikipedią a tradycyjnymi encyklopediami. Niezwykle ważne
jest to, że korzystać z niej może każdy za darmo.
6.
Ten anarchiczny sposób tworzenia encyklopedii oraz jej darmowy charakter wzbudzały
wielkie emocje, oskarżenia, próby dyskredytacji z jednej strony, a deklaracje o prawdziwie
wolnościowym i demokratycznym sposobie dystrybucji i upowszechniania wiedzy z drugiej.
Prawda leży po obu stronach.
7.
Brak kontroli nad standardami haseł to najczęstszy zarzut. Obrońcy mówią, że każdy
może przecież hasło poprawić, uściślić czy rozbudować. Tylko skąd laik ma wiedzieć, które
hasło należy do jakiej kategorii? (Obecnie przy wielu hasłach znajduje się uwaga,
że wymagają one uzupełnienia). Wikipedia padła też (i pada nadal) ofiarą aktów wandalizmu.
Niektórzy lubią umieszczać bazgroły na murach, łamać ławki w parku czy niszczyć
przystanki autobusowe – inni korzystają z okazji, by zdewastować niezabezpieczone hasła
w największych encyklopediach świata.
8.
Niestety, niektóre hasła trzeba było chronić przed swobodnym dostępem pseudoautorów.
Dotyczy to zwłaszcza biogramów najbardziej znanych (i kontrowersyjnych) osób oraz
bieżących wydarzeń politycznych. Ten wandalizm bywa dziełem zaskakujących ośrodków.
Skandalem zakończyło się śledztwo w sprawie dewastacji stron dotyczących przeciwników
politycznych prezydenta G. W. Busha. Okazało się, że niektórych aktów wandalizmu
dokonywano z komputerów znajdujących się w Białym Domu.
9.
Inny częsty zarzut pod adresem Wikipedii to rzekomo „nijaki”, pozbawiony autorskiej
werwy charakter artykułów, będący wynikiem ucierania się poglądów i kompromisów
zawieranych przez wielu autorów. Cóż, to zarówno wada, jak i zaleta. Anarchiczny sposób
powstawania tej „księgi” wpływa też na bardzo przypadkowy dobór haseł. Nawet w obszernej
polskiej wersji często brakuje artykułów na, wydawałoby się, bardzo ważny temat, a można
znaleźć szczegóły na temat czegoś mało istotnego.
10.
Moje osobiste doświadczenie z używaniem i tworzeniem haseł w Wikipedii pokazuje,
że jest to źródło informacji niezwykle użyteczne, ale wymagające dużej ostrożności. Nadaje
się jako szybki i łatwy podręczny odnośnik,
zbiór odsyłaczy, który
w żadnym wypadku
nie może być traktowany jako materiał źródłowy, a tym bardziej nie powinien zastępować
podręcznika czy akademickich rozpraw i monografii. Świetne rezultaty przynosi porównanie
treści tego samego hasła w kilku wersjach językowych.
11.
Wielki sukces Wikipedii wynika nie tylko z entuzjazmu autorów, niebywałego
pospolitego ruszenia ludzi chcących się podzielić swoją wiedzą, ale i z tego, co odziedziczono
po poprzednikach. Newton w słynnym liście do Hooke’a napisał: „Jeśli widziałem dalej, to
tylko dlatego, że stałem na ramionach gigantów”. Szybki start projektu był możliwy dzięki
wchłonięciu zbiorów haseł z kilku encyklopedii i słowników, które stały się publicznie
dostępne w sieci. Biorąc pod uwagę popularność Wikipedii, można powiedzieć, parafrazując
Churchilla, że „jeszcze nigdy tak wielu nie zawdzięczało tak wiele tak nielicznym”.
Pamiętając jednak o wielkiej liczbie autorów, może lepiej powiedzieć: „Jeszcze nigdy tak
wielu czytelników nie zawdzięczało tak wiele tak licznym autorom”.
Na podstawie: Stanisław Bajtlik,
Wikipedia, czyli jeszcze nigdy…
[w:]
Książki w Tygodniku
, „Tygodnik Powszechny”, nr 45/2009
4
Egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
Zadanie 1.
(1 pkt)
Na podstawie akapitów 1. i 3. odpowiedz na pytanie, dlaczego tworzenie encyklopedii
powszechnej jest niezwykle trudnym przedsięwzięciem. Wymień trzy powody.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 2.
(1 pkt)
Podaj dwa powody uzasadniające celowość użycia liczb w akapicie 5.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 3.
(1 pkt)
Wymień trzy różnice między Wikipedią a tradycyjną encyklopedią.
Lp.
Wikipedia
Encyklopedia
1.
2.
3.
Zadanie 4.
(1 pkt)
Jaką funkcję w kompozycji całego tekstu pełni akapit 6.?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 5.
(1 pkt)
Wymień dwa powody uzasadniające uznanie przez autora sposobu tworzenia Wikipedii
za anarchiczny.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 6.
(2 pkt)
Jakie środki językowe w akapitach 5. i 7. nadają tekstowi zabarwienie emocjonalne? Określ
dwa i podaj przykład każdego z nich.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
 Egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
5
Zadanie 7.
(2 pkt)
W akapitach 7.–9. zostały wyliczone zarzuty formułowane pod adresem Wikipedii. Wymień
dwa, z którymi autor artykułu się zgadza.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 8.
(1 pkt)
W akapicie 8. autor posłużył się przykładem. Wyjaśnij, jakie zjawisko nim zobrazował.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 9.
(1 pkt)
Wyjaśnij, jak autor ocenia Wikipedię jako źródło informacji (akapit 10).
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 10.
(1 pkt)
Czym na tle całego tekstu wyróżnia się
sposób
formułowania opinii o Wikipedii w akapicie 10.?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 11.
(2 pkt)
Wyjaśnij, jakie funkcje
w tekście
pełni zacytowana w akapicie 11. metafora, którą posłużył
się Newton. Wymień dwie.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl