2012 MAJ OKE PR, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA MUZYKI arkusze maturalne, POZIOM ROZSZERZONY
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD
PESEL
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII MUZYKI
POZIOM ROZSZERZONY
MAJ 2012
Instrukcja dla zdającego
Czas pracy:
180 minut
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 11 stron,
nuty i płytę z nagraniami. Ewentualny brak zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera trzy części. Część pierwsza arkusza to
test, część druga wymaga analizy przykładów
muzycznych, a część trzecia napisania wypracowania
na jeden z podanych tematów.
3. Czynności zaplanuj tak, aby możliwe było rozwiązanie
zadań z trzech części arkusza w ciągu 180 minut.
4. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to
przeznaczonym.
5. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
6. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
7. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
8. Na tej stronie oraz na karcie odpowiedzi wpisz swój
numer PESEL i przyklej naklejkę z kodem.
9. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Liczba punktów
do uzyskania: 50
MHM-R1_1P-122
2
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
Część I.
(20 punktów)
Zadanie 1.
(1 pkt)
W starożytnej Grecji bogowie często przedstawiani byli z instrumentami. Na zamieszczonym
poniżej malowidle widzimy boga muzyki grającego na instrumencie strunowym. Instrument
ten stał się jego atrybutem i wykorzystywany był m.in. w ramach igrzysk pytyjskich
w Delfach, odprawianych ku jego czci.
Nazwij przedstawiony instrument i podaj imię grającego na nim boga.
Nazwa instrumentu ......................................................................................................................
Imię boga ......................................................................................................................................
Zadanie 2.
(2 pkt)
Do podanych w tabeli tytułów mszy dopisz odpowiednie nazwiska kompozytorów
oraz stulecia, w których te utwory powstały.
Nazwiska kompozytorów wybierz spośród podanych.
Guillaume de Machaut, Joseph Haydn, Marcin Leopolita, Wolfgang Amadeus Mozart,
Guillaume Dufay
Tytuł mszy
Nazwisko kompozytora
Stulecie
L’homme arme
Msza koronacyjna
Notre-Dame
Missa paschalis
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
3
Zadanie 3.
(1 pkt)
Przeczytaj fragment listu Fryderyka Chopina i wykonaj polecenie.
[...] sam jeden o dwunastej [...] udałem się do Świętego Szczepana [...]. Nie dla nabożeństwa,
ale dla przypatrzenia się o tej porze temu olbrzymiemu gmachowi, stanąłem
w najciemniejszym kącie u stóp gotyckiego filara. Nie da się opisać ta wspaniałość,
ta wielkość tych ogromnych sklepień [...]. Za mną grób, pode mną grób... tylko nade mną
grobu brakowało. Ponura roiła mi się harmonia [...]. Czułem więcej niżeli kiedy osierociałość
moją. [...]
Geneza jednego z dzieł Fryderyka Chopina przypisywana jest ponurym nastrojom
wigilijnym, których ślad znalazł się w przejmujących listach z Wiednia, pisanych
w grudniu 1830 roku. Podaj nazwę gatunku i tonację tego utworu.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 4.
(2 pkt)
Barok był pierwszą w historii muzyki epoką, w której wiele uwagi poświęcano zagadnieniom
dotyczącym stylu. Już u progu epoki wprowadzono rozróżnienie między
stile antico
i
stile
moderno
.
Przedstaw cechy
stile antico
i
stile moderno
.
Stile antico
....................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Stile moderno
...............................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 5.
(1 pkt)
Podaj termin, którego używa się dla nazwania opisanych poniżej zjawisk muzycznych.
Oznaczenie przyśpieszenia tempa najczęściej w zakończeniu utworu, lub w fudze –
wprowadzenie tematu w kolejnym głosie przed ukończeniem jego prezentacji w głosie
poprzedzającym.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 6.
(2 pkt)
Wymień dwa argumenty uzasadniające tezę, że Modest Musorgski był przedstawicielem
stylu narodowego w muzyce rosyjskiej. Każdy z argumentów zilustruj odpowiednim
przykładem z twórczości kompozytora.
1. ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Nr zadania
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Wypełnia
egzaminator
Maks. liczba pkt
1
2
1
2
1
2
Uzyskana liczba pkt
4
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
Zadanie 7.
(2 pkt)
Jednym z kierunków w sztuce przełomu XIX i XX wieku był ekspresjonizm. W historii
muzyki do kompozytorów tego kierunku zalicza się m.in. Aleksandra Skriabina.
A. Wskaż dwie cechy stylu Aleksandra Skriabina, które pozwalają kształtować napięcie
emocji i osiągać muzyczną siłę wyrazu.
1. ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
B. Podaj nazwiska dwóch innych kompozytorów – ekspresjonistów.
1. ...................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
Zadanie 8.
(1 pkt)
Na poniższej liście podkreśl nazwiska kompozytorów, którzy działali na polskim dworze
królewskim w czasach panowania Władysława IV Wazy.
Wacław z Szamotuł, Bartłomiej Pękiel, Mikołaj Zieleński, Adam Jarzębski, Józef Elsner
Zadanie 9.
(1 pkt)
Ilustracja przedstawia gmach teatru operowego, w którym w 1876 roku odbyła się premiera
tetralogii
Pierścień Nibelunga.
Podaj nazwę miejscowości, w której znajduje się ten teatr, oraz nazwisko kompozytora,
który był jego projektantem.
Nazwa miejscowości ....................................................................................................................
Kompozytor .................................................................................................................................
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
5
Zadanie 10.
(1 pkt)
Podaj wybrany przykład utworu Ludwiga van Beethovena, który stanowi 5-częściowy
cykl sonatowy.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 11.
(1 pkt)
Uporządkuj chronologicznie wymienione poniżej kompozycje Karola Szymanowskiego.
Obok numerów wpisz odpowiednie litery.
A.
Symfonia „Pieśń o nocy”
B.
Stabat Mater
C.
Preludia fortepianowe
1. ............... 2. ............... 3. ...............
Zadanie 12.
(1 pkt)
Przyporządkuj
wymienione środki
techniki
kompozytorskiej
odpowiednim
kompozytorom.
1. Modi o ograniczonej transpozycyjności
A. John Cage
2. Collage
B. Olivier Messiaen
3. Technika punktualistyczna
C. Anton Webern
D. Béla Bartók
1. ............... 2. ............... 3. ...............
Zadanie 13.
(2 pkt)
A. Wyjaśnij, w jaki sposób technika fauxbourdon wpłynęła na harmonikę modalną.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
B. Podaj imię i nazwisko polskiego kompozytora, który posługiwał się tą techniką, oraz
wiek, w którym tworzył.
Kompozytor .................................................................................................................................
Wiek .............................................................................................................................................
Zadanie 14.
(1 pkt)
Poniżej przedstawiono serię dodekafoniczną stanowiącą podstawę
Koncertu
skrzypcowego „Pamięci Anioła”
Albana Berga. Przeanalizuj serię i wyjaśnij, której
zasady dodekafonii kompozytor tu nie przestrzega.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Nr zadania
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
Wypełnia
egzaminator
Maks. liczba pkt
2
1
1
1
1
1
2
1
Uzyskana liczba pkt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl charloteee.keep.pl
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD
PESEL
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII MUZYKI
POZIOM ROZSZERZONY
MAJ 2012
Instrukcja dla zdającego
Czas pracy:
180 minut
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 11 stron,
nuty i płytę z nagraniami. Ewentualny brak zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera trzy części. Część pierwsza arkusza to
test, część druga wymaga analizy przykładów
muzycznych, a część trzecia napisania wypracowania
na jeden z podanych tematów.
3. Czynności zaplanuj tak, aby możliwe było rozwiązanie
zadań z trzech części arkusza w ciągu 180 minut.
4. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to
przeznaczonym.
5. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
6. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
7. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
8. Na tej stronie oraz na karcie odpowiedzi wpisz swój
numer PESEL i przyklej naklejkę z kodem.
9. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Liczba punktów
do uzyskania: 50
MHM-R1_1P-122
2
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
Część I.
(20 punktów)
Zadanie 1.
(1 pkt)
W starożytnej Grecji bogowie często przedstawiani byli z instrumentami. Na zamieszczonym
poniżej malowidle widzimy boga muzyki grającego na instrumencie strunowym. Instrument
ten stał się jego atrybutem i wykorzystywany był m.in. w ramach igrzysk pytyjskich
w Delfach, odprawianych ku jego czci.
Nazwij przedstawiony instrument i podaj imię grającego na nim boga.
Nazwa instrumentu ......................................................................................................................
Imię boga ......................................................................................................................................
Zadanie 2.
(2 pkt)
Do podanych w tabeli tytułów mszy dopisz odpowiednie nazwiska kompozytorów
oraz stulecia, w których te utwory powstały.
Nazwiska kompozytorów wybierz spośród podanych.
Guillaume de Machaut, Joseph Haydn, Marcin Leopolita, Wolfgang Amadeus Mozart,
Guillaume Dufay
Tytuł mszy
Nazwisko kompozytora
Stulecie
L’homme arme
Msza koronacyjna
Notre-Dame
Missa paschalis
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
3
Zadanie 3.
(1 pkt)
Przeczytaj fragment listu Fryderyka Chopina i wykonaj polecenie.
[...] sam jeden o dwunastej [...] udałem się do Świętego Szczepana [...]. Nie dla nabożeństwa,
ale dla przypatrzenia się o tej porze temu olbrzymiemu gmachowi, stanąłem
w najciemniejszym kącie u stóp gotyckiego filara. Nie da się opisać ta wspaniałość,
ta wielkość tych ogromnych sklepień [...]. Za mną grób, pode mną grób... tylko nade mną
grobu brakowało. Ponura roiła mi się harmonia [...]. Czułem więcej niżeli kiedy osierociałość
moją. [...]
Geneza jednego z dzieł Fryderyka Chopina przypisywana jest ponurym nastrojom
wigilijnym, których ślad znalazł się w przejmujących listach z Wiednia, pisanych
w grudniu 1830 roku. Podaj nazwę gatunku i tonację tego utworu.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 4.
(2 pkt)
Barok był pierwszą w historii muzyki epoką, w której wiele uwagi poświęcano zagadnieniom
dotyczącym stylu. Już u progu epoki wprowadzono rozróżnienie między
stile antico
i
stile
moderno
.
Przedstaw cechy
stile antico
i
stile moderno
.
Stile antico
....................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Stile moderno
...............................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 5.
(1 pkt)
Podaj termin, którego używa się dla nazwania opisanych poniżej zjawisk muzycznych.
Oznaczenie przyśpieszenia tempa najczęściej w zakończeniu utworu, lub w fudze –
wprowadzenie tematu w kolejnym głosie przed ukończeniem jego prezentacji w głosie
poprzedzającym.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 6.
(2 pkt)
Wymień dwa argumenty uzasadniające tezę, że Modest Musorgski był przedstawicielem
stylu narodowego w muzyce rosyjskiej. Każdy z argumentów zilustruj odpowiednim
przykładem z twórczości kompozytora.
1. ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Nr zadania
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Wypełnia
egzaminator
Maks. liczba pkt
1
2
1
2
1
2
Uzyskana liczba pkt
4
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
Zadanie 7.
(2 pkt)
Jednym z kierunków w sztuce przełomu XIX i XX wieku był ekspresjonizm. W historii
muzyki do kompozytorów tego kierunku zalicza się m.in. Aleksandra Skriabina.
A. Wskaż dwie cechy stylu Aleksandra Skriabina, które pozwalają kształtować napięcie
emocji i osiągać muzyczną siłę wyrazu.
1. ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
B. Podaj nazwiska dwóch innych kompozytorów – ekspresjonistów.
1. ...................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
Zadanie 8.
(1 pkt)
Na poniższej liście podkreśl nazwiska kompozytorów, którzy działali na polskim dworze
królewskim w czasach panowania Władysława IV Wazy.
Wacław z Szamotuł, Bartłomiej Pękiel, Mikołaj Zieleński, Adam Jarzębski, Józef Elsner
Zadanie 9.
(1 pkt)
Ilustracja przedstawia gmach teatru operowego, w którym w 1876 roku odbyła się premiera
tetralogii
Pierścień Nibelunga.
Podaj nazwę miejscowości, w której znajduje się ten teatr, oraz nazwisko kompozytora,
który był jego projektantem.
Nazwa miejscowości ....................................................................................................................
Kompozytor .................................................................................................................................
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
5
Zadanie 10.
(1 pkt)
Podaj wybrany przykład utworu Ludwiga van Beethovena, który stanowi 5-częściowy
cykl sonatowy.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 11.
(1 pkt)
Uporządkuj chronologicznie wymienione poniżej kompozycje Karola Szymanowskiego.
Obok numerów wpisz odpowiednie litery.
A.
Symfonia „Pieśń o nocy”
B.
Stabat Mater
C.
Preludia fortepianowe
1. ............... 2. ............... 3. ...............
Zadanie 12.
(1 pkt)
Przyporządkuj
wymienione środki
techniki
kompozytorskiej
odpowiednim
kompozytorom.
1. Modi o ograniczonej transpozycyjności
A. John Cage
2. Collage
B. Olivier Messiaen
3. Technika punktualistyczna
C. Anton Webern
D. Béla Bartók
1. ............... 2. ............... 3. ...............
Zadanie 13.
(2 pkt)
A. Wyjaśnij, w jaki sposób technika fauxbourdon wpłynęła na harmonikę modalną.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
B. Podaj imię i nazwisko polskiego kompozytora, który posługiwał się tą techniką, oraz
wiek, w którym tworzył.
Kompozytor .................................................................................................................................
Wiek .............................................................................................................................................
Zadanie 14.
(1 pkt)
Poniżej przedstawiono serię dodekafoniczną stanowiącą podstawę
Koncertu
skrzypcowego „Pamięci Anioła”
Albana Berga. Przeanalizuj serię i wyjaśnij, której
zasady dodekafonii kompozytor tu nie przestrzega.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Nr zadania
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
Wypełnia
egzaminator
Maks. liczba pkt
2
1
1
1
1
1
2
1
Uzyskana liczba pkt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]