2009 - odpowiedzi, Matura, Język polski, Arkusze maturalne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Egzamin maturalny
maj 2009
JĘZYK POLSKI
POZIOM PODSTAWOWY
KLUCZ PUNKTOWANIA
ODPOWIEDZI
Język polski – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Część I – rozumienie pisanego tekstu
Zadanie sprawdzające rozumienie tekstu
Macieja Nowakowskiego
Hipnoza
–
pomost
do podświadomości.
Odpowiedzi maturzysty mogą przybierać różną formę językową, ale ich sens musi być
zgodny z tekstem. Oceniając pracę maturzysty, należy stosować wskazaną punktację.
Zadanie1.
Korzystanie
z informacji
Wyszukiwanie informacji w tekście.
0–2
Zdający otrzymuje 2 punkty, jeżeli wymienił trzy sytuacje, w których stan hipnozy można
osiągnąć bez hipnotyzera oraz przedstawił, czym mogą one grozić, np.: długotrwałe
wpatrywanie się w jeden punkt, wsłuchiwanie się w miarowy stukot kół podczas jazdy
pociągiem, jednostajny szum silnika, równomiernie migające drzewa na prostej drodze –
podczas jazdy samochodem.
Niebezpieczeństwo: stan hipnozy może spowodować utratę kontaktu z rzeczywistością,
np. kierowca może spowodować wypadek.
Uwaga: wymagane jest uściślenie okoliczności; nie wystarczy napisać
„podczas jazdy
pociągiem”, bo to dopiero wsłuchiwanie się w miarowy stukot kół może wywołać stan
hipnozy.
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli wymienił trzy sytuacje, w których stan hipnozy można
osiągnąć bez hipnotyzera, ale nie określił, na czym polega ich niebezpieczeństwo albo
określił, co może być skutkiem sytuacji, w których stan hipnozy osiąga się bez hipnotyzera,
ale nie wymienił niebezpiecznych sytuacji.
Zadanie 2.
Korzystanie
z informacji
Rozpoznawanie form fleksyjnych wyrazów, nazywanie środków
językowych i określanie ich funkcji w tekście.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli określił, jaką funkcję pełni 1. os. liczby mnogiej użytych
w tekście czasowników, np.: służy podkreśleniu, że omawiane zjawisko dotyczy każdego.
Zadanie 3.
Korzystanie
z informacji
Odczytywanie sensu fragmentu tekstu.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli wymienił trzy czynniki, od których zależą efekty hipnozy,
np.: wiedza hipnotyzera, osobowość hipnotyzera, predyspozycje osoby hipnotyzowanej.
Zadanie 4.
Korzystanie
z informacji
Rozumienie struktury tekstu; wyodrębnianie wykorzystanych
w tekście argumentów i sformułowanych wniosków.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli odnalazł w tekście i wymienił dwa przykłady
potwierdzające opinię, że hipnoza może być terapią, np.: leczenie nałogów oraz leczenie
otyłości.
3
Język polski – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 5.
Korzystanie
z informacji
Wyszukiwanie informacji i stosowanie ich do rozwiązania
problemu.
0–2
Zdający otrzymuje 2 punkty, jeżeli wymienił wyróżnione przez autora tekstu stadia hipnozy
oraz scharakteryzował każde z wymienionych stadiów, podając jego dwie cechy, np.: stadium
lekkie – senność, przyjemne odprężenie; stadium średnie – zachowanie świadomości,
niemożność otwarcia oczu; stadium głębokie – otwieranie oczu na polecenie hipnotyzera,
odczuwanie tego, co zasugeruje hipnotyzer.
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli wymienił i poprawnie scharakteryzował co najmniej dwa
stadia hipnozy.
Zadanie 6.
Korzystanie
z informacji
Przetwarzanie informacji, formułowanie tezy na podstawie
opisanego eksperymentu.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli poprawnie sformułował tezę, którą potwierdzał opisany
w tekście eksperyment, np.: oddziaływanie sugestii podczas hipnozy jest wyjątkowo silne
lub osoba zahipnotyzowana potrafi wykonać nieprawdopodobne czynności w przeciwieństwie
do ludzi niepoddanych hipnozie.
Zadanie 7.
Korzystanie
z informacji
Odczytywanie sensu fragmentu, wyodrębnianie argumentów.
0–2
Zdający otrzymuje 2 punkty, jeżeli właściwie odczytał stanowisko autora wobec hipnozy oraz
przytoczył argument autora, którym on uzasadnił swoje stanowisko, np.: na pytanie,
czy należy bać się hipnozy, autor odpowiada przecząco; nie zgadza się ze stwierdzeniem,
że należy obawiać się hipnotyzerów.
Autor tekstu uzasadnia to następująco: w Polsce nieznany jest przykład wykorzystania
hipnozy w celach przestępczych; hipnoza służy rozwiązywaniu problemów człowieka,
najczęściej pomaga ludziom.
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli poprawnie rozwiązał pierwszą część zadania, czyli określił
stanowisko autora wobec hipnozy, ale nie znalazł w tekście autorskiej argumentacji.
Zadanie 8.
Korzystanie
z informacji
Rozpoznawanie zasady kompozycyjnej tekstu i jej funkcji;
rozpoznawanie charakterystycznych cech stylu i języka tekstu;
nazywanie środków językowych i ich funkcji w tekście;
rozpoznawanie intencji aktu mowy.
0–2
Zdający otrzymuje 2 punkty, jeżeli poprawnie wymienił 1 zabieg kompozycyjny i 1 zabieg
językowy, dzięki którym autor osiągnął wiarygodność, np.: cytowanie opinii znawców
(przywoływanie nazwisk ekspertów w dziedzinie hipnozy lub powoływanie się na opinie
specjalistów); stosowanie formuł:
wszystkie autorytety (znawcy tematu
lub
fachowcy
podkreślają
) lub stosowanie terminologii naukowej.
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli poprawnie wymienił przykład jednego typu zabiegów.
4
Język polski – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 9.
Korzystanie
z informacji
Odczytywanie dosłownych i metaforycznych znaczeń wyrazu,
nazywanie środków językowych i ich funkcji w tekście.
0–2
Zdający otrzymuje 2 punkty jeżeli poprawnie nazwał środek artystyczny i wyjaśnił jego
znaczenie, np.: metafora – uświadamia przykre przeżycia.
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli poprawnie nazwał środek artystyczny lub wyjaśnił
znaczenie zdania
Pamięć przykrego zdarzenia wyjąć z mroków podświadomości.
Zadanie 10.
Korzystanie
z informacji
Rozpoznawanie charakterystycznych cech stylu.
0–2
Zdający otrzymuje 2 punkty, jeżeli poprawnie przyporządkował wymienione przykłady,
np.: styl potoczny:
złapać na gorącym uczynku
,
popisowy numer
; styl naukowy:
hipnoza
regresywna
,
badania elektroencefalograficzne
,
hipnoterapeuta
.
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli poprawnie przyporządkował przykłady do jednego stylu.
Zadanie 11.
Korzystanie
z informacji
Rozpoznawanie zasady kompozycyjnej tekstu i jej funkcji.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli poprawnie określił funkcję anegdoty przytoczonej
w akapicie 1., np.: stanowi wprowadzenie do tekstu lub ma zaciekawić czytelnika.
Zadanie 12.
Korzystanie
z informacji
Odczytywanie dosłownych i metaforycznych znaczeń
wyrazów; rozpoznawanie zasady kompozycyjnej tekstu i jej
funkcji; rozumienie sensu całego tekstu.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli wyjaśnił znaczenie tytułu, uwzględniając treść całego
artykułu, np.: dzięki hipnozie człowiek może dotrzeć do utajonych przeżyć z przeszłości,
których nie pamięta, a które znajdują się w jego podświadomości.
Zadanie13.
Korzystanie
z informacji
Odróżnianie informacji od opinii.
0–2
Zdający otrzymuje 2 punkty, jeżeli poprawnie rozstrzygnął, czy przedstawione w tabeli
zdania zawierają opinię, czy informację o fakcie. Kolejno: informacja, informacja, opinia,
informacja.
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli przedstawił trzy poprawne rozstrzygnięcia.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl charloteee.keep.pl
Egzamin maturalny
maj 2009
JĘZYK POLSKI
POZIOM PODSTAWOWY
KLUCZ PUNKTOWANIA
ODPOWIEDZI
Język polski – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Część I – rozumienie pisanego tekstu
Zadanie sprawdzające rozumienie tekstu
Macieja Nowakowskiego
Hipnoza
–
pomost
do podświadomości.
Odpowiedzi maturzysty mogą przybierać różną formę językową, ale ich sens musi być
zgodny z tekstem. Oceniając pracę maturzysty, należy stosować wskazaną punktację.
Zadanie1.
Korzystanie
z informacji
Wyszukiwanie informacji w tekście.
0–2
Zdający otrzymuje 2 punkty, jeżeli wymienił trzy sytuacje, w których stan hipnozy można
osiągnąć bez hipnotyzera oraz przedstawił, czym mogą one grozić, np.: długotrwałe
wpatrywanie się w jeden punkt, wsłuchiwanie się w miarowy stukot kół podczas jazdy
pociągiem, jednostajny szum silnika, równomiernie migające drzewa na prostej drodze –
podczas jazdy samochodem.
Niebezpieczeństwo: stan hipnozy może spowodować utratę kontaktu z rzeczywistością,
np. kierowca może spowodować wypadek.
Uwaga: wymagane jest uściślenie okoliczności; nie wystarczy napisać
„podczas jazdy
pociągiem”, bo to dopiero wsłuchiwanie się w miarowy stukot kół może wywołać stan
hipnozy.
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli wymienił trzy sytuacje, w których stan hipnozy można
osiągnąć bez hipnotyzera, ale nie określił, na czym polega ich niebezpieczeństwo albo
określił, co może być skutkiem sytuacji, w których stan hipnozy osiąga się bez hipnotyzera,
ale nie wymienił niebezpiecznych sytuacji.
Zadanie 2.
Korzystanie
z informacji
Rozpoznawanie form fleksyjnych wyrazów, nazywanie środków
językowych i określanie ich funkcji w tekście.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli określił, jaką funkcję pełni 1. os. liczby mnogiej użytych
w tekście czasowników, np.: służy podkreśleniu, że omawiane zjawisko dotyczy każdego.
Zadanie 3.
Korzystanie
z informacji
Odczytywanie sensu fragmentu tekstu.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli wymienił trzy czynniki, od których zależą efekty hipnozy,
np.: wiedza hipnotyzera, osobowość hipnotyzera, predyspozycje osoby hipnotyzowanej.
Zadanie 4.
Korzystanie
z informacji
Rozumienie struktury tekstu; wyodrębnianie wykorzystanych
w tekście argumentów i sformułowanych wniosków.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli odnalazł w tekście i wymienił dwa przykłady
potwierdzające opinię, że hipnoza może być terapią, np.: leczenie nałogów oraz leczenie
otyłości.
3
Język polski – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 5.
Korzystanie
z informacji
Wyszukiwanie informacji i stosowanie ich do rozwiązania
problemu.
0–2
Zdający otrzymuje 2 punkty, jeżeli wymienił wyróżnione przez autora tekstu stadia hipnozy
oraz scharakteryzował każde z wymienionych stadiów, podając jego dwie cechy, np.: stadium
lekkie – senność, przyjemne odprężenie; stadium średnie – zachowanie świadomości,
niemożność otwarcia oczu; stadium głębokie – otwieranie oczu na polecenie hipnotyzera,
odczuwanie tego, co zasugeruje hipnotyzer.
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli wymienił i poprawnie scharakteryzował co najmniej dwa
stadia hipnozy.
Zadanie 6.
Korzystanie
z informacji
Przetwarzanie informacji, formułowanie tezy na podstawie
opisanego eksperymentu.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli poprawnie sformułował tezę, którą potwierdzał opisany
w tekście eksperyment, np.: oddziaływanie sugestii podczas hipnozy jest wyjątkowo silne
lub osoba zahipnotyzowana potrafi wykonać nieprawdopodobne czynności w przeciwieństwie
do ludzi niepoddanych hipnozie.
Zadanie 7.
Korzystanie
z informacji
Odczytywanie sensu fragmentu, wyodrębnianie argumentów.
0–2
Zdający otrzymuje 2 punkty, jeżeli właściwie odczytał stanowisko autora wobec hipnozy oraz
przytoczył argument autora, którym on uzasadnił swoje stanowisko, np.: na pytanie,
czy należy bać się hipnozy, autor odpowiada przecząco; nie zgadza się ze stwierdzeniem,
że należy obawiać się hipnotyzerów.
Autor tekstu uzasadnia to następująco: w Polsce nieznany jest przykład wykorzystania
hipnozy w celach przestępczych; hipnoza służy rozwiązywaniu problemów człowieka,
najczęściej pomaga ludziom.
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli poprawnie rozwiązał pierwszą część zadania, czyli określił
stanowisko autora wobec hipnozy, ale nie znalazł w tekście autorskiej argumentacji.
Zadanie 8.
Korzystanie
z informacji
Rozpoznawanie zasady kompozycyjnej tekstu i jej funkcji;
rozpoznawanie charakterystycznych cech stylu i języka tekstu;
nazywanie środków językowych i ich funkcji w tekście;
rozpoznawanie intencji aktu mowy.
0–2
Zdający otrzymuje 2 punkty, jeżeli poprawnie wymienił 1 zabieg kompozycyjny i 1 zabieg
językowy, dzięki którym autor osiągnął wiarygodność, np.: cytowanie opinii znawców
(przywoływanie nazwisk ekspertów w dziedzinie hipnozy lub powoływanie się na opinie
specjalistów); stosowanie formuł:
wszystkie autorytety (znawcy tematu
lub
fachowcy
podkreślają
) lub stosowanie terminologii naukowej.
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli poprawnie wymienił przykład jednego typu zabiegów.
4
Język polski – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 9.
Korzystanie
z informacji
Odczytywanie dosłownych i metaforycznych znaczeń wyrazu,
nazywanie środków językowych i ich funkcji w tekście.
0–2
Zdający otrzymuje 2 punkty jeżeli poprawnie nazwał środek artystyczny i wyjaśnił jego
znaczenie, np.: metafora – uświadamia przykre przeżycia.
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli poprawnie nazwał środek artystyczny lub wyjaśnił
znaczenie zdania
Pamięć przykrego zdarzenia wyjąć z mroków podświadomości.
Zadanie 10.
Korzystanie
z informacji
Rozpoznawanie charakterystycznych cech stylu.
0–2
Zdający otrzymuje 2 punkty, jeżeli poprawnie przyporządkował wymienione przykłady,
np.: styl potoczny:
złapać na gorącym uczynku
,
popisowy numer
; styl naukowy:
hipnoza
regresywna
,
badania elektroencefalograficzne
,
hipnoterapeuta
.
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli poprawnie przyporządkował przykłady do jednego stylu.
Zadanie 11.
Korzystanie
z informacji
Rozpoznawanie zasady kompozycyjnej tekstu i jej funkcji.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli poprawnie określił funkcję anegdoty przytoczonej
w akapicie 1., np.: stanowi wprowadzenie do tekstu lub ma zaciekawić czytelnika.
Zadanie 12.
Korzystanie
z informacji
Odczytywanie dosłownych i metaforycznych znaczeń
wyrazów; rozpoznawanie zasady kompozycyjnej tekstu i jej
funkcji; rozumienie sensu całego tekstu.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli wyjaśnił znaczenie tytułu, uwzględniając treść całego
artykułu, np.: dzięki hipnozie człowiek może dotrzeć do utajonych przeżyć z przeszłości,
których nie pamięta, a które znajdują się w jego podświadomości.
Zadanie13.
Korzystanie
z informacji
Odróżnianie informacji od opinii.
0–2
Zdający otrzymuje 2 punkty, jeżeli poprawnie rozstrzygnął, czy przedstawione w tabeli
zdania zawierają opinię, czy informację o fakcie. Kolejno: informacja, informacja, opinia,
informacja.
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeżeli przedstawił trzy poprawne rozstrzygnięcia.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]