2009-04-o-zwierzetach-odpowiedzi-kryteria, Sprawdziany Szóstoklasisty
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Centralna Komisja Egzaminacyjna
w Warszawie
SPRAWDZIAN 2009
Klucz punktowania zadań testu
O zwierzętach
(test dla uczniów bez dysfunkcji i z dysleksją rozwojową)
KWIECIE
Ń 2009
Zadanie 1.
Obszar
standardów
Standard
Czynność
Poprawna
odpowiedź
(1 p.)
czytanie
odczytywanie tekstu
popularnonaukowego (1.1)
określenie tematu tekstu
C
Zadanie 2.
czytanie
odczytywanie tekstu
popularnonaukowego (1.1)
wnioskowanie na podstawie kilku in-
formacji
D
Zadanie 3.
czytanie
odczytywanie tekstu
popularnonaukowego (1.1)
wyjaśnienie celu użycia zwrotu do
czytelnika
B
Zadanie 4.
czytanie
odczytywanie tekstu
popularnonaukowego (1.1)
odczytanie informacji podanej wprost
C
Zadanie 5.
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykonywanie obliczeń dotyczących
czasu (5.3)
doliczenie do podanej daty czasu trwa-
nia procesu i ustalenie daty jego za-
kończenia
D
Zadanie 6.
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykonywanie obliczeń dotyczących
długości (5.3)
obliczenie różnicy długości, gdy dane
są wyrażone w różnych jednostkach
C
Zadanie 7.
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykonywanie obliczeń dotyczących
czasu (5.3)
obliczenie czasu trwania zdarzenia
A
Zadanie 8.
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykorzystanie w sytuacji
praktycznej własności liczb (5.5)
wyznaczenie skali planu
A
Zadanie 9.
rozumowanie
opisywanie sytuacji za pomocą wyra-
żenia arytmetycznego (3.5)
ustalenie sposobu obliczenia reszty
pieniędzy
B
Zadanie 10.
rozumowanie
sprawdzanie wyników z warunkami
zadania (3.9)
wskazanie liczby spełniającej
warunki zadania
A
1
Zadanie 11.
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykonywanie obliczeń dotyczących
czasu (5.3)
obliczenie czasu trwania zdarzenia
C
Zadanie 12.
korzystanie
z informacji
posługiwanie się źródłem informacji
(4.1)
wnioskowanie na podstawie informacji
B
Zadanie 13.
korzystanie
z informacji
posługiwanie się źródłem informacji
(4.1)
dostrzeżenie wspólnej cechy w kilku
informacjach
B
Zadanie 14.
czytanie
odczytywanie tekstu literackiego (1.1) odczytanie głównej myśli utworu
C
Zadanie 15.
czytanie
czynne posługiwanie się terminem
narrator
(1.2)
rozpoznanie narratora
C
Zadanie 16.
czytanie
odczytywanie tekstu literackiego (1.1) określenie cechy charakteru wskazanej
postaci
D
Zadanie 17.
czytanie
odczytywanie tekstu literackiego (1.1) wyjaśnienie znaczenia wyrazu na pod-
stawie kontekstu
D
Zadanie 18.
czytanie
odczytywanie danych z diagramu (1.4) odczytanie danych z diagramu słupko-
wego
D
Zadanie 19.
czytanie
odczytywanie danych z diagramu (1.4) porównanie danych odczytanych
z diagramu słupkowego
C
Zadanie 20.
rozumowanie
rozpoznawanie własności
liczb (3.6)
określenie ułamka danej wielkości
A
2
Ogólna zasada oceniania zadań otwartych
Zaleca się życzliwe ocenianie, czyli tolerowanie drobnych nieścisłości lub niejasności, ale zakazuje się
nadinterpretacji, czyli przypisywania uczniowi wiedzy, która nie została ujawniona w odpowiedziach.
Zadanie 21.
rozumowanie
rozpoznawanie charakterystycznych cech
i własności środowiska (3.6)
uzupełnienie łańcucha pokarmowego
Poprawna odpowiedź:
pszenica
mysz
lis
orzeł
(1 p.)
Uwaga! Jeśli uczeń w drugim ogniwie łańcucha napisze:
mysz
, a w trzecim:
żaba śmieszka
, to choć
nie było takiej odpowiedzi do wyboru, rozwiązanie należy uznać za poprawne. Żaba śmieszka może
zjadać małe myszki w gniazdach.
Zadanie 22.
Część 1.
korzystanie z in-
formacji
analizowanie i wybieranie ofert mediów
zgodnie ze wskazanymi kryteriami (4.2)
wybór na podstawie analizy ofert
Poprawna odpowiedź
:
Amelia
(1 p.)
Część 2.
korzystanie z in-
formacji
posługiwanie się źródłem informacji (4.1)
wnioskowanie na podstawie informacji
Poprawna odpowiedź: wskazanie przynamniej jednego elementu położenia wspólnego dla wszystkich
pensjonatów:
-
w pobliżu zbiornika wodnego (jeziora, rzeki, morza, zalewu)
- w pobliżu miejsc, w których można wypoczywać aktywnie
- w pobliżu miejsc atrakcyjnych turystycznie
lub
określenie cechy położenia każdego pensjonatu z osobna. (1 p.)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
•
Pensjonaty leżą nad wodą.
•
Wszystkie pensjonaty są nad jeziorami.
•
Wszystkie są położone nad morzem/jeziorem/oceanem.
•
„Malwa” jest najbliżej wody, a „Amelia” najdalej.
•
Leżą niedaleko jezior. Są tam trasy rowerowe i turystyczne.
•
Jest tam wiele tras do spacerów, jazdy na rowerze lub na koniu.
•
Niedaleko każdego jest jakaś atrakcja turystyczna.
•
Wszystkie leżą nad wodą., W „Malwie” i „Zaciszu” można jeździć konno, natomiast w
„Zaciszu” i „Amelii” są wycieczki rowerowe.
•
Wszystkie są nad wodą, a dwa w pobliżu stadniny.
•
„Malwa” znajduje się w pobliżu stadniny, „Zacisze” blisko tras rowerowych, a „Amelia”
obok szlaku pieszego.
•
Jeden jest nad jeziorem, obok stadniny, drugi nad wodą przy trasie rowerowej, trzeci
przy pieszym szlaku.
3
Niepoprawna odpowiedź: podanie informacji niewynikających z ofert
lub
informacji niedotyczących
położenia pensjonatów,
lub
niepodanie informacji dotyczących położenia wszystkich pensjonatów,
lub
oprócz poprawnych informacji podanie sprzecznych z nimi informacji niepoprawnych,
lub
nie-
powiązanie informacji z położeniem pensjonatów. (0 p.)
Przykłady niepoprawnych odpowiedzi:
•
Są 100, 150 lub 200 m n.p.m.
•
Są położone blisko siebie.
•
Wszędzie można zabrać psa.
•
Leżą nad Morzem Bałtyckim.
•
Pensjonaty znajdują się na Mazurach.
•
Leżą w pobliżu stadniny.
•
Pensjonaty leżą nad morzem, w górach.
•
Wszystkie są nad wodą lub w pobliżu tras rowerowych.
•
W każdym można miło spędzać czas.
•
Są atrakcyjne.
Zadanie 23.
Etap 1.
rozumowanie ustalanie sposobu rozwiązania zadania
i prezentacji tego rozwiązania (3.8)
ustalenie sposobu obliczenia pola równole-
głoboku
Poprawna odpowiedź
:
75 m·120 m, 75 ·120
(1 p.)
Etap 2.
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykonywanie obliczeń dotyczących po-
wierzchni (5.3)
obliczenie pola równoległoboku
Poprawna odpowiedź
:
9000 (m
2
Etap 3.
)
(1 p.)
rozumowanie
analiza otrzymanych wyników (3.9) analiza wyników dotyczących pola i ustalenie
najmniejszej liczby paczek nasion
Poprawna odpowiedź
:
4
(1 p.)
Przykłady poprawnych rozwiązań:
I sposób:
120 · 75 = 9000 (m
2
9000 : 2500 = 3,6
)
II sposób:
120 · 75 = 9000 (m
2
2500 · 4 = 10000 (m
)
2
)
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl charloteee.keep.pl
Centralna Komisja Egzaminacyjna
w Warszawie
SPRAWDZIAN 2009
Klucz punktowania zadań testu
O zwierzętach
(test dla uczniów bez dysfunkcji i z dysleksją rozwojową)
KWIECIE
Ń 2009
Zadanie 1.
Obszar
standardów
Standard
Czynność
Poprawna
odpowiedź
(1 p.)
czytanie
odczytywanie tekstu
popularnonaukowego (1.1)
określenie tematu tekstu
C
Zadanie 2.
czytanie
odczytywanie tekstu
popularnonaukowego (1.1)
wnioskowanie na podstawie kilku in-
formacji
D
Zadanie 3.
czytanie
odczytywanie tekstu
popularnonaukowego (1.1)
wyjaśnienie celu użycia zwrotu do
czytelnika
B
Zadanie 4.
czytanie
odczytywanie tekstu
popularnonaukowego (1.1)
odczytanie informacji podanej wprost
C
Zadanie 5.
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykonywanie obliczeń dotyczących
czasu (5.3)
doliczenie do podanej daty czasu trwa-
nia procesu i ustalenie daty jego za-
kończenia
D
Zadanie 6.
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykonywanie obliczeń dotyczących
długości (5.3)
obliczenie różnicy długości, gdy dane
są wyrażone w różnych jednostkach
C
Zadanie 7.
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykonywanie obliczeń dotyczących
czasu (5.3)
obliczenie czasu trwania zdarzenia
A
Zadanie 8.
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykorzystanie w sytuacji
praktycznej własności liczb (5.5)
wyznaczenie skali planu
A
Zadanie 9.
rozumowanie
opisywanie sytuacji za pomocą wyra-
żenia arytmetycznego (3.5)
ustalenie sposobu obliczenia reszty
pieniędzy
B
Zadanie 10.
rozumowanie
sprawdzanie wyników z warunkami
zadania (3.9)
wskazanie liczby spełniającej
warunki zadania
A
1
Zadanie 11.
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykonywanie obliczeń dotyczących
czasu (5.3)
obliczenie czasu trwania zdarzenia
C
Zadanie 12.
korzystanie
z informacji
posługiwanie się źródłem informacji
(4.1)
wnioskowanie na podstawie informacji
B
Zadanie 13.
korzystanie
z informacji
posługiwanie się źródłem informacji
(4.1)
dostrzeżenie wspólnej cechy w kilku
informacjach
B
Zadanie 14.
czytanie
odczytywanie tekstu literackiego (1.1) odczytanie głównej myśli utworu
C
Zadanie 15.
czytanie
czynne posługiwanie się terminem
narrator
(1.2)
rozpoznanie narratora
C
Zadanie 16.
czytanie
odczytywanie tekstu literackiego (1.1) określenie cechy charakteru wskazanej
postaci
D
Zadanie 17.
czytanie
odczytywanie tekstu literackiego (1.1) wyjaśnienie znaczenia wyrazu na pod-
stawie kontekstu
D
Zadanie 18.
czytanie
odczytywanie danych z diagramu (1.4) odczytanie danych z diagramu słupko-
wego
D
Zadanie 19.
czytanie
odczytywanie danych z diagramu (1.4) porównanie danych odczytanych
z diagramu słupkowego
C
Zadanie 20.
rozumowanie
rozpoznawanie własności
liczb (3.6)
określenie ułamka danej wielkości
A
2
Ogólna zasada oceniania zadań otwartych
Zaleca się życzliwe ocenianie, czyli tolerowanie drobnych nieścisłości lub niejasności, ale zakazuje się
nadinterpretacji, czyli przypisywania uczniowi wiedzy, która nie została ujawniona w odpowiedziach.
Zadanie 21.
rozumowanie
rozpoznawanie charakterystycznych cech
i własności środowiska (3.6)
uzupełnienie łańcucha pokarmowego
Poprawna odpowiedź:
pszenica
mysz
lis
orzeł
(1 p.)
Uwaga! Jeśli uczeń w drugim ogniwie łańcucha napisze:
mysz
, a w trzecim:
żaba śmieszka
, to choć
nie było takiej odpowiedzi do wyboru, rozwiązanie należy uznać za poprawne. Żaba śmieszka może
zjadać małe myszki w gniazdach.
Zadanie 22.
Część 1.
korzystanie z in-
formacji
analizowanie i wybieranie ofert mediów
zgodnie ze wskazanymi kryteriami (4.2)
wybór na podstawie analizy ofert
Poprawna odpowiedź
:
Amelia
(1 p.)
Część 2.
korzystanie z in-
formacji
posługiwanie się źródłem informacji (4.1)
wnioskowanie na podstawie informacji
Poprawna odpowiedź: wskazanie przynamniej jednego elementu położenia wspólnego dla wszystkich
pensjonatów:
-
w pobliżu zbiornika wodnego (jeziora, rzeki, morza, zalewu)
- w pobliżu miejsc, w których można wypoczywać aktywnie
- w pobliżu miejsc atrakcyjnych turystycznie
lub
określenie cechy położenia każdego pensjonatu z osobna. (1 p.)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
•
Pensjonaty leżą nad wodą.
•
Wszystkie pensjonaty są nad jeziorami.
•
Wszystkie są położone nad morzem/jeziorem/oceanem.
•
„Malwa” jest najbliżej wody, a „Amelia” najdalej.
•
Leżą niedaleko jezior. Są tam trasy rowerowe i turystyczne.
•
Jest tam wiele tras do spacerów, jazdy na rowerze lub na koniu.
•
Niedaleko każdego jest jakaś atrakcja turystyczna.
•
Wszystkie leżą nad wodą., W „Malwie” i „Zaciszu” można jeździć konno, natomiast w
„Zaciszu” i „Amelii” są wycieczki rowerowe.
•
Wszystkie są nad wodą, a dwa w pobliżu stadniny.
•
„Malwa” znajduje się w pobliżu stadniny, „Zacisze” blisko tras rowerowych, a „Amelia”
obok szlaku pieszego.
•
Jeden jest nad jeziorem, obok stadniny, drugi nad wodą przy trasie rowerowej, trzeci
przy pieszym szlaku.
3
Niepoprawna odpowiedź: podanie informacji niewynikających z ofert
lub
informacji niedotyczących
położenia pensjonatów,
lub
niepodanie informacji dotyczących położenia wszystkich pensjonatów,
lub
oprócz poprawnych informacji podanie sprzecznych z nimi informacji niepoprawnych,
lub
nie-
powiązanie informacji z położeniem pensjonatów. (0 p.)
Przykłady niepoprawnych odpowiedzi:
•
Są 100, 150 lub 200 m n.p.m.
•
Są położone blisko siebie.
•
Wszędzie można zabrać psa.
•
Leżą nad Morzem Bałtyckim.
•
Pensjonaty znajdują się na Mazurach.
•
Leżą w pobliżu stadniny.
•
Pensjonaty leżą nad morzem, w górach.
•
Wszystkie są nad wodą lub w pobliżu tras rowerowych.
•
W każdym można miło spędzać czas.
•
Są atrakcyjne.
Zadanie 23.
Etap 1.
rozumowanie ustalanie sposobu rozwiązania zadania
i prezentacji tego rozwiązania (3.8)
ustalenie sposobu obliczenia pola równole-
głoboku
Poprawna odpowiedź
:
75 m·120 m, 75 ·120
(1 p.)
Etap 2.
wykorzystywanie
wiedzy w praktyce
wykonywanie obliczeń dotyczących po-
wierzchni (5.3)
obliczenie pola równoległoboku
Poprawna odpowiedź
:
9000 (m
2
Etap 3.
)
(1 p.)
rozumowanie
analiza otrzymanych wyników (3.9) analiza wyników dotyczących pola i ustalenie
najmniejszej liczby paczek nasion
Poprawna odpowiedź
:
4
(1 p.)
Przykłady poprawnych rozwiązań:
I sposób:
120 · 75 = 9000 (m
2
9000 : 2500 = 3,6
)
II sposób:
120 · 75 = 9000 (m
2
2500 · 4 = 10000 (m
)
2
)
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]