2009 MAJ OKE PR ODP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA SZTUKI arkusze maturalne, POZIOM ROZSZERZONY

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Egzamin maturalny
maj 2009
HISTORIA SZTUKI
POZIOM PODSTAWOWY
KLUCZ PUNKTOWANIA
ODPOWIEDZI
Historia sztuki – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Nr
zad.
Odpowiedź
Pkt
Klucz
punktowania
1.
A. André Derain, fowizm
B. Giacomo Balla, futuryzm
C. Pablo Picasso, kubizm
D. El Lissitzky, konstruktywizm / produktywizm /
awangarda rosyjska
E. Izaak Brodski, realizm socjalistyczny / socrealizm
0−3 Za podanie:
10-9 odpowiedzi
.................... 3 pkt
8-7 odpowiedzi
.................... 2 pkt
6-4 odpowiedzi
.................... 1 pkt
3-0 odpowiedzi
.................... 0 pkt
2.
Tytuł dzieła Twórca
Dzieci w ogrodzie
Władysław Podkowiński
Pochodnie Nerona
Henryk Siemiradzki
Kucie kos
Artur Grottger
Thanatos
Jacek Malczewski
Kuropatwy na śniegu
Józef Chełmoński
Pikieta powstańcza
0−2 Za:
6 uzupełnień
.................... 2 pkt
5-4 uzupełnienia
..................... 1 pk
3-0 uzupełnienia
.................... 0 pkt
Maksymilian Gierymski
3. Portyk
– budynek lub część budynku otwarta
przynajmniej z jednej strony kolumnadą lub rzędem
filarów.
Impasto
– technika stosowana najczęściej w malarstwie
olejnym, polegająca na nakładaniu farby grubą, wypukłą
warstwą, widocznymi pociągnięciami pędzla
lub szpachli / rodzaj gliny używanej w ceramice.
Kartusz
– ozdobne obramienie tarczy herbowej, napisu
lub malowidła.
0−3 Za wyjaśnienie
każdego pojęcia
.................... 1 pkt
4.
Malowidło
Szkoła Ateńska
w
stanzach watykańskich
/
komnatach papieskich
/
pałacu papieskim
/
muzeach
watykańskich
w
Rzymie
namalował
Rafael Santi
/
Rafael
w technice
fresku
.
0−2 Za podanie:
4 odpowiedzi
.................... 2 pkt
3 odpowiedzi
.................... 1 pkt
2-0 odpowiedzi
.................... 0 pkt
5.
a)
OBRAZ A – przedstawia portret grupowy / kompanię
strzelecką (w Holandii, XVII w.) / wymarsz strzelców /
kompanię Cocqa.
OBRAZ B – przedstawia ostatnie chwile greckiego
filozofa Sokratesa skazanego na śmierć.
0−10 Za podanie
tematu ... po 1 pkt
43
Historia sztuki – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
5.
b)
OBRAZ A
Kompozycja, np.:
− otwarta
− skomplikowana, wielokierunkowa
− dynamiczna.
Kolorystyka, np.:
− ciepła
− dość ograniczona z akcentami czerwieni.
Światłocień, np.:
− kontrasty światłocieniowe
− punktowe światło (światło z naturalnego źródła
miesza się ze światłem sztucznym)
− duże kontrasty walorowe
Wyraz dzieła, np.:
− wymarszowi strzelców towarzyszy tajemniczy
i niepokojący nastrój
− głównym środkiem ekspresji w obrazie są efekty
światłocieniowe
− bogata faktura.
− wyczuwalne napięcie.
Za podanie
dla każdego
obrazu:
4 cech formy
(z 4 różnych
kategorii)
............ po 3 pkt
3 cech formy
(z 3 różnych
kategorii)
............ po 2 pkt
2 cech formy
(z różnych
kategorii)
............ po 1 pkt
1-0 cech
................. 0 pkt
OBRAZ B
Kompozycja, np.:
− statyczna, oparta głównie na kierunkach poziomych
i pionowych
− zamknięta
− wyraźne centrum
− pierwszy plan wydzielony w formę teatralnej sceny.
Kolorystyka, np.:
− zróżnicowana
− szeroka gama barwna
− dużą część obrazu zajmuje szara ściana budowli
− oparta na harmoniach i równowadze tonów ciepłych
i zimnych
− kontrasty temperaturowe.
Światłocień, np.:
− użyty w obrębie szat doskonale odzwierciedla
trójwymiarowość form świata realnego
− światło jest rozproszone (z delikatnym uwypukleniem
centrum obrazu).
Wyraz dzieła, np.:
− spokój, harmonia
− znacząca, teatralna gestykulacja podkreśla ważność
przedstawionego wydarzenia / patos
– antykizacja realiów.
44
Historia sztuki – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
c)
Obydwa obrazy przedstawiają sceny grupowe. Środki
wykorzystane do namalowania pierwszego świadczą,
że jest to obraz barokowy, a drugiego klasycystyczny.
Za sformułowanie
wniosku
z użyciem nazw
barok i klasycyzm
................... 2 pkt
(w tym 1 pkt
za podanie nazw
stylów)
6.
A. krzyżowe / kolebkowo-krzyżowe
B. kopuła / kopułowe (na pendentywach / żaglach)
C. krzyżowo-żebrowe
D. kolebkowe / beczkowe (na gurtach / z gurtami /
z łukami jarzmowymi).
0−2 Za:
4 odpowiedzi
................... 2 pkt
3 odpowiedzi
................... 1 pkt
2-0 odpowiedzi
................... 0 pkt
7.
Il Redentore − Wenecja
Centre Pompidou – Paryż
Pałac Krasińskich − Warszawa
Hagia Sophia − Konstantynopol / Stambuł / Istambuł
Katedra św. Pawła − Londyn
0−2 Za:
5 odpowiedzi
................... 2 pkt
4-3 odpowiedzi
................... 1 pkt
2-0 odpowiedzi
................... 0 pkt
8.
Artysta
Temat lub motyw
0−2 Za:
5 uzupełnień
................... 2 pkt
4-3 uzupełnienia
................... 1 pkt
2-0 uzupełnień
................... 0 pkt
Claude Lorrain
Pejzaż
Wojciech Kossak
Scena batalistyczna/
portret / scena rodzajowa
Antoine Watteau
Scena rodzajowa
Willem Claesz Heda
Martwa natura
Giovanni Antonio Canal
Weduta / pejzaż
9.
A. Tempietto / San Pietro In Montorio, Rzym, renesans
B. Rotunda św. Prokopa, Strzelno, romanizm
C. Kościół św. Piotra i Pawła / jezuitów, Kraków, barok
D. Kościół św. Genowefy / Panteon, Paryż, klasycyzm /
neoklasycyzm
E. Casa Mila / La Pedrera / kamienica Gaudiego,
Barcelona, secesja / Art Nouveaux / modernizm
0−6 Za:
15-14 odpowiedzi
.................... 6 pkt
13-12 odpowiedzi
.................... 5 pkt
11-10 odpowiedzi
.................... 4 pkt
9-8 odpowiedzi
.................... 3 pkt
7-6 odpowiedzi
.................... 2 pkt
5-4 odpowiedzi
.................... 1 pkt
3-0 odpowiedzi
.................... 0 pkt
45
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl