2009 + ROZ, Chemia matura, matury poziom podstawowy, klucze pp chemia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Egzamin maturalny
maj 2009
CHEMIA
POZIOM PODSTAWOWY
KLUCZ PUNKTOWANIA
ODPOWIEDZI
Chemia – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 1.
a)
Korzystanie z informacji
Wyszukanie w tekście informacji potrzebnych
do określenia składu elementarnego izotopu
i symbolu pierwiastka.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za przedstawienie symbolu opisanego izotopu w postaci
Z
E.
Poprawna odpowiedź:
40
b)
Wiadomości i rozumienie
Zapisanie konfiguracji elektronowej atomu
pierwiastka.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za zapisanie konfiguracji elektronowej atomu wapnia w stanie
podstawowym.
Poprawna odpowiedź:
1s
2
2s
2
2p
6
3s
2
3p
6
4s
2
Zadanie 2.
Korzystanie z informacji
Uzupełnienie brakujących danych na podstawie
schematu przemiany promieniotwórczej.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za opisanie produktu przemiany promieniotwórczej – podanie
liczby atomowej, liczby masowej i symbolu pierwiastka.
Poprawna odpowiedź:
Liczba atomowa Z = 86
Liczba masowa A = 222
Symbol pierwiastka: Rn
Zadanie 3.
Wiadomości i rozumienie
Określenie rodzaju wiązania na podstawie różnicy
elektroujemności łączących się pierwiastków.
0–2
Zdający otrzymuje 2 punkty, jeśli poprawnie określił rodzaje wiązań w trzech substancjach.
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeśli poprawnie określił rodzaje wiązań w dwóch substancjach.
Zdający otrzymuje 0 punktów, jeśli poprawnie określił rodzaj wiązania w jednej substancji.
Poprawne odpowiedzi
:
CaBr
2
–
wiązanie jonowe
Br
2
– wiązanie kowalencyjne
HBr – wiązanie kowalencyjne spolaryzowane
3
20
Ca
Chemia – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 4.
Wiadomości i rozumienie
Określenie typowych właściwości
fizykochemicznych substancji na podstawie
charakteru występujących w nich wiązań.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za wybór właściwości charakterystycznych dla chlorku sodu
i zapisanie liter oznaczających te właściwości.
Poprawna odpowiedź
:
Właściwości: a, c, d, f
Zadanie 5.
Wiadomości i rozumienie
Rozpoznanie pierwiastków na podstawie opisu
ich właściwości fizycznych i chemicznych
oraz typowych zastosowań.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za przyporządkowanie wymienionym pierwiastkom
ich charakterystyk.
Poprawna odpowiedź
:
chlor magnez fosfor
d
c
a
Zadanie 6.
Wiadomości i rozumienie
Rozpoznanie związków tworzących z wodą
roztwory o odczynie kwasowym.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za wskazanie zbioru zawierającego wzory związków, które
po rozpuszczeniu w wodzie lub w reakcji z wodą tworzą kwasy.
Poprawna odpowiedź
:
C. (HCl
(gaz)
, SO
2
, SO
3
)
Zadanie 7.
Tworzenie informacji
Sformułowanie wniosku na podstawie wyników
doświadczenia zapisanych w formie równań reakcji.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za uszeregowanie niemetali pod względem aktywności
od najmniejszej do największej.
Poprawna odpowiedź
:
jod, brom, chlor
4
Chemia – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 8.
a)
Korzystanie z informacji
Wyszukanie w podanym tekście informacji
o aktywności chemicznej poszczególnych litowców.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za uszeregowanie metali pod względem aktywności
od najmniejszej do największej.
Poprawna odpowiedź:
lit, sód, potas, rubid, cez
b)
Wiadomości i rozumienie
Zapisanie równania reakcji ilustrującego metodę
otrzymywania zasad.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeśli napisał równanie reakcji litowca z wodą, stosując ogólny
symbol metalu M.
Poprawna odpowiedź:
2M + 2H
2
O → 2MOH + H
2
↑
Zadanie 9.
Tworzenie informacji
Uogólnienie i sformułowanie wniosków
dotyczących zmian aktywności metali i niemetali.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za uzupełnienie
dwóch zdań.
Poprawna odpowiedź:
Ze wzrostem liczby atomowej aktywność niemetali
maleje
.
Ze wzrostem liczby atomowej aktywność metali
wzrasta
.
Zadanie 10.
a)
Korzystanie z informacji
Określenie położenia metali (Zn i Cu) w szeregu
aktywności na podstawie informacji o zachowaniu
tych metali wobec kwasu.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za uzupełnienie szeregu aktywności metali.
Poprawna odpowiedź:
Na, Mg, Al,
Zn
, Fe, Sn, Pb, H
2
,
Cu
, Ag, Au
b)
Wiadomości i rozumienie
Zapisanie równania reakcji ilustrującego typowe
zachowanie metali wobec kwasów (wypieranie
wodoru).
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za napisanie
w formie jonowej skróconej równania reakcji cynku
z kwasem.
Poprawna odpowiedź:
Zn + 2H
+
→ Zn
2+
+ H
2
↑
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl charloteee.keep.pl
Egzamin maturalny
maj 2009
CHEMIA
POZIOM PODSTAWOWY
KLUCZ PUNKTOWANIA
ODPOWIEDZI
Chemia – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 1.
a)
Korzystanie z informacji
Wyszukanie w tekście informacji potrzebnych
do określenia składu elementarnego izotopu
i symbolu pierwiastka.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za przedstawienie symbolu opisanego izotopu w postaci
Z
E.
Poprawna odpowiedź:
40
b)
Wiadomości i rozumienie
Zapisanie konfiguracji elektronowej atomu
pierwiastka.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za zapisanie konfiguracji elektronowej atomu wapnia w stanie
podstawowym.
Poprawna odpowiedź:
1s
2
2s
2
2p
6
3s
2
3p
6
4s
2
Zadanie 2.
Korzystanie z informacji
Uzupełnienie brakujących danych na podstawie
schematu przemiany promieniotwórczej.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za opisanie produktu przemiany promieniotwórczej – podanie
liczby atomowej, liczby masowej i symbolu pierwiastka.
Poprawna odpowiedź:
Liczba atomowa Z = 86
Liczba masowa A = 222
Symbol pierwiastka: Rn
Zadanie 3.
Wiadomości i rozumienie
Określenie rodzaju wiązania na podstawie różnicy
elektroujemności łączących się pierwiastków.
0–2
Zdający otrzymuje 2 punkty, jeśli poprawnie określił rodzaje wiązań w trzech substancjach.
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeśli poprawnie określił rodzaje wiązań w dwóch substancjach.
Zdający otrzymuje 0 punktów, jeśli poprawnie określił rodzaj wiązania w jednej substancji.
Poprawne odpowiedzi
:
CaBr
2
–
wiązanie jonowe
Br
2
– wiązanie kowalencyjne
HBr – wiązanie kowalencyjne spolaryzowane
3
20
Ca
Chemia – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 4.
Wiadomości i rozumienie
Określenie typowych właściwości
fizykochemicznych substancji na podstawie
charakteru występujących w nich wiązań.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za wybór właściwości charakterystycznych dla chlorku sodu
i zapisanie liter oznaczających te właściwości.
Poprawna odpowiedź
:
Właściwości: a, c, d, f
Zadanie 5.
Wiadomości i rozumienie
Rozpoznanie pierwiastków na podstawie opisu
ich właściwości fizycznych i chemicznych
oraz typowych zastosowań.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za przyporządkowanie wymienionym pierwiastkom
ich charakterystyk.
Poprawna odpowiedź
:
chlor magnez fosfor
d
c
a
Zadanie 6.
Wiadomości i rozumienie
Rozpoznanie związków tworzących z wodą
roztwory o odczynie kwasowym.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za wskazanie zbioru zawierającego wzory związków, które
po rozpuszczeniu w wodzie lub w reakcji z wodą tworzą kwasy.
Poprawna odpowiedź
:
C. (HCl
(gaz)
, SO
2
, SO
3
)
Zadanie 7.
Tworzenie informacji
Sformułowanie wniosku na podstawie wyników
doświadczenia zapisanych w formie równań reakcji.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za uszeregowanie niemetali pod względem aktywności
od najmniejszej do największej.
Poprawna odpowiedź
:
jod, brom, chlor
4
Chemia – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 8.
a)
Korzystanie z informacji
Wyszukanie w podanym tekście informacji
o aktywności chemicznej poszczególnych litowców.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za uszeregowanie metali pod względem aktywności
od najmniejszej do największej.
Poprawna odpowiedź:
lit, sód, potas, rubid, cez
b)
Wiadomości i rozumienie
Zapisanie równania reakcji ilustrującego metodę
otrzymywania zasad.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt, jeśli napisał równanie reakcji litowca z wodą, stosując ogólny
symbol metalu M.
Poprawna odpowiedź:
2M + 2H
2
O → 2MOH + H
2
↑
Zadanie 9.
Tworzenie informacji
Uogólnienie i sformułowanie wniosków
dotyczących zmian aktywności metali i niemetali.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za uzupełnienie
dwóch zdań.
Poprawna odpowiedź:
Ze wzrostem liczby atomowej aktywność niemetali
maleje
.
Ze wzrostem liczby atomowej aktywność metali
wzrasta
.
Zadanie 10.
a)
Korzystanie z informacji
Określenie położenia metali (Zn i Cu) w szeregu
aktywności na podstawie informacji o zachowaniu
tych metali wobec kwasu.
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za uzupełnienie szeregu aktywności metali.
Poprawna odpowiedź:
Na, Mg, Al,
Zn
, Fe, Sn, Pb, H
2
,
Cu
, Ag, Au
b)
Wiadomości i rozumienie
Zapisanie równania reakcji ilustrującego typowe
zachowanie metali wobec kwasów (wypieranie
wodoru).
0–1
Zdający otrzymuje 1 punkt za napisanie
w formie jonowej skróconej równania reakcji cynku
z kwasem.
Poprawna odpowiedź:
Zn + 2H
+
→ Zn
2+
+ H
2
↑
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]