2009 STYCZEŃ OKE PP ODP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA SZTUKI arkusze maturalne, POZIOM PODSTAWOWY
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Próbny egzamin maturalny z historii sztuki
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy
1
HISTORIA SZTUKI
ODPOWIEDZI I SCHEMAT PUNKTOWANIA
POZIOM PODSTAWOWY
Nr
zad.
Przewidywana odpowiedź
Pkt
Kryteria
zaliczenia
odpowiedzi
Uwagi
1.
0-4 Zapodanie:
12–11 odp.
................. 4 pkt
10–9 odp.
................. 3 pkt
8–7 odp.
................. 2 pkt
6–5 odp.
................. 1 pkt
4 i mniej odp.
................. 0 pkt
A
B
C
D
a)
Pawilon
Secesji
a)
Centrum
Pompidou
a)
Santa
Maria
Novella /
della
Novella
a)
Petit Trianon
b)
Wiedeń
b)
Paryż
b)
Florencja
b)
Wersal
c)
secesja
c)
architektura
XX w. /arch.
współczesna/
high-tech
c)
renesans
/XV w.
c)
neoklasycyzm
/klasycyzm
2. A. Niemcy /Wiedeń
B. Anglia
C. Francja
D. Rosja
0-2 Zapodanie:
4–3 odp.
................. 2 pkt
2 odp.
................. 1 pkt
1 odp.
.....…........ 0 pkt
3. A. neoplastycyzm
B. action painting
C. suprematyzm
D. unizm
0-3 Zapodanie:
4 odp.
................. 3 pkt
3 odp.
................. 2 pkt
2 odp.
................. 1 pkt
1 odp.
................. 0 pkt
4. A. neoklasycyzm /klasycyzm
B. renesans
C. romantyzm
D. romanizm
0-3 Zapodanie:
4 odp.
................. 3 pkt
3 odp.
................. 2 pkt
2 odp.
................. 1 pkt
1 odp.
................. 0 pkt
2
5.
0-4 Zapodanie:
10–9 odp.
................. 4 pkt
8–7 odp.
................. 3 pkt
6–5 odp.
................. 2 pkt
4–3 odp.
................. 1 pkt
2 i mniej
................. 0 pkt
A
B
C
D
E
a)
Napoleon
Bonaparte
a)
Karol I
Stuart
a)
Henryk
VIII
a)
Stanisław
August
Poniatowski
a)
Karol
V
b)
Piotr
Michałowski
b)
Antoni
van
Dyck
b)
Hans
Holbein
b)
Marcello
Bacciarelli
b)
Tycjan
6. A. Ofiara Mistycznego Baranka/ Adoracja
Baranka/ Agnus Dei/ ilustracja fragmentu
Apokalipsy według św. Jana
B. Cnoty i przywary
C. Sąd Ostateczny
0-3 Zapodanie:
3 odp.
................. 3 pkt
2 odp.
................. 2 pkt
1 odp.
................. 1 pkt
7.
a) Plan i układ przestrzenny
− budowla centralna /koło, rotunda
− wejście z prostokątnym przedsionkiem
/westybulem z portykiem kolumnowym
− w grubości murów wnętrza siedem nisz:
cztery prostokątne, trzy półokrągłe
− na osi mała absyda
− całość przykryta półkolistą kopułą
z okrągłym otworem tzw. oculusem
pośrodku.
0-2 Zapodanie:
3 cech
................. 2 pkt
2 cech
................. 1 pkt
1 cechy
................. 0 pkt
b) Bryła i konstrukcja
− budowla monumentalna oddziałująca
surową formą /masą murów
wzniesionych z cegły o prostej
konstrukcji walca
− koncepcja architektoniczna przestrzeni
oparta o kształt kuli /zespolenie walca
z półkolistą kopułą/
− zakomponowana w oparciu o doskonałą
równowagę proporcji – koło wpisane
w podstawę i w przekrój budowli
− kolumnowy portyk na zewnątrz
z frontonem /przyczółkiem, tympanonem
− wnętrze przestronne pełne powagi,
harmonijne, symetryczne.
0-4 Zapodanie:
5–4 cech
................. 4 pkt
3 cech
................. 3 pkt
2 cech
................. 2 pkt
1 cechy
................. 1 pkt
3
c) Dekoracja zewnątrz i wewnątrz
− dekoracja zewnętrzna skromna –
kolumny w portyku korynckie
− na belkowaniu inskrypcja z imieniem
Agryppy napisana kapitałą (nawiązanie
do pierwotnej fundacji)
− wnętrze okazałe z siedmioma niszami
z kolumnami, w niszach umieszczone
posągi
− kolumny korynckie, nad niszami
naczółki (frontony) trójkątne i łukowe
(półokrągłe)
− wyraźny pas gzymsu oddzielający
podstawę od czaszy i bębna
− powyżej gzymsu /belkowania/ rytmiczny
pas płycizn i pseudo okien (blend
okiennych) z naczółkami trójkątnymi
− czasza kopuły podkreślona rzędami
kwadratowych kasetonów
i zmniejszających się perspektywicznie
ku górze/ w kierunku oculusa
− dekoracja ścian i posadzki – barwne
marmury o układzie geometrycznym
− światło wpadające przez okrągły otwór
w kopule rozprasza się i daje ożywione
efekty światłocieniowe.
0-4 Zapodanie:
8–7 cech
................. 4 pkt
6–5 cech
................. 3 pkt
4–3 cech
................. 2 pkt
2 cech
................. 1 pkt
1 cechy
................. 0 pkt
Dopuszczalne
są inne
określenia
użyte przez
zdającego.
8. Przykładowe definicje:
Ex libris – znak własnościowy książki, zwykle
kartka z wyobrażeniem graficznym, nazwiskiem
właściciela książki lub nazwą instytucji
wklejona do dzieła.
0-3 Zakażdą
poprawną
odpowiedź
............ po 1 pkt
Dopuszczalne
są inne
określenia
użyte przez
zdającego.
Inicjał – litera rozpoczynająca rozdział
lub poszczególne partie tekstu w rękopisach
lub drukach, wyróżniająca się wielkością,
kształtem, kolorem lub ornamentem.
Pinakoteka – w starożytnej Grecji galeria
obrazów w północnym skrzydle Propylejów
na Akropolis ateńskiej, gdzie od końca
V w. p n e aż po schyłek starożytności
przechowywano obrazy. Podobne istniały
w innych miastach i prywatnych domach
(najczęściej przy atrium). Termin ten utrzymał
się w nazwach niektórych europejskich galerii,
np. w Monachium.
4
9.
a)
Kompozycja
− otwarta, skomplikowana, wielofiguralna,
skosy
− postacie wypełniają cały pierwszy plan
/horror vacui/
− przestrzeń płytka, brak głębi
− kompozycja kulisowa
− ciała nieproporcjonalnie wydłużone
− prostokąt pionowy
− figura serpentinata
− kompozycja dynamiczna /skręty ciał/.
0-2 Zapodanie:
4–3 cech
................. 2 pkt
2 cech
................. 1 pkt
1 cechy
................. 0 pkt
Kolorystyka i światłocień
Barwy kontrastujące ze sobą od delikatnych
jasnych ciał na pierwszym planie po ostre
róże i błękity, nasycone czernie. Kontrasty
kolorów chłodnych i ciepłych. Światło
sztuczne – zimne rozproszone /od lewej
strony z zewnątrz obrazu/. Duże kontrasty
walorowe.
0-2 Zapodanie:
1 cechy dot.
barwy
................. 1 pkt
Za podanie:
1 cechy dot.
światła ..... 1 pkt
Środki wyrazu
Sztuczność, nienaturalność kompozycji.
Niejasna treść, wieloznaczna symbolika.
Silne nasycenie erotyzmem. Teatralność.
0-2 Zapodanie:
2 cech
................. 2 pkt
1 cechy
................. 1 pkt
Dopuszczalne
są inne
sformułowania.
b) Styl obrazu
Manieryzm. Wskazuje na to: sztuczność,
nienaturalność, teatralne wygięcie ciał
i zestawienia kolorystyczne.
0-1 Zapodanie:
1 cechy
.............. 1 pkt
10. A. KazimierzWielki
B. Stanisław August Poniatowski
C. Władysław IV Waza
D. Zygmunt I Stary
0-3 Zapodanie:
4 odp.
................. 3 pkt
3 odp.
................. 2 pkt
2 odp.
................. 1 pkt
1 odp.
................. 0 pkt
5
11.
A
B
C
D
0-4 Zapodanie:
kompletnych
odp. a+b
4 odp.
................. 4 pkt
3 odp.
................. 3 pkt
2 odp.
................. 2 pkt
1 odp.
................. 1 pkt
a)
Michał
Anioł
a)
Michelangelo
Caravaggio
a)
Jan van
Eyck
a)
Jacek
Malczewski
b)
Sąd
Ostateczny
– św.
Bartłomiej
/skóra
ludzka/
b)
głowa Goliata
/odcięta
głowa/
b)
Małżeństwo
Arnolfini –
odbicie
w lustrze
/świadek
ślubu/
b)
Zatruta
studnia –
Chrystus
/postać
mężczyzny/
12. A. piersi
B. organy
C. miecz-koło
D. muszelka
E. ukośny krzyż
F. konew z wodą
0-3 Zapodanie:
6–5 odp.
................. 3 pkt
4 odp.
................. 2 pkt
3 odp.
................. 1 pkt
2 i mniej
................. 0 pkt
13. drzeworyt
fresk
mozaika
tkanina /haft
0-3 Zapodanie:
4 odp. ...... 3 pkt
3 odp. ...... 2 pkt
2 odp. ...... 1 pkt
1 odp. ...... 0 pkt
14. A. romańskie
B. barokowe
C. gotyckie
D. renesansowe
0-2 Zapodanie:
4–3 odp.
................. 2 pkt
2 odp. ...... 1 pkt
1 odp. ...... 0 pkt
15. 3 /1887-89/
1 /1855/
2 /1874/
0-1 Zapodanie
wszystkich cyfr
..................1 pkt
16.
Rzeźba A
Rzeźba B
0-4 Zapodanie:
3 odp. dot.
każdej rzeźby
............ po 2 pkt
2 odp. dot.
każdej rzeźby
............ po 1 pkt
1 odp. dot.
każdej rzeźby
............ po 1 pkt
a)
– grupa
Mykerinosa/Triada
Mykerinosa
– kamień /łupek
– starożytny Egipt –
Stare Państwo
a)
– Król i Królowa
– brąz /odlew, metal
– XX wiek
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl charloteee.keep.pl
Próbny egzamin maturalny z historii sztuki
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy
1
HISTORIA SZTUKI
ODPOWIEDZI I SCHEMAT PUNKTOWANIA
POZIOM PODSTAWOWY
Nr
zad.
Przewidywana odpowiedź
Pkt
Kryteria
zaliczenia
odpowiedzi
Uwagi
1.
0-4 Zapodanie:
12–11 odp.
................. 4 pkt
10–9 odp.
................. 3 pkt
8–7 odp.
................. 2 pkt
6–5 odp.
................. 1 pkt
4 i mniej odp.
................. 0 pkt
A
B
C
D
a)
Pawilon
Secesji
a)
Centrum
Pompidou
a)
Santa
Maria
Novella /
della
Novella
a)
Petit Trianon
b)
Wiedeń
b)
Paryż
b)
Florencja
b)
Wersal
c)
secesja
c)
architektura
XX w. /arch.
współczesna/
high-tech
c)
renesans
/XV w.
c)
neoklasycyzm
/klasycyzm
2. A. Niemcy /Wiedeń
B. Anglia
C. Francja
D. Rosja
0-2 Zapodanie:
4–3 odp.
................. 2 pkt
2 odp.
................. 1 pkt
1 odp.
.....…........ 0 pkt
3. A. neoplastycyzm
B. action painting
C. suprematyzm
D. unizm
0-3 Zapodanie:
4 odp.
................. 3 pkt
3 odp.
................. 2 pkt
2 odp.
................. 1 pkt
1 odp.
................. 0 pkt
4. A. neoklasycyzm /klasycyzm
B. renesans
C. romantyzm
D. romanizm
0-3 Zapodanie:
4 odp.
................. 3 pkt
3 odp.
................. 2 pkt
2 odp.
................. 1 pkt
1 odp.
................. 0 pkt
2
5.
0-4 Zapodanie:
10–9 odp.
................. 4 pkt
8–7 odp.
................. 3 pkt
6–5 odp.
................. 2 pkt
4–3 odp.
................. 1 pkt
2 i mniej
................. 0 pkt
A
B
C
D
E
a)
Napoleon
Bonaparte
a)
Karol I
Stuart
a)
Henryk
VIII
a)
Stanisław
August
Poniatowski
a)
Karol
V
b)
Piotr
Michałowski
b)
Antoni
van
Dyck
b)
Hans
Holbein
b)
Marcello
Bacciarelli
b)
Tycjan
6. A. Ofiara Mistycznego Baranka/ Adoracja
Baranka/ Agnus Dei/ ilustracja fragmentu
Apokalipsy według św. Jana
B. Cnoty i przywary
C. Sąd Ostateczny
0-3 Zapodanie:
3 odp.
................. 3 pkt
2 odp.
................. 2 pkt
1 odp.
................. 1 pkt
7.
a) Plan i układ przestrzenny
− budowla centralna /koło, rotunda
− wejście z prostokątnym przedsionkiem
/westybulem z portykiem kolumnowym
− w grubości murów wnętrza siedem nisz:
cztery prostokątne, trzy półokrągłe
− na osi mała absyda
− całość przykryta półkolistą kopułą
z okrągłym otworem tzw. oculusem
pośrodku.
0-2 Zapodanie:
3 cech
................. 2 pkt
2 cech
................. 1 pkt
1 cechy
................. 0 pkt
b) Bryła i konstrukcja
− budowla monumentalna oddziałująca
surową formą /masą murów
wzniesionych z cegły o prostej
konstrukcji walca
− koncepcja architektoniczna przestrzeni
oparta o kształt kuli /zespolenie walca
z półkolistą kopułą/
− zakomponowana w oparciu o doskonałą
równowagę proporcji – koło wpisane
w podstawę i w przekrój budowli
− kolumnowy portyk na zewnątrz
z frontonem /przyczółkiem, tympanonem
− wnętrze przestronne pełne powagi,
harmonijne, symetryczne.
0-4 Zapodanie:
5–4 cech
................. 4 pkt
3 cech
................. 3 pkt
2 cech
................. 2 pkt
1 cechy
................. 1 pkt
3
c) Dekoracja zewnątrz i wewnątrz
− dekoracja zewnętrzna skromna –
kolumny w portyku korynckie
− na belkowaniu inskrypcja z imieniem
Agryppy napisana kapitałą (nawiązanie
do pierwotnej fundacji)
− wnętrze okazałe z siedmioma niszami
z kolumnami, w niszach umieszczone
posągi
− kolumny korynckie, nad niszami
naczółki (frontony) trójkątne i łukowe
(półokrągłe)
− wyraźny pas gzymsu oddzielający
podstawę od czaszy i bębna
− powyżej gzymsu /belkowania/ rytmiczny
pas płycizn i pseudo okien (blend
okiennych) z naczółkami trójkątnymi
− czasza kopuły podkreślona rzędami
kwadratowych kasetonów
i zmniejszających się perspektywicznie
ku górze/ w kierunku oculusa
− dekoracja ścian i posadzki – barwne
marmury o układzie geometrycznym
− światło wpadające przez okrągły otwór
w kopule rozprasza się i daje ożywione
efekty światłocieniowe.
0-4 Zapodanie:
8–7 cech
................. 4 pkt
6–5 cech
................. 3 pkt
4–3 cech
................. 2 pkt
2 cech
................. 1 pkt
1 cechy
................. 0 pkt
Dopuszczalne
są inne
określenia
użyte przez
zdającego.
8. Przykładowe definicje:
Ex libris – znak własnościowy książki, zwykle
kartka z wyobrażeniem graficznym, nazwiskiem
właściciela książki lub nazwą instytucji
wklejona do dzieła.
0-3 Zakażdą
poprawną
odpowiedź
............ po 1 pkt
Dopuszczalne
są inne
określenia
użyte przez
zdającego.
Inicjał – litera rozpoczynająca rozdział
lub poszczególne partie tekstu w rękopisach
lub drukach, wyróżniająca się wielkością,
kształtem, kolorem lub ornamentem.
Pinakoteka – w starożytnej Grecji galeria
obrazów w północnym skrzydle Propylejów
na Akropolis ateńskiej, gdzie od końca
V w. p n e aż po schyłek starożytności
przechowywano obrazy. Podobne istniały
w innych miastach i prywatnych domach
(najczęściej przy atrium). Termin ten utrzymał
się w nazwach niektórych europejskich galerii,
np. w Monachium.
4
9.
a)
Kompozycja
− otwarta, skomplikowana, wielofiguralna,
skosy
− postacie wypełniają cały pierwszy plan
/horror vacui/
− przestrzeń płytka, brak głębi
− kompozycja kulisowa
− ciała nieproporcjonalnie wydłużone
− prostokąt pionowy
− figura serpentinata
− kompozycja dynamiczna /skręty ciał/.
0-2 Zapodanie:
4–3 cech
................. 2 pkt
2 cech
................. 1 pkt
1 cechy
................. 0 pkt
Kolorystyka i światłocień
Barwy kontrastujące ze sobą od delikatnych
jasnych ciał na pierwszym planie po ostre
róże i błękity, nasycone czernie. Kontrasty
kolorów chłodnych i ciepłych. Światło
sztuczne – zimne rozproszone /od lewej
strony z zewnątrz obrazu/. Duże kontrasty
walorowe.
0-2 Zapodanie:
1 cechy dot.
barwy
................. 1 pkt
Za podanie:
1 cechy dot.
światła ..... 1 pkt
Środki wyrazu
Sztuczność, nienaturalność kompozycji.
Niejasna treść, wieloznaczna symbolika.
Silne nasycenie erotyzmem. Teatralność.
0-2 Zapodanie:
2 cech
................. 2 pkt
1 cechy
................. 1 pkt
Dopuszczalne
są inne
sformułowania.
b) Styl obrazu
Manieryzm. Wskazuje na to: sztuczność,
nienaturalność, teatralne wygięcie ciał
i zestawienia kolorystyczne.
0-1 Zapodanie:
1 cechy
.............. 1 pkt
10. A. KazimierzWielki
B. Stanisław August Poniatowski
C. Władysław IV Waza
D. Zygmunt I Stary
0-3 Zapodanie:
4 odp.
................. 3 pkt
3 odp.
................. 2 pkt
2 odp.
................. 1 pkt
1 odp.
................. 0 pkt
5
11.
A
B
C
D
0-4 Zapodanie:
kompletnych
odp. a+b
4 odp.
................. 4 pkt
3 odp.
................. 3 pkt
2 odp.
................. 2 pkt
1 odp.
................. 1 pkt
a)
Michał
Anioł
a)
Michelangelo
Caravaggio
a)
Jan van
Eyck
a)
Jacek
Malczewski
b)
Sąd
Ostateczny
– św.
Bartłomiej
/skóra
ludzka/
b)
głowa Goliata
/odcięta
głowa/
b)
Małżeństwo
Arnolfini –
odbicie
w lustrze
/świadek
ślubu/
b)
Zatruta
studnia –
Chrystus
/postać
mężczyzny/
12. A. piersi
B. organy
C. miecz-koło
D. muszelka
E. ukośny krzyż
F. konew z wodą
0-3 Zapodanie:
6–5 odp.
................. 3 pkt
4 odp.
................. 2 pkt
3 odp.
................. 1 pkt
2 i mniej
................. 0 pkt
13. drzeworyt
fresk
mozaika
tkanina /haft
0-3 Zapodanie:
4 odp. ...... 3 pkt
3 odp. ...... 2 pkt
2 odp. ...... 1 pkt
1 odp. ...... 0 pkt
14. A. romańskie
B. barokowe
C. gotyckie
D. renesansowe
0-2 Zapodanie:
4–3 odp.
................. 2 pkt
2 odp. ...... 1 pkt
1 odp. ...... 0 pkt
15. 3 /1887-89/
1 /1855/
2 /1874/
0-1 Zapodanie
wszystkich cyfr
..................1 pkt
16.
Rzeźba A
Rzeźba B
0-4 Zapodanie:
3 odp. dot.
każdej rzeźby
............ po 2 pkt
2 odp. dot.
każdej rzeźby
............ po 1 pkt
1 odp. dot.
każdej rzeźby
............ po 1 pkt
a)
– grupa
Mykerinosa/Triada
Mykerinosa
– kamień /łupek
– starożytny Egipt –
Stare Państwo
a)
– Król i Królowa
– brąz /odlew, metal
– XX wiek
[ Pobierz całość w formacie PDF ]