2009 STYCZEŃ OKE PR ODP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA SZTUKI arkusze maturalne, POZIOM ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Próbny egzamin maturalny z historii sztuki
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
1
HISTORIA SZTUKI
ODPOWIEDZI I SCHEMAT PUNKTOWANIA
POZIOM ROZSZERZONY
CZĘŚĆ I. TEST
Nr
zad.
Przewidywana odpowiedź
Pkt
Kryteria
zaliczenia
odpowiedzi
Uwagi
1. A. Niemcy (Wiedeń)
B. Anglia
C. Francja
D. Rosja
0-2 Zapodanie:
4 odp.
............. 2 pkt
3 odp.
............. 1 pkt
2 odp.
............. 0 pkt
2.
0-2 Zapodanie:
10–8 odp.
............. 2 pkt
7–5 odp.
............. 1 pkt
4 i mniej
............. 0 pkt
A
B
C
D
E
a)
Napoleon
Bonaparte
a)
Karol I
Stuart
a)
Henryk
VIII
a)
Stanisław
August
Poniatowski
a)
Karol
V
b)
Piotr
Michałowski
b)
Antoni
van
Dyck
b)
Hans
Holbein
b)
Marcello
Bacciarelli
b)
Tycjan
3. Arte povera – sztuka uboga – działania
artystyczne rozpowszechnione w końcu lat 60.
XX w. polegające na eksponowaniu w galerii
przedmiotów oraz materiałów surowych
i ubogich, np. cegieł, suchych gałęzi, kości,
szmat, desek nieheblowanych, gazet
i odwołujących się do archetypicznych
skojarzeń. Termin związany głównie z grupą
włoskich twórców, np. Michelangello Pistoletto.
0-2 Zakażdą
poprawną
odpowiedź
........ po 1 pkt
Minimal art – tendencja w sztuce polegająca
na sprowadzaniu form do minimum. Dzieła,
programowo pozbawione śladów ręki twórcy,
są na ogół tylko projektowane przez autorów
i zlecane do wykonania warsztatom metodami
przemysłowymi. Kierunek rozwinięty w 2 poł.
lat 60. XX w. Wypowiadał się też
w gigantycznych pracach. Operował formami
określonymi prostą, geometryczną budową,
nawiązującą do współczesnej produkcji
przemysłowej. Prostota, anonimowość,
monumentalizm.
2
Próbny egzamin maturalny z historii sztuki
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
4. A. Wróblewski
B. Beksiński
C. Nowosielski
D. Kozyra
0-2 Zapodanie:
4 odp.
............. 2 pkt
3 odp.
............. 1 pkt
2 i mniej
.......….. 0 pkt
5. A. klucz /zwornik
B. luneta
C. gurt
0-2 Zapodanie:
3–2 odp.
.....….... 2 pkt
1 odp.
............. 1 pkt
6. a)
Auguste Rodin
Mieszczanie z Calais
koniec XIX w. /1884-1895
0-3 Zapoprawną
odpowiedź
............. 1 pkt
b)
Odlew z brązu /brąz/
XIV wiek (1347 r.)
Za poprawną
odpowiedź
............. 1 pkt
c)
− kompozycja wielofiguralna
− dramatyczne gesty i pozy postaci (teatralność
gestu)
− sylwetki modelowane realistycznie
− formy ostre, kanciaste
− bogata faktura i draperie szat
− zróżnicowane pozy
− dynamizm form
− wewnętrzne napięcie.
Za podanie
dwóch cech
............. 1 pkt
7.
a) Urbanistyka – nauka zajmująca się zasadami
budowy i zabudowy miast. Umiejętność
budowy miast i kierowania ich rozwojem
znana od starożytności.
0-1 Zapoprawną
odpowiedź
............ 1 pkt
Dopuszczalne
są inne
sformułowania.
b) Plan renesansowego miasta /Zamość/.
Zrealizowano tu idee sformułowane
we włoskim renesansie jako
koncepcja
miasta idealnego
. Całość założenia to
bastionowy pięciobok. W jego granicach
zawarty szachownicowy układ ulic
z rynkiem głównym i pomocniczymi
rynkami. W kompozycji zaznaczony jest
układ osiowy całości. Miasto twierdza
z nowoczesnymi fortyfikacjami
bastionowymi.
0-1 Zapodanie:
3 cech
............. 1 pkt
2 i mniej
............. 0 pkt
Uwaga:
Zdający musi
podać
określenie
„miasto
idealne”.
Próbny egzamin maturalny z historii sztuki
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
3
8. A. Kozłówka
B. Płock
C. Warszawa – Wilanów
0-1 Zapodanie:
3 odp.
............. 1 pkt
9.
A
B
C
D
0-2 Zapodanie:
8–7 odp.
............. 2 pkt
6–5 odp.
............. 1 pkt
4 i mniej
............. 0 pkt
a)
XVII
a)
XIX
a)
XV
a)
XVI
b)
Holandia
b)
Bretania/
Francja
b)
Burgundia/
Francja
b)
Niderlandy
10.
A
B
C
D
0-2 Zapodanie:
8–7 odp.
............. 2 pkt
6–5 odp.
............. 1 pkt
4 i mniej
............. 0 pkt
a)
Apollo
jaszczurkobójca
/ z jaszczurką
a)
kościół
Maria
Laach /
opactwo
Maria
Laach
a)
nagrobek
Kazimierza
Jagiellończyka
a)
paleta
Narmera
b)
klasyczny –
starożytna
Grecja
b)
romanizm
b)
gotyk
b)
Stare
Państwo –
starożytny
Egipt
4
Próbny egzamin maturalny z historii sztuki
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
CZĘŚĆ II. ANALIZA PORÓWNAWCZA
Zadanie 11.
(20 pkt)
Dokonaj analizy porównawczej obrazów A i B według podanych punktów.
Obraz A
Obraz B
Punkty
A.
Kompozycja
• Kształt pola obrazowego –
prostokąt poziomy zbliżony
do kwadratu.
• Kompozycja otwarta,
budowana w głąb
po przekątnej.
• Kompozycja dynamiczna –
układ draperii tkanin, ukośna
linia stołu.
• Kompozycja piramidalna.
Patera z owocami stanowi
wierzchołek nieforemnego
trójkąta.
• Swobodne ukazanie głębi –
niezgodne z perspektywą
linearną – perspektywa
prekubistyczna / patrzenie
na przedmioty z wielu stron.
• Kolorem i kształtami
owoców podkreślone
centrum kompozycyjne.
• Napięcia kierunkowe
wprowadzają niepokój
w całość układu.
• Kształt pola obrazowego –
prostokąt poziomy.
• Kompozycja otwarta.
• Układ horyzontalny,
przedmioty ułożone
na pierwszym planie
w rzędzie obok siebie.
Jednoplanowy.
• Silniejszy akcent po lewej
stronie – zaznaczony ciemną
zielenią.
• Podkreślona równowaga
układu pionów (szklanica,
założenie obrusu)
i poziomów (blat stołu,
talerze).
• Perspektywa linearna /
geometryczna / zbieżna.
• Brak ukazania głębi – tylko
gładkie tło ściany. Wyraźna
przekątna od szklanicy
do rogu stołu. Dominanta –
szklanica z piwem.
Kompozycja
architektoniczna (pion
szklanicy, poziom stołu
i serwety mocno
podkreślone).
6 pkt
Za podanie:
4 określeń
..... po 3 pkt
3 określeń
..... po 2 pkt
2 określeń
..... po 1 pkt
B.
Kolorystyka
• Przeważają barwy ciepłe –
żółcienie i oranże. Widzimy
te kolory w grupach jabłek
i pomarańczy oraz w tle –
lewa część płótna nad
ukośną linią.
• W drugie części – prawa
dolna strona – barwy zimne
– biel obrusa i plamy zimnej
butelkowej zieleni.
• Mocno zaznaczony kontrast
barw: zimne – ciepłe.
• Obraz jasny, bogaty
chromatycznie – wiele
odcieni ugru, sieny, żółci
i oranżu.
• Obraz malowany szerokimi
plamami.
• Wyraźnie zaznaczone
kontury.
• Kolory stonowane.
• Dominują odcienie zimne –
perłowe szarości, zielonkawe
tło ściany, biało-seledynowy
odcień obrusa, dyskretne
ocieplenie.
• Ciepły akcent to owalny
kształt bułki po prawej
stronie (dominanta).
• Zaznaczona różnica; ciemna
lewa strona i jasna – prawa,
widoczna zwłaszcza w dole
pracy na granicy dwóch
tkanin – ciemnozielonej
i białej.
• Malowany drobnymi
pociągnięciami, efekt
dopracowany, wręcz
fotograficzny, łudzący oko.
Barwy złamane, kolorystyka
wyrafinowana.
4 pkt
Za podanie:
3 określeń
..... po 2 pkt
2 określeń
..... po 1 pkt
Próbny egzamin maturalny z historii sztuki
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
5
C.
Światłocień
• Brak konkretnego źródła
światła / źródło światła poza
obrazem/.
• Przy ukazaniu fałd i załamań
białej draperii ostre
kontrasty światłocienia.
• Na kulach owoców brak
konsekwencji. Jabłko
pośrodku oświetlone jakby z
góry sprzed obrazu, owoce
na paterze bez zaznaczonego
światłocienia. Użyte mocne,
ciepłe kolory wprowadzają
malarsko efekt światła
bijącego od obrazu
i owoców. Blaski światła
na owocach.
• Światło naturalne, padające
z lewej strony spoza obrazu,
• modeluje przedmioty
podkreślając ich
trójwymiarowość.
• Efekt lśnienia na trzonku
noża i dzwonkach śledzia.
• Miękkie światło daje efekt
nastroju, łagodności,
delikatności. Trójkąt
kompozycyjny podkreślony
przez światło. Światło
punktowe, kierowane na
pewne partie, ale nieostre.
Światło otacza, spowija
przedmioty.
4 pkt
Za podanie:
3 określeń
..... po 2 pkt
2 określeń
..... po 1 pkt
D.
Ekspresja
• Podstawowym środkiem
wyrazu jest plama barwna,
• Dążenie do geometryzacji
form / ukazania
bryły/kubizowanie.
• Obraz „kubistyczny”.
• Swoboda kształtowania
przestrzeni zgodna
z poszukiwaniem prawdy
natury (stożki, kule,
sześciany) a nie złudzenia
oka.
• Ekspresyjna draperia
ułożona w ostre kanty.
• Dobitnie wyrażona
plastyczność przedmiotów.
• Dopracowany, starannie
wykończony, realistyczny
(naturalistyczny) sposób
obrazowania.
• Fotograficzne oddanie świata
i urody przedmiotów.
• Wychodzenie do widzów,
przekraczanie granic płótna,
wysunięcie poza stół linii
talerza.
• Tchnie spokojem
duchowym, kameralnością /
nastrój ciszy i intymności.
4 pkt
Za podanie:
3 określeń
..... po 2 pkt
2 określeń
..... po 1 pkt
E. Krótkie
wnioski
końcowe
Obydwa obrazy prezentują gatunek martwa natura.
Obraz A w stylu postimpresjonistycznym (protokubistyczny),
prekursorski z powodu postrzegania natury jako zbioru brył
stereometrycznych.
Obraz B typowy dla baroku holenderskiego, stonowany, kameralny,
ale przeniknięty symboliką i dydaktyzmem.
2 pkt
Za pełne
wnioski
.......... 2 pkt
Uwaga:
Należy uznać inne trafne uwagi zdającego w każdym z punktów.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl