226 Rozporz dzenie WE NR 800 2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r uznaj ce niekt re rodzaje pomocy za zgodne ze wsp lnym rynkiem, ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
9.8.2008
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
L 214/3
ROZPORZ
Ą
DZENIE KOMISJI (WE) NR 800/2008
z dnia 6 sierpnia 2008 r.
uznaj
ą
ce niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88
Traktatu (ogólne rozporz
ą
dzenie w sprawie wy
łą
cze
ń
blokowych)
(Tekst maj
ą
cy znaczenie dla EOG)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
biorstw (
3
), oraz
w odniesieniu do rozszerzenia zakresu tego rozporz
ł
ych i
ś
rednich przedsi
ę
ą
dze­
nia w celu w
łą
czenia pomocy dla bada
ń
i rozwoju,
dzenia Komisji (WE) nr 364/2004
z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniaj
ą
uwzgl
ę
dniaj
ą
c Traktat ustanawiaj
ą
cy Wspólnot
ę
Europejsk
ą
,
ą
cego rozporz
ą
dzenie
(WE) nr 70/2001 (
4
), wprowadzenia w
ż
ycie komunikatu
Komisji

Pomoc pa
ń
stwa a kapita
ł
podwy
ż
szonego
(
5
) i Wytycznych wspólnotowych w sprawie
pomocy pa

dzenie Rady (WE) nr 994/98 z dnia
7 maja 1998 r. dotycz
ę
dniaj
ą
c rozporz
ą
ń
stwa na wspieranie inwestycji kapita
ł
u
podwy
ż
szonego ryzyka w ma
ł
ych i
ś
rednich przedsi
ę
­
ą
ce stosowania art. 92 i 93 Traktatu
biorstwach (
6
) oraz wprowadzenia w
ż
ycie wspólnoto­
ustanawiaj
ą
cego Wspólnot
ę
Europejsk
ą
do niektórych kategorii
wych zasad ramowych dotycz
ą
cych pomocy pa
ń
stwa
horyzontalnej pomocy pa
ń
stwa (
1
), w szczególno
ś
ci jego art. 1
na dzia
ł
alno
ść
badawcz
ą
, rozwojow
ą
i innowacyjn
ą
(
7
).
ust. 1 lit. a) i b),
po opublikowaniu projektu niniejszego rozporz
ą
dzenia (
2
),
wiadczenie
w stosowaniu art. 87 i 88 Traktatu w obszarze pomocy
szkoleniowej, pomocy na zatrudnienie, pomocy na
ochron
ł
a równie
ż
wystarczaj
ą
ce do
ś
ęś
rodowiska, pomocy na dzia
alno
ść
badawcz
ą
,
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Pa
ń
stwa,
oraz pomocy regionalnej
w odniesieniu zarówno do M
ą
i innowacyjn
ą
Ś
P, jak i du
ż
ych przedsi
ę
­
­
dzenia Komisji (WE) nr 68/2001 z dnia 12 stycznia
2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu
WE do pomocy szkoleniowej (
8
), rozporz
ś
cie wykonania rozporz
ą
a tak
emaj
ą
c na uwadze, co nast
ę
puje:
dzenia Komisji
(WE) nr 2204/2002 z dnia 12 grudnia 2002 r.
w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE
w odniesieniu do pomocy pa
ą
(1)
Rozporz
ą
dzenie (WE) nr 994/98 upowa
ż
nia Komisj
ę
do
ń
stwa w zakresie zatrud­
nienia (
9
), rozporz
ą
dzenia Komisji (WE) nr 1628/2006
uznania, zgodnie z art. 87 Traktatu,
ż
e w okre
ś
lonych
dziernika 2006 r. w sprawie stosowania
art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do regionalnej
pomocy inwestycyjnej (
10
), Wspólnotowych zasad ramo­
wych dotycz
ź
warunkach pomoc dla ma
ł
ych i
ś
rednich przedsi
ę
biorstw

M
Ś
P

), pomoc na dzia
ł
alno
ść
badawczo-rozwojow
ą
,
rodowiska, pomoc szkoleniowa
i na zatrudnienie oraz pomoc zgodna z zatwierdzon
ęś
ą
cych pomocy pa
ń
stwa na dzia
ł
alno
ść
bada­
ą
wczo-rozwojow
ą
(
11
), Wspólnotowych zasad ramowych
przez Komisj
ę
dla ka
ż
dego pa
ń
stwa cz
ł
onkowskiego
dotycz
ą
cych pomocy pa
ń
stwa na dzia
alno
ść
badawcz
ą
,
pomocy regionalnej jest zgodna ze wspólnym
rynkiem i nie podlega wymogowi zg
ą
rozwojow
ą
i innowacyjn
ą
, Wytycznych wspólnotowych
ł
oszenia na mocy
rodo­
wiska naturalnego z 2001 r. (
12
), Wytycznych wspólno­
towych w sprawie pomocy pa
ą
cych pomocy pa
ń
stwa na rzecz ochrony
ś
art. 88 ust. 3 Traktatu.
rodo­
wiska z 2008 r. (
13
) i Wytycznych w sprawie krajowej
pomocy regionalnej na lata 2007
ń
stwa na ochron
ęś

2013 (
14
).
(2)
Komisja stosowa
ł
a art. 87 i 88 Traktatu w licznych decy­
zjach i zdoby
ł
a wystarczaj
ą
ce do
ś
wiadczenie pozwalaj
ą
ce
(
3
) Dz.U. L 10 z 13.1.2001, s. 33. Rozporz
ą
dzenie ostatnio zmienione
stwa
ze wspólnym rynkiem w odniesieniu do pomocy dla
M
ś
li
ć
ogólne kryteria zgodno
ś
ci pomocy pa
ń
rozporz
ą
dzeniem (WE) nr 1976/2006 (Dz.U. L 368 z 23.12.2006,
s. 85).
(
4
) Dz.U. L 63 z 28.2.2004, s. 22.
(
5
) Dz.U. C 235 z 21.8.2001, s. 3.
(
6
) Dz.U. C 194 z 18.8.2006, s. 2.
(
7
) Dz.U. C 323 z 30.12.2006, s. 1.
(
8
) Dz.U. L 10 z 13.1.2001, s. 20. Rozporz
i poza nimi, w formie
programów z wykorzystaniem kapita
Ś
ę
tych pomoc
ą
u podwy
ż
szonego
ryzyka oraz pomocy na dzia
ł
alno
ść
badawcz
ą
, rozwo­
ą
dzenie ostatnio zmienione
jow
ą
i innowacyjn
ą
, szczególnie w kontek
ś
cie wykonania
dzeniem (WE) nr 1976/2006.
(
9
) Dz.U. L 337 z 13.12.2002, s. 3. Rozporz
ą
dzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia
12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87
i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy pa
ą
ą
dzenie ostatnio zmie­
dzeniem (WE) nr 1976/2006.
(
10
) Dz.U. L 302 z 1.11.2006, s. 29.
(
11
) Dz.U. C 45 z 17.2.1996, s. 5.
(
12
) Dz.U. C 37 z 3.2.2001, s. 3.
(
13
) Dz.U. C 82 z 1.4.2008, s. 1.
(
14
) Dz.U. C 54 z 4.3.2006, s. 13.
ą
ń
stwa
(
1
) Dz.U. L 142 z 14.5.1998, s. 1.
(
2
) Dz.U. C 210 z 8.9.2007, s. 14.
dla ma
wykonania rozporz
ryzyka
uwzgl
(3)
Komisja zdoby
ł
rozwojow
biorstw, szczególnie w kontek
ż
z dnia 24 pa
(
pomoc na ochron
ł
map
dotycz
jej okre
P przyznawanej w formie pomocy inwestycyjnej na
obszarach obj
ł
rozporz
rozporz
nione rozporz
 L 214/4
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
9.8.2008
(4)
W
ś
wietle zdobytego do
ś
wiadczenia uznano,
ż
e
oszenia na mocy art. 88 ust. 3
Traktatu. Niniejsze rozporz
ć
wymogowi zg
ł
konieczne s
ą
zmiany niektórych warunków okre
ś
lonych
ą
dzenie nie powinno ograni­
dzeniach (WE) nr 68/2001, nr 70/2001,
nr 2204/2002 oraz nr 1628/2006. Dla uproszczenia
przepisów oraz w celu zapewnienia bardziej skutecznego
monitorowania pomocy przez Komisj
ą
cza
ć
mo
ż
liwo
ś
ci zg
aszania przez pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie
pomocy, której cele odpowiadaj
ą
celom w nim okre
ś
lo­
nym. Pomoc taka b
ę
dzie oceniana przez Komisj
ę
przede
ę
nale
ż
y je zast
ą
pi
ć
wszystkim w oparciu o warunki okre
ś
lone w niniejszym
jednym rozporz
ą
dzeniem. Uproszczenie powinno
dzeniu i zgodnie z kryteriami, o których mowa
w poszczególnych wytycznych lub zasadach ramowych
przyj
ą
dzy innymi ze wspólnych, zharmonizowa­
nych definicji i wspólnych przepisów horyzontalnych
zawartych w rozdziale 1 niniejszego rozporz
ć
mi
ę
rodek pomocy
wchodzi w zakres stosowania takiego instrumentu.
ę
tych przez Komisj
ę
,je
ś
li dany
ś
ą
dzenia.
Aby zapewni
ć
spójno
ść
prawodawstwa dotycz
ą
cego
pomocy pa
ń
stwa, definicje pomocy i programu pomocy
odpowiadaj
ą
definicjom tych poj
ęć
zawartym
zastoso­
wania do pomocy wywozowej ani pomocy preferuj
ą
dzenie nie powinno mie
ć
dzeniu Rady (WE) nr 659/1999 z dnia
22 marca 1999 r. ustanawiaj
ą
owe zasady
stosowania art. 93 Traktatu WE (
1
). Uproszczenie to jest
konieczne, aby strategia lizbo
ą
cym szczegó
ł
ą
cej
produkty krajowe wzgl
ę
dem produktów przywo
ż
onych.
ska na rzecz wzrostu
gospodarczego i zatrudnienia mog
ń
aszcza zastosowania do pomocy
na tworzenie i funkcjonowanie sieci dystrybucyjnej
w innych pa
ć
zw
ł
a przynie
ść
efekty,
ń
szczególnie dla M
Ś
P.
stwach. Pomoc na pokrycie kosztów
uczestnictwa w targach handlowych b
ą
d
ź
kosztów
ug doradczych potrzebnych do wprowa­
dzenia nowego lub ju
ń
lub us
ł
cego produktu na nowy
rynek nie powinna zwykle stanowi
ż
istniej
ą
(5)
Wy
łą
czenie na mocy niniejszego rozporz
ą
dzenia
ć
pomocy wywo­
powinno dotyczy
ć
ka
ż
dej pomocy spe
ł
niaj
ą
cej wszystkie
zowej.
odpowiednie warunki niniejszego rozporz
ą
dzenia oraz
ka
ż
dego programu pomocy pod warunkiem,
ż
eka
ż
da
pomoc indywidualna, jaka mog
ł
aby zosta
ć
przyznana
nia wszystkie odpowiednie
warunki niniejszego rozporz
ł
zastosowanie
praktycznie do wszystkich sektorów. W sektorze rybo­
ł
ą
dzenie powinno mie
ć
ą
dzenia. Aby zapewni
ć
przejrzysto
ść
oraz bardziej skuteczne monitorowanie
ówstwa i akwakultury wy
łą
czenie na mocy niniejszego
pomocy, ka
ż
dy indywidualny
ś
rodek pomocy przyznany
rozporz
ą
dzenia powinno dotyczy
ć
tylko pomocy
na mocy niniejszego rozporz
ą
dzenia powinien zawiera
ć
ci badawczo-rozwojowej
i innowacyjnej, pomocy w formie kapita
ł
alno
ś
wyra
ź
ne odes
ł
anie do odpowiednich przepisów rozdzia­
szo­
nego ryzyka, pomocy szkoleniowej, pomocy na ochron
ł
u podwy
ż
ł
u II oraz do aktu prawa krajowego b
ę
d
ą
cego podstaw
ą
ę
prawn
ą
tego
ś
rodka pomocy.
ś
rodowiska oraz pomocy dla pracowników znajduj
ą
cych
w szczególnie niekorzystnej sytuacji i pracowników
niepe
ę
ł
nosprawnych.
(6)
W celu monitorowania procesu wprowadzania w
ż
ycie
niniejszego rozporz
ą
dzenia Komisja powinna mie
ć
równie
ż
mo
ż
liwo
ść
otrzymywania od pa
ń
stw cz
ł
onkow­
cymi
w sektorze rolnictwa w odniesieniu do produkcji podsta­
wowej produktów rolnych, wy
ą
zku ze specjalnymi zasadami obowi
ą
zuj
ą
skich wszystkich niezb
ę
dnych informacji dotycz
ą
cych
ś
rodków wprowadzonych na mocy niniejszego rozporz
ą
­
łą
czenie na mocy niniej­
dzenia. W przypadku niedostarczenia przez pa
ń
stwo
szego rozporz
ą
dzenia powinno dotyczy
ć
tylko pomocy
cz
ł
onkowskie w rozs
ą
dnym terminie informacji na
w obszarze dzia
alno
ś
ci badawczo-rozwojowej, pomocy
temat takich
ś
rodków pomocy mo
ż
na b
ę
dzie zatem
szonego ryzyka, pomocy szko­
leniowej, pomocy na ochron
ł
u podwy
ż
uzna
ć
,
ż
e nie spe
ł
niono warunków niniejszego rozporz
ą
­
ęś
rodowiska oraz pomocy
dzenia. W takim przypadku Komisja mo
ż
e zdecydowa
ć
,
w szczególnie nieko­
rzystnej sytuacji i pracowników niepe
ą
cych si
ę
ż
e w przysz
ł
o
ś
ci niniejsze rozporz
ą
dzenie lub jego odpo­
nosprawnych
w takim stopniu, aby te kategorie pomocy nie by
ł
wiednia cz
ęść
nie b
ę
d
ą
stosowane w odniesieniu do
y
danego pa
ń
stwa cz
ł
onkowskiego oraz
ż
e wszelkie
dzeniem Komisji (WE) nr 1857/2006
z 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87
i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy pa
ę
te rozporz
ą
rodki pomocy
indywidualnej przyznane na podstawie programów
pomocy wcze
ś
rodki pomocy, w tym nowe
ś
ś
niej obj
ę
tych niniejszym rozporz
ą
dzeniem,
ń
stwa dla
ma
ł
ych i
ś
rednich przedsi
ę
biorstw prowadz
ą
cych dzia
al­
Komisji zgodnie z art. 88 Traktatu. Po
otrzymaniu odpowiednich i kompletnych informacji od
pa
ż
yzg
ł
asza
ć
no
ść
zwi
ą
zan
ą
z wytwarzaniem produktów rolnych oraz
zmieniaj
ą
ce rozporz
ą
dzenie (WE) nr 70/2001 (
2
).
ń
stwa cz
ł
onkowskiego Komisja powinna przywróci
ć
pe
ł
ne stosowanie rozporz
ą
dzenia w odniesieniu do
danego pa
ń
stwa cz
onkowskiego.
dzy prze­
twarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów
rolnych i nierolnych, niniejsze rozporz
ą
zku z podobie
ń
stwami, jakie istniej
ą
mi
ę
(7)
Pomoc w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu, której nie
dotyczy niniejsze rozporz
ą
dzenie powinno
ą
dzenie, powinna nadal
zastosowanie do przetwarzania i wprowadzania do
obrotu produktów rolnych, z zastrze
ć
ż
eniem spe
ł
nienia
okre
ś
lonych warunków.
(
1
) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1. Rozporz
ą
dzenie ostatnio zmienione
dzeniem Rady (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363
z 20.12.2006, s. 1).
ą
(
2
) Dz.U. L 358 z 16.12.2006, s. 3.
podlega
w rozporz
ł
rozporz
wynika
(8)
Niniejsze rozporz
w rozporz
Nie powinno mie
ł
bada
w ramach tego programu, spe
(9)
Niniejsze rozporz
w obszarze dzia
si
(10)
Wzwi
ł
w formie kapita
dla pracowników znajduj
ł
obj
kolejne
ł
nale
ł
(11)
Wzwi
mie
rozporz
 9.8.2008
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
L 214/5
(12)
Za przetwarzanie lub wprowadzanie do obrotu dla celów
niniejszego rozporz
na podstawie tych wytycznych, aby unikn
ąć
ich obcho­
ą
dzenia nie powinno si
ę
uznawa
ć
dzenia. Pomoc na rzecz tych przedsi
ę
biorstw nale
ż
y
czynno
ś
ci wykonywanych w gospodarstwach jako
zatem wy
łą
czy
ć
z zakresu obowi
ą
zywania niniejszego
dny element przygotowania produktu do pierwszej
sprzeda
ę
rozporz
ą
dzenia. Aby ograniczy
ć
swoje obci
ąż
enie admi­
ż
y, ani te
ż
pierwszej sprzeda
ż
y na rzecz
nistracyjne, pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie, przyznaj
ą
cM
Ś
P
podmiotów zajmuj
ą
cych si
ę
odsprzeda
żą
lub przetwór­
pomoc obj
ę
t
ą
niniejszym rozporz
ą
dzeniem, powinny
stwem. Trybuna
ł
Sprawiedliwo
ś
ci Wspólnot Europejskich
zastosowa
ć
uproszczon
ą
, w porównaniu z wytycznymi,
aktów
prawnych w celu ustanowienia wspólnej organizacji
rynku w danym sektorze rolnictwa, pa
ł
,
ż
e z dniem przyj
ę
cia przez Wspólnot
ę
definicj
ę
zagro
ż
onego przedsi
ę
biorstwa. Ponadto, dla
celów niniejszego rozporz
ą
dzenia M
Ś
P, które dzia
ł
aj
ą
ń
stwa cz
ł
onkow­
krócej ni
ż
trzy lata, nie powinny by
ć
w tym okresie
skie maj
ą
obowi
ą
zek powstrzymania si
ę
od wszelkich
uwa
ż
ane za zagro
ż
one, chyba
ż
e zgodnie
dzia
ł
a
ń
mog
ą
cych zaszkodzi
ć
tej organizacji lub wprowa­
z ustawodawstwem krajowym podlegaj
ą
zbiorowemu
dzaj
ą
cych od niej odst
pstwa. Z tego wzgl
ę
du niniejsze
post
ę
powaniu w sprawie niewyp
ł
acalno
ś
ci. Zastosowane
rozporz
ą
dzenie nie powinno mie
ć
zastosowania do
uproszczenia nie powinny wp
ł
ywa
ć
na fakt kwalifiko­
pomocy, której wysoko
ść
ustalana jest na podstawie
wania si
ę
tych M
Ś
P do otrzymania na mocy przywo
ł

ci produktów nabytych lub wprowadzonych
na rynek, ani do pomocy, która wi
ś
nych wytycznych pomocy nieobj
ę
tej niniejszym rozpo­
ąż
esi
ę
z obowi
ą
zkiem
rz
ą
dzeniem ani na fakt kwalifikowania si
ę
, na mocy
podzielenia si
ę
ni
ą
z producentami surowców.
niniejszego rozporz
ą
dzenia, du
ż
ych przedsi
ę
biorstw
jako przedsi
ę
biorstw zagro
ż
onych, do których stosuje
si
ę
pe
ł
n
ą
definicj
ę
zawart
ą
w wytycznych.
dzenia Rady (WE) nr 1407/2002
z dnia 23 lipca 2002 r. w sprawie pomocy pa
ś
cie rozporz
ą
ń
stwa dla
przemys
ł
uw
ę
glowego (
1
) niniejsze rozporz
ą
dzenie nie
(16)
Komisja musi zadba
ć
o to, aby zatwierdzona pomoc nie
powinno mie
ć
zastosowania do pomocy na dzia
ł
ania
a na warunki wymiany handlowej w sposób
sprzeczny ze wspólnym interesem. Pomoc na rzecz bene­
ficjenta, na którym ci
ł
yn
ęł
w sektorze w
ę
glowym z wyj
ą
tkiem pomocy szkole­
niowej, pomocy na dzia
ł
alno
ść
badawcz
ą
, rozwojow
ą
ąż
y obowi
ą
zek zwrotu pomocy
i innowacyjn
ą
oraz pomocy na ochron
ęś
rodowiska.
wynikaj
ą
cy z wcze
ś
niejszej decyzji Komisji uznaj
ą
cej
pomoc za niezgodn
ą
z prawem oraz ze wspólnym
rynkiem, nale
ż
ywi
ę
cwy
łą
czy
ć
z zakresu stosowania
niniejszego rozporz
ą
dzenia. W zwi
ą
zku z powy
ż
szym
ka
ż
da pomoc
ad hoc
wyp
ł
acona takiemu beneficjentowi
(14)
W przypadkach, gdy cele programu pomocy regionalnej
okre
ika
ż
dy program pomocy niezawieraj
ą
cy wyra
ź
nego
lono jako regionalne, lecz pomoc jest przeznaczona
dla konkretnych sektorów gospodarki, cel i spodziewane
skutki takiego programu b
ś
przepisu wy
łą
czaj
ą
cego takich beneficjentów nadal powi­
oszenia na mocy art. 88
ust. 3 Traktatu. Przepis ten nie powinien wp
ć
wymogowi zg
ł
ę
d
ą
raczej sektorowe ni
ż
hory­
na
uzasadnione oczekiwania tych beneficjentów, na których
nie ci
ł
yn
ąć
zku z tym programy pomocy regio­
nalnej przeznaczone dla konkretnych sektorów dzia
ą
ł
al­
ąż
y obowi
ą
zek zwrotu pomocy.
no
ś
ci gospodarczej, jak równie
ż
pomoc regionalna przy­
znawana na dzia
ł
ania w sektorze hutnictwa
ż
elaza i
stali, sektorze budownictwa okr
ę
towego

zgodnie
z komunikatem Komisji w sprawie przed
ł
u
ż
enia okresu
obowi
ą
zywania wspólnotowych zasad ramowych doty­
(17)
W celu zapewnienia jednolitego stosowania wspólnoto­
wych zasad dotycz
cz
ą
cych pomocy pa
ń
stwa dla przemys
ł
u stoczniowego (
2
)
ą
cych pomocy pa
ń
stwa i uproszczenia

oraz w sektorze w
ł
ókien syntetycznych nie powinny
procedur administracyjnych nale
ż
y ujednolici
ć
definicje
by
ć
wy
łą
czone z wymogu zg
ł
oszenia. Turystyka odgrywa
terminów, które maj
ą
znaczenie dla ró
ż
nych kategorii
jednak wa
ż
n
ą
rol
ę
w gospodarce krajowej poszczegól­
pomocy obj
ę
tych niniejszym rozporz
ą
dzeniem.
nych pa
ń
stw i generalnie wywiera szczególnie pozytywny
yw na rozwój regionalny. Programy pomocy regio­
nalnej dotycz
ł
ą
ce turystyki powinny by
ć
wi
ę
cwy
łą
czone
z wymogu zg
ł
oszenia.
(18)
Do celów obliczania intensywno
ś
ci pomocy powinno si
ę
stosowa
ć
kwoty przed potr
ą
ceniem podatku lub innych
op
ł
at. Do celów obliczania intensywno
ś
ci pomocy
onym
w rozumieniu Wytycznych wspólnotowych dotycz
ę
biorstwom zagro
ż
warto
ść
pomocy p
ł
atnej w kilku ratach nale
ż
y dyskon­
towa
ć
na dzie
ń
jej przyznania. Jako stop
ę
procentow
ą
ą
cych
do dyskontowania oraz do obliczenia kwoty
pomocy w przypadku pomocy udzielanej w innej formie
ni
ą
pomocy pa
ń
stwa w celu ratowania i restrukturyzacji
zagro
ż
onych przedsi
ę
biorstw (
3
) powinna by
ć
oceniana
ą
zastosowanie w dniu przyznania pomocy zgodnie
z komunikatem Komisji w sprawie zmiany metody usta­
lania stóp referencyjnych i dyskontowych (
4
).
ż
dotacja nale
ż
y stosowa
ć
stop
ę
referencyjn
ą
maj
ą
c
(
1
) Dz.U. L 205 z 2.8.2002, s. 1. Rozporz
ą
dzenie ostatnio zmienione
rozporz
ą
dzeniem (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006,
s. 1).
(
2
) Dz.U. C 260 z 28.10.2006, s. 7.
(
3
) Dz.U. C 244 z 1.10.2004, s. 2.
(
4
) Dz.U. C 14 z 19.1.2008, s. 6.
niezb
orzek
ę
ceny lub ilo
(13)
W kontek
wp
nien podlega
zontalne. W zwi
wp
(15)
Pomoc przyznawana przedsi
stosowan
 L 214/6
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
9.8.2008
(19)
W przypadkach gdy pomoc udzielana jest w postaci
zwolnie
kowita kwota zaliczek
zwrotnych nie przekracza progu pomocy indywidualnej
powoduj
ż
eca
ł
ń
podatkowych lub obni
ż
enia podatków nale
ż
­
nych w przysz
ł
o
ś
ci, z zastrze
ż
eniem przestrzegania
ą
cego obowi
ą
zek zg
oszenia ani progu maksy­
ci pomocy zdefiniowanej
w postaci ekwiwalentu dotacji brutto, dyskontowanie
rat pomocy powinno nast
ś
lonej
intensywno
ś
malnej intensywno
ś
ci pomocy maj
ą
cych zastosowanie na
mocy niniejszego rozporz
ą
dzenia.
ę
powa
ć
na podstawie stóp refe­
cych w czasie, gdy poszczególne
przywileje podatkowe staj
ą
zuj
ą
(23)
Ze wzgl
ę
du na wi
ę
ksze ryzyko zak
ł
ócenia konkurencji
ą
si
ę
skuteczne. W przypadku
w przypadku du
ż
ych kwot pomocy Komisja powinna
zwolnie
ń
podatkowych lub obni
ż
enia podatków nale
ż
­
nadal ocenia
ć
tak
ą
pomoc indywidualnie. Dla ka
ż
dej
nych w przysz
ł
o
ś
ci stopa referencyjna oraz dok
adna
kategorii pomocy nale
ż
ywi
ę
c okre
ś
li
ć
progi w zakresie
wysoko
ść
rat pomocy mog
ą
nie by
ć
znane
stosowania niniejszego rozporz
ą
dzenia na takim
z wyprzedzeniem. W zwi
ą
zku z tym, pa
ń
stwa cz
ł
onkow­
poziomie, który uwzgl
ę
dni kategori
ę
pomocy i jej praw­
skie powinny z góry okre
ś
li
ć
pu
ł
ap zdyskontowanej
dopodobny wp
ł
yw na konkurencj
ę
.Ka
ż
da pomoc prze­
warto
ś
ci pomocy, przestrzegaj
ą
c progów intensywno
ś
ci
kraczaj
ą
ca takie progi nadal podlega obowi
ą
zkowi zg
ł

pomocy. Nast
ę
pnie, kiedy znana ju
ż
jest kwota pomocy
szenia, o którym mowa w art. 88 ust. 3 Traktatu.
danej raty na dany rok, mo
ż
na przeprowadzi
ć
dyskonto­
wanie na podstawie stopy referencyjnej maj
ą
cej wówczas
zastosowanie. Ogóln
ą
kwot
ę
ustalonego pu
ł
apu nale
ż
y
(24)
Aby pomoc by
a proporcjonalna i ograniczona do
pomniejszy
ć
o zdyskontowan
ą
warto
ść
ka
ż
dej raty
niezb
ę
dnej kwoty, progi nale
ż
y w miar
ę
mo
ż
liwo
ś
ci
pomocy.
przedstawia
ć
w postaci
intensywno
ś
ci pomocy
w stosunku do ogó
ł
u kosztów kwalifikowalnych.
(20)
W trosce o przejrzysto
ść
, równe traktowanie i mo
ż
liwo
ść
Poniewa
ż
w przypadku pomocy udzielanej w formie
skutecznego monitorowania niniejsze rozporz
ą
dzenie
kapita
ł
u podwy
ż
szonego ryzyka trudno jest okre
ś
li
ć
jedynie do pomocy
o przejrzystym charakterze. Za pomoc o przejrzystym
charakterze uwa
ć
si
ę
koszy kwalifikowalne, progi dotycz
ą
ce takiej pomocy
nale
ż
y przedstawia
ć
w postaci maksymalnych kwot
ż
asi
ę
tak
ą
pomoc, w przypadku której
pomocy.
adne obliczenie ekwiwa­
lentu dotacji brutto bez konieczno
ż
liwe jest wcze
ś
niejsze dok
ł
ci przeprowadzania
oceny ryzyka. Szczególnie pomoc w formie po
ś
(25)
W
ś
wietle do
ś
wiadczenia Komisji progi intensywno
ś
ci
ż
yczek
pomocy lub kwot pomocy nale
ż
y ustali
ć
na poziomie,
nale
ż
y uzna
ć
za przejrzyst
ą
, wtedy gdy ekwiwalent
który wprowadza odpowiedni
ą
równowag
ę
mi
ę
dzy
na podstawie stopy referen­
cyjnej zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie
zmiany metody ustalania stóp referencyjnych
i dyskontowych. Pomoc w formie
ę
zminimalizowaniem zak
ł
óce
ń
konkurencji w sektorze
obj
ę
tym pomoc
ą
a celem, jakim jest naprawienie niepra­
wid
ł
owo
ś
ci w funkcjonowaniu rynku lub kwestia spój­
ś
rodków fiskalnych
ci. W przypadku regionalnej pomocy inwestycyjnej
próg ten nale
ś
nale
ż
y uzna
ć
za przejrzyst
ą
, w przypadku gdy
ś
rodek
ż
y okre
ś
li
ć
na poziomie uwzgl
ę
dniaj
ą
cym
przewiduje pewien maksymalny poziom uniemo
ż
liwia­
intensywno
ść
pomocy przewidzian
ą
w mapach pomocy
j
ą
cy przekroczenie progu maj
ą
cego zastosowanie. Aby
regionalnej.
rodek pomocy w formie ulg podatkowych w zakresie
podatków na ochron
ęś
rodowiska, do którego na mocy
niniejszego rozporz
ą
dzenia nie maj
ą
zastosowania progi
(26)
Aby ustali
ć
, czy przestrzegane s
ą
okre
ś
lone w niniejszym
pomocy indywidualnej powoduj
ą
ce obowi
ą
zek powiado­
rozporz
ą
dzeniu progi pomocy indywidualnej powoduj
ą
ce
mienia, móg
ł
zosta
ć
uznany za przejrzysty, nie musi on
obowi
ą
zek zg
ł
oszenia oraz progi maksymalnej intensyw­
przewidywa
ć
maksymalnego poziomu.
no
ś
ci pomocy, nale
ż
y uwzgl
ę
dni
ć
ca
ł
kowit
ą
kwot
ę
pomocy ze
ś
rodków publicznych dla projektu lub dzia­
(21)
Pomoc przyznawan
ą
w ramach programów gwarancyj­
ł
alno
ś
ci obj
ę
tych pomoc
ą
, niezale
ż
nie od tego, czy
nych nale
ż
y uzna
ć
za przejrzyst
ą
,je
ż
eli metoda obli­
pomoc pochodzi ze
ź
róde
ł
lokalnych, regionalnych,
czania ekwiwalentu dotacji brutto zosta
ł
a zaakceptowana
krajowych czy wspólnotowych.
oszeniu jej Komisji, a w przypadku
regionalnej pomocy inwestycyjnej równie
ł
pod warun­
kiem zaakceptowania tej metody przez Komisj
ż
(27)
Niniejsze rozporz
ą
dzenie powinno równie
ż
okre
ś
la
ć
,
ę
po przy­
w jakich okoliczno
ś
ciach mo
ż
liwe jest kumulowanie
j
ę
ciu rozporz
ą
dzenia (WE) nr 1628/2006. Komisja

ż
nych rodzajów pomocy obj
ę
tej niniejszym rozporz
ą
­
oszenia w oparciu
o obwieszczenie Komisji w sprawie zastosowania art.
87 i 88 Traktatu do pomocy pa
ę
dzie bada
ć
takie zg
ł
dzeniem. W odniesieniu do kumulacji pomocy obj
ę
tej
ń
stwowej w formie
niniejszym rozporz
ą
dzeniem z pomoc
ą
nieobj
ę
t
ą
niniej­
szym rozporz
ą
dzeniem nale
ż
y uwzgl
ę
dni
ć
decyzj
ę
gwarancji (
1
). Pomoc przyznawan
ą
w ramach programów
Komisji zatwierdzaj
ą
c
ą
pomoc nieobj
ę
t
ą
niniejszym
gwarancyjnych nale
ż
y uzna
ć
za przejrzyst
ą
równie
ż
rozporz
ą
dzeniem oraz zasady dotycz
ą
ce pomocy
P, a ekwiwalent dotacji
brutto obliczono na podstawie bezpiecznych stawek,
o których mowa w pkt 3.3 i 3.5 tego obwieszczenia.
Ś
pa
ń
stwa, b
ę
d
ą
ce podstaw
ą
takiej decyzji. Specjalne prze­
w odniesieniu do kumulacji
pomocy dla pracowników niepe
ą
zywa
ć
ł
nosprawnych z innymi
kategoriami pomocy, g
ł
ównie z pomoc
ą
na inwestycje,
ciami w obliczaniu ekwiwalentu
dotacji pomocy w formie zaliczek zwrotnych, pomoc
taka powinna by
ą
zku z trudno
ś
któr
ą
mo
ż
na obliczy
ć
na podstawie danych kosztów
p
ł
acy. W niniejszym rozporz
ą
dzeniu powinny równie
ż
ć
obj
ę
ta niniejszym rozporz
ą
dzeniem
znale
źć
si
ę
przepisy dotycz
ą
ce kumulacji tych
ś
rodków
koszty kwalifiko­
walne, z tymi, w których nie jest to mo
ż
na okre
ś
li
ć
(
1
) Dz.U. C 155 z 20.6.2008, s. 10.
ż
liwe.
tylko pod warunkiem,
ł
okre
rencyjnych obowi
ł
ł
powinno stosowa
mo
dotacji brutto oblicza si
no
ś
po uprzednim zg
b
wtedy, gdy beneficjentem jest M
pisy powinny obowi
(22)
Wzwi
pomocy, w których mo
 9.8.2008
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
L 214/7
(28)
Aby mie
ć
pewno
ść
,
ż
e pomoc jest niezb
ę
dna i zach
ę
ca
nych w przypadku innych kategorii pomocy. Pomoc na
ochron
do rozwoju dalszej dzia
ł
alno
ś
ci lub projektów, niniejsze
ęś
rodowiska w formie ulg podatkowych spe
ł
nia­
rozporz
ą
dzenie nie powinno mie
ć
zastosowania do
j
ą
ca warunki okre
ś
lone w dyrektywie Rady 2003/96/WE
pomocy dla dzia
ł
alno
ś
ci, któr
ą
beneficjent móg
ł
by
dzienrika 2003 r. w sprawie restruktury­
zacji wspólnotowych przepisów ramowych dotycz
ź
cych warunkach rynkowych.
W przypadku jakiejkolwiek pomocy obj
ć
w istniej
ą
cych
opodatkowania produktów energetycznych i energii elek­
trycznej (
1
) i obj
ą
ę
tej niniejszym
rozporz
ą
dzeniem i przyznanej M
Ś
P nale
ż
y przyj
ąć
,
ż
e
ę
t
ą
niniejszym rozporz
ą
dzeniem nale
ż
y
efekt zach
ę
ty wyst
ę
puje, je
ż
eli przed rozpocz
ę
ciem
uzna
ć
za wywieraj
ą
c
ą
efekt zach
ę
ty, poniewa
ż
przyczynia
jakichkolwiek dzia
ł
a
ń
dotycz
ą
cych realizacji projektu
si
ę
ona

przynajmniej po
ś
rednio

do poprawy ochrony
lub dzia
ł
a
ń
obj
ę
tych pomoc
ą
ma
ł
e lub
ś
rednie przedsi
ę
­
ś
rodowiska, umo
ż
liwiaj
ą
c przyj
ę
cie lub kontynuacj
ę
biorstwo z
ł
o
ż
y
ł
o wniosek do pa
ń
stwa cz
ł
onkowskiego.
danego programu podatkowego, zach
ę
caj
ą
c tym samym
W przypadku pomocy w formie kapita
ł
u podwy
ż
szo­
przedsi
ę
biorstwa obj
ę
te podatkiem na ochron
ęś
rodo­
P warunki przewidziane
w niniejszym rozporz
Ś
wiska do ograniczenia zanieczyszcze
ń
.
ą
dzeniu,
szczególnie
w odniesieniu do wysoko
ś
ci rat inwestycyjnych na przed­
si
ę
biorstwo, stopnia zaanga
ż
owania inwestorów prywat­
(32)
Ponadto z uwagi na fakt,
ż
e trudno jest okre
ś
li
ć
efekt
nych oraz rozmiaru przedsi
ę
biorstwa i etapu dzia
ł
alno
ś
ci
zach
ę
ty, jaki mo
ż
e wywrze
ć
pomoc
ad hoc
przyznawana
obj
ę
tego finansowaniem, gwarantuj
ą
efekt zach
ę
ty tego
du
ż
ym przedsi
ę
biorstwom, nale
ż
ywy
łą
czy
ć
t
ę
form
ę
ś
rodka pomocy.
dze­
nia. Komisja zweryfikuje istnienie efektu zach
ą
ę
ty
w kontek
ś
cie zg
ł
oszenia danego
ś
rodka pomocy
(29)
W przypadku jakiejkolwiek pomocy obj
ę
tej niniejszym
lone w odpowiednich wytycz­
nych, zasadach ramowych lub innych wspólnotowych
instrumentach prawnych.
ś
rozporz
ą
dzeniem i przyznanej du
ż
emu przedsi
ę
biorstwu
pa
ń
stwo cz
ł
onkowskie, oprócz uwzgl
ę
dnienia warunków
obowi
ą
zuj
ą
cych w przypadku M
Ś
P, powinno równie
ż
zadba
ć
o to, by beneficjent sporz
ą
dzi
ł
, w formie doku­
mentu wewn
ę
trznego, analiz
ę
wykonalno
ś
ci projektu lub
ci i skutecznego moni­
torowania zgodnie z art. 3 rozporz
ś
dzia
ł
a
ń
obj
ę
tych pomoc
ą
na wypadek otrzymania
ą
dzenia (WE) nr
pomocy oraz bez jej udzia
ł
u. Pa
ń
stwo cz
onkowskie
ciwe jest ustanowienie standardowego
formularza, za pomoc
a
ś
powinno sprawdzi
ć
, czy ww. dokument wewn
ę
trzny
ą
którego pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie
potwierdza istotne zwi
ę
kszenie rozmiaru lub zakresu
Komisji informacje zbiorcze
w przypadku przyznania pomocy w formie programu
pomocy lub pomocy
ad hoc
zgodnie z niniejszym rozpo­
rz
ć
projektu lub dzia
ł
ania, istotne zwi
ę
kszenie ca
ł
kowitej
kwoty, jak
ą
beneficjent przeznacza na projekt lub dzia­
ł
anie obj
ę
te pomoc
ą
, lub te
ż
znacz
ą
ce przyspieszenie
ą
dzeniem. Formularz informacji zbiorczych nale
ż
y
zako
ń
czenia projektu lub dzia
ł
ania. W przypadku
wykorzysta
ć
przy publikacji informacji o
ś
rodku pomocy
pomocy regionalnej za podstaw
ę
istnienia efektu zach
ę
ty
dowym Unii Europejskiej
i w Internecie.
Informacje te nale
ę
mo
ż
na równie
ż
uzna
ć
fakt,
ż
e w danym regionie
ż
y przes
ł
a
ć
do Komisji drog
ą
elektro­
nie przeprowadzono by projektu inwes­
tycyjnego w takiej formie bez udzia
ę
tym pomoc
ą
c z odpowiedniego programu kompu­
terowego. Dane pa
ą
, korzystaj
ą
ł
u pomocy.
ń
stwo cz
ł
onkowskie powinno opubli­
kowa
ć
w Internecie pe
ł
en tekst informacji o danym
ś
rodku pomocy. W przypadku
ś
rodków pomocy
ad hoc
(30)
W przypadku pomocy dla pracowników znajduj
ą
cych si
ę
mo
ż
liwe jest usuni
ę
cie z tekstu tajemnicy handlowej, za
w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub niepe
ł
nospraw­
któr
ą
nie powinno si
ę
uznawa
ć
kwoty pomocy ani
nych nale
ż
y uzna
ć
efekt zach
ę
ty za obecny poprzez fakt,
nazwy beneficjenta. Pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie powinny
ż
e
ś
rodek danej pomocy prowadzi do zwi
ę
kszenia netto
zapewni
ć
dost
ę
pno
ść
tekstu w Internecie przez ca
ł
y
liczby pracowników znajduj
ą
cych si
ę
w szczególnie
okres obowi
ą
zywania
ś
rodka pomocy. Z wyj
ą
tkiem
niekorzystnej sytuacji lub niepe
ł
nosprawnych zatrudnio­
pomocy w formie
ś
rodków fiskalnych dokument b
ę
d
ą
cy
nych przez dane przedsi
ę
biorstwo, b
ą
d
ź
te
ż
poci
ą
ga za
podstaw
ą
przyznania pomocy powinien zawiera
ć
sob
ą
dodatkowe wydatki zwi
ą
zane z konieczno
ś
ci
ą
naby­
równie
ż
odniesienie do konkretnych przepisów rozdzia­
­
nosprawnych pracowników. W przypadku, gdy benefi­
cjent pomocy w formie subsydiów p
ą
dze
ń
lub sprz
ę
tu przeznaczonego dla niepe
ł
ł
u II niniejszego rozporz
ą
dzenia maj
ą
cych zastosowanie
do tego dokumentu.
ł
acowych na zatrud­
nianie pracowników niepe
ł
nosprawnych skorzysta
ł
z pomocy na zatrudnianie pracowników niepe
ł
nospraw­
ci i skutecznego moni­
torowania Komisja powinna ustali
ś
dzenia (WE) nr
2204/2002 lub indywidualnie zatwierdzonej przez
Komisj

spe
ł
niaj
ą
cej warunki rozporz
ą
ć
szczegó
ł
owe wyma­
gania dotycz
ą
ce formy i tre
ś
ci sprawozda
ń
rocznych,
ę –
przyjmuje si
ę
,
ż
e warunek wzrostu netto
które pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie maj
ą
jej przedk
ł
ada
ć
. Nale
ż
y
w liczbie pracowników niepe
ł
nosprawnych, który zosta
ł
ce dokumentacji pomocy
w formie programów i pomocy indywidualnej wy
ż
ustali
ć
zasady dotycz
ą
spe
ł
niony dla istniej
ą
cych uprzednio
ś
rodków pomocy,
łą
­
nadal jest spe
ł
niany do celów niniejszego rozporz
ą
dzenia.
czonej na mocy niniejszego rozporz
ą
dzenia, jak
ą
powinny prowadzi
ć
pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie, z uwagi na
przepisy art. 15 rozporz
ą
dzenia (WE) nr 659/1999.
(31)
Pomoc w formie
ś
rodków fiskalnych powinna podlega
ć
specjalnym warunkom efektu zach
ę
ty, poniewa
ż
proce­
(
1
) Dz.U. L 283 z 31.10.2003, s. 51. Dyrektywa ostatnio zmieniona
dyrektyw
dury jej przyznawania ró
ż
ni
ą
si
ę
od procedur stosowa­
ą
2004/75/WE (Dz.U. L 157 z 30.4.2004, s. 100).
z dnia 27 pa
prowadzi
nego ryzyka na rzecz M
pomocy z zakresu stosowania niniejszego rozporz
w oparciu o kryteria okre
(33)
W celu zapewnienia przejrzysto
ł
994/98 w
ł
powinny dostarcza
w
Dzienniku Urz
obj
niczn
wania urz
(34)
W celu zapewnienia przejrzysto
nych
równie
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl