220 Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, PRAWO, USTAWY

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
brzmienie od 2009-06-06
Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną
[1]
z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz.U. Nr 144, poz. 1204)
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Art. 1. [Zakres ustawy]
Ustawa określa:
1)
obowiązki usługodawcy związane ze świadczeniem usług drogą elektroniczną,
2)
zasady wyłączania odpowiedzialności usługodawcy z tytułu świadczenia usług drogą
elektroniczną,
3)
zasady ochrony danych osobowych osób fizycznych korzystających z usług świadczonych drogą
elektroniczną.
Art. 2. [Objaśnienia]
[2]
Określenia uŜyte w ustawie oznaczają:
1)
adres elektroniczny - oznaczenie systemu teleinformatycznego umoŜliwiające porozumiewanie
się za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej,
2)
informacja handlowa - kaŜdą informację przeznaczoną bezpośrednio lub pośrednio do
promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód, której
prawo do wykonywania zawodu jest uzaleŜnione od spełnienia wymagań określonych w
odrębnych ustawach, z wyłączeniem informacji umoŜliwiającej porozumiewanie się za pomocą
środków komunikacji elektronicznej z określoną osobą oraz informacji o towarach i usługach
niesłuŜącej osiągnięciu efektu handlowego poŜądanego przez podmiot, który zleca jej
rozpowszechnianie, w szczególności bez wynagrodzenia lub innych korzyści od producentów,
sprzedawców i świadczących usługi,
3)
system teleinformatyczny - zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i
oprogramowania, zapewniający przetwarzanie i przechowywanie, a takŜe wysyłanie i odbieranie
danych poprzez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci
urządzenia końcowego w rozumieniu ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne
(Dz.U. Nr 73, poz. 852, z 2001 r. Nr 122, poz. 1321 i Nr 154, poz. 1800 i 1802 oraz z 2002 r. Nr
25, poz. 253 i Nr 74, poz. 676),
4)
świadczenie usługi drogą elektroniczną - wykonanie usługi świadczonej bez jednoczesnej
obecności stron (na odległość), poprzez przekaz danych na indywidualne Ŝądanie usługobiorcy,
przesyłanej i otrzymywanej za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, włącznie z
kompresją cyfrową, i przechowywania danych, która jest w całości nadawana, odbierana lub
transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. -
Prawo telekomunikacyjne,
5)
środki komunikacji elektronicznej - rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne
i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umoŜliwiające indywidualne porozumiewanie się
na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w
szczególności pocztę elektroniczną,
6)
usługodawca - osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą
osobowości prawnej, która prowadząc, chociaŜby ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową
świadczy usługi drogą elektroniczną,
7)
usługobiorca - osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą
osobowości prawnej, która korzysta z usługi świadczonej drogą elektroniczną,
8)
siedziba - siedziba przedsiębiorcy lub siedziba oddziału przedsiębiorcy zagranicznego
wykonującego działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 3. [Wyłączenie stosowania]
[3]
Przepisów ustawy nie stosuje się do:
1)
rozpowszechniania lub rozprowadzania programów radiowych lub programów telewizyjnych i
związanych z nimi przekazów tekstowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o
radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2001 r. Nr 101, poz. 1114 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 56, poz.
517),
2)
uŜywania poczty elektronicznej lub innego równorzędnego środka komunikacji elektronicznej
między osobami fizycznymi, w celach osobistych niezwiązanych z prowadzoną przez te osoby,
chociaŜby ubocznie, działalnością zarobkową lub wykonywanym przez nie zawodem,
3)
świadczenia przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego usług telekomunikacyjnych, z
wyłączeniem art. 12-15,
4)
(
uchylony
)
5)
(
uchylony
)
6)
świadczenia usług drogą elektroniczną, jeŜeli odbywa się ono w ramach struktury organizacyjnej
usługodawcy, przy czym usługa świadczona drogą elektroniczną słuŜy wyłącznie do kierowania
pracą lub procesami gospodarczymi tego podmiotu.
Art. 3a. [Prawo właściwe]
[4]
1. Świadczenie usług drogą elektroniczną podlega prawu państwa
członkowskiego Unii Europejskiej oraz Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, na którego terytorium usługodawca ma miejsce
zamieszkania lub siedzibę.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do:
1)
ochrony praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o
prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm.), baz
danych w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz.U. Nr 128, poz.
1402, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 oraz z 2007 r. Nr 99, poz. 662 i Nr 176, poz. 1238) oraz własności
przemysłowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej
(Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117, z późn. zm.);
2)
emisji pieniądza elektronicznego przez instytucje, o których mowa w art. 50 ustawy z dnia 12
września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz.U. Nr 169, poz. 1385, z późn.
zm.);
3)
wykonywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności ubezpieczeniowej przez
zagraniczny zakład ubezpieczeń, o którym mowa w art. 128 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r.
o działalności ubezpieczeniowej (Dz.U. Nr 124, poz. 1151, z późn. zm.);
4)
udostępniania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej informacji reklamowych przez fundusz
zagraniczny, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach
inwestycyjnych (Dz.U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.);
5)
umów z udziałem konsumentów - w zakresie, w jakim ochronę praw konsumentów zapewniają
przepisy odrębne;
6)
warunków dopuszczalności przesyłania niezamówionych informacji handlowych za
pośrednictwem poczty elektronicznej.
3. Przepis ust. 1 nie skutkuje równieŜ:
1)
wyłączeniem swobody stron w zakresie wyboru prawa właściwego dla zobowiązań umownych;
2)
wyłączeniem stosowania przepisów o formie czynności prawnych ustanawiających lub
przenoszących prawa rzeczowe na nieruchomościach, które obowiązują w państwie, w którym
znajduje się nieruchomość.
Art. 3b. [Ograniczenie swobody świadczenia usług]
[5]
Na zasadach określonych przez przepisy
odrębne swoboda świadczenia usług drogą elektroniczną moŜe zostać ograniczona, jeŜeli jest to
niezbędne ze względu na ochronę zdrowia, obronność, bezpieczeństwo państwa lub bezpieczeństwo
publiczne.
Art. 3c. [Punkty kontaktowe]
[6]
1. Zadania polegające na współpracy z państwami członkowskimi Unii
Europejskiej oraz Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronami umowy o
Europejskim Obszarze Gospodarczym w zakresie świadczenia usług drogą elektroniczną wykonują
jednostki organizacyjne - punkty kontaktowe dla administracji.
2. Zadania polegające na:
1)
umoŜliwieniu usługodawcom i usługobiorcom otrzymywania informacji ogólnych na temat ich
praw i obowiązków, jak równieŜ na temat procedur reklamacyjnych oraz naprawiania szkody w
przypadku sporów, łącznie z informacjami na temat praktycznych aspektów związanych z
wykorzystaniem tych procedur,
2)
umoŜliwieniu usługodawcom i usługobiorcom uzyskiwania danych szczegółowych dotyczących
władz, stowarzyszeń lub organizacji, od których mogą oni otrzymać dalsze informacje lub
praktyczną pomoc
- wykonują jednostki organizacyjne - punkty kontaktowe dla usługodawców i usługobiorców.
Art. 3d. [Tworzenie punktów kontaktowych]
[7]
1. Punkty kontaktowe, o których mowa w art. 3c ust. 1
i 2, tworzy, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw informatyzacji.
2. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
liczbę i rodzaj punktów kontaktowych oraz ich szczegółowy zakres zadań,
2)
warunki techniczne i organizacyjne punktu kontaktowego
- uwzględniając potrzebę zapewnienia właściwej realizacji zadań punktów kontaktowych.
Art. 4. [Wymóg zgody usługobiorcy]
1. JeŜeli ustawa wymaga uzyskania zgody usługobiorcy, to zgoda
ta:
1)
nie moŜe być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści,
2)
moŜe być odwołana w kaŜdym czasie.
2. Usługodawca wykazuje uzyskanie zgody, o której mowa w ust. 1, dla celów dowodowych.
Rozdział 2. Obowiązki usługodawcy świadczącego usługi drogą elektroniczną
Art. 5. [Informacje od usługodawcy]
1. Usługodawca podaje, w sposób wyraźny, jednoznaczny i
bezpośrednio dostępny poprzez system teleinformatyczny, którym posługuje się usługobiorca, informacje
podstawowe określone w ust. 2-5.
2. Usługodawca podaje:
1)
adresy elektroniczne,
2)
imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres.
3. JeŜeli usługodawcą jest przedsiębiorca, podaje on równieŜ informacje dotyczące właściwego
zezwolenia i organu zezwalającego, w razie gdy świadczenie usługi wymaga, na podstawie odrębnych
przepisów, takiego zezwolenia.
4.
[8]
Przepis ust. 3 nie narusza obowiązku określonego w art. 21 pkt 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o
swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807).
5. JeŜeli usługodawcą jest osoba fizyczna, której prawo do wykonywania zawodu jest uzaleŜnione od
spełnienia określonych w odrębnych ustawach wymagań, podaje równieŜ:
1)
w przypadku ustanowienia pełnomocnika, jego imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres
albo jego nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres,
2)
samorząd zawodowy, do którego naleŜy,
3)
tytuł zawodowy, którego uŜywa, oraz państwo, w którym został on przyznany,
4)
numer w rejestrze publicznym, do którego jest wpisany wraz ze wskazaniem nazwy rejestru i
organu prowadzącego rejestr,
5)
informację o istnieniu właściwych dla danego zawodu zasad etyki zawodowej oraz o sposobie
dostępu do tych zasad.
Art. 6. [Udostępnienie aktualnych informacji]
Usługodawca jest obowiązany zapewnić usługobiorcy
dostęp do aktualnej informacji o:
1)
szczególnych zagroŜeniach związanych z korzystaniem z usługi świadczonej drogą
elektroniczną,
2)
funkcji i celu oprogramowania lub danych niebędących składnikiem treści usługi,
wprowadzanych przez usługodawcę do systemu teleinformatycznego, którym posługuje się
usługobiorca.
Art. 7. [Nieodpłatne usługi]
Usługodawca zapewnia działanie systemu teleinformatycznego, którym się
posługuje, umoŜliwiając nieodpłatnie usługobiorcy:
1)
w razie, gdy wymaga tego właściwość usługi:
a)
korzystanie przez usługobiorcę z
usługi świadczonej drogą elektroniczną, w sposób uniemoŜliwiający dostęp osób
nieuprawnionych do treści przekazu składającego się na tę usługę, w szczególności przy
wykorzystaniu technik kryptograficznych odpowiednich dla właściwości świadczonej
usługi,
b)
jednoznaczną identyfikację stron usługi świadczonej drogą elektroniczną oraz
potwierdzenie faktu złoŜenia oświadczeń woli i ich treści, niezbędnych do zawarcia drogą
elektroniczną umowy o świadczenie tej usługi, w szczególności przy wykorzystaniu
bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o
podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450),
2)
zakończenie, w kaŜdej chwili, korzystania
z
usługi świadczonej drogą elektroniczną.
Art. 8. [Regulamin]
1. Usługodawca:
1)
określa regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną, zwany dalej "regulaminem",
2)
nieodpłatnie udostępnia usługobiorcy regulamin przed zawarciem umowy o świadczenie takich
usług, a takŜe - na jego Ŝądanie - w taki sposób, który umoŜliwia pozyskanie, odtwarzanie i
utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się
usługobiorca.
2. Usługobiorca nie jest związany tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione w
sposób, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
3. Regulamin określa w szczególności:
1)
rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną,
2)
warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:
a)
wymagania techniczne
niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się
usługodawca,
b)
zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym,
3)
warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną,
4)
tryb postępowania reklamacyjnego.
4. Usługodawca świadczy usługi drogą elektroniczną zgodnie z regulaminem.
Art. 9. [Informacja handlowa]
1. Informacja handlowa jest wyraźnie wyodrębniana i oznaczana w
sposób niebudzący wątpliwości, Ŝe jest to informacja handlowa.
2. Informacja handlowa zawiera:
1)
oznaczenie podmiotu, na którego zlecenie jest ona rozpowszechniana, oraz jego adresy
elektroniczne,
2)
wyraźny opis form działalności promocyjnej, w szczególności obniŜek cen, nieodpłatnych
świadczeń pienięŜnych lub rzeczowych i innych korzyści związanych z promowanym towarem,
usługą lub wizerunkiem, a takŜe jednoznaczne określenie warunków niezbędnych do skorzystania
z tych korzyści, o ile są one składnikiem oferty,
3)
wszelkie informacje, które mogą mieć wpływ na określenie zakresu odpowiedzialności stron, w
szczególności ostrzeŜenia i zastrzeŜenia.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie naruszają przepisów ustawy:
1)
z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. Nr 47, poz. 211, z 1996 r.
Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 29, poz. 356 i
Nr 93, poz. 1027 oraz z 2002 r. Nr 126, poz. 1068 i 1071 i Nr 129, poz. 1102) oraz
2)
z dnia 29 lipca 1992 r. o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach (Dz.U. z
1998 r. Nr 102, poz. 650, Nr 145, poz. 946, Nr 155, poz. 1014 i Nr 160, poz. 1061, z 2000 r. Nr 9,
poz. 117, Nr 70, poz. 816 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 84, poz. 908 oraz z 2002 r. Nr 25, poz.
253).
Art. 10. [Niezamówione informacje handlowe]
1. Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji
handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w
szczególności poczty elektronicznej.
2. Informację handlową uwaŜa się za zamówioną, jeŜeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej
informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny.
3. Działanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów
ustawy, o której mowa w art. 9 ust. 3 pkt 1.
Art. 11. [Odesłanie do innych przepisów]
W sprawach nieuregulowanych w ustawie do świadczenia
usług drogą elektroniczną, w szczególności do składania oświadczeń woli w postaci elektronicznej,
stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego oraz innych ustaw.
Rozdział 3. Wyłączenie odpowiedzialności usługodawcy z tytułu świadczenia
usług drogą elektroniczną
Art. 12. [Transmisja danych]
1.
[9]
Usługodawca, który świadczy usługi drogą elektroniczną obejmujące
transmisję w sieci telekomunikacyjnej danych przekazywanych przez odbiorcę usługi lub zapewnienie
dostępu do sieci telekomunikacyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo
telekomunikacyjne, nie ponosi odpowiedzialności za treść tych danych, jeŜeli:
1)
nie jest inicjatorem przekazu danych;
2)
nie wybiera odbiorcy przekazu danych;
3)
nie wybiera oraz nie modyfikuje informacji zawartych w przekazie.
2. Wyłączenie odpowiedzialności, o którym mowa w ust. 1, obejmuje takŜe automatyczne i krótkotrwałe
pośrednie przechowywanie transmitowanych danych, jeŜeli działanie to ma wyłącznie na celu
przeprowadzenie transmisji, a dane nie są przechowywane dłuŜej, niŜ jest to w zwykłych warunkach
konieczne dla zrealizowania transmisji.
Art. 13. [Usuwanie, modyfikacje danych]
1.
[10]
Nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane
ten, kto transmitując dane oraz zapewniając automatyczne i krótkotrwałe pośrednie przechowywanie tych
danych w celu przyspieszenia ponownego dostępu do nich na Ŝądanie innego podmiotu:
1)
nie modyfikuje danych,
2)
posługuje się uznanymi i stosowanymi zwykle w tego rodzaju działalności technikami
informatycznymi określającymi parametry techniczne dostępu do danych i ich aktualizowania oraz
3)
nie zakłóca posługiwania się technikami informatycznymi uznanymi i stosowanymi zwykle w tego
rodzaju działalności w zakresie zbierania informacji o korzystaniu ze zgromadzonych danych.
2. Nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten, kto przy zachowaniu warunków, o których
mowa w ust. 1, niezwłocznie usunie dane albo uniemoŜliwi dostęp do przechowywanych danych, gdy
uzyska wiadomość, Ŝe dane zostały usunięte z początkowego źródła transmisji lub dostęp do nich został
uniemoŜliwiony, albo gdy sąd lub inny właściwy organ nakazał usunięcie danych lub uniemoŜliwienie do
nich dostępu.
Art. 14. [Bezprawny charakter danych]
1. Nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten,
kto udostępniając zasoby systemu teleinformatycznego w celu przechowywania danych przez
usługobiorcę nie wie o bezprawnym charakterze danych lub związanej z nimi działalności, a w razie
otrzymania urzędowego zawiadomienia lub uzyskania wiarygodnej wiadomości o bezprawnym
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl