282 Prawo telekomunikacyjne, PRAWO, USTAWY

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wersje oczekujące:
2010-07-20
Dz.U. 2010
, Nr 86, poz. 554Art. 1
2010-07-17
Dz.U. 2010
, Nr 106, poz. 675Art. 71
brzmienie od 2010-06-14 do 2010-07-16
Prawo telekomunikacyjne
1
z dnia 16 lipca 2004 r. (Dz.U. Nr 171, poz. 1800)
Zmiany aktu:
2010-06-14
Dz.U. 2010
Nr 81
poz. 530
Art. 58
2010-01-01
Dz.U. 2009
Nr 85
poz. 716
Art. 1
2009-07-06
Dz.U. 2009
Nr 85
poz. 716
Art. 1
2009-03-24
Dz.U. 2008
Nr 227
poz. 1505
Art. 183
2009-03-07
Dz.U. 2009
Nr 18
poz. 97
Art. 55
2009-02-10
Dz.U. 2009
Nr 11
poz. 59
Art. 3
2008-08-01
Dz.U. 2008
Nr 17
poz. 101
Art. 1
2007-07-20
Dz.U. 2007
Nr 82
poz. 556
Art. 29
2007-04-21
Dz.U. 2007
Nr 50
poz. 331
Art. 126
2007-02-27
Dz.U. 2007
Nr 23
poz. 137
Art. 1
2007-01-07
Dz.U. 2006
Nr 249
poz. 1834
Art. 9
2007-01-01
Dz.U. 2006
Nr 220
poz. 1600
Art. 40
Nr 235
poz. 1700
Art. 29
2006-10-27
Dz.U. 2006
Nr 170
poz. 1217
Art. 75
2006-10-01
Dz.U. 2006
Nr 104
poz. 711
Art. 53
2006-07-24
Dz.U. 2006
Nr 104
poz. 708
Art. 204
2006-02-09
Dz.U. 2006
Nr 12
poz. 66
Art. 1
2006-01-25
Dz.U. 2006
Nr 12
poz. 66
Art. 1
2006-01-14
Dz.U. 2005
Nr 267
poz. 2258
Art. 13
2005-09-01
Dz.U. 2005
Nr 163
poz. 1362
Art. 46
2005-01-01
Dz.U. 2004
Nr 273
poz. 2703
Art. 70
2004-09-03
Dział I. Postanowienia ogólne
Rozdział 1. Zakres ustawy
Art. 1. [Zakres i cele ustawy]
1.
2
Ustawa określa:
1)
zasady wykonywania i kontroli działalności polegającej na świadczeniu usług
telekomunikacyjnych, dostarczaniu sieci telekomunikacyjnych lub udogodnień towarzyszących,
zwanej dalej "działalnością telekomunikacyjną";
2)
prawa i obowiązki przedsiębiorców telekomunikacyjnych;
3)
prawa i obowiązki użytkowników oraz użytkowników urządzeń radiowych;
4)
warunki podejmowania i wykonywania działalności polegającej na dostarczaniu sieci i
udogodnień towarzyszących oraz świadczeniu usług telekomunikacyjnych, w tym sieci i usług
służących rozpowszechnianiu lub rozprowadzaniu programów radiofonicznych i telewizyjnych;
5)
warunki regulowania rynków telekomunikacyjnych;
6)
warunki świadczenia usługi powszechnej;
7)
warunki ochrony użytkowników usług;
8)
warunki gospodarowania częstotliwościami, zasobami orbitalnymi oraz numeracją;
9)
warunki przetwarzania danych w telekomunikacji i ochrony tajemnicy telekomunikacyjnej;
10)
zadania i obowiązki na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i
porządku publicznego, w zakresie telekomunikacji;
11)
wymagania, jakim powinny odpowiadać urządzenia radiowe i telekomunikacyjne urządzenia
końcowe;
12)
funkcjonowanie administracji łączności, jej współdziałanie z innymi organami krajowymi oraz
instytucjami Unii Europejskiej w zakresie regulacji telekomunikacji.
1)
wspierania równoprawnej i skutecznej konkurencji w zakresie świadczenia usług
telekomunikacyjnych;
2)
rozwoju i wykorzystania nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej;
3)
zapewnienia ładu w gospodarce numeracją, częstotliwościami oraz zasobami orbitalnymi;
4)
zapewnienia użytkownikom maksymalnych korzyści w zakresie różnorodności, ceny i jakości
usług telekomunikacyjnych;
3.
3
Przepisy ustawy nie naruszają przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów oraz przepisów
ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531, z późn. zm.).
Art. 2. [Definicje]
4
Określenia użyte w ustawie oznaczają:
1)
abonent - podmiot, który jest stroną umowy zawartej w formie pisemnej o świadczenie usług z
dostawcą publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych;
2)
aparat publiczny - publicznie dostępny telefon, w którym połączenie opłacane jest
automatycznie, w szczególności za pomocą monety, żetonu, karty telefonicznej lub karty
płatniczej;
3)
aparatura - aparaturę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o
kompatybilności elektromagnetycznej (Dz.U. Nr 82, poz. 556);
4)
dostarczanie sieci telekomunikacyjnej - przygotowanie sieci telekomunikacyjnej w sposób
umożliwiający świadczenie w niej usług, jej eksploatację, nadzór nad nią lub umożliwianie dostępu
telekomunikacyjnego;
5)
dostęp do lokalnej pętli abonenckiej - korzystanie z lokalnej pętli abonenckiej lub lokalnej
podpętli abonenckiej pozwalające na korzystanie z pełnego pasma częstotliwości pętli
abonenckiej (pełny dostęp do lokalnej pętli abonenckiej) lub niegłosowego pasma częstotliwości
pętli abonenckiej przy zachowaniu możliwości korzystania z lokalnej pętli abonenckiej przez jej
operatora do świadczenia usług telefonicznych (współdzielony dostęp do lokalnej pętli
abonenckiej);
6)
dostęp telekomunikacyjny - korzystanie z urządzeń telekomunikacyjnych, udogodnień
towarzyszących lub usług świadczonych przez innego przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, na
określonych warunkach, celem świadczenia usług telekomunikacyjnych, polegające w
szczególności na:
a)
łączeniu urządzeń telekomunikacyjnych, w tym na dostępie do lokalnej pętli abonenckiej
oraz urządzeń i usług niezbędnych do świadczenia usług w lokalnej pętli abonenckiej,
b)
dostępie do budynków i infrastruktury telekomunikacyjnej,
c)
dostępie do odpowiednich systemów oprogramowania, w tym do systemów
wspomagających eksploatację,
2. Celem ustawy jest stworzenie warunków dla:
5)
zapewnienia neutralności technologicznej.
d)
dostępie do translacji numerów lub systemów zapewniających analogiczne funkcje,
e)
dostępie do sieci telekomunikacyjnych, w tym na potrzeby roamingu,
f)
dostępie do systemów dostępu warunkowego,
g)
dostępie do usług sieci wirtualnych;
7)
elektroniczny przewodnik po programach - środki lub rozwiązania techniczne umożliwiające
wybór programów, stosowane w systemach telewizji cyfrowej, zawierające dodatkowe dane
opisujące programy występujące w cyfrowym sygnale telewizyjnym;
8)
infrastruktura telekomunikacyjna - urządzenia telekomunikacyjne, oprócz telekomunikacyjnych
urządzeń końcowych, oraz w szczególności linie, kanalizacje kablowe, słupy, wieże, maszty,
kable, przewody oraz osprzęt, wykorzystywane do zapewnienia telekomunikacji;
9)
instrukcja - opracowaną przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego szczegółową instrukcję w
zakresie prowadzonej przez niego rachunkowości regulacyjnej, zawierającą opis przyjętych w
jego przedsiębiorstwie sposobów wyodrębnienia aktywów i pasywów, przychodów i kosztów na
działalności w zakresie dostępu telekomunikacyjnego lub usług na rynku detalicznym;
10)
interfejs - układ elektryczny, elektroniczny lub optyczny, z oprogramowaniem lub bez
oprogramowania, umożliwiający łączenie, współpracę i wymianę sygnałów o określonej postaci
pomiędzy urządzeniami połączonymi za jego pośrednictwem zgodnie z odpowiednią specyfikacją
techniczną;
11)
interfejs programu aplikacyjnego - oprogramowanie umożliwiające łączenie, współpracę,
wymianę informacji pomiędzy aplikacjami dostarczanymi przez nadawców lub dostawców usług a
urządzeniami telewizji cyfrowej służącymi do przekazywania cyfrowych sygnałów umożliwiających
świadczenie usług telewizyjnych lub radiowych;
12)
interfejs radiowy - interfejs umożliwiający połączenie drogą radiową, współpracę i wymianę
informacji pomiędzy urządzeniami radiowymi;
13)
interoperacyjność usług - zdolność sieci telekomunikacyjnych do efektywnej współpracy w celu
zapewnienia wzajemnego dostępu użytkowników do usług świadczonych w tych sieciach;
14)
kalkulacja kosztów - wyliczanie przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego kosztów
związanych ze świadczeniem usług, odrębnie dla każdej z usług, dla której przedsiębiorca jest
obowiązany prowadzić kalkulację kosztów, zgodnie z zatwierdzonym na dany rok obrotowy przez
Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwanego dalej "Prezesem UKE", opisem kalkulacji
kosztów;
15)
kolokacja - udostępnianie fizycznej przestrzeni lub urządzeń technicznych w celu
umieszczenia i podłączenia niezbędnego sprzętu operatora podłączającego swoją sieć do sieci
innego operatora lub korzystającego z dostępu do lokalnej pętli abonenckiej;
16)
(
uchylony
)
17)
komunikat - każdą informację wymienianą lub przekazywaną między określonymi
użytkownikami za pośrednictwem publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych; nie obejmuje
on informacji przekazanej jako część transmisji radiowych lub telewizyjnych transmitowanych
poprzez sieć telekomunikacyjną, z wyjątkiem informacji odnoszącej się do możliwego do
zidentyfikowania abonenta lub użytkownika otrzymującego informację;
18)
konsument - osobę fizyczną wnioskującą o świadczenie publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych lub korzystającą z takich usług dla celów niezwiązanych bezpośrednio z jej
działalnością gospodarczą lub wykonywaniem zawodu;
19)
lokalna pętla abonencka - obwód łączący zakończenie sieci bezpośrednio z punktem dostępu
do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej, w szczególności z przełącznicą główną lub
równoważnym urządzeniem;
20)
lokalna podpętla abonencka - obwód łączący zakończenie sieci z pośrednim punktem dostępu
do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej, w szczególności z koncentratorem lub innym
urządzeniem dostępu pośredniego do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej;
21)
numer alarmowy - numer ustalony w ustawie lub w planie numeracji krajowej dla publicznych
sieci telefonicznych udostępniany służbom ustawowo powołanym do niesienia pomocy;
22)
numer geograficzny - numer ustalony w planie numeracji krajowej, w którym część ciągu cyfr
zawiera wskaźnik obszaru geograficznego, wykorzystywany do kierowania połączeń do stałej
lokalizacji zakończenia sieci;
23)
numer niegeograficzny - numer ustalony w planie numeracji krajowej, który nie zawiera ciągu
cyfr określającego wskaźnik obszaru geograficznego, w szczególności numer zakończenia
ruchomej publicznej sieci telefonicznej, numer do którego połączenia są bezpłatne albo o
podwyższonej opłacie;
24)
(
uchylony
)
24a)
połączenie - fizyczne lub logiczne połączenie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych
pozwalające na przesłanie przekazów telekomunikacyjnych;
25)
połączenie sieci - fizyczne i logiczne połączenie publicznych sieci telekomunikacyjnych
użytkowanych przez tego samego lub różnych przedsiębiorców telekomunikacyjnych, celem
umożliwienia użytkownikom korzystającym z usług lub sieci jednego przedsiębiorcy
telekomunikacyjnego komunikowania się z użytkownikami korzystającymi z usług lub sieci tego
samego lub innego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego albo dostępu do usług dostarczanych
przez innego przedsiębiorcę telekomunikacyjnego; połączenie sieci stanowi szczególny rodzaj
dostępu telekomunikacyjnego realizowanego pomiędzy operatorami;
26)
połączenie telefoniczne - połączenie ustanowione za pomocą publicznie dostępnej usługi
telefonicznej, pozwalające na dwukierunkową łączność w czasie rzeczywistym;
27)
przedsiębiorca telekomunikacyjny - przedsiębiorcę lub inny podmiot uprawniony do
wykonywania działalności gospodarczej na podstawie odrębnych przepisów, który wykonuje
działalność gospodarczą polegającą na dostarczaniu sieci telekomunikacyjnych, udogodnień
towarzyszących lub świadczeniu usług telekomunikacyjnych, przy czym przedsiębiorca
telekomunikacyjny, uprawniony do:
a)
świadczenia usług telekomunikacyjnych, zwany jest "dostawcą usług",
b)
dostarczania publicznych sieci telekomunikacyjnych lub udogodnień towarzyszących,
zwany jest "operatorem";
27a)
przekaz telekomunikacyjny - treści rozmów telefonicznych i innych informacji przekazywanych
za pomocą sieci telekomunikacyjnych;
28)
publiczna sieć telefoniczna - publiczną sieć telekomunikacyjną wykorzystywaną do
świadczenia publicznie dostępnych usług telefonicznych, zapewniającą łączność głosową między
zakończeniami sieci, a także inne formy łączności, w szczególności przesyłanie faksów i danych;
29)
publiczna sieć telekomunikacyjna - sieć telekomunikacyjną wykorzystywaną głównie do
świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych;
30)
publicznie dostępna usługa telefoniczna - usługę telekomunikacyjną dostępną dla ogółu
użytkowników, w celu inicjowania i odbierania połączeń krajowych i międzynarodowych oraz
uzyskania dostępu do służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy, za pomocą numeru lub
numerów ustalonych w krajowym lub międzynarodowym planie numeracji telefonicznej, która
ponadto może obejmować:
a)
zapewnienie pomocy konsultanta dostawcy usług przy korzystaniu z usług
telekomunikacyjnych,
b)
uzyskanie informacji o numerach telefonicznych,
c)
dostęp do spisów abonentów,
d)
dostęp do aparatów publicznych,
e)
korzystanie z usług na szczególnych warunkach,
f)
korzystanie ze specjalnych udogodnień przez osoby niepełnosprawne,
g)
korzystanie z połączeń z numerami niegeograficznymi;
31)
publicznie dostępna usługa telekomunikacyjna - usługę telekomunikacyjną dostępną dla ogółu
użytkowników;
32)
rachunkowość regulacyjna - szczególny, w stosunku do rachunkowości prowadzonej na
podstawie przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. Nr 76,
poz. 694, z późn. zm.), rodzaj rachunkowości prowadzonej przez przedsiębiorcę
telekomunikacyjnego w odniesieniu do jego działalności w zakresie świadczenia dostępu
telekomunikacyjnego lub usług na rynku detalicznym, zgodnie z zatwierdzoną na dany rok
obrotowy przez Prezesa UKE instrukcją;
33)
ruchoma publiczna sieć telefoniczna - publiczną sieć telefoniczną, w której zakończenia nie
mają stałej lokalizacji;
34)
rynek detaliczny - rynek wyrobów i usług w zakresie usług telekomunikacyjnych dla
użytkowników końcowych;
35)
sieć telekomunikacyjna - systemy transmisyjne oraz urządzenia komutacyjne lub
przekierowujące, a także inne zasoby, które umożliwiają nadawanie, odbiór lub transmisję
sygnałów za pomocą przewodów, fal radiowych, optycznych lub innych środków
wykorzystujących energię elektromagnetyczną, niezależnie od ich rodzaju;
36)
służba radiokomunikacyjna - nadawanie, przesyłanie lub odbiór fal radiowych dla wypełnienia
zadań określonych dla danej służby w międzynarodowych przepisach radiokomunikacyjnych;
37)
służba radiokomunikacyjna amatorska - służbę radiokomunikacyjną mającą na celu
nawiązywanie wzajemnych łączności, badania techniczne oraz indywidualne szkolenie
wykonywane w celach niezarobkowych przez uprawnione osoby wyłącznie dla potrzeb własnych;
38)
stacjonarna publiczna sieć telefoniczna - publiczną sieć telefoniczną, w której zakończenia
sieci mają stałą lokalizację;
39)
system dostępu warunkowego - środki lub rozwiązania techniczne, które powodują, że dostęp
do zrozumiałej formy zabezpieczonych transmisji radiowych lub telewizyjnych jest uwarunkowany
posiadaniem abonamentu lub uprzednio uzyskanego indywidualnego zezwolenia;
40)
szkodliwe zaburzenie elektromagnetyczne - zaburzenie elektromagnetyczne w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o kompatybilności elektromagnetycznej, które:
a)
zagraża funkcjonowaniu służby radionawigacyjnej lub służby radiokomunikacyjnej
używanej stale lub czasowo w celu zapewnienia ochrony życia ludzkiego lub mienia lub
b)
w sposób poważny pogarsza, utrudnia lub w sposób powtarzający się przerywa
wykonywanie służby radiokomunikacyjnej działającej zgodnie z przepisami prawa;
41)
świadczenie usług telekomunikacyjnych - wykonywanie usług za pomocą własnej sieci, z
wykorzystaniem sieci innego operatora lub sprzedaż we własnym imieniu i na własny rachunek
usługi telekomunikacyjnej wykonywanej przez innego dostawcę usług;
42)
telekomunikacja - nadawanie, odbiór lub transmisję informacji, niezależnie od ich rodzaju, za
pomocą przewodów, fal radiowych bądź optycznych lub innych środków wykorzystujących
energię elektromagnetyczną;
43)
telekomunikacyjne urządzenie końcowe - urządzenie telekomunikacyjne przeznaczone do
podłączenia bezpośrednio lub pośrednio do zakończeń sieci;
44)
udogodnienia towarzyszące - dodatkowe możliwości funkcjonalne lub usługowe związane z
siecią telekomunikacyjną, umożliwiające lub wspierające świadczenie w nich usług
telekomunikacyjnych lub związane z usługą telekomunikacyjną, umożliwiające lub wspierające
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl