2012 czerwiec historia pr, Matury z historii

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD
PESEL
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII
POZIOM ROZSZERZONY
CZERWIEC 2012
Instrukcja dla zdającego
1.
Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 23 strony
(zadania 1 – 26).
Ewentualny
brak
zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2.
Arkusz zawiera trzy części. Część pierwsza arkusza
to test, część druga wymaga analizy materiałów
źródłowych, a część trzecia napisania krótkiego
wypracowania na jeden z podanych tematów.
3.
Czynności zaplanuj tak, aby możliwe było rozwiązanie
zadań z trzech części arkusza w ciągu 180 minut.
4.
Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym.
5.
Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
6.
Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
7.
Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
8.
Na tej stronie oraz na karcie odpowiedzi wpisz swój
numer PESEL i przyklej naklejkę z kodem.
9.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Czas pracy:
180 minut
Liczba punktów
do uzyskania: 50
 
MHI-R1_1P-123
 2
Egzamin maturalny z historii
Poziom rozszerzony
CZĘŚĆ I
(20 punktów)
Zadanie 1.
(1 pkt)
Na podstawie reliefu pochodzącego ze starożytnej świątyni w Edfu wykonaj polecenie.
Faraon z bóstwami opiekuńczymi Górnego i Dolnego Egiptu
[w:]
Oxford. Wielka historia świata,
t. III, Warszawa 2005, s. 118.
Wyjaśnij, co świadczy o szczególnej pozycji władcy w starożytnym Egipcie. Uwzględnij
dwa elementy.

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................
Zadanie 2.
(1 pkt)
Wśród fragmentów dzieła Arriana
Wyprawa Aleksandra Wielkiego
wskaż opis
wydarzenia chronologicznie najwcześniejszego, wstawiając literę A, oraz opis
wydarzenia, które było najpóźniej, wstawiając literę B.
1.
W jaki sposób Aleksander kazał zbudować most na rzece Indus, o tym nie
wspominają ani Aristobulos, ani Polemajos. [...] Wydaje mi się [...], że był
to most zbudowany z łodzi.
2.
Z nastaniem wiosny wyrusza [Aleksander] na Hellespont [Dardanele]. Gdy
znajdował się już na środku Hellespontu, kazał zabić byka na cześć Posejdona.
[…] Podobno też pierwszy wyskoczył z okrętu na ląd azjatycki.
3.
Filip umarł – jak wiadomo – w tym czasie, gdy archontem w Atenach był
Pytodelos. Aleksander, syn Filipa, przejąwszy po nim władzę królewską [...],
udał się na Peloponez. [...] Zajął się przygotowaniem wyprawy do Azji.
4.
A Dariusz, gdy tylko ujrzał, że jego lewe skrzydło zostało rozbite przez
Aleksandra i oddzieliło się od reszty wojska, natychmiast tak, jak stał, uciekł
na swym wozie jako jeden z pierwszych.
[w:] Flawiusz Arrian,
Wyprawa Aleksandra Wielkiego
, Wrocław 2004, s. 5, 26–27, 80, 220.
 Egzamin maturalny z historii
3
Poziom rozszerzony
Zadanie 3.
(1 pkt)
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenie.
Gdyśmy się szczęśliwie, ja, cesarz Konstantyn, jak również ja, cesarz Licynjusz,
w Mediolanie zjechali i wszystko, co dotyczy dobra i bezpieczeństwa publicznego omawiali,
uznaliśmy za konieczne między innymi zarządzeniami […] wydać i to, które do czci bóstwa
się odnosi, a mianowicie chrześcijanom i wszystkim dać zupełną wolność wyznawania religii,
jaką kto zechce. […] Ze zbawiennych więc i słusznych powodów postanowiliśmy powziąć
uchwałę, że nikomu nie można zabronić swobody decyzji, czy myśl swą skłoni do wyznania
chrześcijańskiego, czy do innej religii, którą sam za najodpowiedniejszą dla siebie uzna,
a to dlatego, by najwyższe bóstwo, któremu cześć według swobodnego przekonania
oddajemy, mogło nam we wszystkich okolicznościach okazać zwykłą swą względność
i przychylność.
[w:]
Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 3
, opr. L. T. Błaszczyk, Warszawa 1964, s. 49.
Podaj nazwę, jaką w historiografii określa się przytoczony akt prawny.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 4.
(1 pkt)
Na podstawie tekstu źródłowego wykonaj polecenie.
Tam też osadził na tronie królewskim pewnego Rusina [Izasława, syna Jarosława
Mądrego] [...]. Prosił zatem Bolesława Szczodrego ustanowiony przezeń król, by wyjechał
naprzeciw niego i oddał mu pocałunek pokoju dla czci jego narodu; otóż Polak wprawdzie
zgodził się na to, ale Rusin dał [to], czego [on] zechciał. Policzono mianowicie ilość kroków
konia Bolesława Szczodrego od jego kwatery do miejsca spotkania – i tyleż grzywien złota
złożył mu Rusin. [Bolesław] jednak nie zsiadając z konia, lecz targając [Rusina] ze śmiechem
za brodę, oddał mu ten nieco kosztowny pocałunek.
[w:] Anonim tzw. Gall,
Kronika polska
, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1985, s. 46–47.
Oceń możliwy wpływ zachowania Bolesława Szczodrego na postrzeganie Izasława przez
jego poddanych. Odpowiedź uzasadnij.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
4
Egzamin maturalny z historii
Poziom rozszerzony
Zadanie 5.
(2 pkt)
Na podstawie źródła wykonaj polecenia.
Tabela. Lokacje miast na ziemiach polskich według rodzaju własności w XIII–XV w.
Wiek
XIII–XV
XIII
XIV
XV
Rodzaje
własności
w liczbach
bezwzględ-
nych
w
odsetkach
w liczbach
bezwzględ-
nych
w
odsetkach
w liczbach
bezwzględ-
nych
w
odsetkach
w liczbach
bezwzględ-
nych
w
odsetkach
Ogółem
696
100,0
230
100,0
265
100,0
201
100,0
Monarsza
363
52,2
160
69,6
145
54,7
58
28,9
55
23,9
47
17,7
22
10,9
Duchowna
124
17,8
Rycerska
209
30,0
15
6,5
73
27,6
121
60,2
[w:]
Historia Polski w liczbach, T. I,
Państwo, społeczeństwo
, Warszawa 2003, s. 61.
A.
W obrębie którego rodzaju własności było najwięcej lokacji miast w XIII wieku?
.......................................................................................................................................................
B.
Czy ten poziom zaangażowania w lokację miast, w obrębie wskazanej własności,
utrzymał się w wiekach XIV i XV? Odpowiedź uzasadnij.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 6.
(1 pkt)
Na podstawie fragmentu tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenie.
Ten św. synod konstancjański wpierw uchwala, że [...] tworzy sobór generalny,
reprezentujący Kościół katolicki, mając władzę bezpośrednio od Chrystusa i winien mu
posłuszeństwo każdy, jakiegokolwiek stanu czy godności, nawet papieskiej, w tym,
co dotyczy wiary i wykorzenienia [...] schizmy i reformy Kościoła […].
[w:] J. Garbacik, K. Pieradzka,
Teksty źródłowe do historii powszechnej wieków średnich.
Uzupełnił i do druku
przygotował K. Baczkowski, Kraków 1978, s. 211–212.
 Egzamin maturalny z historii
5
Poziom rozszerzony
Wyjaśnij, czemu służyły działania podjęte przez sobór w Konstancji (1414–1418), które
zostały opisane w tekście.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 7.
(1 pkt)
Na podstawie ilustracji wykonaj polecenie.
[w:] H. i S. Kozakiewiczowie,
Renesans w Polsce
, Warszawa 1976, s. 37; W. Koch,
Style w architekturze.
Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne
, Warszawa 1996, s. 223.
Podaj dwa elementy, które potwierdzą, że budowla przedstawiona na fotografii
i rysunku wzniesiona została w stylu renesansowym.

.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl