2011-arkusz, Matura z angielskiego - arkusze

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD
PESEL
dysleksja
EGZAMIN MATURALNY
Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
POZIOM PODSTAWOWY
MAJ 2011
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 11 stron
(zadania
Ewentualny
brak
zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Część pierwsza arkusza, sprawdzająca rozumienie
ze słuchu, będzie trwała około 20 minut i jest nagrana na
płycie CD.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
6. Na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL i przyklej
naklejkę z kodem.
7. Zaznaczając odpowiedzi w części karty przeznaczonej dla
zdającego, zamaluj pola do tego przeznaczone. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
8. Tylko odpowiedzi zaznaczone na karcie będą oceniane.
9. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Czas pracy:
120 minut
Liczba punktów
do uzyskania: 50
MJA-P1_1P-112
1 – 8).
2
Egzamin maturalny z języka angielskiego
Poziom podstawowy
ROZUMIENIE SŁUCHANEGO TEKSTU
Zadanie 1.
(5 pkt)
Usłyszysz dwukrotnie wypowiedzi pięciu nastolatków wspominających swoje
dzieciństwo. Do każdej osoby (1.1.–1.5.) dopasuj zdanie podsumowujące jej wypowiedź
(A–F). Wpisz rozwiązania do tabeli.
Uwaga
: jedno zdanie podane zostało dodatkowo
i nie pasuje do żadnej wypowiedzi.
Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
A.
I was late for my performance.
1.1.
B.
I had an accident.
1.2.
C.
I chose my future career.
1.3.
D.
I disappointed one of my parents.
1.4.
E.
I won a school competition.
1.5.
F.
I got scared of performing in public.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
Zadanie 2.
(5 pkt)
Usłyszysz dwukrotnie komunikat dotyczący Dnia Sportu. Zaznacz znakiem X, które
zdania są zgodne z treścią nagrania (T – True), a które nie (F – False).
Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
T F
2.1.
On the Sports Day pupils should be at school by 9 o’clock.
2.2.
Students need a special note from their parents to take part in competitions.
2.3.
If it gets too hot, pupils will have regular lessons.
2.4.
All competitors should wear their PE uniform.
2.5.
The announcement is about safety rules during the Sports Day.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
Egzamin maturalny z języka angielskiego
Poziom podstawowy
3
Zadanie 3.
(5 pkt)
Usłyszysz dwukrotnie wywiad z nastolatką, która jest znanym fotografem. Z podanych
odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną z treścią nagrania. Zakreśl literę A, B lub C.
Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
3.1. In childhood, Eleanor
A.
got her first camera for Christmas.
B.
photographed her toys and pets.
C.
won her first photo competition.
3.2. Which event was the
most
important one for her career?
A.
a magazine interview
B.
an exhibition in Bristol
C.
an offer from the BBC
3.3. On holiday, Eleanor likes taking photos of
A.
beautiful landscapes.
B.
tourist attractions.
C.
ordinary people.
3.4. When Eleanor was in Africa, she
A.
made many new friends.
B.
did some sightseeing with her old friends.
C.
had a photo session with her family.
3.5. Eleanor likes working with fashion models because they
A.
always show their real emotions.
B.
do exactly what she wants them to do.
C.
bring their own unusual clothes.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
 4
Egzamin maturalny z języka angielskiego
ROZUMIENIE PISANEGO TEKSTU
Zadanie 4.
(7 pkt)
Przeczytaj tekst. Dobierz właściwy nagłówek (A–H) do każdego fragmentu tekstu.
Wpisz odpowiednią literę w miejsca 4.1.–4.7.
Uwaga
: jeden nagłówek został podany
dodatkowo i nie pasuje do żadnego fragmentu tekstu.
Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
A.
Buy local products
B.
Produce less rubbish
C.
Avoid flying
D.
Take part in local cultural events
E.
Share your travel books
F.
Find a green travel agent
G.
Drive less
H.
Save energy
GREEN TRAVEL TIPS
About 700 million people worldwide travel every year, which is harmful for the environment.
There’s a lot you can do to travel responsibly and reduce the environmental effects
of travelling.
4.1. ___
The public transport system in Britain is excellent. Try to include car-free days into your
holiday. Remember that cycling is a great environmentally friendly way to get around.
And why not check if the place you want to visit is within walking distance? Sightseeing on
foot will keep you fit!
4.2. ___
Hotels use large amounts of electricity to light rooms, do the laundry and heat water. In your
accommodation, turn off the lights and take short showers instead of baths. Simple things like
using your towels more than once or turning off the air-conditioning can make a big
difference.
4.3. ___
Book flights with airlines that recycle packages left after serving food to passengers. In hotel
rooms, reuse the plastic cups, or bring your own reusable cups. And do not take plastic bags
for your shopping. It’s really important to reduce waste.
4.4. ____
Do your shopping in small independent shops. Try regional food specialities and don’t miss
farmers’ markets where you can discover delicious selections of meats, cheeses, and organic
products.
4.5. ____
Once you’ve finished your trip, pass on your sightseeing guides and brochures to a friend
or second-hand bookshop. You can also leave them at your hotel for another guest to use –
that way you’ll have less to carry back home and someone else will take advantage of local
attractions.
4.6. _____
Did you know you can take connecting trains from hundreds of European destinations direct
to London’s King’s Cross Station? Planes produce huge amounts of pollution, so whenever
possible consider travelling by train or coach.
4.7. ____
Before you book a package tour or an excursion, ask the tour operator about group size and
the hotels you are going to stay in. Remember that smaller groups and smaller hotels are
better for the environment. Local tourist guides are also an advantage. They can tell you more
about local culture than any travel book.
Poziom podstawowy
adapted from www.visitbritain.co.uk
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
 Egzamin maturalny z języka angielskiego
5
Zadanie 5.
(6 pkt)
Przeczytaj tekst. Zaznacz znakiem X, które zdania są zgodne z treścią tekstu (T – True),
a które nie (F – False).
Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
BEN & JERRY’S – THE MEN BEHIND THE ICE CREAM
Ice cream is a sweet treat that most people like. Although vanilla is the most popular flavor
worldwide, the number of varieties and producers is endless. One of the best-known
companies producing ice cream in America is Ben & Jerry’s. But who were Ben and Jerry
and how did they succeed?
Ben Cohen and Jerry Greenfield were childhood friends and classmates who grew up in
Brooklyn. They both had some experience of work while they were at school. Ben drove
an ice cream truck and Jerry sold candy and snacks in the school cafeteria. However,
after graduating from high school they went their own ways. Ben attended various colleges
in the Northeast but failed his exams and decided to leave his studies to teach pottery on
a working farm in the Adirondack region. Jerry attended Oberlin College where he studied
medicine. After graduating, Jerry returned to New York to work as a lab technician.
While working there, he shared a Manhattan apartment with Ben and that’s when they
decided to go into the food business together.
At first they thought about making bagels or setting up a bakery but they found out that the
necessary equipment was too expensive. Instead, they chose ice cream. They decided
Burlington was an ideal location for an ice cream shop because it was a college town with
many young people and virtually no competition. They moved out of New York, took
a course in ice cream making and in 1978 opened the first Ben & Jerry’s in a converted gas
station.
Their original ice cream shop became the locals’ favorite, not only thanks to its wonderful
ice cream and creative flavors. Ben and Jerry also did their best to connect with
the community by organizing special events, for example film festivals, and giving away free
scoops of ice cream on the first anniversary of the store opening. The tradition still continues
today, so if you happen to be in the US on the right day, you can also get your free scoop
of Ben and Jerry’s ice cream.
adapted from www.entrepreneurs.about.com/od/famousentrepreneurs/p/benandjerrys.htm
T F
5.1.
When they were at school, Ben and Jerry did the same job.
5.2.
They decided to set up an ice cream company when they were at
university.
5.3.
Ben and Jerry had other business ideas before opening an ice cream shop.
5.4.
They opened their first ice cream shop in New York.
5.5.
Ben and Jerry wanted to have good relations with the local people.
5.6.
The text is about the most popular ice cream flavors in the USA.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
Poziom podstawowy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl