2009 (klucz), Szkoła, Liceum, Język angielski, Matury
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Egzamin maturalny
maj 2009
JĘZYK ANGIELSKI
POZIOM PODSTAWOWY
KLUCZ PUNKTOWANIA
ZADAŃ
ZADANIA ZAMKNIĘTE
Zadanie 1.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
1.1.
E
1.2.
A
Rozumienie
ze słuchu
1.3.
Zdający selekcjonuje informacje (II. 1 d)
C
1.4.
B
1.5.
F
Zadanie 2.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
2.1.
T
2.2.
Zdający stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje
(II. 1 c)
F
Rozumienie
ze słuchu
2.3.
T
2.4.
F
2.5.
Zdający określa kontekst sytuacyjny (II. 1 g)
F
Zadanie 3.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
3.1.
C
3.2.
Zdający selekcjonuje informacje (II. 1 d)
A
Rozumienie
ze słuchu
3.3.
B
3.4.
A
3.5.
Zdający określa główną myśl tekstu (II. 1 a)
C
Strona 2 z 6
Zadanie 4.
Obszar standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
4.1.
B
4.2.
C
4.3.
E
Rozumienie
tekstu czytanego
4.4.
Zdający selekcjonuje informacje (II. 2 d)
D
4.5.
A
4.6.
A
4.7.
C
4.8.
E
Zadanie 5.
Obszar standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
5.1.
T
5.2.
T
Rozumienie
tekstu czytanego
5.3.
Zdający stwierdza, czy tekst zawiera określone
informacje (II. 2 c)
T
5.4.
F
5.5.
F
5.6.
F
Zadanie 6.
Obszar standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
6.1.
D
6.2.
B
Rozumienie
tekstu czytanego
6.3.
Zdający selekcjonuje informacje (II. 2 d)
D
6.4.
C
6.5.
A
6.6.
Zdający określa intencję autora (II. 2 e)
C
Strona 3 z 6
ZADANIA OTWARTE
Zadanie 7.
Miałeś/łaś odwiedzić kolegę w Londynie w przyszłym tygodniu. Napisz wiadomość, w której
•
odwołasz swoją wizytę z powodów zdrowotnych
(Inf. 1)
•
napiszesz, co zalecił Ci lekarz
(Inf. 2)
•
zapytasz kolegę, jakie ma plany na wakacje
(Inf. 3)
•
zaproponujesz wspólny wyjazd w góry, kiedy wyzdrowiejesz.
(Inf. 4)
W zadaniu oceniana jest umiejętność przekazania informacji określonych wpoleceniu (4punkty)
oraz poprawność językowa (1 punkt).
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
Zdający uzyskuje,
udziela, przekazuje
lub odmawia
informacji,
wyjaśnień, pozwoleń
(IV. 2 b)
Przyznajemy 1 pkt za każdą informację zgodną z poleceniem.
TREŚĆ
Nie przyznajemy punktów za przekazanie informacji, jeżeli błędy
językowe zaburzają jej zrozumienie.
0
–
4
Wymagana jest informacja o odwołaniu wizyty w powiązaniu z uzasadnieniem zgodnym
z poleceniem (powód zdrowotny).
Inf. 1
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
I can’t visit you because I am sick.
I won’t be able to come to England next week because I am in hospital.
Wymagana jest informacja o konkretnych zaleceniach lekarza.
Inf. 2
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
I have to stay in bed.
The doctor advised me not to travel.
Akceptowane są różne formy pytania, także pytania pośrednie.
Inf. 3
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
What are you doing during holidays?
I wonder how you are going to spend your holiday.
Inf. 4
Wymagane jest wyrażenie propozycji wyjazdu z uwzględnieniem przynajmniej jednego
z następujących elementów:
- wyjazd w góry (nie uznajemy podania samej nazwy miejscowości)
- wyjazd po wyzdrowieniu.
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
Let’s to the mountains together when I get better.
How about going on holiday together when I am well?
Zdający poprawnie
stosuje środki
leksykalno-
gramatyczne,
adekwatnie do ich
funkcji
(III. 2 e)
1 pkt
–
błędy stanowiące do 25% liczby wszystkich wyrazów
0 pkt
–
błędy stanowiące powyżej 25% liczby wyrazów
POPRAWNOŚĆ
JĘZYKOWA
Niezależnie od liczby błędów zdający otrzymuje 0 punktów,
jeżeli
uzyskał mniej niż 3 punkty za treść
.
0
–
1
Strona 4 z 6
Zadanie 8.
Po skończeniu szkoły postanowiłeś/łaś przerwać naukę na rok. Nie rozmawiałeś/łaś o tym jeszcze
z rodzicami. Napisz list do kolegi z Anglii.
•
Poinformuj o swojej decyzji i podaj powód jej podjęcia.
(Inf. 1a, 1b)
•
Napisz, jak zamierzasz spędzić ten rok i co chcesz robić po jego zakończeniu.
(Inf. 2a, 2b)
•
Wspomnij o pozytywnej reakcji Twoich przyjaciół oraz swoich obawach związanych z reakcją
rodziców.
(Inf. 3a, 3b)
•
Zapytaj kolegę o jego opinię i poproś o radę, jak przekonać rodziców do tego pomysłu.
(Inf. 4a, 4b)
W zadaniu oceniana jest umiejętność przekazania informacji (4 punkty), forma (2 punkty), bogactwo językowe
(2 punkty) oraz poprawność językowa (2 punkty).
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
TREŚĆ
Zdający uzyskuje,
udziela, przekazuje
lub odmawia
informacji,
wyjaśnień, pozwoleń
(IV. 2 b)
Informacje w liście są dwuczęściowe. Za każdą informację
(„kropkę”) przyznajemy:
1 pkt – jeżeli zdający przekazał w tekście obydwie jej części
0,5 pkt – jeżeli zdający przekazał tylko jedną część
0 pkt – jeżeli brakuje obydwu części informacji.
0
–
4
Nie przyznajemy punktów za przekazanie informacji, jeżeli błędy
językowe zaburzają jej zrozumienie.
Wymaganie jest poinformowanie o przerwaniu nauki / rezygnacji ze studiowania.
Inf. 1a
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
I decided to take a year off after graduating.
I am going to take a gap year when I finish school.
Wymagamy podania powodu decyzji o przerwaniu nauki.
Inf. 1b
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
I need money for my studies.
I have decided to take a gap year to rest.
Akceptujemy podanie jednego lub więcej sposobów spędzenia roku wolnego od nauki.
Inf. 2 a
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
I will work in a restaurant.
I am going to England to babysit and do some sightseeing.
Wymagamy podania przynajmniej jednej czynności
.
Inf. 2 b
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
When I come back, I will start my studies.
I will go to work after I am back home.
Uznajemy podanie przymiotników / czasowników opisujących pozytywną reakcję
przyjaciół (przyjaciela).
Inf. 3 a
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
My friends support me.
Mark said it is a good idea.
Uznajemy różne formy wyrażenia obaw. Obawy muszą dotyczyć przewidywanej reakcji
rodziców (lub jednego z nich).
Inf. 3 b
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
I’m afraid my parents won’t like the idea.
I’m afraid to tell my mum about it.
Strona 5 z 6
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl charloteee.keep.pl
Egzamin maturalny
maj 2009
JĘZYK ANGIELSKI
POZIOM PODSTAWOWY
KLUCZ PUNKTOWANIA
ZADAŃ
ZADANIA ZAMKNIĘTE
Zadanie 1.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
1.1.
E
1.2.
A
Rozumienie
ze słuchu
1.3.
Zdający selekcjonuje informacje (II. 1 d)
C
1.4.
B
1.5.
F
Zadanie 2.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
2.1.
T
2.2.
Zdający stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje
(II. 1 c)
F
Rozumienie
ze słuchu
2.3.
T
2.4.
F
2.5.
Zdający określa kontekst sytuacyjny (II. 1 g)
F
Zadanie 3.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
3.1.
C
3.2.
Zdający selekcjonuje informacje (II. 1 d)
A
Rozumienie
ze słuchu
3.3.
B
3.4.
A
3.5.
Zdający określa główną myśl tekstu (II. 1 a)
C
Strona 2 z 6
Zadanie 4.
Obszar standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
4.1.
B
4.2.
C
4.3.
E
Rozumienie
tekstu czytanego
4.4.
Zdający selekcjonuje informacje (II. 2 d)
D
4.5.
A
4.6.
A
4.7.
C
4.8.
E
Zadanie 5.
Obszar standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
5.1.
T
5.2.
T
Rozumienie
tekstu czytanego
5.3.
Zdający stwierdza, czy tekst zawiera określone
informacje (II. 2 c)
T
5.4.
F
5.5.
F
5.6.
F
Zadanie 6.
Obszar standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
6.1.
D
6.2.
B
Rozumienie
tekstu czytanego
6.3.
Zdający selekcjonuje informacje (II. 2 d)
D
6.4.
C
6.5.
A
6.6.
Zdający określa intencję autora (II. 2 e)
C
Strona 3 z 6
ZADANIA OTWARTE
Zadanie 7.
Miałeś/łaś odwiedzić kolegę w Londynie w przyszłym tygodniu. Napisz wiadomość, w której
•
odwołasz swoją wizytę z powodów zdrowotnych
(Inf. 1)
•
napiszesz, co zalecił Ci lekarz
(Inf. 2)
•
zapytasz kolegę, jakie ma plany na wakacje
(Inf. 3)
•
zaproponujesz wspólny wyjazd w góry, kiedy wyzdrowiejesz.
(Inf. 4)
W zadaniu oceniana jest umiejętność przekazania informacji określonych wpoleceniu (4punkty)
oraz poprawność językowa (1 punkt).
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
Zdający uzyskuje,
udziela, przekazuje
lub odmawia
informacji,
wyjaśnień, pozwoleń
(IV. 2 b)
Przyznajemy 1 pkt za każdą informację zgodną z poleceniem.
TREŚĆ
Nie przyznajemy punktów za przekazanie informacji, jeżeli błędy
językowe zaburzają jej zrozumienie.
0
–
4
Wymagana jest informacja o odwołaniu wizyty w powiązaniu z uzasadnieniem zgodnym
z poleceniem (powód zdrowotny).
Inf. 1
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
I can’t visit you because I am sick.
I won’t be able to come to England next week because I am in hospital.
Wymagana jest informacja o konkretnych zaleceniach lekarza.
Inf. 2
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
I have to stay in bed.
The doctor advised me not to travel.
Akceptowane są różne formy pytania, także pytania pośrednie.
Inf. 3
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
What are you doing during holidays?
I wonder how you are going to spend your holiday.
Inf. 4
Wymagane jest wyrażenie propozycji wyjazdu z uwzględnieniem przynajmniej jednego
z następujących elementów:
- wyjazd w góry (nie uznajemy podania samej nazwy miejscowości)
- wyjazd po wyzdrowieniu.
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
Let’s to the mountains together when I get better.
How about going on holiday together when I am well?
Zdający poprawnie
stosuje środki
leksykalno-
gramatyczne,
adekwatnie do ich
funkcji
(III. 2 e)
1 pkt
–
błędy stanowiące do 25% liczby wszystkich wyrazów
0 pkt
–
błędy stanowiące powyżej 25% liczby wyrazów
POPRAWNOŚĆ
JĘZYKOWA
Niezależnie od liczby błędów zdający otrzymuje 0 punktów,
jeżeli
uzyskał mniej niż 3 punkty za treść
.
0
–
1
Strona 4 z 6
Zadanie 8.
Po skończeniu szkoły postanowiłeś/łaś przerwać naukę na rok. Nie rozmawiałeś/łaś o tym jeszcze
z rodzicami. Napisz list do kolegi z Anglii.
•
Poinformuj o swojej decyzji i podaj powód jej podjęcia.
(Inf. 1a, 1b)
•
Napisz, jak zamierzasz spędzić ten rok i co chcesz robić po jego zakończeniu.
(Inf. 2a, 2b)
•
Wspomnij o pozytywnej reakcji Twoich przyjaciół oraz swoich obawach związanych z reakcją
rodziców.
(Inf. 3a, 3b)
•
Zapytaj kolegę o jego opinię i poproś o radę, jak przekonać rodziców do tego pomysłu.
(Inf. 4a, 4b)
W zadaniu oceniana jest umiejętność przekazania informacji (4 punkty), forma (2 punkty), bogactwo językowe
(2 punkty) oraz poprawność językowa (2 punkty).
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
TREŚĆ
Zdający uzyskuje,
udziela, przekazuje
lub odmawia
informacji,
wyjaśnień, pozwoleń
(IV. 2 b)
Informacje w liście są dwuczęściowe. Za każdą informację
(„kropkę”) przyznajemy:
1 pkt – jeżeli zdający przekazał w tekście obydwie jej części
0,5 pkt – jeżeli zdający przekazał tylko jedną część
0 pkt – jeżeli brakuje obydwu części informacji.
0
–
4
Nie przyznajemy punktów za przekazanie informacji, jeżeli błędy
językowe zaburzają jej zrozumienie.
Wymaganie jest poinformowanie o przerwaniu nauki / rezygnacji ze studiowania.
Inf. 1a
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
I decided to take a year off after graduating.
I am going to take a gap year when I finish school.
Wymagamy podania powodu decyzji o przerwaniu nauki.
Inf. 1b
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
I need money for my studies.
I have decided to take a gap year to rest.
Akceptujemy podanie jednego lub więcej sposobów spędzenia roku wolnego od nauki.
Inf. 2 a
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
I will work in a restaurant.
I am going to England to babysit and do some sightseeing.
Wymagamy podania przynajmniej jednej czynności
.
Inf. 2 b
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
When I come back, I will start my studies.
I will go to work after I am back home.
Uznajemy podanie przymiotników / czasowników opisujących pozytywną reakcję
przyjaciół (przyjaciela).
Inf. 3 a
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
My friends support me.
Mark said it is a good idea.
Uznajemy różne formy wyrażenia obaw. Obawy muszą dotyczyć przewidywanej reakcji
rodziców (lub jednego z nich).
Inf. 3 b
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
I’m afraid my parents won’t like the idea.
I’m afraid to tell my mum about it.
Strona 5 z 6
[ Pobierz całość w formacie PDF ]