2002 wytyczne dla sedziow, Siatkówka, sędziowanie

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WYTYCZNE DLA S
Ę
DZIÓW
W OPARCIU O OFICJALNE PRZEPISY GRY W PIŁK
Ę
SIATKOW
Ą
(wydanie 2002)
WPROWADZENIE
Uaktualnione „Wytyczne” są zgodne z przepisami na lata 2001-2004 . Zawierają one nie tylko nową
strukturę ale takŜe biorą pod uwagę poprawki.
PRZEPIS 1 - POLE GRY
1. Powierzchnia pola gry powinna być "płaska, pozioma i jednolita" -symetryczna i prostokątna
(włącznie z polem zagrywki).
2. Wymiary linii i pola boiska, temperatura, oświetlenie muszą być zgodne z przepisami 1.1, 1.2, 1.3,
1.4, 1.5, 1.6. Mamy nowy przepis pkt.1.4.5 „Pole kar” .Proszę przeczytać tekst. W polu kar
znajdują się dwa krzesła dla zawodników ukaranych „wykluczeniem”.
3. Sędzia pierwszy powinien sprawdzić i zmierzyć czy wszystkie wymiary są właściwe. Powinien teŜ
wskazać nieprawidłowości i spowodować ich usunięcie. Podczas kontroli naleŜy sprawdzić
w szczególności:
a) czy linie są rzeczywiście szerokości 5 cm, ani więcej, ani mniej (zmierzyć),
b) długości linii i przekątnej kaŜdego pola boiska (12,73 m. / 41'9''),
c) kolor linii musi kontrastować z kolorem boiska i wolnej strefy (zalecany kolor biały i róŜne
kolory boiska i wolnej strefy),
d) w przypadku gdy znajdują się na boisku linie boisk dla innych dyscyplin sportowych,
graniczne linie boiska do piłki siatkowej muszą mieć inne kolory od linii wyznaczających
pozostałe boiska,
e) pole ataku przedłuŜone jest poza liniami bocznymi do końca wolnej strefy,
f) linia ataku przedłuŜona jest z obu stron poza liniami bocznymi linią przerywaną (patrz
przepis 1.3.4).
4. Linia środkowa zalicza się do obu stron boiska (przepis 1.3.3).
5. Pole zagrywki ograniczone jest z czterech stron.
a) pole zagrywki o szerokości 9 m znajduje się poza linią końcową (nie wchodzącą w skład
tego pola). Jest ono ograniczone po bokach przez dwie 15 cm linie, prostopadłe do linii
końcowej i odległe od niej o 20 cm . Linie te znajdują się na przedłuŜeniu linii bocznych.
b) dwie krótkie linie i ich umowne przedłuŜenie tworzą boczną granicę pola zagrywki,
c) głębokość pola zagrywki ograniczona jest szerokością wolnej strefy (przepis 1.4.2). Sędzia
nie moŜe zezwolić , aby zawodnik zagrywał na zewnątrz wolnej strefy.
d) w momencie wykonania zagrywki, zagrywający nie podlega ograniczeniom związanym
z ustawieniem (przepis 7.4),
e) przy zagrywce z wyskoku, zagrywający moŜe rozpocząć rozbieg na zewnątrz pola
zagrywki, ale odbić się musi w polu zagrywki,
f) jeŜeli zagrywający przechodzi na lewą stronę pola zagrywki w szczególności
w celu zagrywki z wyskoku, sędziowie liniowi muszą przesunąć się na bok,
6. Zawodnicy mają prawo grać piłką z poza ich wolnej strefy (z wyjątkiem zagrywki). Piłka moŜe być
odzyskiwana z jakiegokolwiek punktu na zewnątrz ich wolnej strefy. Gdy zawodnik gra w wolnej
strefie przeciwników naleŜy zastosować inny przepis - 11.1.2.
PRZEPIS 2 - SIATKA I SŁUPKI
1. Siatka (9.50 m - 10 m. długości, wychodząca 25-50 cm za taśmy boczne) i antenki nie mogą być
dotykane przez zawodników podczas akcji grania piłką lub jeśli kontakt ten przeszkadza w
grze(Przepis 12.4.4), ( taki przypadek uwaŜany jest za błąd). Linki naciągające siatkę poza 9.50 m
lub 10m. nie naleŜą do siatki. Odnosi się to takŜe do słupków i linek. Dlatego jeśli piłka dotknie
siatkę poza taśmami bocznymi (9m) naleŜy uznać, Ŝe dotknęła "ciało obce" i musi być odgwizdana
przez obu sędziów jako "piłka autowa".
WS DZPS
Wytyczne dla s
ę
dziów
Wrocław czerwiec 2002
Kom. Szkolenia i Kwalifikacji
2.
Długość siatki wynosi 9.50 m. lub 10m, a jej szerokość 1m. (± 3cm). Siatka powinna być
napręŜona i umieszczona pionowo nad osią linii środkowej. Z powodu elastyczności siatki, sędzia
pierwszy powinien sprawdzić czy jest ona prawidłowo napręŜona. Przy rzucie piłki w siatkę, musi
się ona prawidłowo odbić, a materiał z którego jest siatka wykonana nie moŜe być zbyt elastyczny
(np. z gumy).
Siatka nie moŜe być rozciągana na końcach twardymi przedmiotami (listwy, pręty o długości 1m.).
Wybrzuszona siatka nie moŜe być uŜywana.
Pionowa płaszczyzna siatki musi być prostopadła do linii środkowej.
3. Spotkanie nie moŜe być rozegrane jeśli siatka ma rozdarte oczka.
4. Pozioma biała płócienna taśma (tylko biała) o szerokości 7 cm, w górnej części siatki musi mieć
przynajmniej 9.5m. lub 10 m. długości i pokrywać siatkę na całej jej długości.
5. W dolnej części siatki musi być 5 cm szerokości pozioma taśma podobna do taśmy górnej.
6. Sędzia drugi musi zmierzyć wysokość siatki przed losowaniem prętem do mierzenia (jeśli to
moŜliwe - metalowym) przeznaczonym dla tego celu, który naleŜy do wymaganego pomocniczego
wyposaŜenia boiska. Na pręcie powinna być oznaczona wysokość 243 i 245 cm oraz 224 i 226cm.
Podczas pomiarów sędzia pierwszy asystuje sędziemu drugiemu nadzorując pomiar wysokości.
7. Na początku spotkania i setów, a takŜe podczas gry sędziowie liniowi muszą sprawdzać czy taśmy
boczne są dokładnie pionowe do linii bocznych i czy antenki są właściwie umocowane na
zewnętrznej krawędzi taśmy bocznej. Gdy są jakieś nieprawidłowości, powinny być natychmiast
usunięte.
8.
Przed spotkaniem (przed oficjalną rozgrzewką) i podczas gry, sędziowie muszą sprawdzić czy
słupki (wystające części, linki mocujące itp.) oraz stanowisko sędziego pierwszego nie stwarzają
niebezpieczeństwa dla grających.
9.
WyposaŜenie dodatkowe: ławki dla druŜyn, stolik sekretarza, stanowisko sędziego pierwszego,
pręt do pomiaru wysokości siatki, manometr do mierzenia ciśnienia piłek meczowych, pompka,
stanowisko dla 5-ciu piłek meczowych, tablica wyników, tabliczki z numerami (1-18) na zmiany, 6
wycieraczek do wycierania podłogi (1 m szerokie), 8 małych ściereczek dla szybkich moppersów,
wycierających, elektryczna aparatura sygnalizacyjna pomiędzy stolikiem sekretarza i ławkami
trenerów, dzwonek na stole sekretarza do sygnalizowania błędów rotacji. Dwa krzesła w polu kar
ograniczonym ( 1x1 m ) linią o szerokości 5 cm ( Przepis 21.3 .2 .1 ) .
10. Obowiązkowa jest tablica wyników, a takŜe ręczna tablica wyników na stoliku sekretarza.
PRZEPIS 3 - PIŁKA
1. Do przechowywania 5 piłek potrzebny jest metalowy stojak umieszczony blisko stolika sekretarza
(trzy piłki do gry i dwie rezerwowe).
2. Organizator musi dostarczyć manometr do mierzenia ciśnienia powietrza wewnątrz piłek i pompkę
na stolik sekretarza oraz rezerwową antenkę i siatkę pod stolik sekretarza.
3. Sędzia drugi powinien wziąć pod nadzór 5 piłek meczowych przed meczem i sprawdzić kaŜdą
z nich (kolor, obwód i ciśnienie). Piłki muszą mieć tę samą charakterystykę (kolor, obwód, wagę
i ciśnienie).
Obaj sędziowie wybierają trzy piłki meczowe i dwie rezerwowe. Sędzia drugi jest odpowiedzialny
za piłki meczowe i powinien pomóc w powrocie piłek do gospodarza obiektu po zakończonym
meczu.
4. Mogą być uŜywane tylko piłki ze znakiem firmowym i zatwierdzone przez FIVB. Sędzia musi to
sprawdzić i jeśli piłka nie jest opatrzona stemplem FIVB (patrz niŜej) nie moŜna rozpocząć meczu.
5. System trzech piłek podczas meczu:
Mecz powinno obsługiwać sześciu podających rozmieszczonych w wolnej strefie jak na rysunku
nr 10 w przepisach gry:
a) po jednym w kaŜdym rogu wolnej strefy, oznaczonych nr 1, 2, 4, 5,
b) jeden przed sekretarzem zawodów nr 3 i jeden za sędzią pierwszym nr 6
c) w momencie gdy piłka jest poza grą podający bliski zagrywającego (nr 2 lub 5) musi podać
piłkę zagrywającemu moŜliwie jak najszybciej, tak by zagrywający mógł zająć miejsce do
zagrywki bez opóźnienia.
Przed rozpoczęciem meczu, podający z pozycji 2 i 5, którzy są umieszczeni blisko strefy zagrywki
otrzymują piłki od sędziego drugiego.
Podczas meczu kiedy piłki są poza grą:
2
WS DZPS
Wytyczne dla s
ę
dziów
Wrocław czerwiec 2002
Kom. Szkolenia i Kwalifikacji
a) jeśli piłka jest poza boiskiem, powinna być złapana przez najbliŜszego podającego
i niezwłocznie potoczona do podającego, który podaje piłkę zawodnikowi zagrywającemu,
b) jeśli piłka znajduje się na boisku, zawodnik, który znajduje się blisko piłki musi natychmiast
potoczyć ją poza boisko przez najbliŜszą linię boczną boiska,
c) w momencie gdy piłka jest poza grą, podający bliski zagrywającego (nr 2 lub 5) musi podać
piłkę zagrywającemu moŜliwie jak najszybciej tak, Ŝeby mógł on zająć miejsce do zagrywki.
Piłka jest podawana między podającymi przez toczenie jej po podłoŜu (nie rzucana), w czasie gdy
piłka jest poza grą.
PRZEPIS 4 - ZESPOŁY
1. Sędziowie muszą sprawdzić przed meczem liczbę osób uprawnionych, które mogą siedzieć na
ławce lub być w polu rozgrzewki. Na oficjalnych zawodach FIVB jeśli zespół ma więcej niŜ 3
osoby obok zawodników, sędzia musi poprosić o pokazanie certyfikatu ze zdjęciem oficjalnie
akredytowanego "lekarza" przez FIVB dla czwartej osoby. Z wyjątkiem zawodników i lekarza, tylko
3 osoby, nie więcej (trener, asystent trenera i masaŜysta) mogą siedzieć na ławce.
Podczas zawodów rozgrywanych w Polsce trener , asystent trenera, masaŜysta i lekarz muszą
posiadać licencje wydane przez PZPS. Jeśli ich nie mają, nie mają prawa siedzieć na ławce, być
w polu rozgrzewki, ani brać udziału w rozgrzewce.
2. W turniejach międzynarodowych, 12 zawodników tego samego zespołu, musi mieć te same
numery na koszulkach w kaŜdym meczu.
3. Zazwyczaj, jeśli nie ma na zawodach sędziego głównego sędzia pierwszy pełni jego funkcję i musi
poprosić przed zawodami o dokumenty identyfikujące nazwiska zawodników znajdujące się
w protokole zawodów. Oba zespoły zobowiązane są dostarczyć oddzielne wykazy członków
całego zespołu z odpowiednimi dokumentami (licencje - jeśli są wymagane, karty zgłoszeń
ksiąŜeczki zdrowia itp.). W przypadku jakichkolwiek wątpliwości sędzia pierwszy powinien
umieścić adnotację o swojej decyzji w protokole zawodów lub w załączonym specjalnym raporcie.
4. Trener lub kapitan druŜyny (biorąc pod uwagę ich podpisy w protokole zawodów) są odpowiedzialni
za identyfikację nazwisk i numerów zawodników w protokole zawodów.
5. Tylko członkowie zespołu upowaŜnieni są do siedzenia na ławce podczas spotkania i do
uczestniczenia w rozgrzewce. śadne inne osoby nie mogą uczestniczyć w oficjalnej rozgrzewce
(patrz przepis 4.2.2). Wszyscy wchodzący na boisko muszą posiadać sportowe obuwie.
6. Przepis 4.2.4 : Podczas przerwy między setami, zawodnicy mogą rozgrzewać się piłkami (lecz nie
meczowymi) w wolnej strefie.
7. Sędzia pierwszy musi sprawdzić strój członków zespołu. Koszulki, spodenki i skarpetki powinny
być takie same, czyste i tego samego koloru w całym zespole. Jeśli nie są, muszą być zmienione
przed rozpoczęciem spotkania. Podczas światowych zawodów seniorskich FIVB, kaŜdy członek
zespołu musi posiadać taki sam kolor obuwia sportowego, ale kolory znaków firmowych mogą być
róŜne. Przepis 4.3.4: Kapitan zespołu powinien być naznaczony, pozwoli to jasno rozróŜniać go
podczas całej gry. Sędziowie powinni sprawdzać oznaczenie kapitana przed rozpoczęciem
spotkania. Przepis 4.3.3.2: Podczas światowych i oficjalnych zawodów FIVB numery zawodników
muszą być takŜe umieszczone na prawej nogawce spodenek. Wysokość numerów musi wynosić
od 4 do 6 cm a szerokość taśmy tworzącej numer powinna wynosić co najmniej 1 cm .
8. Jeśli oba zespoły występują w strojach tego samego koloru, zespół który jest umieszczony
w protokole na pierwszym miejscu musi zmienić stroje. Zaleca się, aby zespół gości informował
przed meczem gospodarza o kolorze stroju w jakim wystąpi.
9. Koszulki zawodników muszą być ponumerowane od 1 do 18.
10. Zawodnicy mogą nosić szkła kontaktowe na własne ryzyko.
11. Zakazane jest noszenie przedmiotów, które mogą powodować zranienie lub dawać sztuczną
przewagę zawodnikowi.
PRZEPIS 5 - OSOBY PROWADZ
Ą
CE ZESPÓŁ
1. Trener i inni członkowie zespołu siedząc na ławce lub stojąc w polu rozgrzewki mogą udzielać rad
oraz komunikować się z zawodnikami na boisku i wstawać z radości , jak równieŜ trener w zgodzie
z nowym przepisem 5.2.3.4. Trener moŜe udzielać rad stojąc lub chodząc w wolnej strefie
naprzeciw swojej ławki , aŜ do pola rozgrzewki, pod warunkiem, Ŝe nie przeszkadza to i nie
opóźnia gry.
2. Ponadto , Ŝaden z członków zespołu siedzących na ławce lub stojących w polu rozgrzewki nie
mają prawa protestować lub kwestionować decyzję sędziów . Takie zachowanie musi być karane
przez sędziego pierwszego.
3
WS DZPS
Wytyczne dla s
ę
dziów
Wrocław czerwiec 2002
Kom. Szkolenia i Kwalifikacji
3. Kapitan moŜe pytać sędziów o wyjaśnienie dotyczące zastosowania przepisów, sędzia pierwszy
musi udzielić odpowiedzi kapitanowi , nie tylko przez powtórzenie swojej sygnalizacji , ale musi
uŜywać sformułowań z oficjalnych przepisów gry. Kapitan ma prawo do zapytań o wyjaśnienie
zastosowania przepisów równieŜ w imieniu kolegów swojego zespołu, jak wymaga tego przepis
5.1.2 ( jednak , gdy zmieniony kapitan zespołu znajduje się na ławce lub stoi w polu rozgrzewki –
nie ma tego prawa).
4. Trener nie ma prawa zgłaszania próśb do członków komisji sędziowskiej, z wyjątkiem oficjalnych
przerw (przerwa na odpoczynek i zmianę zawodników). MoŜe jednak zasięgnąć informacji u
sekretarza (kiedy piłka jest poza grą) dotyczących ilości wykorzystanych przerw ewentualnie
zgodności wyniku z tablicą świetlną.
5. Sędzia drugi musi kontrolować podczas gry czy trener siedzi na ławce blisko stolika sekretarza
bądź stoi lub chodzi w wolnej strefie naprzeciw swojej ławki , aŜ do pola rozgrzewki bez
przeszkadzania i opóźniania gry.(patrz przepis 5.2.3.4).
6. Sędzia drugi musi podczas gry kontrolować zawodników rezerwowych czy siedzą na ławce lub
znajdują się w polu rozgrzewki. Zawodnicy w polu rozgrzewki podczas trwania setów nie mogą
uŜywać piłek.
7. Sędziowie muszą wiedzieć kto jest kapitanem na boisku.
8. Libero nie moŜe być kapitanem zespołu.
PRZEPIS 6 - ZDOBYCIE PUNKTU, WYGRANIE SETA I WYGRANIE SPOTKANIA
Kongres w Tokio zmienił system liczenia punktów. Nowy system liczenia punktów jest bardzo waŜny dla
całego meczu. Dlatego nowy przepis 6 musi być powaŜnie studiowany w szczególności punkt 6.2
wygranie seta i 6.3 wygranie meczu!
PRZEPIS 7 - STRUKTURA GRY
1. Przed spotkaniem sędzia pierwszy dokonuje losowania w celu określenia zespołu , który wykona
pierwszą zagrywkę oraz stron boiska, na których zespoły będą grały w pierwszym secie. Jeśli
rozgrywany jest set decydujący sędzia pierwszy ponownie dokonuje losowania. Losowanie
dokonywane jest w obecności dwóch kapitanów zespołów. Wygrywający losowanie wybiera: bądź
prawo do zagrywki lub teŜ odbioru zagrywki; lub stronę boiska. Przegrywający losowanie wybiera z
pozostałych moŜliwości.
2. We wszystkich spotkaniach "oficjalna rozgrzewka" musi być włączona do ceremoniału (patrz
ceremoniał gry w piłkę siatkową - dołączony do oficjalnych przepisów).
3. Kartka z ustawieniem początkowym musi być sprawdzona przez sędziego drugiego i sekretarza
przed wpisaniem ustawienia początkowego do protokołu. Muszą oni sprawdzić czy numery
zawodników na kartce zgadzają się z listą zawodników w protokole. JeŜeli nie, kartka
z ustawieniem początkowym musi być zwrócona trenerowi i sędzia drugi prosi o inną.
4. Po zakończeniu seta, sędzia drugi natychmiast prosi trenera o ustawienie początkowe
w następnym secie, w celu uniknięcia przedłuŜenia 3 minutowej przerwy przeznaczonej na zmianę
stron boiska. Jeśli trener przedłuŜa systematycznie przerwę przez opóźnianie dostarczania kartki z
ustawieniem początkowym, sędzia pierwszy musi ukarać zespół upomnieniem za opóźnianie.
Przestudiuj powaŜnie przepisy 7.4, 7.5, 7.6 i 7.7. Pamiętaj, Ŝe jeśli dwóch zawodników stało w
błędzie ustawienia , to po sygnalizacji błąd ustawienia musisz pokazać tych dwóch zawodników . Jeśli
kapitan zespołu pyta o więcej informacji na temat tego błędu , wyciągnij z kieszeni kartkę z
ustawieniem początkowym i pokaŜ mu numery zawodników , którzy popełnili błąd ustawienia.
PRZEPIS 8 - ZMIANA ZAWODNIKÓW
1. Gdy trener prosi o zmianę, musi uŜywać oficjalnej sygnalizacji ręcznej. Jeśli trener tylko wstaje
z ławki, prosząc ustnie o przerwę lub tylko naciska przycisk sygnalizatora, sędziowie nie mogą
znać charakteru prośby i odrzucają prośbę o przerwę regulaminową.
4
WS DZPS
Wytyczne dla s
ę
dziów
Wrocław czerwiec 2002
Kom. Szkolenia i Kwalifikacji
2.
Jeśli trener prosi o więcej niŜ jedną zmianę zawodników musi (po sygnale ręcznym o zmianę)
pokazać (palcami) liczbę zmian. W tym przypadku wszyscy zmieniający zawodnicy muszą być
blisko trenera gotowi do gry. Sędzia drugi zezwalając na zmianę (gwiŜdŜąc) musi takŜe pokazać
palcami liczbę zmian. Następnie sędzia drugi staje w rogu strefy zmian przy właściwej linii, twarzą
do sekretarza. Wielokrotne zmiany muszą być udzielane wyłącznie po kolei. Pierwsza, jedna para
zawodników, jeden zawodnik schodzi z boiska, a zmieniający wchodzi na boisko itd.
Pozwala to sekretarzowi zapisać zmianę i sprawdzić numery w protokole. Podczas zmian wymaga
się uŜywania tabliczek z numerami do zmian zawodników. Jednak jeśli w momencie prośby o kilka
zmian, jakikolwiek ze zmieniających nie jest gotowy do wejścia na boisko, zmiana ta powinna być
odrzucona (bez karania).
3. Gdy zawodnik jest kontuzjowany, sędzia pierwszy powinien zarządzić zmianę, która musi być
dokonana natychmiast. Jeśli jest to moŜliwe zawodnik powinien być zmieniony regulaminowo.
Jeśli nie - zespół korzysta ze zmiany narzuconej. Zmiana narzucona z powodu kontuzji, nie
podlega ograniczeniom wynikającym z przepisu 8.2. NaleŜy zwrócić uwagę musi nowy przepis 8.2
który stanowi , Ŝe zmieniony kontuzjowany zawodnik nie moŜe wrócić do gry w tym meczu. Zmiana
narzucona nie jest liczona w Ŝadnym przypadku do zmian regulaminowych (Przepis 8.2).
4. Zmiana jest nie regulaminowa jeśli przekracza ograniczenia przewidziane w przepisie 8.1.
Sędziowie powinni znać róŜnicę pomiędzy zmianą nie regulaminową (kiedy zespół dokonał
zmiany nie regulaminowej i gra jest wznowiona, a ani sekretarz, ani sędzia drugi nie zauwaŜyli tego
( przepis 8.1), a prośbą w celu dokonania zmiany nie regulaminowej o której, sekretarz czy sędzia
drugi (przepis 17.1.3) wie, Ŝe jest nie regulaminowa i która powinna być odrzucona i karana
"upomnieniem za opóźnianie" lub „ostrzeŜeniem za opóźnianie” jeŜeli zespół był juŜ upominany za
opóźnianie w meczu.
PRZEPIS 9 – SYTUACJE W GRZE
Przepis 9.1:
Sędzia pierwszy zezwala na wykonanie zagrywki. Piłka jest w grze od momentu uderzenia
piłki przez zagrywającego.
Przepis 9.4.1:
NaleŜy zdawać sobie sprawę z waŜności słowa "całkowicie" w zdaniu "część piłki dotykająca
podłoŜa jest "całkowicie" poza liniami ograniczającymi boisko".
PRZEPIS 10 - GRA PIŁK
Ą
1. Podkreśla się, Ŝe sędzia moŜe odgwizdywać tylko błędy, które zobaczył. Podczas oceny odbicia
piłki musi on patrzeć na część ciała zawodnika, która ma kontakt z piłką. Oceniając odbicie nie
powinien sugerować się pozycją zawodnika przed, ani po kontakcie z piłką.
Komisja sędziowska FIVB wymaga od sędziów dopuszczania odbić palcami sposobem górnym
oraz pozostałych odbić, które są zgodne z przepisami.
2. Jeśli zespół wykonał cztery odbicia piłki (cztery dotknięcia - poza blokiem), sędzia drugi powinien
wykonać oficjalny sygnał ręką, na wysokości swojej klatki piersiowej w kierunku sędziego
pierwsze, go ,nie moŜe jednak odgwizdywać tego błędu, jak napisano w przepisie 25.2.2: „Sędzia
drugi moŜe równieŜ sygnalizować, bez uŜycia gwizdka, błędy nie leŜące w jego kompetencji, ale
nie moŜe nalegać na sędziego pierwszego, aby te błędy uznał”.
3. Niestety wielu sędziów nie rozumie praktycznie przepisu 10.2.3.2.Nie rozumieją konkretnie w
jakich przypadkach moŜemy mówić o "pierwszym odbiciu piłki przez zespół”. W czterech
przypadkach zespół odbija piłkę w pierwszym odbiciu :
i. - odbiór zagrywki,
ii. - odbiór ataku (nie tylko zbicie, wszystkie ataki patrz przepis 10.1.1 (takŜe 14.1.1),
iii. - odbicie piłki od bloku przeciwnika,
iv. - odbicie piłki od własnego bloku.
4. Jeśli po jednoczesnym odbiciu piłki przez dwóch zawodników przeciwnych zespołów, piłka toczy
się po górnej części siatki i dotyka antenki, gra musi być powtórzona. Jest to "błąd obustronny".
5. Komisja sędziowska nalega, aby sędzia podczas słownego wyjaśniania błędu odbicia piłki, uŜywał
oficjalnej terminologii przepisu 10.3 lub innych przepisów.
6. NaleŜy zwrócić szczególną uwagę na fakt, Ŝe podczas ataku dozwolony jest tzw. "tipping", pod
warunkiem, Ŝe piłka nie jest złapana, ani rzucona. Tipping oznacza atak piłki całkowicie
ponad siatką, palcami jednej ręki. Sędzia pierwszy musi obserwować wykonanie ataku
jedną ręką (lekkie). Jeśli takiemu uderzeniu piłki towarzyszy ruch ręki, jest to błąd i musi być
ukarany.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl