2 5pk, rachunkowość podatkowa, rachunkowość podatkowa

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU SPOŁECZNEGO
2.5.
Inne wymogi dotyczące rozpoczęcia działalności gospodarczej
Założenie rachunku bankowego
Założenie rachunku bankowego jest niezbędne do rozliczania się z Urzędem Skarbowym i
Zakładem Ubezpieczeń Społecznych oraz w niektórych przypadkach do dokonywania
rozliczeń z kontrahentami.
Prawo działalności gospodarczej zobowiązuje przedsiębiorców do:

Przedsiębiorca jest zobowiązany do dokonywania lub przyjmowania płatności za
pośrednictwem rachunku bankowego, gdy stroną transakcji jest inny przedsiębiorca, a
jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności
przekracza równowartość 15.000 EURO przeliczonych na złote według średniego kursu
walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca
poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Zawiadomienia urzędu skarbowego, właściwego ze względu na podatek dochodowy,
o posiadaniu rachunku bankowego związanego z wykonywaną działalnością gospodarczą,
a w razie posiadania więcej niż jednego rachunku – do wskazania jednego z nich
jako rachunku podstawowego i zawiadomienia o tym banku, w którym rachunek
jest otwarty, oraz właściwego urzędu skarbowego; zawiadamiając urząd skarbowy,
należy podać nazwę i adres banku oraz numer rachunku bankowego albo
podstawowego rachunku bankowego.

Zawiadomienia właściwego urzędu skarbowego oraz banku, w którym otwarty jest
podstawowy rachunek bankowy związany z wykonywaną działalnością gospodarczą,
o posiadaniu rachunków bankowych w innych bankach, wskazując jednocześnie nazwy
i adresy tych banków oraz numery rachunków.

Zawiadomienia banków, w których otwarte są inne rachunki bankowe tego
przedsiębiorcy, o nazwie i adresie banku, w którym otwarty jest rachunek podstawowy
związany z wykonywaną działalnością gospodarczą.
W razie jakiejkolwiek zmiany stanu faktycznego w zakresie rachunków bankowych ( np.
zmiany numeru rachunku, rezygnacji z prowadzenia rachunku w danym banku, zmiany
siedziby banku itp.), przedsiębiorca jest obowiązany do zgłoszenia tych zmian w terminie do
14 dni od daty ich powstania.
Obowiązek posiadania rachunku bankowego osób prowadzących działalność
gospodarczą w sposób pośredni wynika również z przepisów podatkowych. Regulacje w tym
zakresie zawiera m. in. ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa ( Dz. U. nr
137, poz. 926 z późn. zm.; ost. zm.: Dz. U. z 2002 r. nr 169, poz. 1387), zgodnie z którą
zapłata podatków przez podatników prowadzących działalność gospodarczą i obowiązanych
do prowadzenia księgi rachunkowej lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów
następuje w formie polecenia przelewu.
Zawiadomienie Państwowej Inspekcji Pracy
i
Inspektora Sanitarnego
o miejscu i
zakresie prowadzonej działalności, liczbie zatrudnionych pracowników. Zawiadomienia
tego należy dokonać w ciągu 14 dni od zatrudnienia pracowników.
Niektóre rodzaje działalności gospodarczej wymagają uzyskania zgody na jej
prowadzenie z okręgowej stacji SANEPID. Przed decyzją o podjęciu działalności,
przedsiębiorca powinien uzyskać informacje dotyczące wymogów SANEPID-u. Ponadto
każda firma zatrudniająca więcej niż trzech pracowników zobowiązana jest spełniać wymogi
SANEPID-u w zakresie higienicznych warunków pracy.
Rachunkowość podatkowa (wykład)
24
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl