2 2pk, rachunkowość podatkowa, rachunkowość podatkowa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU SPOŁECZNEGO
2.2.
Zgłoszenie działalności gospodarczej
Aby rozpocząć działalność gospodarczą, niezależnie od tego jaka będzie ostateczna forma
prawna firmy i sposób jej rozliczania z podatków, trzeba dopełnić obowiązków
rejestracyjnych. Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do
rejestru przedsiębiorców. Zasadniczo rejestracja osób fizycznych wykonujących działalność
gospodarczą pozostaje w gestii gminy, natomiast w przypadku spółek konieczna jest
dokonanie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
Zasady dokonywania wpisu do KRS reguluje ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o
Krajowym Rejestrze Sądowym ( t. j. Dz. U. Z 2001 r. nr 17, poz. 209 z późn. Zm.). Rejestr
składa się z:
•
Rejestru przedsiębiorców,
•
Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz
publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
•
Rejestru dłużników niewypłacalnych.
Rejestr prowadzą w systemie informatycznym sądy rejonowe (sądy gospodarcze), obejmujące
swoją właściwością obszar województwa lub jego część. Gminy jako zadania zlecone,
wykonują czynności związane z prowadzeniem rejestru, polegające na zapewnieniu
zainteresowanym:
-
wglądu do Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),
-
urzędowych formularzy lub wniosków wymaganych ustawą o KRS, umożliwiających
rejestrację osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą i spółek jawnych,
-
dostępu do informacji o wysokości opłat, sposobie ich uiszczania oraz o właściwości
miejscowej sądów rejestrowych.
Wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego podlegają następujące podmioty:
•
spółki jawne,
•
spółki partnerskie,
•
spółki komandytowe
•
spółki komandytowo - akcyjne,
•
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
•
spółki akcyjne,
•
spółdzielnie,
•
przedsiębiorstwa państwowe,
•
jednostki badawczo -rozwojowe,
•
przedsiębiorcy określeni w przepisach o zasadach prowadzenia na terytorium Polski
działalności gospodarczej w zakresie drobnej wytwórczości przez przedsiębiorstwa
zagraniczne,
•
towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych,
•
inne osoby prawne, jeżeli wykonują działalność gospodarczą i podlegają obowiązkowi
wpisu do rejestru,
•
oddziały przedsiębiorców zagranicznych działających na terytorium Polski,
•
główne oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń.
Rachunkowość podatkowa (wykład)
19
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU SPOŁECZNEGO
Gminna ewidencja działalności gospodarczej przeznaczona jest dla osób fizycznych
podejmujących i prowadzących działalność gospodarczą. Rejestracji w gminnej ewidencji
działalności gospodarczej podlegają także będący osobami fizycznymi wspólnicy spółek
cywilnych. Ewidencja działalności gospodarczej jest prowadzona w sposób jawny, a
prowadzą ją gminy jako zadanie zlecone z zakresu administracji publicznej. Wpisu do tego
rejestru dokonuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta zwany „organem ewidencyjnym”.
Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej powinno zawierać:
•
oznaczenie przedsiębiorcy (imię i nazwisko oraz nazwa pod którą będzie wykonywana
działalność gospodarcza),
•
oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje
działalność poza miejscem zamieszkania – również wskazanie siedziby i adresu
zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca,
•
określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej ( powinien to być
zwięzły opis działalności, ale na tyle pojemny, aby ewentualne każde jej rozszerzenie
nie skutkowało koniecznością dokonywania zmian w ewidencji).
Osoby fizyczne, rejestrujące działalność po raz pierwszy, wraz z wnioskiem o rejestrację
będą mogły również składać wnioski o przyznanie numeru REGON i NIP.
Literatura do samodzielnego studiowania:
(1) J. Kotłowska-Rudnik,
Z wnioskiem do gminy,
Dodatek Gazety Prawnej Nr 176/2005 „Urząd i Obywatel”, (2) Ustawa o Krajowym
Rejestrze Sądowym.
Rachunkowość podatkowa (wykład)
20
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl charloteee.keep.pl
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU SPOŁECZNEGO
2.2.
Zgłoszenie działalności gospodarczej
Aby rozpocząć działalność gospodarczą, niezależnie od tego jaka będzie ostateczna forma
prawna firmy i sposób jej rozliczania z podatków, trzeba dopełnić obowiązków
rejestracyjnych. Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do
rejestru przedsiębiorców. Zasadniczo rejestracja osób fizycznych wykonujących działalność
gospodarczą pozostaje w gestii gminy, natomiast w przypadku spółek konieczna jest
dokonanie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
Zasady dokonywania wpisu do KRS reguluje ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o
Krajowym Rejestrze Sądowym ( t. j. Dz. U. Z 2001 r. nr 17, poz. 209 z późn. Zm.). Rejestr
składa się z:
•
Rejestru przedsiębiorców,
•
Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz
publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
•
Rejestru dłużników niewypłacalnych.
Rejestr prowadzą w systemie informatycznym sądy rejonowe (sądy gospodarcze), obejmujące
swoją właściwością obszar województwa lub jego część. Gminy jako zadania zlecone,
wykonują czynności związane z prowadzeniem rejestru, polegające na zapewnieniu
zainteresowanym:
-
wglądu do Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),
-
urzędowych formularzy lub wniosków wymaganych ustawą o KRS, umożliwiających
rejestrację osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą i spółek jawnych,
-
dostępu do informacji o wysokości opłat, sposobie ich uiszczania oraz o właściwości
miejscowej sądów rejestrowych.
Wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego podlegają następujące podmioty:
•
spółki jawne,
•
spółki partnerskie,
•
spółki komandytowe
•
spółki komandytowo - akcyjne,
•
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
•
spółki akcyjne,
•
spółdzielnie,
•
przedsiębiorstwa państwowe,
•
jednostki badawczo -rozwojowe,
•
przedsiębiorcy określeni w przepisach o zasadach prowadzenia na terytorium Polski
działalności gospodarczej w zakresie drobnej wytwórczości przez przedsiębiorstwa
zagraniczne,
•
towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych,
•
inne osoby prawne, jeżeli wykonują działalność gospodarczą i podlegają obowiązkowi
wpisu do rejestru,
•
oddziały przedsiębiorców zagranicznych działających na terytorium Polski,
•
główne oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń.
Rachunkowość podatkowa (wykład)
19
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU SPOŁECZNEGO
Gminna ewidencja działalności gospodarczej przeznaczona jest dla osób fizycznych
podejmujących i prowadzących działalność gospodarczą. Rejestracji w gminnej ewidencji
działalności gospodarczej podlegają także będący osobami fizycznymi wspólnicy spółek
cywilnych. Ewidencja działalności gospodarczej jest prowadzona w sposób jawny, a
prowadzą ją gminy jako zadanie zlecone z zakresu administracji publicznej. Wpisu do tego
rejestru dokonuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta zwany „organem ewidencyjnym”.
Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej powinno zawierać:
•
oznaczenie przedsiębiorcy (imię i nazwisko oraz nazwa pod którą będzie wykonywana
działalność gospodarcza),
•
oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje
działalność poza miejscem zamieszkania – również wskazanie siedziby i adresu
zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca,
•
określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej ( powinien to być
zwięzły opis działalności, ale na tyle pojemny, aby ewentualne każde jej rozszerzenie
nie skutkowało koniecznością dokonywania zmian w ewidencji).
Osoby fizyczne, rejestrujące działalność po raz pierwszy, wraz z wnioskiem o rejestrację
będą mogły również składać wnioski o przyznanie numeru REGON i NIP.
Literatura do samodzielnego studiowania:
(1) J. Kotłowska-Rudnik,
Z wnioskiem do gminy,
Dodatek Gazety Prawnej Nr 176/2005 „Urząd i Obywatel”, (2) Ustawa o Krajowym
Rejestrze Sądowym.
Rachunkowość podatkowa (wykład)
20
[ Pobierz całość w formacie PDF ]