2010, Szkoła, Liceum, Język angielski, Matury

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD
PESEL
dysleksja
EGZAMIN MATURALNY
Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
POZIOM PODSTAWOWY
MAJ 2010
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 11 stron
(zadania
Ewentualny
brak
zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Część pierwsza arkusza, sprawdzająca rozumienie
ze słuchu, będzie trwała około 20 minut i jest nagrana na
płycie CD.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
6. Na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL i przyklej
naklejkę z kodem.
7. Zaznaczając odpowiedzi w części karty przeznaczonej dla
zdającego, zamaluj pola do tego przeznaczone. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
8. Tylko odpowiedzi zaznaczone na karcie będą oceniane.
9. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Czas pracy:
120 minut
Liczba punktów
do uzyskania: 50
MJA-P1_1P-102
1 – 8).
2
Egzamin maturalny z języka angielskiego
ROZUMIENIE SŁUCHANEGO TEKSTU
Zadanie 1.
(5 pkt)
Usłyszysz dwukrotnie komunikat dotyczący konkursu. Zdecyduj, które zdania
są zgodne z treścią komunikatu (T), a które nie (F). Zaznacz znakiem X odpowiednią
rubrykę w tabeli. Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
T
F
1.1.
The competition lasts more than a month.
1.2.
The competition is open to both amateurs and professionals.
1.3.
It is necessary to use the Internet to enter the competition.
1.4.
People must send at least one photograph in every category.
1.5.
The winner will receive $1,000 in cash.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
Zadanie 2.
(5 pkt)
Usłyszysz dwukrotnie wypowiedzi pięciu osób na temat pracy domowej zadawanej
w szkole. Do każdej osoby (2.1. – 2.5.) dopasuj zdanie podsumowujące jej wypowiedź
(A – F). Wpisz odpowiednie litery do tabeli. Jedno zdanie podane zostało dodatkowo
i nie pasuje do żadnej wypowiedzi. Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
A.
Homework should be done by kids, not by their parents.
2.1.
B.
Homework prepares you for further education.
2.2.
C.
Good teaching is more important than homework.
2.3.
D.
Homework should be more attractive.
2.4.
E.
Too much homework may be bad for pupils’ health.
2.5.
F.
Homework should keep pupils busy.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
Poziom podstawowy
Egzamin maturalny z języka angielskiego
Poziom podstawowy
3
Zadanie 3.
(5 pkt)
Usłyszysz dwukrotnie wywiad z pisarzem. Z podanych możliwości odpowiedzi wybierz
właściwą, zgodną z treścią tekstu. Zakreśl literę A, B lub C. Za każde poprawne
rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
3.1. Paul Cornell started working as a writer because he
A.
enjoyed writing very much.
B.
had to earn his own money.
C.
didn’t want to study any more.
3.2. The advice Cornell gives to future writers is to
A.
change their job if they are not good at it.
B.
ask mum for her honest opinion.
C.
listen to the critical opinions of others.
3.3. Cornell’s day
A.
depends on how much he writes by lunchtime.
B.
is always the same and starts early in the morning.
C.
seems short because he loves going to the cinema.
3.4. According to Cornell,
A.
young writers usually write lots of rubbish.
B.
anyone can think of a good story for a novel.
C.
many famous writers suffer from writer’s block.
3.5. Paul Cornell is
A.
sorry he didn’t finish his university course.
B.
sometimes disappointed with being a writer.
C.
satisfied with the profession he has chosen.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
4
Egzamin maturalny z języka angielskiego
ROZUMIENIE PISANEGO TEKSTU
Zadanie 4.
(8 pkt)
Przeczytaj oferty pracy. Do każdego z podanych zdań (4.1.

4.8.) przyporządkuj
właściwą ofertę (A

E). Wpisz odpowiednią literę w każdą rubrykę tabeli. Każda z liter
może być użyta więcej niż jeden raz. Za każde poprawne rozwiązanie
otrzymasz
1 punkt.
A.
We would like to recruit a receptionist. You need to have a very outgoing personality
and should be able to work under pressure. You must have computer skills and be able
to manage face to face contacts with our clients. Working hours – 9 a.m. to 5 p.m.
on weekdays.
B.
We need trained security officers. One week you will work from 8 a.m. till 4 p.m.,
the next week - evening hours, but you will not have to work at weekends. You need
excellent references from your last employer. 5-year previous employment in this
profession is a must.
C.
This is a new position for a part-time pharmacist who will manage the distribution
of medicines. Initially, the candidate is expected to work between three and six hours
per week, which may increase with time.
D.
We are very excited to announce the position of Restaurant and Bar Manager here
at Bedford Hotel. We expect you to be a natural leader and have good communication
skills which will help you to train your team.
E.
We are currently recruiting for the position of Product Manager. We need a person
who will be creative and enthusiastic about the products that we sell. We are looking
for a person with vision, who enjoys learning about new products and technologies
and can work long hours including Saturdays and Sundays.
adapted from www.wantalocal.co.uk
4.1.
You will be educating a group of people.
4.2.
You will have to gain some knowledge.
4.3.
You must be good at talking to customers.
4.4.
You will have to work weekly shifts.
4.5.
You may have to work at weekends.
4.6.
It is possible that you will work more hours in the future.
4.7.
You should know how to work in stressful situations.
4.8.
Experience is absolutely essential.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
Poziom podstawowy
Egzamin maturalny z języka angielskiego
5
Zadanie 5.
(6 pkt)
Przeczytaj tekst. Na podstawie informacji w nim zawartych zdecyduj, które zdania
są zgodne z treścią tekstu (T), a które nie (F). Zaznacz znakiem X odpowiednią rubrykę
w tabeli. Za każde poprawne rozwiązanie
otrzymasz 1 punkt.
Schatz came into the room while we were still in bed and I saw that he looked ill. His face
was white and he walked slowly. “Dad, I’ve got a headache,” he said.
“You go to bed. I’ll see you when I’m dressed.”
But when I came downstairs he was dressed, sitting by the fire and feeling cold. When I put
my hand on his forehead I knew he had a fever. When the doctor came, he took the boy’s
temperature. “What is it?” I asked him. “One hundred and two,” the doctor said. Downstairs
he left three different medicines with instructions for giving them. He said there was nothing
to worry about and there was no danger.
Back in the room I asked the boy “Do you want me to read to you?”
“All right, if you want to,” said the boy. His face was very white and there were dark patches
under his eyes. He lay still in bed and seemed not to pay attention to what was going on.
“How do you feel, Schatz?” I asked him. “Just the same, so far,” he said.
After giving him the medicine at eleven o’clock, I went out for a while. It was a bright,
cold day, so I took the dog for a walk up the road. When I returned home, they said the boy
refused to let anyone come into the room.
“You can’t come in,” he said. “You mustn’t get what I have.”
He was sitting in exactly the same position as before. I took his temperature. “What is it?”
he asked. “Your temperature seems all right,” I said. “There’s nothing to worry about.”
I sat down, opened the book and started to read. I could see he was not following,
so I stopped. “About what time do you think they are going to take me to hospital?” he asked
with tears in his eyes.
“You aren’t going to hospital. What’s the matter with you?”
“Oh yes, I am. I heard the doctor say a hundred and two,” he cried.
“People don’t go to hospital with a fever of one hundred and two,” I explained calmly.
“You poor Schatz. That’s a different thermometer, a different scale. It’s like miles
and kilometers. Do you remember when we were driving and I explained to you how many
kilometers we were doing when you saw seventy miles on the speedometer?”
“Oh sure, I remember now,” he said and the look in his eyes relaxed slowly.
adapted from A Day’s Wait by Ernest Hemingway
T
F
5.1.
Schatz’s father told him to get dressed.
5.2.
The doctor left a prescription for three medicines.
5.3.
The boy asked his father to read to him.
5.4.
The boy was afraid to have visitors in his room.
5.5.
Schatz was listening carefully when his father was reading to him.
5.6.
The story is about a misunderstanding.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
Poziom podstawowy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl