2006ppklucz, J. POLSKI, POPRAWA WYPARCOWANIA - ROMANTYZM
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
1
OCENIANIE ARKUSZA
POZIOM PODSTAWOWY
Zadanie sprawdzające rozumienie czytanego tekstu
Urodzeni pechowcy.
Model zawiera przewidywane odpowiedzi. Odpowiedzi ucznia mogą przybierać różną formę
językową, ale ich sens musi być synonimiczny wobec modelu. Oceniając pracę ucznia, należy
stosować punktację z modelu.
Uwaga:
Za pełną odpowiedź przyznaje się maksymalną liczbę punktów, za niepełną –
wskazaną w rubryce „punkty cząstkowe”. Nie należy przyznawać połówek punktów. Za brak
odpowiedzi lub odpowiedź błędną nie przyznaje się punktów.
Nr
zad
Odpowiedzi
Maks.
liczba
punktów
Punkty
cząstkowe
Nasze nieszczęścia wynikają z ukształtowania naszego
umysłu.
1.
1
0
Zapisany w umyśle „przepis” na własne życie.
(Wpisany w umysł program określający, kim jesteśmy,
do czego dążymy, w jaki sposób zrealizujemy życiowe
cele).
2.
1
0
3.
Nie dorastaj. Bądź doskonały. Pracuj ciężko.
1
0
np.:
Nie możemy zatem go zmienić i reagować, jeśli jest
negatywny.
Nie wiemy, że sami jesteśmy odpowiedzialni za swoje
niepowodzenia.
4.
1
0
5.
podobieństwa:
– każda rodzina realizuje swój scenariusz
– życie poszczególnych członków rodziny zostaje
rozpisane na role
– jak w teatrze, istnieją role postaci pozytywnych
i negatywnych
– wszystkie role muszą być obsadzone i solidarnie
odgrywane
różnice:
– odgrywający rolę są nieświadomi istnienia scenariusza
– brakreżysera
– miejsceakcji
– rola narzucona przez rodzinę jest ostateczna
– niebierzesię pod uwagę predyspozycji członka rodziny
do odegrania danej roli
2
(1pkt za
podobieństwa,
1pkt za
różnice)
1
(
za co
najmniej
cztery
poprawne
wskazania
)
– pozytywny:
np.: rodzina trwa; zachowuje odrębność; jest spójna,
– negatywny:
np.: nieszczęśliwy jest ten członek rodziny, któremu
wyznaczono negatywną rolę;
niemożność buntu i odrzucenia przypisanej roli.
6.
2
1
Poziom podstawowy
2
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
– Według Berne’a i Lainga wszyscy odgrywamy jakieś
role, według Alice Miller - nie wszyscy (głównie ci,
których spotkały traumatyczne zdarzenia
w dzieciństwie).
2
(nie dzielimy
punktów; punkty
przyznajemy za
pełną odpowiedź)
7.
lub
– Berne i Laing twierdzą, że odgrywane przez nas role
nie muszą być destrukcyjne, natomiast Alice Miller
uważa, że odgrywanie ról zawsze ma niekorzystny
charakter.
0
np.:
– Zdania te są zaczerpniętymi z życia dowodami
wzmacniającymi siłę argumentacji.
– Zdania te ukazują, w jaki sposób w języku przejawiają
się niewłaściwe zachowania dorosłych wobec dzieci.
– Zdania te ożywiają wypowiedź, wprowadzając
do tekstu popularnonaukowego – elementy mowy
potocznej.
– Dzięki zdaniom w nawiasach tekst staje się bardziej
zrozumiały.
– Zdania te są wtrąceniami, ukazującymi, w jaki sposób
dorośli tłumaczą swoje niewłaściwe postawy wobec
dzieci.
8.
2
1
np.:
– Po krzywdzie doznanej w dzieciństwie pozostaje trwały
ślad pamięciowy, który sprawia, że jest ona odtwarzana
przez całe życie.
– Ktoś skrzywdzony w dzieciństwie, aby zrozumieć
swoją sytuację, musi przez całe życie odgrywać rolę
ofiary lub oprawcy, co zamienia jego egzystencję
w ciąg kłopotów i nieszczęść.
9.
2
(
nie dzielimy
punktów
)
0
np.:
– Wikłanie się w niekorzystne sytuacje życiowe.
– Konflikty z ludźmi.
– Osamotnienie.
– Poczuciebezsensużycia.
– Niewspółmiernie duży wysiłek w stosunku
do osiągniętych rezultatów.
10.
2
1
(za
wymienienie
dwóch
konsekwencji
)
– Przekonanie,że źródłem autodestrukcyjnych zachowań
człowieka może być powtarzanie tych samych,
niekorzystnych dla osoby zachowań wynikających
z posiadania negatywnego scenariusza.
– Przekonanie,że okresem ważnym dla tworzenia się
tego scenariusza jest dzieciństwo.
– Przekonanie,że istotny wpływ na treść tego
scenariusza ma najbliższa rodzina (rodzice).
– Przekonanie,że ludzie nie zdają sobie z tego sprawy,
w jak dużym stopniu ich zachowaniami rządzi ukryty
scenariusz.
– Zaprezentowanekoncepcjełączy wspólny cel – próba
wyjaśnienia niepowodzeń i problemów życiowych.
11.
3
1,2
12.
D. popularnonaukowego
1
0
ŁĄCZNIE
20
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
3
Temat 1.
Na podstawie analizy podanego fragmentu i znajomości całego utworu
scharakteryzuj Wertera. Zwróć uwagę na rolę miłości i literatury w życiu
bohatera oraz jego stosunek do natury.
I. ROZWINIĘCIE TEMATU (można uzyskać maksymalnie 25 punktów)
Analiza fragmentu
1. Cechy osobowe bohatera, np.:
0 – 6
a. młody człowiek,
b. żyje marzeniami (miłością),
c. wykształcony i oczytany,
d. refleksyjny,
e. szukający sensu życia,
f. pragnący życiowej harmonii,
g. rozczarowany życiem,
h. skłonny do egzaltacji,
i. wypowiadający się w sposób emocjonalny.
2. Rola miłości, np.:
0 – 3
a. idealizuje świat,
b. zapewnia szczęście,
c. powoduje całkowite zatracenie się w emocjach, uczuciu,
d. leczy z trosk,
e. prowadzi do duchowego wyobcowania.
3. Rola literatury w kształtowaniu postawy życiowej, np.:
0 – 2
a. pobudza wyobraźnię,
b. dobór literatury odzwierciedleniem nastroju,
c. zmiana lektury świadectwem przemiany ideowej bohatera,
d. dzieła Homera odwołujące się do mitycznej przeszłości / symbol klasycyzmu,
e. Pieśni Osjana – pełne grozy, legendowy charakter / symbol nowych tendencji.
4. Stosunek do natury, np.:
0 – 4
a. wrażliwość na piękno przyrody,
b. akceptacja prostoty, rodzimości,
c. przeciwstawienie natury i cywilizacji [pojmowanie natury jako opozycji
do cywilizacji (źródła zła, konwenansów)],
d. postrzeganie przyrody jako dopełnienia literatury,
e. przyroda jako tło dla rozmyślań [przeżywanie na łonie natury swoich
wewnętrznych zmagań],
f. przyroda jako inspiracja do rozważań filozoficznych,
g. przyroda jako przestrzeń wolności.
5. Odwołanie do całości utworu, np.:
0 – 6
a. nadwrażliwość emocjonalna powodem życiowych niepowodzeń,
b. upokorzenie towarzyskie źródłem ogromnych cierpień duchowych,
c. ucieczka jako metoda rozwiązywania problemów / słabość psychiczna,
d. nieumiejętność zdystansowania się do rzeczywistości,
e. odczucie „bólu istnienia”,
f. decyzja o samobójstwie,
g. uwikłanie się w kolejne romanse (wspominany na początku, a potem z Lottą),
h. niezważanie na konwenanse,
i. przyjacielski stosunek do innych ludzi (poszukiwanie pokrewnej duszy,
zrozumienia, akceptacji),
j. czułość wobec dzieci,
Poziom podstawowy
4
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
k. teatralizacja życia,
l. malowanie - obraz wrażliwości duszy,
m. dzielenie się swoimi przemyśleniami za pomocą listów, próby literackie,
6. Podsumowanie, np.: 0 – 4
-
pełne podsumowanie
(Werter postrzega świat przez pryzmat uczuć, co pobudza
wrażliwość, wzbogaca wnętrze człowieka, jednocześnie ułatwia i utrudnia kontakty
z innymi ludźmi, powoduje odczucie bólu istnienia, jest przyczyną dramatycznych
życiowych decyzji), 4
-
częściowe podsumowanie
(Werter postrzega świat przez pryzmat uczuć, co jest
przyczyną jego dramatycznych decyzji życiowych, nieszczęść, bólu),
(2)
-
próba podsumowania
(Werter jest nieszczęśliwy).
(1)
Temat 2.
Romantyk i pozytywista (Juliusz Słowacki i Bolesław Prus) w
kontekście
ideałów swojej epoki
oceniają cywilizację zachodnioeuropejską. Porównaj
obraz Zachodu zawarty w poniższym fragmencie
Lalki
z tym, który znasz
z
Kordiana
. Zwróć uwagę na znaczenie podróży po Europie w życiu
bohaterów.
I. ROZWINIĘCIE TEMATU (maksymalnie 25 punktów)
Punktacja
Lalka
1.
Pozytywne aspekty obrazu cywilizacji zachodnioeuropejskiej, np.:
0-5
a. logika mimo pozornego chaosu,
b. praca jako siła twórcza,
c. zaspokojenie wszelkich potrzeb duchowych i fizycznych jako cel rozwoju
cywilizacji,
d. dążenie do szczęścia jako treść życia,
e. pożyteczność, piękno, trwałość jako cechy wytworów cywilizacji,
f. bogactwo i różnorodność dóbr i możliwości,
g. cywilizacja jako wciąż rosnący dorobek wielu pokoleń,
h. porównanie Warszawy i Paryża,
i. postęp techniczny.
2.
Negatywne aspekty obrazu cywilizacji zachodnioeuropejskiej, np.:
0-1
a. wolna wola człowieka jako złudzenie,
b. prawo doboru naturalnego, zgodnie z którym słabi giną.
3.
Znaczenie podróży do Paryża w życiu Wokulskiego, np.: 0-2
a. niezwykle intensywne nowe doświadczenia (lot balonem, wizyta u magnetyzera
itp.),
b. poznanie Geista i jego idei,
c. zmiana w spojrzeniu na świat i siebie samego.
4.
Związek obrazu cywilizacji Zachodu z ideami epoki, np.:
0-3
a. organicyzmem,
b. racjonalizmem,
c. utylitaryzmem,
d. scjentyzmem,
e. darwinizmem.
5.
Funkcjonalne wykorzystanie treści
Lalki
.
0-1
Poziom podstawowy
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
5
Kordian
6.
Funkcjonalne wykorzystanie wiedzy o bohaterze.
0-1
7.
Obraz cywilizacji zachodnioeuropejskiej, np.:
0-4
a. angielska demokracja jako pozór (scena z Dozorcą),
b. wszechwładza pieniądza (np. scena z Dozorcą, postać Wioletty),
c. wielka sztuka jako rodzaj oszustwa (uwagi o Szekspirze),
d. miłość jako towar (Wioletta),
e. upadek najwyższego autorytetu: rachuba polityczna zamiast moralności (scena
z Papieżem),
f. przeciwstawienie światu cywilizacji świata natury (scena na Mont Blanc).
8.
Znaczenie podróży po Europie w życiu Kordiana, np.:
0-2
a. podróż w poszukiwaniu wartości,
b. przeżycie kryzysu wartości, głębokiego rozczarowania,
c. znalezienie własnej idei (przemiana duchowa).
9.
Konfrontacja obrazu cywilizacji Zachodu z ideami epoki, np.:
0-2
a. idealizmem,
b. indywidualizmem,
c. idealizacją natury,
d. idealizacją miłości,
e. potępieniem despotyzmu,
f. patriotyzmem.
10. Podsumowanie
0-4
–
pełne podsumowanie
(np. powinno dotyczyć różnic w ocenie cywilizacji Zachodu
i ich związku z ideami pozytywizmu i romantyzmu),
(4)
–
niepełne podsumowanie
(np. powinno dotyczyć różnic w ocenie cywilizacji
Zachodu przez obu autorów),
(2)
–
próba podsumowania
(np. lakoniczne stwierdzenie różnicy w ocenie cywilizacji
Zachodu przez obu autorów).
(1)
II. KOMPOZYCJA (maksymalnie 5 punktów)
Kompozycję wypracowania ocenia się wtedy, gdy przyznane zostały punkty za rozwinięcie tematu.
– podporządkowana zamysłowi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewnętrznie,
przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie graficznym,
5
– uporządkowana wobec przyjętego kryterium, spójna; graficzne wyodrębnienie
głównych części,
3
– wskazująca na podjęcie próby porządkowania myśli, na ogół spójna.
1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
III. STYL (maksymalnie 5 punktów)
– jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi;
urozmaicona leksyka,
5
– zgodny z zastosowana formą wypowiedzi, na ogół jasny; wystarczająca leksyka,
3
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
IV. JĘZYK (maksymalnie 12 punktów)
– język w całej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona składnia,
poprawne: słownictwo, frazeologia, fleksja,
12
– język w całej pracy komunikatywny, poprawne: składnia, słownictwo, frazeologia
i fleksja,
9
– na ogół komunikatywny, dopuszczalne schematy językowe.
1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl charloteee.keep.pl
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
1
OCENIANIE ARKUSZA
POZIOM PODSTAWOWY
Zadanie sprawdzające rozumienie czytanego tekstu
Urodzeni pechowcy.
Model zawiera przewidywane odpowiedzi. Odpowiedzi ucznia mogą przybierać różną formę
językową, ale ich sens musi być synonimiczny wobec modelu. Oceniając pracę ucznia, należy
stosować punktację z modelu.
Uwaga:
Za pełną odpowiedź przyznaje się maksymalną liczbę punktów, za niepełną –
wskazaną w rubryce „punkty cząstkowe”. Nie należy przyznawać połówek punktów. Za brak
odpowiedzi lub odpowiedź błędną nie przyznaje się punktów.
Nr
zad
Odpowiedzi
Maks.
liczba
punktów
Punkty
cząstkowe
Nasze nieszczęścia wynikają z ukształtowania naszego
umysłu.
1.
1
0
Zapisany w umyśle „przepis” na własne życie.
(Wpisany w umysł program określający, kim jesteśmy,
do czego dążymy, w jaki sposób zrealizujemy życiowe
cele).
2.
1
0
3.
Nie dorastaj. Bądź doskonały. Pracuj ciężko.
1
0
np.:
Nie możemy zatem go zmienić i reagować, jeśli jest
negatywny.
Nie wiemy, że sami jesteśmy odpowiedzialni za swoje
niepowodzenia.
4.
1
0
5.
podobieństwa:
– każda rodzina realizuje swój scenariusz
– życie poszczególnych członków rodziny zostaje
rozpisane na role
– jak w teatrze, istnieją role postaci pozytywnych
i negatywnych
– wszystkie role muszą być obsadzone i solidarnie
odgrywane
różnice:
– odgrywający rolę są nieświadomi istnienia scenariusza
– brakreżysera
– miejsceakcji
– rola narzucona przez rodzinę jest ostateczna
– niebierzesię pod uwagę predyspozycji członka rodziny
do odegrania danej roli
2
(1pkt za
podobieństwa,
1pkt za
różnice)
1
(
za co
najmniej
cztery
poprawne
wskazania
)
– pozytywny:
np.: rodzina trwa; zachowuje odrębność; jest spójna,
– negatywny:
np.: nieszczęśliwy jest ten członek rodziny, któremu
wyznaczono negatywną rolę;
niemożność buntu i odrzucenia przypisanej roli.
6.
2
1
Poziom podstawowy
2
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
– Według Berne’a i Lainga wszyscy odgrywamy jakieś
role, według Alice Miller - nie wszyscy (głównie ci,
których spotkały traumatyczne zdarzenia
w dzieciństwie).
2
(nie dzielimy
punktów; punkty
przyznajemy za
pełną odpowiedź)
7.
lub
– Berne i Laing twierdzą, że odgrywane przez nas role
nie muszą być destrukcyjne, natomiast Alice Miller
uważa, że odgrywanie ról zawsze ma niekorzystny
charakter.
0
np.:
– Zdania te są zaczerpniętymi z życia dowodami
wzmacniającymi siłę argumentacji.
– Zdania te ukazują, w jaki sposób w języku przejawiają
się niewłaściwe zachowania dorosłych wobec dzieci.
– Zdania te ożywiają wypowiedź, wprowadzając
do tekstu popularnonaukowego – elementy mowy
potocznej.
– Dzięki zdaniom w nawiasach tekst staje się bardziej
zrozumiały.
– Zdania te są wtrąceniami, ukazującymi, w jaki sposób
dorośli tłumaczą swoje niewłaściwe postawy wobec
dzieci.
8.
2
1
np.:
– Po krzywdzie doznanej w dzieciństwie pozostaje trwały
ślad pamięciowy, który sprawia, że jest ona odtwarzana
przez całe życie.
– Ktoś skrzywdzony w dzieciństwie, aby zrozumieć
swoją sytuację, musi przez całe życie odgrywać rolę
ofiary lub oprawcy, co zamienia jego egzystencję
w ciąg kłopotów i nieszczęść.
9.
2
(
nie dzielimy
punktów
)
0
np.:
– Wikłanie się w niekorzystne sytuacje życiowe.
– Konflikty z ludźmi.
– Osamotnienie.
– Poczuciebezsensużycia.
– Niewspółmiernie duży wysiłek w stosunku
do osiągniętych rezultatów.
10.
2
1
(za
wymienienie
dwóch
konsekwencji
)
– Przekonanie,że źródłem autodestrukcyjnych zachowań
człowieka może być powtarzanie tych samych,
niekorzystnych dla osoby zachowań wynikających
z posiadania negatywnego scenariusza.
– Przekonanie,że okresem ważnym dla tworzenia się
tego scenariusza jest dzieciństwo.
– Przekonanie,że istotny wpływ na treść tego
scenariusza ma najbliższa rodzina (rodzice).
– Przekonanie,że ludzie nie zdają sobie z tego sprawy,
w jak dużym stopniu ich zachowaniami rządzi ukryty
scenariusz.
– Zaprezentowanekoncepcjełączy wspólny cel – próba
wyjaśnienia niepowodzeń i problemów życiowych.
11.
3
1,2
12.
D. popularnonaukowego
1
0
ŁĄCZNIE
20
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
3
Temat 1.
Na podstawie analizy podanego fragmentu i znajomości całego utworu
scharakteryzuj Wertera. Zwróć uwagę na rolę miłości i literatury w życiu
bohatera oraz jego stosunek do natury.
I. ROZWINIĘCIE TEMATU (można uzyskać maksymalnie 25 punktów)
Analiza fragmentu
1. Cechy osobowe bohatera, np.:
0 – 6
a. młody człowiek,
b. żyje marzeniami (miłością),
c. wykształcony i oczytany,
d. refleksyjny,
e. szukający sensu życia,
f. pragnący życiowej harmonii,
g. rozczarowany życiem,
h. skłonny do egzaltacji,
i. wypowiadający się w sposób emocjonalny.
2. Rola miłości, np.:
0 – 3
a. idealizuje świat,
b. zapewnia szczęście,
c. powoduje całkowite zatracenie się w emocjach, uczuciu,
d. leczy z trosk,
e. prowadzi do duchowego wyobcowania.
3. Rola literatury w kształtowaniu postawy życiowej, np.:
0 – 2
a. pobudza wyobraźnię,
b. dobór literatury odzwierciedleniem nastroju,
c. zmiana lektury świadectwem przemiany ideowej bohatera,
d. dzieła Homera odwołujące się do mitycznej przeszłości / symbol klasycyzmu,
e. Pieśni Osjana – pełne grozy, legendowy charakter / symbol nowych tendencji.
4. Stosunek do natury, np.:
0 – 4
a. wrażliwość na piękno przyrody,
b. akceptacja prostoty, rodzimości,
c. przeciwstawienie natury i cywilizacji [pojmowanie natury jako opozycji
do cywilizacji (źródła zła, konwenansów)],
d. postrzeganie przyrody jako dopełnienia literatury,
e. przyroda jako tło dla rozmyślań [przeżywanie na łonie natury swoich
wewnętrznych zmagań],
f. przyroda jako inspiracja do rozważań filozoficznych,
g. przyroda jako przestrzeń wolności.
5. Odwołanie do całości utworu, np.:
0 – 6
a. nadwrażliwość emocjonalna powodem życiowych niepowodzeń,
b. upokorzenie towarzyskie źródłem ogromnych cierpień duchowych,
c. ucieczka jako metoda rozwiązywania problemów / słabość psychiczna,
d. nieumiejętność zdystansowania się do rzeczywistości,
e. odczucie „bólu istnienia”,
f. decyzja o samobójstwie,
g. uwikłanie się w kolejne romanse (wspominany na początku, a potem z Lottą),
h. niezważanie na konwenanse,
i. przyjacielski stosunek do innych ludzi (poszukiwanie pokrewnej duszy,
zrozumienia, akceptacji),
j. czułość wobec dzieci,
Poziom podstawowy
4
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
k. teatralizacja życia,
l. malowanie - obraz wrażliwości duszy,
m. dzielenie się swoimi przemyśleniami za pomocą listów, próby literackie,
6. Podsumowanie, np.: 0 – 4
-
pełne podsumowanie
(Werter postrzega świat przez pryzmat uczuć, co pobudza
wrażliwość, wzbogaca wnętrze człowieka, jednocześnie ułatwia i utrudnia kontakty
z innymi ludźmi, powoduje odczucie bólu istnienia, jest przyczyną dramatycznych
życiowych decyzji), 4
-
częściowe podsumowanie
(Werter postrzega świat przez pryzmat uczuć, co jest
przyczyną jego dramatycznych decyzji życiowych, nieszczęść, bólu),
(2)
-
próba podsumowania
(Werter jest nieszczęśliwy).
(1)
Temat 2.
Romantyk i pozytywista (Juliusz Słowacki i Bolesław Prus) w
kontekście
ideałów swojej epoki
oceniają cywilizację zachodnioeuropejską. Porównaj
obraz Zachodu zawarty w poniższym fragmencie
Lalki
z tym, który znasz
z
Kordiana
. Zwróć uwagę na znaczenie podróży po Europie w życiu
bohaterów.
I. ROZWINIĘCIE TEMATU (maksymalnie 25 punktów)
Punktacja
Lalka
1.
Pozytywne aspekty obrazu cywilizacji zachodnioeuropejskiej, np.:
0-5
a. logika mimo pozornego chaosu,
b. praca jako siła twórcza,
c. zaspokojenie wszelkich potrzeb duchowych i fizycznych jako cel rozwoju
cywilizacji,
d. dążenie do szczęścia jako treść życia,
e. pożyteczność, piękno, trwałość jako cechy wytworów cywilizacji,
f. bogactwo i różnorodność dóbr i możliwości,
g. cywilizacja jako wciąż rosnący dorobek wielu pokoleń,
h. porównanie Warszawy i Paryża,
i. postęp techniczny.
2.
Negatywne aspekty obrazu cywilizacji zachodnioeuropejskiej, np.:
0-1
a. wolna wola człowieka jako złudzenie,
b. prawo doboru naturalnego, zgodnie z którym słabi giną.
3.
Znaczenie podróży do Paryża w życiu Wokulskiego, np.: 0-2
a. niezwykle intensywne nowe doświadczenia (lot balonem, wizyta u magnetyzera
itp.),
b. poznanie Geista i jego idei,
c. zmiana w spojrzeniu na świat i siebie samego.
4.
Związek obrazu cywilizacji Zachodu z ideami epoki, np.:
0-3
a. organicyzmem,
b. racjonalizmem,
c. utylitaryzmem,
d. scjentyzmem,
e. darwinizmem.
5.
Funkcjonalne wykorzystanie treści
Lalki
.
0-1
Poziom podstawowy
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
5
Kordian
6.
Funkcjonalne wykorzystanie wiedzy o bohaterze.
0-1
7.
Obraz cywilizacji zachodnioeuropejskiej, np.:
0-4
a. angielska demokracja jako pozór (scena z Dozorcą),
b. wszechwładza pieniądza (np. scena z Dozorcą, postać Wioletty),
c. wielka sztuka jako rodzaj oszustwa (uwagi o Szekspirze),
d. miłość jako towar (Wioletta),
e. upadek najwyższego autorytetu: rachuba polityczna zamiast moralności (scena
z Papieżem),
f. przeciwstawienie światu cywilizacji świata natury (scena na Mont Blanc).
8.
Znaczenie podróży po Europie w życiu Kordiana, np.:
0-2
a. podróż w poszukiwaniu wartości,
b. przeżycie kryzysu wartości, głębokiego rozczarowania,
c. znalezienie własnej idei (przemiana duchowa).
9.
Konfrontacja obrazu cywilizacji Zachodu z ideami epoki, np.:
0-2
a. idealizmem,
b. indywidualizmem,
c. idealizacją natury,
d. idealizacją miłości,
e. potępieniem despotyzmu,
f. patriotyzmem.
10. Podsumowanie
0-4
–
pełne podsumowanie
(np. powinno dotyczyć różnic w ocenie cywilizacji Zachodu
i ich związku z ideami pozytywizmu i romantyzmu),
(4)
–
niepełne podsumowanie
(np. powinno dotyczyć różnic w ocenie cywilizacji
Zachodu przez obu autorów),
(2)
–
próba podsumowania
(np. lakoniczne stwierdzenie różnicy w ocenie cywilizacji
Zachodu przez obu autorów).
(1)
II. KOMPOZYCJA (maksymalnie 5 punktów)
Kompozycję wypracowania ocenia się wtedy, gdy przyznane zostały punkty za rozwinięcie tematu.
– podporządkowana zamysłowi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewnętrznie,
przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie graficznym,
5
– uporządkowana wobec przyjętego kryterium, spójna; graficzne wyodrębnienie
głównych części,
3
– wskazująca na podjęcie próby porządkowania myśli, na ogół spójna.
1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
III. STYL (maksymalnie 5 punktów)
– jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi;
urozmaicona leksyka,
5
– zgodny z zastosowana formą wypowiedzi, na ogół jasny; wystarczająca leksyka,
3
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
IV. JĘZYK (maksymalnie 12 punktów)
– język w całej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona składnia,
poprawne: słownictwo, frazeologia, fleksja,
12
– język w całej pracy komunikatywny, poprawne: składnia, słownictwo, frazeologia
i fleksja,
9
– na ogół komunikatywny, dopuszczalne schematy językowe.
1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]