324030, Różne, materiały instruktażowe
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Asekuracja na wędkę
W odpowiedzi na liczne pytania kierowane pod moim adresem, odnośnie zasad asekuracji na wędkę
i pracy z dziećmi, przedstawiam kilka wypracowanych wskazówek odnośnie tego zagadnienia.
Oczywiście temat został tylko poruszony a nie wyczerpany, a doświadczenie instruktora, pedagoga
w pracy z dziećmi i klientami, ostatecznie decyduje o tym kto, kiedy i co już może robić pod naszym
okiem.
Asekuracja „na wędkę” (z górną asekuracją).
A
– osoba asekurująca (asekurant)
B
– osoba wspinająca się (wspinacz)
Wizualna wzajemna kontrola dotyczy:
●
poprawności założenia i zapięcia uprzęży
●
sprawdzamy, czy liny nie są skręcone
●
czy lina jest poprawnie przywiązana do uprzęży za pomocą węzła ósemkowego
●
sprawdzamy poprawność założenia liny do przyrządu asekuracyjnego i karabinka
zakręcanego oraz jego wpięcia do łącznika uprzęży.
Po tych czynnościach następują komendy:
B
: mogę iść?;
A
: Możesz iść!;
B
: idę!;
A
: Idź!
Uwaga!
1. Opisane czynności i rysunki dotyczą asekuracji przez osoby praworęczne.
2. Postawa asekuranta: w czasie asekuracji i opuszczania wspinacza asekurant powinien stać w
wykroku rozkrocznym, lewa noga z przodu, stopy lekko na zewnątrz. Należy stać przodem
do stanowiska górnego , maksymalnie 3 m od ściany, lekko z boku.
3. Ułożenie dłoni na linie w czasie asekuracji przez asekuranta:
●
pod przyrządem – kciukiem w kierunku przyrządu
●
nad przyrządem – kciukiem do góry
●
wszystkie palce obejmują linę (chwyt zamknięty)
W czasie wspinaczki wspinacz
B
dopasowuje szybkość swojego wspinania do szybkości asekuracji
(wybierania liny) przez asekuranta.
Sposób wybierania liny
:
wybieranie – dłonie zawsze obejmują wszystkimi palcami linę. Lewa ręka wprowadza linę do
przyrządu z wysokości czoła, a prawa ją wybiera. Wybieranie wykonujemy bardzo szybko gdyż w
tej pozycji przyrząd jest odblokowany. Obie liny w czasie wybierania pracują równolegle obok
siebie.
blokowanie – lewa ręka na linie nad przyrządem około 5 cm, prawa ręka blokuje linę pod
przyrządem poniżej biodra.
przełożenie rąk na zablokowanej linie – prawa ręka z liną poniżej biodra, lewą rękę przekładamy na
linę pod przyrząd (ok. 10 cm). Obie ręce są pod przyrządem. Teraz prawą rękę przekładamy nad
rękę lewą, pod przyrząd.
powrót do pozycji wyjściowej – prawa ręka trzyma linę pod przyrządem, a lewa ręka chwyta linę
ponad przyrządem, na wysokości czoła.
Po dojściu wspinacza do końca drogi następują komendy :
B
: blok!
A
: jest blok! (asekurant wybiera maksymalnie linę, aż do jej napięcia, następnie obie ręce trzymają
linę pod przyrządem, pomiędzy nogami. Asekurant obciąża linę także własnym ciężarem obniżając
biodra).
B
: dół!
A
: jest dół! (asekurant opuszcza wspinacza poprzez przekładanie rąk na linie pod zablokowanym
przyrządem, górna ręka pod dolną, kontrolując szybkość opuszczania, itd., aż do opuszczenia
wspinacza do półprzysiadu).
Wspinacz
B
po komendzie „blok” siada w uprzęży , nogi uniesione w przód w rozkroku, stopami
oparte o ścianę ugięte w kolanach, ręce szeroko, uniesione na wysokość klatki piersiowej, ugięte w
łokciach, podobnie jak nogi stabilizują sylwetkę w trakcie opuszczania.
UWAGI:
1. W czasie wspinaczki możliwe jest również odpadnięcie lub poproszenie o blok przez
wspinacza; wtedy stosuje się komendy:
B
: blok;
A
: jest blok;
B
: idę dalej (lub: dół);
A
: idź (lub: jest dół)
2. Lina powinna być ciasno dowiązana węzłem ósemkowym do uprzęży. Długość końcówki
liny wychodzącej z węzła powinna wynosić minimum 10 średnic liny (np. gdy średnica liny
wynosi 11 mm, to z ósemki wychodzi 11cm liny). Oczywiście końcówka liny nie powinna
być zbyt długa, np. 40 cm (optymalnie 20 cm ).
3. Podczas nauki asekuracji i pracy z dziećmi tworzymy zespoły trzyosobowe; jedna osoba się
wspina, druga asekuruje, a trzecia – zabezpiecza asekuranta i obserwuje go, oburącz luźno
trzyma linę ok. 2 m za asekurantem, wybierając ją lub wydając, w zależności od tego, czy
asekurant wybiera, czy opuszcza wspinacza.
4. Asekurant i wspinacz (szczególnie w okresie początkowym) a także dzieci, powinny mieć
podobną masę ciała.
5.
Z życzeniami bezpiecznej pracy,
Jacek Czech
Autor jest instruktorem wspinaczki
sportowej i magistrem wychowania
fizycznego – absolwentem Akademii
Wychowania Fizycznego w Katowicach.
Instruktor taternictwa PZA oraz
instruktor wspinaczki wysokogórskiej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl charloteee.keep.pl
Asekuracja na wędkę
W odpowiedzi na liczne pytania kierowane pod moim adresem, odnośnie zasad asekuracji na wędkę
i pracy z dziećmi, przedstawiam kilka wypracowanych wskazówek odnośnie tego zagadnienia.
Oczywiście temat został tylko poruszony a nie wyczerpany, a doświadczenie instruktora, pedagoga
w pracy z dziećmi i klientami, ostatecznie decyduje o tym kto, kiedy i co już może robić pod naszym
okiem.
Asekuracja „na wędkę” (z górną asekuracją).
A
– osoba asekurująca (asekurant)
B
– osoba wspinająca się (wspinacz)
Wizualna wzajemna kontrola dotyczy:
●
poprawności założenia i zapięcia uprzęży
●
sprawdzamy, czy liny nie są skręcone
●
czy lina jest poprawnie przywiązana do uprzęży za pomocą węzła ósemkowego
●
sprawdzamy poprawność założenia liny do przyrządu asekuracyjnego i karabinka
zakręcanego oraz jego wpięcia do łącznika uprzęży.
Po tych czynnościach następują komendy:
B
: mogę iść?;
A
: Możesz iść!;
B
: idę!;
A
: Idź!
Uwaga!
1. Opisane czynności i rysunki dotyczą asekuracji przez osoby praworęczne.
2. Postawa asekuranta: w czasie asekuracji i opuszczania wspinacza asekurant powinien stać w
wykroku rozkrocznym, lewa noga z przodu, stopy lekko na zewnątrz. Należy stać przodem
do stanowiska górnego , maksymalnie 3 m od ściany, lekko z boku.
3. Ułożenie dłoni na linie w czasie asekuracji przez asekuranta:
●
pod przyrządem – kciukiem w kierunku przyrządu
●
nad przyrządem – kciukiem do góry
●
wszystkie palce obejmują linę (chwyt zamknięty)
W czasie wspinaczki wspinacz
B
dopasowuje szybkość swojego wspinania do szybkości asekuracji
(wybierania liny) przez asekuranta.
Sposób wybierania liny
:
wybieranie – dłonie zawsze obejmują wszystkimi palcami linę. Lewa ręka wprowadza linę do
przyrządu z wysokości czoła, a prawa ją wybiera. Wybieranie wykonujemy bardzo szybko gdyż w
tej pozycji przyrząd jest odblokowany. Obie liny w czasie wybierania pracują równolegle obok
siebie.
blokowanie – lewa ręka na linie nad przyrządem około 5 cm, prawa ręka blokuje linę pod
przyrządem poniżej biodra.
przełożenie rąk na zablokowanej linie – prawa ręka z liną poniżej biodra, lewą rękę przekładamy na
linę pod przyrząd (ok. 10 cm). Obie ręce są pod przyrządem. Teraz prawą rękę przekładamy nad
rękę lewą, pod przyrząd.
powrót do pozycji wyjściowej – prawa ręka trzyma linę pod przyrządem, a lewa ręka chwyta linę
ponad przyrządem, na wysokości czoła.
Po dojściu wspinacza do końca drogi następują komendy :
B
: blok!
A
: jest blok! (asekurant wybiera maksymalnie linę, aż do jej napięcia, następnie obie ręce trzymają
linę pod przyrządem, pomiędzy nogami. Asekurant obciąża linę także własnym ciężarem obniżając
biodra).
B
: dół!
A
: jest dół! (asekurant opuszcza wspinacza poprzez przekładanie rąk na linie pod zablokowanym
przyrządem, górna ręka pod dolną, kontrolując szybkość opuszczania, itd., aż do opuszczenia
wspinacza do półprzysiadu).
Wspinacz
B
po komendzie „blok” siada w uprzęży , nogi uniesione w przód w rozkroku, stopami
oparte o ścianę ugięte w kolanach, ręce szeroko, uniesione na wysokość klatki piersiowej, ugięte w
łokciach, podobnie jak nogi stabilizują sylwetkę w trakcie opuszczania.
UWAGI:
1. W czasie wspinaczki możliwe jest również odpadnięcie lub poproszenie o blok przez
wspinacza; wtedy stosuje się komendy:
B
: blok;
A
: jest blok;
B
: idę dalej (lub: dół);
A
: idź (lub: jest dół)
2. Lina powinna być ciasno dowiązana węzłem ósemkowym do uprzęży. Długość końcówki
liny wychodzącej z węzła powinna wynosić minimum 10 średnic liny (np. gdy średnica liny
wynosi 11 mm, to z ósemki wychodzi 11cm liny). Oczywiście końcówka liny nie powinna
być zbyt długa, np. 40 cm (optymalnie 20 cm ).
3. Podczas nauki asekuracji i pracy z dziećmi tworzymy zespoły trzyosobowe; jedna osoba się
wspina, druga asekuruje, a trzecia – zabezpiecza asekuranta i obserwuje go, oburącz luźno
trzyma linę ok. 2 m za asekurantem, wybierając ją lub wydając, w zależności od tego, czy
asekurant wybiera, czy opuszcza wspinacza.
4. Asekurant i wspinacz (szczególnie w okresie początkowym) a także dzieci, powinny mieć
podobną masę ciała.
5.
Z życzeniami bezpiecznej pracy,
Jacek Czech
Autor jest instruktorem wspinaczki
sportowej i magistrem wychowania
fizycznego – absolwentem Akademii
Wychowania Fizycznego w Katowicach.
Instruktor taternictwa PZA oraz
instruktor wspinaczki wysokogórskiej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]