2422A pl, AutoMoto

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
NOTA TECHNICZNA
Wydanie polskie
STYCZEń 1996
2422A
Dział I.T.G.
Typ
P/rozdział
RENAULT wszystkie typy
oprócz Espace
XXX X
62
Niniejsza nota anuluje i zastępuje Notę Techniczną nr 2402A z czerwca 1995
62
OPERACJA ADAPTACYJNA R12/R134a SYSTEMU KLIMATYZACJI
• Silnik :
Wszystkie typy
• Skrzynia biegów :
Wszystkie typy
Dokumentacja podstawowa
:
- Zeszyt „Klimatyzacja” - Metody Ogólne
(R12).
- Zeszyt „Klimatyzacja” - Nowy płyn
chłodniczy R134a
- MR pojazdu - Rozdział 6
Niniejsza Nota Techniczna zawiera wskazówki
zapewniające działanie i obsługę techniczną
pojazdów z klimatyzacją wykorzystującą płyn
R12. Od 31 grudnia 1995, płyn ten nie jest
produkowany. Zostaje on więc zastąpiony
płynem R134a.
„Metody napraw zalecane przez producenta w niniejszej dokumentacji zostały
opracowane na podstawie warunków technicznych obowiązujących w dniu
redagowania tekstu.
Mogą one ulec zmianom w przypadku wprowadzania przez producenta
modyfikacji procesu produkcji różnych podzespołów i akcesoriów pojazdów tej
marki”.
Wszelkie prawa autorskie są zastrzeżone dla Régie Nationale des Usines Renault
S.A.
Przedruk lub tłumaczenie, nawet częściowe, niniejszego dokumentu, jak również
używanie systemu numerów katalogowych części zamiennych są zabronione bez
wcześniejszej pisemnej zgody Régie Nationale des Usines Renault S.A.
C
Régie Nationale des Usines Renault S.A.1995
SPIS TREśCI
str.
SAMOCHODY NOWE
62-1
SAMOCHODY UŻYWANE
62-1
OPIS OPERACJI ADAPTACYJNYCH W POJAZDACH
62-2
ETYKIETA INFORMACYJNA
62-4
TABELA PODAJĄCA ILOśCI PŁYNU CHŁODNICZEGO R134a POTRZEBNE DO ADAPTACJI R12/134a
62-5
KLIMATYZACJA
Adaptacja R12 / R134a
62
W związku z zaprzestaniem produkcji płynu R12
od 31 grudnia 1995r, podajemy Państwu zalece-
nia dotyczące wszystkich modeli, w celu zapew-
nienia prawidłowego działania i obsługi pojaz-
dów wykorzystujących płyn R12 w klimatyzacji.
SAMOCHODY NOWE
SAMOCHODY UŻYWANE
Żadne transformacje nie są dopuszczalne
w no-
wym samochodzie zawierającym R12,
przed jego
sprzedażą
.
Wstęp :
W pojazdach, których klimatyzacja wykorzytuje
płyn R12 należy dokonywać przeróbek na R134a
w przypadku, gdy płyn chłodniczy R12 jest nie-
dostępny. W przeciwnym razie, lepiej jest napeł-
nić układ płynem, do którego jest on przystoso-
wany.
Nawet jeśli operacja „adaptacja R12/R134a” nie
wpływa na sprawność urządzenia, to w konsek-
wencji powoduje ona zmianę parametrów pracy i
poziom szumów działającego systemu klimaty-
zacji.
Jedynie wymiana całego układu może zapewnić
zgodność pojazdu z nowymi normami.
Czyli : kompresor, skraplacz, zbiornik osuszający,
rozprężacz, parownik, przewody i uszczelki.
Informacje ogólne :
Przed przystąpieniem do przerabiania układu, na-
leży sprawdzić prawidłowe działanie klimatyza-
cji:
- każdy element układu uznany za wadliwy musi
być wymieniony. Podobnie należy postąpić z
pierścieniami uszczelniającymi wymontowany-
mi przy okazji adaptacji.
Wszelkie naprawy układu klimatyzacji po doko-
naniu jego adaptacji do płynu R134a wymagają :
- stosowania wyłącznie płynu chłodniczego
R134a oraz oleju SANDEN SP 20.
- dokładnego wypełniania etykiety informacyj-
nej (patrz punkt „Opis operacji adaptacyjnych
w pojazdach”).
WAŻNE : przy zamawianiu części zamiennych po
wykonaniu przeróbki systemu klimatyzacji, nale-
ży stosować nadal kryterium doboru „R12”.
UWAGA : do zakończenia unifikacji części z
amiennych, dostarczane podzespoły mogą posia-
dać oznaczenie „R12” lub „R134a”.
62-1
KLIMATYZACJA
Adaptacja R12 / R134a
62
OPIS OPERACJI ADAPTACYJNYCH W POJAZDACH
1)
Przystąpić do spuszczenia płynu chłodniczego
R12 z układu klimatyzacji pojazdu, następnie
opróżnić układ przy użyciu urządzenia do na-
pełniania i odsysania dostosowanego do tegu
typu płynu.
2)
Odłączyć urządzenie do napełniania i odcią-
gania płynu R12.
3)
Wymienić zbiornik osuszający (obecnie dos-
tarczane części są dostosowane do płynu
R12
oraz R134a). Wymienić uszczelki stosując nas-
tępujące komplety naprawcze :
-
77 00 204 314
do Renault 19,
-
77 00 204 080
do wszystkich innych modeli.
WAŻNE :
Operacja ta winna być wykonana z
najwię-
kszą starannością
w celu zminimalizowania
ilości płynu R12 i oleju (ELF RIMA 100) pozos-
tałych w układzie.
W celu skutecznego opróżnienia układu, na-
leży uruchomić silnik i włączyć klimatyzację
ustawiając recyrkulację powietrza i słabą siłę
nawiewu do kabiny. System winien pracować
do dwudziestokrotnego włączenia kompreso-
ra (10 do 15 minut pracy).
Cecha szczególna Renault 19
W pojazdach z płynem R12 będzie zastosowa-
ny skraplacz montowany do samochodów z
płynem R134a. Części należy zamawiać stosu-
jąc kryterium „R12” do czasu dostarczenia
uaktualnionej dokumentacji „Części
Zamienne”.
Dysponując urządzeniem do napełniania
układu chłodniczego typu
DIAVIA
AT
41166,
lub innym sprzętem o tych samych parame-
trach, spuszczenie oleju i jego oddzielenie od
płynu chłodniczego jest automatyczne.
Metody opisane są w Zeszycie 6 podręczników
M.R..
4)
Podłączyć urządzenie do napełniania i odcią-
gania płynu chłodniczego R134a (ROBINAIR X
34 701 REN, DIAVIA AT 41 166 lub sprzęt o tych
samych parametrach) i przystąpić do opróżnia-
nia układu.
W zeszycie „Klimatyzacja - nowy płyn chłod-
niczy R134a” jest dokładnie opisany sposób
działania proponowanego urządzenia.
W przeciwnym wypadku,
konieczne jest wy-
montowanie kompresora
i spuszczenie z nie-
go oleju. Metoda jest opisana w zeszycie nr 6
Podręcznika Napraw
UWAGA :
zawory napełniania układu nie są
dopasowane do końcówek urządzenia do
R134a, należy więc zamontować elementy
adaptacyjne dostępne w zestawie
nr kat.:
77 01 204 882
).
62-2
KLIMATYZACJA
Adaptacja R12 / R134a
62
OPIS OPERACJI ADAPTACYJNYCH W POJAZDACH (ciąg dalszy)
ADAPTACJA
5)
Nalanie oleju :
135 cc oleju SANDEN SP 20
:
- jeśli warsztat dysponuje jednym z wyżej
wspomnianych urządzeń do nalewania i od-
ciągania płynu, olej wlewa się za pośred-
nictwem tego urządzenia,
- jeśli urządzenie, którym warsztat dysponuje
nie umożliwia wlania oleju, w tym celu ko-
nieczne jest wymontowanie kompresora.
a) Zdjąć kapturki zabezpieczające z zaworów do
napełniania układu.
b) Wyjąć zaworki zwrotne (1) przy pomocy
specjalnego klucza (jak w przypadku kla-
sycznego wentyla w zaworze koła).
c) Nałożyć etykietki informacyjne (2) na za-
wory napełniania.
d) Nałożyć środek „LOCTITE FRENBLOC”
(271; czerwony) na gwinty elementów
adaptacyjnych (3) i (4) i wkręcić je w zawo-
ry do napełniania płynu.
6)
Przystąpić do napełniania układu płynem
chłodniczym.
Ilość R134a
potrzebna do poszc-
zególnych modeli jest podana w tabeli na
ostatniej stronie noty
.
Wysokie ciśnienie
cienkie przewody,
redukcja o średni-
cy 16 mm (3).
7)
Vérifier le bon fonctionnement du dispositif
de Conditionnement d’Air.
Niskie ciśnienie
grube przewody,
redukcja o średni-
cy 13 mm (4).
Moment dokręcania : 1 daN.m.
8)
W celu wyeliminowania ryzyka nalania płynu
R12 do układu po adaptacji do R134a, obok
zaworów do napełniania należy nakleić
etui
zawierające etykietę informacyjną
(data wy-
konania przeróbki, typ i ilość nowego płynu
chłodniczego oraz oleju, etc...).
Etykieta: nr kat.
77 11 178 677
;
Etui: nr kat.
49 39 125 600
.
e) Wymienić kapturki (5) na kapturki dostar-
czone wraz z elementami do adaptacji .
98880R
62-3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl