2010, Chemia matura, matury poziom podstawowy, klucze pp chemia

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
EGZAMIN MATURALNY 2010
CHEMIA
POZIOM PODSTAWOWY
Klucz punktowania odpowiedzi
MAJ 2010
2
Egzamin maturalny z chemii
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom podstawowy
Zadanie 1. (0–1)
Obszar standardów
Standard
Wiadomości i rozumienie
Wykazanie się znajomością i rozumieniem pojęć związanych
z budową atomu i układem okresowym pierwiastków (I.1.a)
Poprawna odpowiedź
• Numer grupy: 15
lub
VA
lub
piąta główna
Numer okresu: 2
lub
II
lub
drugi
1 p.

poprawne ustalenie numeru grupy i numeru okresu
0 p.

każda inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 2. (0–1)
Korzystanie z informacji
Wyszukanie w tekście informacji potrzebnych do określenia
składu elementarnego izotopu pierwiastka (II.1.a)
Poprawna odpowiedź

Liczba atomowa (Z): 16
Liczba masowa (A): 34
1 p.
– poprawne określenie liczby atomowej pierwiastka oraz liczby masowej jego izotopu
0 p.

każda inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 3. (0–1)
Wiadomości i rozumienie Wykazanie się znajomością i rozumieniem pojęć związanych
z naturalnymi przemianami promieniotwórczymi (I.1.a)
Poprawna odpowiedź
• At
\
1 p.
– poprawne ustalenie symbolu pierwiastka; jeżeli zdający poda wartości A i Z izotopu, to
muszą być one poprawne
0 p.

każda inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 4. (0–2)
Korzystanie z informacji
Wykonanie obliczeń chemicznych z zastosowaniem pojęć:
masa atomowa, masa cząsteczkowa (II.5.a)
Poprawne rozwiązanie
• 70200 u –––––– 100%
x –––––– 0,3191%
x = 224 u
liczba atomów żelaza =
224 u
56 u
= 4 (atomy)
Egzamin maturalny z chemii
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom podstawowy
3
2 p.
– zastosowanie poprawnej metody obliczenia liczby atomów żelaza w cząsteczce
hemoglobiny (zależności pomiędzy danymi a szukaną), wykonanie obliczeń i podanie
wyniku
1 p.
– zastosowanie poprawnej metody obliczenia liczby atomów żelaza w cząsteczce
hemoglobiny przy popełnionych błędach rachunkowych
– zastosowanie poprawnej metody obliczenia liczby atomów żelaza w cząsteczce
hemoglobiny, wykonanie poprawnych obliczeń i sformułowanie niepoprawnej
odpowiedzi (np. 4 cząsteczki żelaza)
0 p.
– zastosowanie błędnej metody obliczeń lub przypadkowe działania, lub obliczenie tylko
masy żelaza
– brak odpowiedzi
Zadanie 5. (0–1)
Wiadomości i rozumienie Określenie stopni utlenienia pierwiastka w cząsteczce
nieorganicznego związku chemicznego (I.1.h)
Poprawna odpowiedź
• Stopień utlenienia sodu: I
Stopień utlenienia tlenu: –I
Podanie stopni utlenienia w postaci (+)1 oraz –1 należy uznać za poprawne.
1 p.
– poprawne określenie stopni utlenienia pierwiastków w nadtlenku sodu
0 p.

każda inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 6. (0–1)
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równania reakcji otrzymywania soli (I.3.a)
Poprawna odpowiedź
• 2Na + S → Na
2
S
1 p.
– poprawne zapisanie równania reakcji między sodem i siarką
0 p.
– zapisanie równania reakcji między innymi pierwiastkami
– błędne współczynniki stechiometryczne lub ich brak
– błędny wzór produktu
– brak odpowiedzi
Zadanie 7. (0–1)
Korzystanie z informacji
Selekcja i analiza informacji podanych w formie tekstu
o tematyce chemicznej (II.3)
Poprawna odpowiedź
• 2Li + 2H
2
O → 2LiOH + H
2
(
↑)
1 p.
– poprawne zapisanie równania reakcji litu z wodą
0 p.
– zapisanie równania reakcji sodu z wodą
– błędne współczynniki stechiometryczne lub ich brak
– błędne wzory reagentów
– brak odpowiedzi
4
Egzamin maturalny z chemii
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom podstawowy
Zadanie 8. (0–1)
Wiadomości i rozumienie Uzupełnienie równania reakcji przez dobranie brakującego
substratu i produktu (I.3.a)
Poprawna odpowiedź
• 2KBr + Cl
2
→ Br
2
+ 2KCl
1 p.
– poprawne zapisanie równania reakcji chloru z bromkiem potasu
0 p.
– zapisanie równania reakcji z udziałem innych reagentów
– błędne współczynniki stechiometryczne lub ich brak
– brak odpowiedzi
Zadanie 9. (0–1)
Tworzenie informacji
Wyjaśnienie przebiegu zjawisk spotykanych w życiu
codziennym na podstawie wiedzy chemicznej w korelacji
z innymi naukami przyrodniczymi (III.1)
Przykłady poprawnej odpowiedzi
• Pierwszy odparuje:
azot
Uzasadnienie:
• Najpierw odparuje substancja o większej lotności.
• Jest bardziej lotny (niż tlen).
• (Azot) ma niższą temperaturę wrzenia.
1 p.
– wskazanie azotu i podanie poprawnego uzasadnienia
0 p.
– wskazanie tlenu
– wskazanie azotu i podanie błędnego uzasadnienia
– brak odpowiedzi
Zadanie 10. (0–1)
Korzystanie z informacji
Selekcja i analiza informacji podanych w formie tabeli
i tekstu o tematyce chemicznej (II.3)
Poprawna odpowiedź
• mniejszy niż 1:1
1
p.
– poprawne wskazanie stosunku objętościowego gazów
0 p.
– każda inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 11. (0–2)
Korzystanie z informacji
Wykonanie obliczeń stechiometrycznych na podstawie
równania reakcji (II.5.a)
Przykłady poprawnego rozwiązania
• Sposób I:
M
CaSiO
= 116 g/mol
2 · 22,4 dm
3
–––––––– 116 g
280,0 dm
3
–––––––– x x = 725 (g)
3
Egzamin maturalny z chemii
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom podstawowy
5
• Sposób II:
1 mol –––––––– 22,4 dm
3
x –––––––– 280,0 dm
3
x = 12,5 mola
2 mole –––––––– 1 mol
12,5 mola –––––––– y y = 6,25 mola
1 mol –––––––– 116 g
6,25 mola –––––––– z z = 725 (g)
2 p.
– zastosowanie poprawnej metody obliczenia masy krzemianu wapnia (wynikającej
ze stechiometrii równania zależności między danymi a szukaną), poprawne wykonanie
obliczeń i podanie wyniku
1 p.
– zastosowanie poprawnej metody obliczenia masy krzemianu wapnia i:
– popełnienie błędów rachunkowych
– podanie wyniku w błędnych jednostkach
0 p.
– zastosowanie błędnej metody obliczeń lub przypadkowe działania
– brak odpowiedzi
Należy zwrócić uwagę na zależność wartości wyniku końcowego od ewentualnych
wcześniejszych zaokrągleń. Należy uznać za poprawne wszystkie wyniki, które są
konsekwencją przyjętych przez zdającego poprawnych zaokrągleń.
Zadanie 12. (0–3)
Wiadomości i rozumienie Zapisanie równań reakcji chemicznych na podstawie
słownego opisu przemian (I.3.a)
Poprawna odpowiedź
• Równania reakcji
Sposób 1: N
2
+ 3H
2
→ 2NH
3
Sposób 2: NH
4
Cl + NaOH → NH
3
+ NaCl + H
2
O
NH
4
Cl + NaOH → NH
3

H
2
O + NaCl
Należy uznać za poprawne zapisanie równania reakcji chlorku amonu z inną mocną zasadą,
np. z KOH lub z Ca(OH)
2
.
Sposób 3: NH
4
Cl ⎯→

)
(
T
NH
3
+ HCl
3 p.

poprawne zapisanie trzech równań opisanych reakcji otrzymywania amoniaku
2 p.
– poprawne zapisanie dwóch równań opisanych reakcji
1 p.
– poprawne zapisanie jednego równania reakcji
0 p.
– błędne zapisanie trzech równań reakcji lub brak odpowiedzi
Zadanie 13. (0–2)
a) (0–1)
Korzystanie z informacji
Projektowanie reakcji strąceniowych na podstawie danych
zawartych w tablicy rozpuszczalności (II.1.b)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl