2006 LISTOPAD OKE PR ODP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA SZTUKI arkusze maturalne, POZIOM ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Próbny egzamin maturalny z historii sztuki
Poziom rozszerzony
1
OCENIANIE ARKUSZA
POZIOM ROZSZERZONY
Część 1 – TEST – 20 pkt
Nr
zad
Przewidywana odpowiedź
Pkt Kryteria zaliczenia
1.
A
a) Aleksander Gierymski
b) realizm
c) realistyczny sposób obrazowania / iluzja rzeczywistości /
dbałość o szczegóły, wykorzystanie perspektywy /
indywidualizacja rysów postaci, ciepła kolorystyka / kompozycja
centralna,
B
a) Auguste Renoir
b) impresjonizm
c) malowanie drobnymi plamkami / wyrazisty dukt pędzla /
dywizjonizm / duża rola światła / widoczne bliki światła na ciele
postaci / szkicowy sposób malowania
C
0-4
Za podanie :
7-8 poprawnych
informacji dotyczących
nazwiska autora i
kierunku (kat. a) i b))
.............................. 1 pkt
6 i mniej .............. 0 pkt
a) Dominik Ingres
b) neoklasycyzm / klasycyzm
c) idealizacja / dbałość o szczegóły / kompozycja nawiązująca do
renesansowych portretów / akademickie
finis
/
za każde dwie
prawidłowo określone
cechy ............. po 1 pkt
D
a) Stanisław Wyspiański
b) secesja / modernizm / Młoda Polska
c) dekoracyjność / bogata ornamentyka / uproszczony modelunek,
wyrazisty kontur / duża rola plamy barwnej / płaska plama
barwna.
2.
A. Ucieczka do Egiptu
B. Zwiastowanie
Źródło ikonograficzne: Biblia / Nowy Testament
Za prawidłowe wpisanie
wszystkich informacji:
.............................1 pkt
brak którejkolwiek z
informacji .......... 0 pkt
0-1
3.
A. miedzioryt
B. drzeworyt
C. litografia
D. akwaforta
Za podanie :
4-3 pełnych inf... 1 pkt
2 i mniej..............0 pkt
0-1
4.
A. kościół franciszkanów w Krakowie
B. kościół św. Bawona w Gandawie
C. Muzea Watykańskie
D. Luwr w Paryżu
E. Kapitol w Rzymie
Za podanie
5-4 informacji ......1 pkt
3 i mniej .........0 pkt
0-2
5.
a) 1. sanktuarium
2. sala kolumnowa / hypostylowa
3. pronaos / przedsionek
4. dziedziniec / dziedziniec hypostylowy / dziedziniec
kolumnowy
5. pylony
b) starożytny Egipt
0-2
Za nazwanie 3-5
elementów świątyni
............................. 1 pkt
za określenie kręgu
kulturowego ......... 1 pkt
2
Próbny egzamin maturalny z historii sztuki
Poziom rozszerzony
6.
a) Lorenzo Ghiberti / Ghiberti
b) renesans
c) odlew w brązie / brąz z elementami złoceń
d) baptysterium we Florencji
e) zróżnicowanie planów przestrzennych (od prawie
pełnoplastycznych figur na pierwszym planie po niemal
graficzne przedstawienie trzeciego planu) / silne wejście
w przestrzeń / zainteresowanie anatomią /
zainteresowanie ruchem / tendencja do iluzjonistycznego
obrazowania.
Za wpisanie 3 – 4
informacji w punktach
a) do d) ................ 1 pkt
za prawidłowe
określenie dwóch cech
.............................. 1 pkt
0-2
7.
A. papież Innocenty X
B. Federico da Montefeltro
C. Stanisław August Poniatowski
D. Kanclerz Rolin
E. KarolIV
Za podanie
5-4 prawidłowych
informacji ........1 pkt
3 i mniej ...........0 pkt
0-1
8.
a) AntonioGaudi
b) Secesja / modernizm
c) Barcelona
d) Sagrada Familia / kościół pod wezwaniem Najświętszej
Rodziny
e) Sztuka gotycka, przyroda (formy organiczne)
Za podanie 3-4
informacji w punktach
a) do d) ............. 1 pkt
za prawidłowe podanie
maksymalnie dwóch
źródeł inspiracji
..................... po 1 pkt
0-3
9.
a) prezbiterium (inaczej chór)
jest częścią świątyni
przeznaczoną dla duchowieństwa
, w której
mieści się
ołtarz.
b) empora jest rodzajem galerii, które
służyło
za
pomieszczenie
dla dworu
,
zakonnic
lub
chóru.
a) za prawidłowe
określenie funkcji
prezbiterium (muszą być
w niej ujęte podkreślone
informacje).......... 1 pkt
b) za prawidłowo
określone funkcje
empory (w której jest
przynajmniej jedna z
podkreślonych
informacji)............ 1 pkt
0-2
10.
1. fowizm
2. kubizm
3. futuryzm
4. realizmsocjalistyczny
5. pop-art.
6. hiperrealizm
Za prawidłową
kolejność wszystkich
kierunków.. ........1 pkt
0-1
11.
A. Eugene Delacroix
B. Le Corbusier
C. Jacopo Pontormo
Za prawidłowe wpisanie
wszystkich nazwisk
.............................1 pkt
0-1
Próbny egzamin maturalny z historii sztuki
Poziom rozszerzony
3
Część 2. ANALIZA PORÓWNAWCZA
(20 pkt)
Zadanie 12. Przeprowadź analizę formy (struktury wizualnej) obrazów A i B według
podanych punktów
Obraz A
Obraz B
Punkty
A.
Kompozycja
6 pkt
• format obrazu prostokąt
poziomy
• kompozycja wielofiguralna
• centralna postać wyraźnie
wyodrębniona (ciemnym
konturem wokół) tworzy oś
symetrii
• kompozycja płaszczyznowa
oparta na rysunku,
tworząca niemal teatralną
scenę
• kompozycja statyczna
oparta przede wszystkim na
pionach i delikatnych
skosach, poziome
płaszczyzny tworzy ziemia
i korony drzew.
• wyraźne kompozycyjne
centrum, choć obok także
pomniejsze centra (grupa
Wiosny oraz Gracji)
• widz kierowany
dośrodkowo
• format obrazu prostokąt
poziomy
• kompozycja
wielofiguralna
• postaci tworzą grupę
zbliżoną do okręgu
• kompozycja malarska
podkreślająca
przestrzenność
• kompozycja niespokojna
/dynamiczna /oparta na
przekątnych liniach
tworzonych przez postaci
siedzące za stołem
• akcent kompozycyjny w
centrum, ale z wizualnym
ciężarem po lewej stronie
obrazu
• ruch wielokierunkowy,
zarówno dośrodkowy jak
i odśrodkowy
za min. 5 cech
po 3 pkt
za 4-3 cechy
po 2 pkt
za 2 cechy po
1 pkt
1 i mniej 0 pkt
B.
Kolorystyka
(4 pkt)
• kolory stonowane, jasne
postacie na ciemniejszym
tle
• równowaga kolorów
ciepłych i zimnych
• kolor lokalny
• gama barwna ograniczona,
plamy czerwieni tworzą
wyraźne akcenty
kolorystyczne
• kolory nasycone
(zwłaszcza w partiach
oświetlonych)
• tonacja ciepła
podkreślona światłem
• kolor lokalny w partiach
oświetlonych, dążący do
czerni w zacienionych
• gama barwna
ograniczona, ale w jej
obrębie duże różnice
walorowe
za min. 4
cechy
po 2 pkt
3-2 cechy
po 1 pkt
1 i mniej 0 pkt
4
Próbny egzamin maturalny z historii sztuki
Poziom rozszerzony
C.
Światłocień
(4 pkt)
• źródło światła poza
obrazem
• światło rozproszone
• delikatny modelunek
światłocieniowy,
niewielkie różnice
walorowe
• ciemne tło z
prześwitującym
fragmentem nieba wyraźnie
wyodrębnia płaszczyznę
pierwszego, oświetlonego
równomiernie planu
• źródło światła poza
obrazem
• mocne światło pada na
postaci i fragment ściany,
ale promieniuje też od
Jezusa
• głęboki modelunek
światłocieniowy (duże
kontrasty walorowe)
• ciemne tło z pierwszym
planem tworzy głębię
obrazu; partia ściany
oświetlona, z kładącymi
się na niej cieniami
postaci, druga ginąca w
mroku; postaci częściowo
oświe-tlone a częściowo
w cieniu
za min. 4
cechy
po2 pkt
3-2 cechy
po 1 pkt
1 i mniej 0 pkt
D.
Ekspresja
(4 pkt)
• najważniejszymi środkami
artystycznymi są rysunek
(linearyzm) i
podporządkowany
rysunkowi kolor,
• niezbyt znaczące
zainteresowanie anatomią,
• powściągliwa choć
znacząca gestykulacja,
• wyraźnie wystudiowane
pozy
• nastrój uroczysty,
podniosły, ważna chwila
podkreślona „teatralizacją”
wydarzenia
• wrażenie harmonii
podkreśla wymowę obrazu
• dominacja rozumu,
linearyzm, ograniczony
sensualizm
• mowa ciała powściągliwa,
ciała idealizowane
• najważniejszymi
środkiem ekspresji jest
światło, które wydobywa
istotne treści
• dążenie do realizmu
• gestykulacja
dramatyczna,
• nastrój tajemniczości,
niesa-mowitości,
metafizycznego
wydarzenia
rozgrywającego się w
realnym otoczeniu
• wrażenie niepokoju i
poruszenia postaci
podkreśla wymowę sceny
• dominacja uczuć,
• malarskość, jawny
sensualizm
• mowa ciała dramatyzuje
sytuację,
za min. 5 cech
po 3 pkt
za 4-3 cechy
po2 pkt
za 2 cechy
po 1 pkt
1 i mniej 0 pkt
E.
Krótkie
wnioski
końcowe
(2 pkt)
Obrazy dość wyraźnie różnią się środkami wyrazu, choć mają także
cechy wspólne. Są one typowe dla stylów, które reprezentują tzn.
obraz A – renesans
obraz B – barok
Za
prawidłowe
sformułowanie
wniosku, w
którym jest
wskazanie
kierunków
2 pkt
Inne, słuszne
wnioski bez
podania
kierunków
1 pkt
Próbny egzamin maturalny z historii sztuki
Poziom rozszerzony
5
CZĘŚĆ 3. – DŁUŻSZA WYPOWIEDŹ NA WYBRANY TEMAT
(10 pkt)
Zadanie 13.
(10 pkt)
.
Temat 1
Na podstawie wybranych przez siebie 3-4 przykładów dzieł sztuki (innych, aniżeli
ilustracje z arkusza) odpowiedz na pytanie, czy barok jest bardziej kontynuacją
renesansu czy też jego opozycją.
Temat 2
Nowe sposoby ukazywania motywów mitologicznych w sztuce XVIII i XIX wieku –
omów temat na 4 wybranych przykładach dzieł.
Kryterium
Uszczegółowienie kryterium
Punktacja
1.
Konstrukcja
wypowiedzi i sposób
formułowania myśli
• Kompozycja pracy – właściwa struktura i
proporcje między poszczególnymi częściami
(graficznie i merytorycznie);
• logika wywodu, klarowność, interpretacja i
ocena zjawisk.
0-1
0-1
2.
Trafność przytoczonych
przykładów i
umiejętność ich
omówienia w związku z
tematem (sposób
werbalizowania wrażeń
wizualnych)
• Poprawność analizy formalnej wskazanej
liczby dzieł (dotyczy tylko trafnie dobranych
przykładów).
• interpretacja treści – umiejętna, bogata,
obfitująca w skojarzenia, metafory i
porównania wskazanej liczby dzieł (dotyczy
tylko trafnie dobranych przykładów).
0-2
0-2
3.
Znajomość materiału
historyczno-
artystycznego
• Znajomość opisywanego okresu – ludzie,
fakty, wydarzenia, daty, kierunki, style i
tendencje oraz ich wpływ na indywidualny
styl artysty.
0-2
4. Terminy i pojęcia
• Poprawność terminologiczna – przytaczanie
terminów z dziedziny historii sztuki (nazwy
stylów, kierunków, epok, terminy związane z
opisem dzieł architektury i sztuk
plastycznych itp.)
0-1
5. Język i styl
• estetyka języka i jego poprawność.
0-1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl