2005 MAJ OKE PP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA MUZYKI arkusze maturalne, POZIOM PODSTAWOWY

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
MHM-P1A1P-052
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII MUZYKI
Arkusz I
POZIOM PODSTAWOWY
Czas pracy 120 minut
ARKUSZ I
MAJ
ROK 2005
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 16 stron i płytę
znagraniami. Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera 30 zadań. Do zadań nr 6, 20, 25 dołączone są
przykłady dźwiękowe nagrane kolejno na płycie. Rozwiązuj te
zadania po wysłuchaniu przykładw. Zadania te oznaczone

±
.
3. Rozwiązania wszystkich zadań zamieść w miejscu na to
przeznaczonym.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pira tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
5. Nieużywaj korektora.
6. Błędne zapisy przekreśl.
7. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
8. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, ktrą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znakw w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
9. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL.
Błędne zaznaczenie otocz kłkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
100 punktw
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
tylko
OKE Krakw,
O
KE Wrocław
PESEL ZDAJĄCEGO
KOD
ZDAJĄCEGO
2
Egzamin maturalny z historii muzyki
Arkusz I
Zadanie 1. (
2 pkt)
Na podstawie poniższego zapisu nutowego określ skalę dwch pierwszych zwrotek pieśni
ÐBogurodzicaÑ oraz podaj polski odpowiednik łacińskiego określenia:
Ðpatrium carmen
Ñ:
A.
skala: ....................................................
B
. polski odpowiednik Ð
patrium carmen
Ñ: ...............................................................................
Zadanie 2. (
2 pkt)
Wpisz terminy o przeciwstawnym znaczeniu (antonimy) w stosunku do niżej podanych
terminw i pojęć:
terminy, pojęcia
antonim
staccato
konsonans
chromatyka
polifonia
Wskaż, ktra z tych par pojęć pojawiła się najpźniej (zaznacz ją znakiem X).
Zadanie 3. (
1 pkt)
Użyj odpowiedniego terminu na określenie opisanej w poniższym tekście cechy kultury
antycznej Grecji. Wpisz ten termin w wyznaczonym miejscu, pod tekstem:
Ð(...) Po pierwsze,[Grecy] zbliżali ze sobą inne zjawiska artystyczne niż to czynią ludzie
nowożytni. Na tym zaś wszak polega formowanie pojęć, że takie czy inne zjawiska zbliża się
do siebie i zespala w jednym pojęciu. Mowa zdawała się Grekom związana najściślej z
melodią i rytmem; dzięki temu sztuki działające mową, melodią i rytmem, sztuki słowne,
muzyczne i taneczne, włączali w zakres jednego pojęcia. Po wtre zaś w dziedzinie sztuk
Grecy dawali swym pojęciom inny stopień oglności niż czasy nowożytne.Ñ
termin: ....................................
Zadanie 4.
(1 pkt)
W podanym zestawie podkreśl tę część mszy, ktra
nie należy
do ordinarium missae (stałych
części mszy):
Kyrie Î Gloria Î Credo Î Communio Î Sanctus Î Agnus Dei
Egzamin maturalny z historii muzyki
3
Arkusz I
Zadanie 5.
(4 pkt)
Uzupełnij poniższe zdania wpisując we wskazanym miejscu odpowiednie terminy,
określające średniowiecznych muzykw Î poetw Î śpiewakw:
A.
Wyprawy krzyżowe stały się impulsem dla rozwoju twrczości dworskiej uprawianej
w Prowansji przez ................................................................................. .
B.
Średniowieczna
forma
virelai
pojawiła
się
na
płnocy
Francji
w twrczości ........................................................................................... .
C.
Prowansalsko-francuskie pieśni wpłynęły na powstanie niemieckiej pieśni miłosnej, ktrej
twrcw i wykonawcw nazywano .................................................................... .
D.
Wraz z rozwojem kultury mieszczańskiej pojawiają się w miastach niemieckich w pźnym
średniowieczu zrzeszenia mistrzw śpiewakw.
Ich członkw zwano ................................................................................ .
Zadanie 6.
(3 pkt)
±
Na podstawie nagrania fragmentu utworu G. P. Palestriny określ rodzaj faktury
(z uwzględnieniem obsady wykonawczej) oraz formę lub gatunek usłyszanego utworu. Podaj
nazwę zjazdu biskupw, na ktrym rozpatrywano kwestie stylu muzyki kościelnej.
A.
rodzaj faktury (z uwzględnieniem obsady wykonawczej):
..................................................................................................................................................
B.
forma lub gatunek: .............................................................................................................
C.
nazwa zjazdu biskupw: .....................................................................................
Zadanie 7.
(1 pkt)
Zestaw szkoły lub ugrupowania artystyczne z nazwami epok . W tym celu przyporządkuj
cyfrom odpowiednią literę:
1. Potężna Gromadka
A.
barok
2. Grupa Sześciu
B.
średniowiecze
3. Camerata Florencka
C.
neoromantyzm
4. Szkoła Notre Dame
D.
renesans
E.
XX wiek
1. ...... 2. ...... 3. ...... 4. ......
Zadanie 8.
(1 pkt)
Z podanej listy wybierz tego kompozytora, o ktrego twrczości symfonicznej można
powiedzieć, iż jest ona syntezą tendencji klasycyzujących i programowych w muzyce XIX
wieku. Wpisz nazwisko we wskazane miejsce.
H. Berlioz, A. Bruckner, F. Liszt, G. Mahler, J. Brahms
........................................................
4
Egzamin maturalny z historii muzyki
Arkusz I
Zadanie 9.
(3 pkt)
Określ rodzaj zapisu muzycznego na poniższych ilustracjach:
A.
rodzaj zapisu: ........................................
B
. rodzaj zapisu : ...........................................
C.
rodzaj zapisu: ......................
Egzamin maturalny z historii muzyki
5
Arkusz I
Zadanie 10.
(5 pkt)
Określ ramy czasowe baroku w muzyce. Podaj co najmniej po dwa argumenty uzasadniające
umowny początek i koniec tej epoki.
A.
ramy czasowe: .........................................................................................................................
B.
co najmniej dwa argumenty uzasadniające początek baroku:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
C.
co najmniej dwa argumenty uzasadniające koniec baroku:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 11.
(1 pkt)
Każde z wymienionych niżej dzieł Mozarta reprezentuje inny gatunek twrczości operowej
tego kompozytora. Wybierz z podanej listy po jednym gatunku dla każdej opery i wpisz go
przy odpowiednim tytule dzieła:
dramma giocoso - opera buffa - opera seria - singspiel
Le nozze di Figaro (Wesele Figara)
............................................................
Die Zauberflte (Czarodziejski flet)
............................................................
La clemenza di Tito (Łaskawość Tytusa )
......................................................
Zadanie 12.
(6 pkt)
Dla zilustrowania trzech okresw w twrczości symfonicznej Jzefa Haydna podaj po jednym
tytule symfonii z każdego okresu i wskaż po dwie cechy charakterystyczne dla stylu tego
okresu.
I okres
tytuł symfonii: ..............................................................................................................................
cechy stylu: a) ..............................................................................................................................
b) ..............................................................................................................................
II okres
tytuł symfonii: ..............................................................................................................................
cechy stylu: a) ..............................................................................................................................
b) ..............................................................................................................................
III okres
tytuł symfonii: ..............................................................................................................................
cechy stylu: a) ..............................................................................................................................
b) ..............................................................................................................................
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl