2012 MAJ OKE PP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA MUZYKI arkusze maturalne, POZIOM PODSTAWOWY

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD
PESEL
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII MUZYKI
POZIOM PODSTAWOWY
MAJ 2012
Instrukcja dla zdającego
Czas pracy:
120 minut
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 15 stron
i płytę z nagraniami. Ewentualny brak zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera 30 zadań. Do zadań nr 1, 2, 3 dołączone
są przykłady dźwiękowe nagrane kolejno na płycie.
Rozwiązuj te zadania po wysłuchaniu przykładów. Przed
przesłuchaniem przykładów, zapoznaj się z treścią
poleceń. Zadania te oznaczone są

.
3. Rozwiązania wszystkich zadań zamieść w miejscu na to
przeznaczonym.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
7. Na tej stronie oraz na karcie odpowiedzi wpisz swój
numer PESEL i przyklej naklejkę z kodem.
8. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Liczba punktów
do uzyskania: 100
MHM-P1_1P-122
 2
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
Zadanie 1.
(6 pkt)

Po wysłuchaniu trzech fragmentów utworów instrumentalnych wykonaj poniższe polecenie.
Podaj, uwzględniając obsadę wykonawczą i cechy stylu, jakie gatunki reprezentują
te utwory, oraz wymień epoki, w których powstały. Nazwę gatunku wybierz spośród
podanych.
sonata triowa, sonata skrzypcowa, symfonia, koncert, kwartet smyczkowy
Gatunek
Nazwa epoki
1.
2.
3.
Zadanie 2.
(4 pkt)

Poniższa ilustracja przedstawia fragment zapisu jednego z głosów motetu
In te Domine
speravi
Wacława z Szamotuł.
Po wysłuchaniu fragmentu motetu wykonaj polecenia A–D.
A. Nazwij rodzaj techniki imitacyjnej zastosowanej w tym motecie.
.......................................................................................................................................................
B. Nazwij rodzaj harmoniki.
.......................................................................................................................................................
C. Nazwij przedstawioną na ilustracji notację.
.......................................................................................................................................................
D. Podaj wiek, w którym powstał ten motet.
.......................................................................................................................................................
 Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
3
Zadanie 3.
(7 pkt)

Prezentowane przykłady muzyczne oparte są na stylizowanych tańcach. Po wysłuchaniu
utworów wykonaj polecenia A i B.
A. Podaj nazwę tańca, który był podstawą stylizacji, oraz stulecie, w którym powstał
utwór prezentowany w przykładzie.
Przykład
Nazwa tańca
Stulecie
1.
2.
3.
B. Podaj nazwę kraju, z którego wywodzi się każdy z tych tańców.
1. ........................................ 2. ........................................ 3. ........................................
Zadanie 4.
(1 pkt)
Przeczytaj uważnie poniższy opis, a następnie podaj imię i nazwisko kompozytora,
o którym mowa w cytowanym tekście.
Twórczość [...] odegrała poważną rolę w rozwoju zarówno węgierskiej, jak i europejskiej
muzyki XX wieku. [...] odkrył autentyczny folklor węgierski, usunięty w cień przez muzykę
cygańską i wykorzystywał go w swojej twórczości kompozytorskiej w sposób będący do dziś
wzorem dla wielu kompozytorów. Charakterystyczne cechy muzyki [...] to harmonika
wyzwolona z więzów systemu funkcyjnego, z uprzywilejowaniem silnie dysonujących
interwałów sekundy, kwarty, septymy oraz żywiołowy, motoryczny rytm.
Imię i nazwisko kompozytora ......................................................................................................
Zadanie 5.
(3 pkt)
A. Wskaż dwie wybrane przemiany stylistyczne, jakim podlegał madrygał w XVI wieku.
1. ...................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
B. Podaj nazwisko jednego z włoskich madrygalistów tego czasu.
.......................................................................................................................................................
Nr zadania
1.
2.
3.
4.
5.
Wypełnia
egzaminator
Maks. liczba pkt
6
4
7
1
3
Uzyskana liczba pkt
 4
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
Zadanie 6.
(4 pkt)
Przykłady nutowe przedstawiają dwa fragmenty (początkowy i końcowy) I części
Koncertu
fortepianowego Es-dur
KV 271 Wolfganga Amadeusa Mozarta.
1. Początek koncertu
A. Przeanalizuj zapis początkowego fragmentu koncertu i wyjaśnij, dlaczego początek
tego koncertu odbiega w swej budowie od modelu klasycznego.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
B. Wymień dwa inne koncerty różnych kompozytorów, których początek ma podobne
ukształtowanie.
1. ...................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
5
2. Zakończenie I części koncertu
C. Przeanalizuj zapis zakończenia I części koncertu i wyjaśnij, co wykonuje solista
w czasie pauzy z fermatą w partii orkiestry.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 7.
(4 pkt)
Najkunsztowniejszym przejawem greckiej sztuki synkretycznej był dramat.
A. Na poniższej liście podkreśl imiona autorów antycznych tragedii.
Safona, Sofokles, Eurypides, Pitagoras, Platon, Ajschylos
B. Opisz rolę muzyki w starożytnej tragedii.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Nr zadania
6.
7.
Wypełnia
egzaminator
Maks. liczba pkt
4
4
Uzyskana liczba pkt
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl