2007 MAJ OKE PP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA MUZYKI arkusze maturalne, POZIOM PODSTAWOWY

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
MHM-P1_1P-072
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII MUZYKI
POZIOM PODSTAWOWY
Czas pracy 120 minut
MAJ
ROK 2007
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 19 stron i płytę
znagraniami. Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera 30 zadań. Do zadań nr 14, 15 i 16 dołączone są
przykłady dźwiękowe nagrane kolejno na płycie. Rozwiązuj
te zadania po wysłuchaniu przykładów. Zadania te oznaczone

.
3. Rozwiązania wszystkich zadań zamieść w miejscu na to
przeznaczonym.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
7. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
100 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
2
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
Zadanie 1.
(1 pkt)
Podaj nazwy epok lub stulecia, w których działały wymienione poniżej szkoły
lub ugrupowania kompozytorskie.
Szkoła kompozytorska
Epoka lub stulecie
grupa darmstadzka
szkoła mannheimska
szkoła franko-flamandzka
Zadanie 2.
(3 pkt)
Uzupełnij poniższe zdania.
A.
Sonata da camera, podobnie jak suita, składa się z kilku części o charakterze
.................................................. .
B.
Ograniczenie ilości części do czterech w sonacie da chiesa przypisuje się
................................................................., który rozpoczynał utwory tego typu częścią
w tempie .............................................. .
Zadanie 3.
(1 pkt)
Na podanej niżej liście podkreśl nazwiska dwóch kompozytorów, którzy pisali symfonie
wokalno-instrumentalne.
K. Szymanowski, W. Lutosławski, G. Mahler, J. Brahms, F. Schubert
Zadanie 4.
(2 pkt)
Olivier Messiaen łączył twórczość kompozytorską z pasją ornitologiczną.
A. Podaj tytuł jednego dzieła Messiaena, które wskazuje na inspiracje śpiewem ptaków.
.................................................................................................................................................
B. Wyjaśnij, w jaki sposób fascynacja śpiewem ptaków wpłynęła na koncepcje
rytmiczne w twórczości kompozytora.
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
3
Zadanie 5.
(2 pkt)
A. Wymień jedną technikę kompozytorską, której stosowanie w renesansowej szkole
weneckiej wiąże się z budową Bazyliki św. Marka w Wenecji.
................................................................................................................................................
B. Podaj nazwę jednego, wykształconego w renesansie, gatunku muzyki
instrumentalnej,
który stosowany był w szkole weneckiej.
................................................................................................................................................
Zadanie 6.
(3 pkt)
A. Wyjaśnij zasadę budowy suity barokowej.
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
B. Podaj po jednym przykładzie stałej i zmiennej części suity barokowej.
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
C. Wyjaśnij, w jaki sposób zmieniła się suita w XIX w.
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Zadanie 7.
(6 pkt)
Kompozytorzy XIX w. często sięgali w swojej twórczości po teksty współczesnych sobie
poetów.
A. Połącz tytuł utworu z odpowiadającymi mu nazwiskami kompozytora i poety.
Nazwiska te wybierz z poniższych list.
Kompozytorzy:
F. Schubert, J. Brahms, L. van Beethoven, S. Moniuszko, R. Schumann
Poeci:
A. Mickiewicz, F. Schiller, A. Puszkin, J. W. Goethe, I.J. Kraszewski
B. Określ gatunki muzyczne utworów, w których występują wymienione teksty.
Wszystkie odpowiedzi wpisz w odpowiednie miejsca tabeli:
Tytuł utworu
Kompozytor
Poeta
Gatunek muzyczny
Oda do radości
Król Olszyn
Dziad i baba
Wypełnia
egzaminator!
Nr zadania
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Maks. liczba pkt
1
3
1
2
2
3
6
Uzyskana liczba pkt
4
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
Zadanie 8.
(5 pkt)
Zapoznaj się z poniższymi fragmentami dwóch partytur. Zwracając szczególną uwagę
na obsadę wykonawczą, wykonaj polecenia A, B i C.
A. Podaj nazwy epok, w których powstały przedstawione we fragmentach dzieła.
epoka, w której powstał przykład nr 1 ...................................................................................
epoka, w której powstał przykład nr 2 ...................................................................................
B. Podaj nazwę gatunku muzycznego, który reprezentowany jest zarówno przez
przykład nr 1, jak i przykład nr 2.
.................................................................................................................................................
C. Zwróć uwagę na obsadę wykonawczą i wyjaśnij, na czym polega różnica w realizacji
tego gatunku w przykładzie nr 1 oraz przykładzie nr 2.
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
Przykład nr 1
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
5
Przykład nr 2
Wypełnia
egzaminator!
Nr zadania
8.
Maks. liczba pkt
5
Uzyskana liczba pkt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl