2006 MAJ OKE PP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA MUZYKI arkusze maturalne, POZIOM PODSTAWOWY

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
MHM-P1A1P-062
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII MUZYKI
Arkusz I
POZIOM PODSTAWOWY
Czas pracy 120 minut
ARKUSZ I
MAJ
ROK 2006
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 19 stron i płytę
znagraniami. Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera 30 zadań. Do zadań nr 2, 7, 13, 20, 24 i 27
dołączone są przykłady dźwiękowe nagrane kolejno na płycie.
Rozwiązuj te zadania po wysłuchaniu przykładów. Zadania te
oznaczone są
.
3. Rozwiązania wszystkich zadań zamieść w miejscu na to
przeznaczonym.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
7. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
100 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
2
Egzamin maturalny z historii muzyki
Arkusz I
Zadanie 1.
(2 pkt)
Połącz nazwiska kompozytorów z nazwami tych form lub gatunków muzycznych, które są
charakterystyczne dla ich twórczości. W tym celu przyporządkuj cyfrom odpowiednie litery.
1. Mikołaj Gomółka
A. divertimento
2. Claudio Monteverdi
B. sonata da chiesa
4. Franciszek Schubert
D. madrygał
E. pieśń
1.
2.
3.
4.
Zadanie 2.
(3 pkt)
Wysłuchaj przykładów muzycznych do tego zadania. Przedstawiono w nich fragmenty trzech
utworów utrzymanych w tej samej technice kompozytorskiej. Każdy przykład pochodzi
z innej epoki. Na podstawie analizy słuchowej podaj nazwę tej techniki oraz podaj epoki,
z jakich pochodzą przykłady.
nazwa techniki kompozytorskiej
epoka, z której pochodzi przykład 1
epoka, z której pochodzi przykład 2
epoka, z której pochodzi przykład 3
Zadanie 3.
(3 pkt)
Poniżej podano cytaty zawierające opinie o stylu trzech współczesnych kompozytorów
polskich: W. Lutosławskiego, K. Pendereckiego, H. M. Góreckiego w pewnych etapach ich
twórczości. Przyporządkuj te opinie odpowiednim kompozytorom. W tym celu wpisz obok
nazwiska kompozytora właściwą cyfrę.
1.
W centrum kompozytorskich zainteresowań (...) leży problematyka sonorystyczna -
operowanie samym brzmieniem i wynalazczość w tym zakresie.
2.
W technice tego kompozytora ważną rolę odgrywa sposób formowania materiału -
indywidualny, niekiedy oparty na swoiście rozumianym aleatoryzmie, zwłaszcza
przebiegów czasowych.
3.
Prezentuje ideę muzyki w szczególny sposób uproszczonej, zredukowanej, sprowadzonej
niemal do stanu narodzin... Muzyka ta przynosi olbrzymi ładunek ekspresji typu
emocjonalnego.
Witold Lutosławski
...................
Krzysztof Penderecki
...................
Henryk Mikołaj Górecki
...................
3. Archangelo Corelli
C. psalm
Egzamin maturalny z historii muzyki
3
Arkusz I
Zadanie 4.
(3 pkt)
Podaj kompozytorów następujących dzieł:
tytuł dzieła
kompozytor
1. dialogi na adwent
Audite mortales
2.
Offertoria et communiones
3.
Melodie na Psałterz Polski
4. pieśń
Już się zmierzcha
5.
Hystorigraphi aciem
6.
Mity
na skrzypce i fortepian
Zadanie 5.
(4 pkt)
Napisz, jaką ideę, typową dla muzyki XIX w., zrealizował w swoich dramatach muzycznych
Ryszard Wagner. Podaj tytuły dwóch wybranych dzieł Wagnera, będących
urzeczywistnieniem tej idei oraz tytuł wybranej pracy teoretycznej kompozytora, w której
omawia on własną koncepcję sztuki dramatycznej.
idea:
tytuły dzieł: 1.
2.
tytuł pracy teoretycznej:
Zadanie 6.
(3 pkt)
Poniżej podano nazwy trzech technik kompozytorskich, a na następnych stronach
zamieszczono przykłady trzech utworów powstałych w różnych epokach. Zestaw przykład
nutowy z nazwą techniki kompozytorskiej, która w nim występuje oraz podaj nazwę epoki
historycznej, z której pochodzi każdy prezentowany utwór. W tym celu uzupełnij poniższe
zestawienie:
technika kompozytorska numer przykładu
epoka
technika przeimitowania
technika basso continuo
technika organalna
4
Egzamin maturalny z historii muzyki
Arkusz I
Przykład 1.
Przykład 2.
Egzamin maturalny z historii muzyki
5
Arkusz I
Przykład 3.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl