2003-0069, TECZKA BHP, Przepisy

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69
z dnia 22 stycznia 2003
ROZPORZ
Ą
DZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
1)
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie bezpiecze
ń
stwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
(Dz.U. z 2003 r. nr 6, poz. 69)
Na podstawie art. 95a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr
67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz.
759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz.
1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z
2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr
6, poz. 65) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o "dyrektorze", rozumie się przez to dyrektora
szkoły lub placówki.
§ 2.
Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole lub placówce, a takŜe
bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę lub pla-
cówkę poza obiektami naleŜącymi do tych jednostek.
§ 3. 1.
JeŜeli przerwa w działalności oświatowej szkoły lub placówki trwa co najmniej 2 tygodnie,
dyrektor dokonuje kontroli obiektów naleŜących do szkoły lub placówki pod kątem zapewnienia
bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów.
2.
Z ustaleń kontroli sporządza się protokół, który podpisują osoby biorące w niej udział. Kopię
protokołu dyrektor przekazuje organowi prowadzącemu.
§ 4.
JeŜeli specyfika programu nauczania nie sprzeciwia się temu, w planie zajęć dydaktyczno-
wychowawczych uwzględnia się:
1) potrzebę równomiernego obciąŜenia zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
2) potrzebę róŜnicowania zajęć w kaŜdym dniu;
3) zasadę niełączenia w kilkugodzinne bloki zajęć z tego samego przedmiotu.
§ 5. 1.
Plan ewakuacji szkoły lub placówki umieszcza się w widocznym miejscu, w sposób zapew-
niający łatwy do niego dostęp.
2.
Drogi ewakuacyjne oznacza się w sposób wyraźny i trwały.
§ 6.
1.
Prace remontowe, naprawcze i instalacyjne w pomieszczeniach szkoły lub placówki prze-
prowadza się pod nieobecność w tych pomieszczeniach osób, którym szkoła lub placówka zapew-
niają opiekę.
2.
Zajęcia poza pomieszczeniami szkoły lub placówki nie mogą odbywać się w tych miejscach, w
których prowadzone są prace wymienione w ust. 1.
§ 7. 1.
Teren szkoły i placówki ogradza się.
2.
Na terenie szkoły i placówki zapewnia się:
1) właściwe oświetlenie;
2) równą nawierzchnię dróg, przejść i boisk;
3) instalację do odprowadzania ścieków i wody deszczowej.
3.
Otwory kanalizacyjne, studzienki i inne zagłębienia na terenie szkoły lub placówki zakrywa się
odpowiednimi pokrywami lub trwale zabezpiecza w inny sposób.
4.
Szlaki komunikacyjne wychodzące poza teren szkoły i placówki zabezpiecza się w sposób unie-
moŜliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię. W miarę moŜliwości szlaki komunikacyjne kieruje
się na ulicę o najmniejszym natęŜeniu ruchu.
1
5.
W razie opadów śniegu przejścia na terenie szkoły i placówki oczyszcza się ze śniegu i lodu oraz
posypuje piaskiem.
§ 8.
Urządzenia higieniczno-sanitarne są utrzymywane w czystości i w stanie pełnej sprawności
technicznej.
§ 9.
1.
W pomieszczeniach szkoły i placówki zapewnia się właściwe oświetlenie, wentylację i
ogrzewanie.
2.
Sprzęty, z których korzystają osoby pozostające pod opieką szkoły lub placówki, dostosowuje się
do wymagań ergonomii.
3.
Szkoły i placówki nabywają wyposaŜenie posiadające odpowiednie atesty lub certyfikaty.
§ 10. 1.
Kuchnie i jadalnie utrzymuje się w czystości, a ich wyposaŜenie we właściwym stanie
technicznym zapewniającym bezpieczne uŜywanie.
2.
Gorące posiłki są spoŜywane wyłącznie w jadalniach lub innych pomieszczeniach wydzielonych
w tym celu.
§ 11.
W razie braku sieci wodociągowej, w szkole i placówce zapewnia się inne źródło wody speł-
niającej wymagania dla wody zdatnej do picia.
§ 12.
Pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia, wietrzy się w czasie kaŜdej przerwy, a w ra-
zie potrzeby takŜe w czasie zajęć.
§ 13.
Niedopuszczalne jest prowadzenie jakichkolwiek zajęć bez nadzoru upowaŜnionej do tego
osoby.
§ 14. 1.
Przerwy w zajęciach uczniowie spędzają pod nadzorem nauczyciela.
2.
JeŜeli pozwalają na to warunki atmosferyczne, umoŜliwia się uczniom przebywanie w czasie
przerw w zajęciach na świeŜym powietrzu.
§ 15.
Miejsca pracy oraz pomieszczenia, do których jest wzbroniony dostęp osobom nieuprawnio-
nym, są odpowiednio oznakowane i zabezpieczone przed swobodnym do nich dostępem.
§ 16.
1.
Schody wyposaŜa się w balustrady z poręczami zabezpieczonymi przed ewentualnym zsu-
waniem się po nich. Stopnie schodów nie mogą być śliskie.
2.
Otwartą przestrzeń pomiędzy biegami schodów zabezpiecza się siatką lub w inny skuteczny spo-
sób.
§ 17. 1.
W pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, zapewnia się temperaturę co najmniej
18°C.
2.
JeŜeli nie jest moŜliwe zapewnienie temperatury, o której mowa w ust. 1, dyrektor zawiesza zaję-
cia na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ prowadzący.
§ 18.
Dyrektor za zgodą organu prowadzącego moŜe zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeŜeli:
1) temperatura zewnętrzna mierzona o godz. 21
00
w dwóch kolejnych dniach poprzedzających za-
wieszenie zajęć wynosi -15°C lub jest niŜsza;
2) wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów.
§ 19. 1.
JeŜeli pomieszczenie lub inne miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan
znajdującego się w nim wyposaŜenia stwarza zagroŜenia dla bezpieczeństwa, niedopuszczalne jest
rozpoczęcie zajęć.
2.
JeŜeli stan zagroŜenia powstanie lub ujawni się w czasie zajęć - niezwłocznie się je przerywa i
wyprowadza się z zagroŜonych miejsc osoby powierzone opiece szkoły lub placówki.
§ 20.
Pomieszczenia szkoły i placówki, w szczególności pokój nauczycielski, laboratoria, pracow-
nie, warsztaty szkolne, pokój nauczycieli wychowania fizycznego, kierownika internatu (bursy)
oraz kuchnię, wyposaŜa się w apteczki zaopatrzone w środki niezbędne do udzielania pierwszej
pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy.
§ 21.
Nauczyciele, w szczególności prowadzący zajęcia w warsztatach, laboratoriach, a takŜe zaję-
cia wychowania fizycznego, podlegają przeszkoleniu w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
2
§ 22.
Udział uczniów w pracach na rzecz szkoły i środowiska moŜe mieć miejsce po zaopatrzeniu
ich w odpowiednie do wykonywanych prac urządzenia, sprzęt i środki ochrony indywidualnej oraz
po zapewnieniu właściwego nadzoru i bezpiecznych warunków pracy.
Rozdział 2
Warsztaty, laboratoria, pracownie oraz stanowiska praktycznej nauki zawodu
§ 23. 1.
Maszyny i inne urządzenia techniczne utrzymuje się w stanie zapewniającym pełną spraw-
ność działania oraz bezpieczeństwo pracy i nauki.
2.
Urządzenia techniczne wyposaŜa się w zabezpieczenia chroniące przed urazami, działaniem sub-
stancji szkodliwych dla zdrowia, poraŜeniem prądem elektrycznym, szkodliwymi wstrząsami, nad-
miernym hałasem, działaniem wibracji lub promieniowaniem.
3.
Urządzenia techniczne niesprawne, uszkodzone lub pozostające w naprawie oznacza się w spo-
sób wyraźny i zabezpiecza przed ich uruchomieniem.
§ 24. 1.
Stanowiska pracy dostosowuje się do warunków antropometrycznych uczniów.
2.
JeŜeli ze stanowisk pracy korzystają osoby niepełnosprawne, dostosowuje się je do potrzeb wy-
nikających z ich niepełnosprawności.
§ 25.
Przy maszynach i innych urządzeniach technicznych lub w ich pobliŜu wywiesza się w wi-
docznym miejscu instrukcję bezpiecznej obsługi.
§ 26.
W warsztacie, laboratorium i pracowni wywiesza się w widocznym i łatwo dostępnym miej-
scu regulamin określający zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 27.
1.
Przed dopuszczeniem do zajęć przy maszynach i innych urządzeniach technicznych w
warsztatach, laboratoriach i pracowniach, uczniów zaznajamia się z zasadami i metodami pracy za-
pewniającymi bezpieczeństwo i higienę pracy przy wykonywaniu czynności na stanowisku robo-
czym.
2.
Rozpoczęcie zajęć, o których mowa w ust. 1, moŜe nastąpić po sprawdzeniu i upewnieniu się
przez prowadzącego zajęcia, Ŝe stan maszyn i innych urządzeń technicznych, instalacji elektrycznej
i narzędzi pracy, a takŜe inne warunki środowiska pracy nie stwarzają zagroŜeń dla bezpieczeństwa
uczniów.
§ 28.
Uczniów pracujących w warsztatach, laboratoriach i pracowniach szkolnych w celu zabezpie-
czenia przed działaniem niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia czynników, a takŜe ze
względu na wymagania sanitarnohigieniczne, zaopatruje się w niezbędne środki ochrony indywidu-
alnej oraz odzieŜ i obuwie robocze.
§ 29.
1.
Substancje i preparaty chemiczne umieszcza się w odpowiednich pojemnikach opatrzonych
napisami zawierającymi nazwę substancji lub preparatu oraz informującymi o ich niebezpieczeń-
stwie lub szkodliwości dla zdrowia.
2.
Substancje niebezpieczne i preparaty niebezpieczne w rozumieniu przepisów o substancjach i
preparatach chemicznych przechowuje się w zamkniętych pomieszczeniach specjalnie przystoso-
wanych do tego celu.
3.
Dyrektor zapewnia udostępnienie kart charakterystyk niebezpiecznych substancji i preparatów
chemicznych zgromadzonych w szkole osobom prowadzącym zajęcia z uŜyciem tych substancji i
preparatów.
4.
Uczniów zaznajamia się z kartami charakterystyk niebezpiecznych substancji i preparatów, jeŜeli
substancje te są uŜywane w czasie zajęć.
Rozdział 3
Wychowanie fizyczne, sport i turystyka
§ 30.
W czasie zawodów sportowych organizowanych przez szkołę lub placówkę uczniowie nie
mogą pozostawać bez opieki osób do tego upowaŜnionych.
§ 31.
1.
Stopień trudności i intensywności ćwiczeń dostosowuje się do aktualnej sprawności fizycz-
nej i wydolności ćwiczących.
3
2.
Uczestnika zajęć uskarŜającego się na dolegliwości zdrowotne zwalnia się w danym dniu z wy-
konywania planowanych ćwiczeń, informując o tym jego rodziców (opiekunów).
3.
Ćwiczenia są prowadzone z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających pełne bezpieczeń-
stwo ćwiczących.
4.
Bramki i kosze do gry oraz inne urządzenia, których przemieszczenie się moŜe stanowić zagro-
Ŝenie dla zdrowia ćwiczących, są mocowane na stałe.
5.
Stan techniczny urządzeń i sprzętu sportowego jest sprawdzany przed kaŜdymi zajęciami.
6.
W salach i na boiskach oraz w miejscach wyznaczonych do uprawiania ćwiczeń fizycznych, gier
i zabaw umieszcza się tablice informacyjne określające zasady bezpiecznego uŜytkowania urządzeń
i sprzętu sportowego.
7.
Prowadzący zajęcia zapoznaje osoby biorące w nich udział z zasadami bezpiecznego wykonywa-
nia ćwiczeń oraz uczestniczenia w grach i zabawach.
§ 32. 1.
Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub placówki liczbę opie-
kunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psycho-
fizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub
placówki, a takŜe specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odby-
wać.
2.
Kryteria, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się równieŜ przy ustalaniu programu zajęć, im-
prez i wycieczek.
§ 33. 1.
Opiekun wycieczki sprawdza stan liczbowy jej uczestników przed wyruszeniem z kaŜdego
miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego.
2.
Niedopuszczalne jest realizowanie wycieczek podczas burzy, śnieŜycy i gołoledzi.
§ 34. 1.
JeŜeli specyfika wycieczki tego wymaga, jej uczestników zaznajamia się z zasadami bez-
piecznego przebywania nad wodą.
2.
Osoby pozostające pod opieką szkoły lub placówki mogą pływać oraz kąpać się tylko w obrębie
kąpielisk i pływalni w rozumieniu przepisów określających warunki bezpieczeństwa osób przeby-
wających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne.
3.
Nauka pływania moŜe odbywać się tylko w miejscach specjalnie do tego celu wyznaczonych i
przystosowanych.
4.
Uczącym się pływać i kąpiącym się zapewnia się stały nadzór ratownika lub ratowników i usta-
wiczny nadzór opiekuna lub opiekunów ze strony szkoły lub placówki.
§ 35. 1.
Kajaki i łodzie, z których korzystają uczestnicy wycieczek, wyposaŜa się w sprzęt ratunko-
wy.
2.
Ze sprzętu pływającego korzystają jedynie osoby przeszkolone w zakresie jego obsługi oraz po-
sługiwania się wyposaŜeniem ratunkowym.
§ 36.
Niedopuszczalne jest uŜywanie łodzi i kajaków podczas silnych wiatrów.
§ 37.
Niedopuszczalne jest urządzanie ślizgawek i lodowisk na rzekach, stawach, jeziorach i innych
zbiornikach wodnych.
§ 38.
Przed przystąpieniem do strzelania z broni sportowej uczniów zaznajamia się z zasadami ko-
rzystania ze strzelnicy i bezpiecznego obchodzenia się z bronią.
§ 39.
Niedopuszczalne jest wydawanie osobom pozostającym pod opieką szkoły lub placówki
sprzętu, którego uŜycie moŜe stwarzać zagroŜenie dla zdrowia lub Ŝycia, w tym dysku, kuli, młota,
oszczepu, łuku, szpady, sportowej broni strzeleckiej - jeŜeli szkoła nie ma moŜliwości zapewnienia
warunków bezpiecznego korzystania z tego sprzętu.
Rozdział 4
Wypadki osób pozostaj
ą
cych pod opiek
ą
szkoły i placówki
§ 40.
Pracownik szkoły lub placówki, który powziął wiadomość o wypadku, niezwłocznie zapewnia
poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając fachową pomoc medyczną, a w miarę
moŜliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy.
4
§ 41. 1.
O kaŜdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:
1) rodziców (opiekunów) poszkodowanego;
2) pracownika słuŜby bezpieczeństwa i higieny pracy;
3) społecznego inspektora pracy;
4) organ prowadzący szkołę lub placówkę;
5) radę rodziców.
2.
O wypadku śmiertelnym, cięŜkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kura-
tora oświaty.
3.
O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie państwowego
inspektora sanitarnego.
4.
Zawiadomień, o których mowa w ust. 1-3, dokonuje dyrektor lub upowaŜniony przez niego pra-
cownik szkoły lub placówki.
§ 42. 1.
Do czasu rozpoczęcia pracy przez zespół powypadkowy, zwany dalej "zespołem", dyrektor
zabezpiecza miejsce wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób niepowołanych.
2.
JeŜeli czynności związanych z zabezpieczeniem miejsca wypadku nie moŜe wykonać dyrektor,
wykonuje je upowaŜniony przez dyrektora pracownik szkoły lub placówki.
§ 43. 1.
Członków zespołu powołuje dyrektor.
2.
Zespół przeprowadza postępowanie powypadkowe i sporządza dokumentację powypadkową, w
tym protokół powypadkowy.
3.
Wzór protokołu powypadkowego jest określony w
załączniku nr 1
do rozporządzenia.
4.
W skład zespołu wchodzi pracownik słuŜby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społeczny in-
spektor pracy.
5.
JeŜeli z jakichkolwiek powodów nie jest moŜliwy udział w pracach zespołu jednej z osób, o któ-
rej mowa w ust. 4, dyrektor powołuje w jej miejsce innego pracownika szkoły lub placówki prze-
szkolonego w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
6.
JeŜeli w składzie zespołu nie mogą uczestniczyć ani pracownik słuŜby bezpieczeństwa i higieny
pracy ani społeczny inspektor pracy, w skład zespołu wchodzi dyrektor oraz pracownik szkoły lub
placówki przeszkolony w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
7.
W składzie zespołu moŜe uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego, kuratora oświaty
lub rady rodziców.
8.
Przewodniczącym zespołu jest pracownik słuŜby bhp, a jeŜeli nie ma go w składzie zespołu -
społeczny inspektor pracy. JeŜeli w zespole nie uczestniczy ani pracownik słuŜby bhp ani społeczny
inspektor pracy, przewodniczącego zespołu spośród pracowników szkoły lub placówki wyznacza
dyrektor.
9.
W sprawach spornych rozstrzygające jest stanowisko przewodniczącego zespołu. Członek zespo-
łu, który nie zgadza się ze stanowiskiem przewodniczącego, moŜe złoŜyć zdanie odrębne, które od-
notowuje się w protokole powypadkowym.
§ 44.
Przewodniczący zespołu poucza poszkodowanego lub reprezentujące go osoby o przysługują-
cych im prawach w toku postępowania powypadkowego.
§ 45. 1.
Z treścią protokołu powypadkowego i innymi materiałami postępowania powypadkowego
zaznajamia się:
1) poszkodowanego pełnoletniego;
2) rodziców (opiekunów) poszkodowanego małoletniego.
2.
JeŜeli poszkodowany pełnoletni zmarł lub nie pozwala mu na to stan zdrowia, z materiałami po-
stępowania powypadkowego zaznajamia się jego rodziców (opiekunów).
§ 46. 1.
Protokół powypadkowy doręcza się osobom uprawnionym do zaznajomienia się z materia-
łami postępowania powypadkowego.
2.
Jeden egzemplarz protokołu powypadkowego pozostaje w szkole lub placówce.
3.
Organowi prowadzącemu i kuratorowi oświaty protokół powypadkowy doręcza się na ich wnio-
sek.
§ 47.
Protokół powypadkowy podpisują członkowie zespołu oraz dyrektor.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl