2006 MAJ OKE PP ODP, Arkusze maturalne - poziom podstawowy

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
MHI-P1A1P-062
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII
Arkusz I
POZIOM PODSTAWOWY
ARKUSZ I
MAJ
ROK 2006
Czas pracy 120 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 29 stron (zadania
1 – 34). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to przeznaczonym.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
6. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
7. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
100 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
2
Egzamin maturalny z historii
Zadanie 1.
(4 pkt)
Podanym poniżej tekstom (pismom) przyporządkuj właściwe podpisy, wstawiając
w miejsca wykropkowane odpowiadające im liczby 1 – 5.
A.
5
B
.
4
C.
2
D.
1
Źródło: A. F. Majewicz
, Języki świata i ich klasyfikacja,
Warszawa 1989, s. 47, 67, 111, 227
1. Pismo hieroglificzne
2. Pismoklinowe
3. Pismo greckie
4. Pismo arabskie
5. Pismo chińskie
Arkusz I
Egzamin maturalny z historii
Arkusz I
3
Zadanie 2.
(2 pkt)
Wśród wymienionych postaci Starego i Nowego Testamentu wskaż tę, która jest
chronologicznie pierwsza i oznacz ją literą A (w rubryce
„odpowiedzi”
), a tę postać,
która jest chronologicznie ostatnia, oznacz literą B.
Postacie Starego i Nowego Testamentu
Odpowiedzi
1. Mojżesz
– prorok i prawodawca
2. Dawid
– król Izraela
3. Paweł z Tarsu –
apostoł i misjonarz
B
4. Abraham
– patriarcha narodu Izraela
A
5. Herod Wielki
– król Judei
6. Salomon
– król Izraela
Zadanie 3.
(4 pkt)
W tabeli podano znaczenie czterech pojęć (terminów) dotyczących życia politycznego
starożytnej Grecji. Uzupełnij tabelę, wpisując odpowiednie pojęcia (terminy) w rubryki
oznaczone A, B, C, D.
Znaczenie przyjęte
przez historiografię
Pojęcie
(termin)
A
.
tyrania
W starożytnej Grecji forma rządów
powstałych w wyniku obalenia istniejącego
porządku politycznego i przejęcia władzy
przez jednostkę
B.
ostracyzm
Procedura polityczna skazywania
na wygnanie obywatela Aten wprowadzona
na początku V w. p. n. e.
C.
demagog
W starożytnej Grecji przywódca ludu,
mówca, zawodowy polityk, zawdzięczający
swoje wpływy umiejętności przemawiania
na zgromadzeniu
D.
oligarchia
W starożytnej Grecji rządy polegające
na sprawowaniu władzy przez niewielką
grupę, wywodzącą się najczęściej spośród
arystokracji lub ludzi bogatych
Wypełnia
egzaminator!
Nr zadania
1.
2.
3.
Maks. liczba pkt
4
2
4
Uzyskana liczba pkt
4
Egzamin maturalny z historii
Zadanie 4.
(3 pkt)
Rozstrzygnij, czy podane informacje są prawdziwe, czy fałszywe.
W tabeli w odpowiednich rubrykach dopisz obok podanej informacji prawda lub fałsz.
A.
Proskrypcje
– to w starożytnym Rzymie listy osób wyjętych spod
prawa z powodów politycznych.
prawda
B.
Epoka hellenistyczna
– to okres w dziejach starożytnej Grecji, po
wojnach Greków z Persją, kiedy hegemonię nad państwami
greckim przejęły Ateny.
fałsz
C.
Limes
– to w cesarstwie rzymskim obronny system graniczny.
prawda
Zadanie 5.
(3 pkt)
Poniżej zamieszczono fragmenty biografii wielkich postaci starożytności. Przyporządkuj
tym fragmentom odpowiednie osoby z podanej listy, wpisując imię pod cytowanym
fragmentem.
Aleksander Wielki, Hannibal, Marek Antoniusz,
Justynian Wielki, Konstantyn Wielki, Juliusz Cezar
Tekst 1.
(…) postanowił kontynuować pochód i iść do Italii; zwołał więc wojsko (…) i starał się
na rozmaity sposób oddziałać na nie, wyrażając słowa nagany i zachęty: „(…) opuściliście
Hiszpanię (…), przeprawiliście się przez rzekę Ebro, by wymazać z pamięci ludzkiej nazwę
Rzymian i by dać wolność całemu światu (…); macie przed oczyma Alpy, których drugie
zbocza należą już do Italii, i teraz u samych bram nieprzyjacielskich stajecie znużeni? (…)
Źródło: Tytus Liwiusz,
Dzieje od założenia miasta Rzymu,
Wrocław 1955, s. 290-291
A.
Hannibal
Tekst 2.
(...
) dla uświetnienia swego zwycięstwa nad Licyniuszem nazwał dawne Bizancjum
Konstantynopolem i jakby swoje miasto ojczyste z wielką wspaniałością przyozdobił, starając
się, aby Rzymowi dorównywało. Ze wszystkich stron ściągał do niego mieszkańców
i ogromne sumy na nich wydawał tak, że wyczerpał na to niemal wszystkie swoje skarby
i dochody cesarskie (…)
Źródło:
Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej,
z. 12, Kraków 1923, s. 7
B.
Konstantyn Wielki
Tekst 3.
Panowanie jego rozciągało się od Eufratu i Armenii do Morza Jońskiego i Ilirii.
Oktawian zaś od Ilirii do Oceanu Zachodniego, i na odwrót, od tego oceanu do Morza
Tyrreńskiego i Sycylijskiego. Z Afryki zaś część naprzeciw Italii, Galii i Hiszpanii aż po słupy
Herkulesa miał Oktawian, a on miał część po Etiopię. (…) Do tego jednak stopnia był tylko
dodatkiem do Kleopatry, że choć silniejszy był w wojsku lądowym, zgodził się na bitwę
morską – dla Kleopatry (…)
Źródło: Plutarch z Cheronei,
Żywoty sławnych mężów,
Wrocław 1997, s.314
C.
Marek Antoniusz
Arkusz I
Egzamin maturalny z historii
Arkusz I
5
Zadanie 6.
(4 pkt)
Poniżej zamieszczono cztery mapy, przedstawiające państwa (imperia) starożytne
i wczesnośredniowieczne. Przyporządkuj tym mapom odpowiednie tytuły, wstawiając
w miejsca wykropkowane odpowiadające im liczby 1 – 5.
A.
3
B.
1
Wypełnia
egzaminator!
Nr zadania
4.
5.
Maks. liczba pkt
3
3
Uzyskana liczba pkt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl