2005 MAJ OKE PR, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA MUZYKI arkusze maturalne, POZIOM ROZSZERZONY

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
MHM-R1A1P-052
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII MUZYKI
Arkusz II
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 150 minut
ARKUSZ II
MAJ
ROK 2005
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 12 stron, nuty
i płytę z nagraniami. Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera dwie części. Część pierwsza arkusza wymaga
analizy przykładw muzycznych, a część druga napisania
wypracowania na jeden z podanych tematw.
3. Czynności zaplanuj tak, aby możliwe było rozwiązanie zadań
z obu części arkusza w ciągu 150 minut.
4. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to przeznaczonym.
5. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pira tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
6. Nie używaj korektora.
7. Błędne zapisy przekreśl.
8. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
9. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, ktrą koduje zdający. Nie
wpisuj żadnych znakw w części przeznaczonej dla
egzaminatora.
10. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kłkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
50 punktw
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
tylko
OKE Krakw,
O
KE Wrocław
PESEL ZDAJĄCEGO
KOD
ZDAJĄCEGO
2
Egzamin maturalny z historii muzyki
Arkusz II
ARKUSZ ODPOWIEDZI
Temat arkusza:
Przemiany stylu w muzyce orkiestrowej XIX i XX wieku.
CZĘŚĆ I
ANALIZA PRZYKŁADìW MUZYCZNYCH
Na podstawie nagrań i nut przeprowadź analizę pięciu przykładw, zgodnie z poleceniami
w zadaniach 31 Î 35. Zapoznaj się z treścią poleceń
przed
przystąpieniem do przesłuchania
nagrań.
Zadanie 31.
(3 pkt)
±
Przykład dźwiękowy nr l i przykład nutowy nr 1
.
Berlioz opatrzył swoją
Symfonię fantastyczną
podtytułem:
Epizod z życia artysty,
ale Î by
publiczność jasno zrozumiała jego intencje Î opublikował w paryskiej prasie komentarz
literacki. Przeczytaj fragment tego komentarza, odnoszący się do V-tej części pt.
Sabat
czarownic:
áMłody muzyk widzi się pośrd zgrai straszliwych postaci, czarownic i wszelkiego rodzaju
potworw, ktre zebrały się na jego pogrzebie. Słychać osobliwe hałasy, westchnienia, wycia,
świsty, biadania. Melodia ukochanej rozbrzmiewa znowu, ale tym razem w innej postaci ( ... )
wybrana przybywa na sabat czarownic, aby wziąć udział w jego pogrzebie ( ...) Rozpoczyna
się ceremonia...Ñ
Wysłuchaj nagrania fragmentu tej części. Wyjaśnij,
jaka jest wspłzależność między
treścią programową i koncepcją brzmieniową utworu. W tym celu podaj co najmniej
trzy
przykłady wykorzystania przez kompozytora walorw brzmieniowych i wyrazowych
instrumentw.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z historii muzyki
3
Arkusz II
Zadanie 32.
(5 pkt)
±
Przykład dźwiękowy nr 2 i przykład nutowy nr 2.
Wysłuchaj
trzech fragmentw
z
Don Juana
R. Straussa. Fragmenty te w załączonych
nutach oznaczone są literami
A, B, C
. Opisz sposb wykorzystania możliwości wyrazowych
instrumentw w celu zrżnicowania głwnych myśli tematycznych.
Wyszukaj w partyturze przynajmniej
trzy
instrumenty, ktrych nie ma w orkiestrze
klasycznej.
Na podstawie szkolnej wiedzy o twrczości Karola Szymanowskiego, wskaż utwr
wykonany na pierwszych koncertach Spłki Nakładowej Młodych Kompozytorw Polskich,
w ktrym kompozytor wiernie naśladuje styl
Don Juana
R. Straussa.
fragment
A:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
fragment
B:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
fragment
C:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
D:
instrumenty, ktrych nie ma w partyturze orkiestry klasycznej:
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
E:
tytuł utworu K. Szymanowskiego:
......................................................................................................................................................
4
Egzamin maturalny z historii muzyki
Arkusz II
Zadanie 33.
(4 pkt)
±
Przykład dźwiękowy nr 3 i przykład nutowy nr 3.
Wysłuchaj fragmentu
Popołudnia fauna
i scharakteryzuj przynajmniej
trzy sposoby
kolorystycznego kształtowania przez kompozytora struktur brzmieniowych (uwzględnij
środki dynamiczne i artykulacyjne).
Nazwij dwa prądy artystyczne przełomu XIX i XX wieku, ktrych oddziaływanie widoczne
jest w twrczości DebussyÓego.
Podaj, kto jest autorem niżej cytowanego listu napisanego do DebussyÓego po usłyszeniu
Popołudnia fauna
:
áPańska ilustracja áPopołudnia faunaÑ nie tylko nie tworzy dysonansu z moim tekstem, ale
przeciwnie Î przewyższa go w nostalgii i świetle subtelnością, omdlałością, bogactwem ...Ñ.
A.
kształtowanie struktur brzmieniowych:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
B.
dwa prądy artystyczne: ...........................................................................................................
.......................................................................................................................................................
C.
autor listu: ..............................................................................................................................
Egzamin maturalny z historii muzyki
5
Arkusz II
Zadanie 34. (
4 pkt)
±
Przykład dźwiękowy nr 4 i przykład nutowy nr 4.
Na podstawie nagrania i partytury fragmentu
Symfonii psalmw
I. Strawińskiego określ,
w jakim stylu i formie skomponowana została ta część utworu. Przedstaw co najmniej
trzy
sposoby operowania
aparatem wykonawczym, jakimi posłużył się kompozytor, aby
zrealizować konstrukcję formalną dzieła i zasugerować źrdło inspiracji.
A.
styl: ...........................................................
B.
forma utworu: .......................................................................................................................
C.
sposoby operowania
aparatem wykonawczym
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 35.
(4 pkt)
±
Przykład dźwiękowy nr 5 i przykład nutowy nr 5.
W latach 60-tych XX wieku
á (...)Pendereckiego nie interesują tradycyjne skale - pisze
Tadeusz A. Zieliński Î ani żadne abstrakcyjne systemy dźwiękowe; interesuje go jedynie
brzmienie i wszystko, co z tego brzmienia może wyniknąć (...). Podstawowym materiałem
utworw Pendereckiego na instrumenty smyczkowe jest szereg rozmaitych dźwiękw
posiadających rżną barwę uzyskaną za pomocą rżnych sposobw artykulacji. Czynnikiem
określającym dźwięk jest więc jego barwa, a nie wysokość (...)Ñ.
Na podstawie nagrania fragmentu utworu i partytury oraz powyższego cytatu, scharakteryzuj
technikę sonorystyczną K. Pendereckiego. W tym celu przedstaw co najmniej
trzy
przykłady
odkrywczych pomysłw kompozytora w zakresie sposobw uzyskiwania nowych barw
dźwiękowych i operowania materią dźwiękową w utworze muzycznym.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • charloteee.keep.pl